• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 795

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej!
Vi funderar på att köpa en GPS av märket Garmin Camper 795
Skulle bli tacksam om någon som har en kan dela med sig av erfarenheter.
Vad är plus och minus?
Vi vill ha en GPS för att kunna åka andra mindre vägar och slippa stora vägar. Lugnare tempo och fina omgivningar.
Då vi har en ganska stor husbil,
L=7,40 m, H=3,10 m, B=2,35 m
Så vill man inte hamna på fel väg.
Vi drömmer om att eventuellt åka en tur i Europa, så då behöver man kunna lita på GPS:en
Så ge oss lite input ni som vet
Med vänlig hälsning
Anita och Lennart Wanhainen
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det är en ganska bra navigator - bra framförhållning - tydliga filmarkeringar. Bra skärm. Lätt att koppla trådlös kamera.

Negativt
Angiven hastighet - det är lite för ofta det inte stämmer trots uppdatering - sträckor jag vet har ändrat hastighet på för ett bra tag sedan kan anges fel. Jag har även en Zenec 3766 fastmonterad - den har klart bättre koll på hastigheter.
Fästet - fjädrande klämma i helplast. Tveksamt hur länge det håller, men ganska billigt att köpa.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Vi köpte vår Garmin 890 precis innan dom släppte 795/895. Har fungerat bra, det tråkiga är att den går in i sleep läge efter 30 minuter via 12v uttag till usb kontakt direkt till gps. Med den stora ”klumpiga kontakt” och anslutningen där, så skall den tydligen inte göra det. Småvägar i Skåne och Halland har den gjort sitt jobb så här långt. Inte varit ute i Europa ännu…
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Det är en ganska bra navigator - bra framförhållning - tydliga filmarkeringar. Bra skärm. Lätt att koppla trådlös kamera.

Negativt
Angiven hastighet - det är lite för ofta det inte stämmer trots uppdatering - sträckor jag vet har ändrat hastighet på för ett bra tag sedan kan anges fel. Jag har även en Zenec 3766 fastmonterad - den har klart bättre koll på hastigheter.
Fästet - fjädrande klämma i helplast. Tveksamt hur länge det håller, men ganska billigt att köpa.
Tack snälla för svar. Ha en trevlig vår och sommar
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Vi köpte vår Garmin 890 precis innan dom släppte 795/895. Har fungerat bra, det tråkiga är att den går in i sleep läge efter 30 minuter via 12v uttag till usb kontakt direkt till gps. Med den stora ”klumpiga kontakt” och anslutningen där, så skall den tydligen inte göra det. Småvägar i Skåne och Halland har den gjort sitt jobb så här långt. Inte varit ute i Europa ännu…
Tack snälla för svar. Ha en trevlig vår och sommar
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Vi har en garmin camper 890, som HW61 skriver stämmer inte hastighet alla gånger fast vi har uppdaterat den. Vikten har vi tagit bort (4440kg) vi blev dirigerade till mycket större vägar vilket tar bort glädjen i resandet enligt oss.
Vi har även kopplat in backkamera i den för att få större bild.
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Vi har en garmin camper 890, som HW61 skriver stämmer inte hastighet alla gånger fast vi har uppdaterat den. Vikten har vi tagit bort (4440kg) vi blev dirigerade till mycket större vägar vilket tar bort glädjen i resandet enligt oss.
Vi har även kopplat in backkamera i den för att få större bild.
Tack snälla för svar. Ha en bra vår och sommar
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Vi har en garmin camper 890, som HW61 skriver stämmer inte hastighet alla gånger fast vi har uppdaterat den. Vikten har vi tagit bort (4440kg) vi blev dirigerade till mycket större vägar vilket tar bort glädjen i resandet enligt oss.
Vi har även kopplat in backkamera i den för att få större bild.
Hej. Jag har nyligen köpt en Garmin Camper 890. Stämmer det som HW61 skriver att den går in i strömsparläge efter 40 min om man använder 12v cigguttag? Var ciggkabeln som som följde med er Garmin av rätt sort? I min var det mini USB istället för MicroUSB kontakt.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Hej!
Vi köpte en 795 för några månader sedan och har förra veckan använt den på vår resa ner till Holland och tilbaks. Har även TomToms app
och den inbyggda navigatorn i husbilens bilstereo, Pioneer AvicZ1000.
De kompletterar varandra faktiskt, jag kör 795:an som bas, men de andra är bättre på vissa saker i vissa situationer, ibland visar inte Garmin vägskyltarna/filbytesskyltarna lika bra som någon av de andra.
Ibland är körfältsledningen bättre på någon av de andra.

I Garmin har jag inte lyckats visa klockslag när man kommer fram/sträcka kvar/tid kvar samtidigt på skärmen. Det kan Pioneeren visa.
Å andra sidan har Garmin en suverän funktion som heter "Framför" då ser man hur långt det är till närmsta Bensinmack/Camping/Rastplats på skärmen medans man kör. Väldigt praktiskt just om man kör i Europa och bara kör lite spontant.
Avgörandet att det blev Garmins och Inte TomToms campingnavigatorer är att det i nyare TomTom inte går att läsa in egna filer med POI:s, tex just Husbilsklubbens utmärkta databas.

Annars kan jag nog tycka att en så ny Navigator känns lite seg, få upp sökresultat, läsa in rutten, byta visning osv känns mycket mer rappt i telefonen.
Samma sak med en rutt, jag hade lagt in hela vår tänkta rutt med stopp och allt, men det blev seegt när den skulle läsas in efter ett stopp
eller om man skulle in och editera.

Trafikinformationen vid vägarbeten och köbildning osv kan också skilja sig åt, ibland varnade Garmin för stopp som inte fanns, ibland varnade inte TomTom för köer som fanns osv.
Riktigt störigt är att Garmin helst vill ha sin egna usb-ciggplugg för strömförsörjning, mitt cigguttag tapapr späningen så fort jag slår av tändningen, och GPS:en startar om. Jag har USB-uttag med spänning hela tiden och de kan driva GPS:en fullt ut en stund, men helt plötsligt efter kanske 2 timmar så går skämen ner i väldigt låg ljusstyrka och ett meddelande om att man behöver orginalladdaren dyker upp.

Det låter bra i reklamen för 795 om "Flygbilder" på platsen man skall komma fram till, det funkar, men nja, inget jag har använt mig av egentligen alls.
Skärmen kan kännas lite väl pixlig/dålig upplösning för att vara 2023. Samma med gränssnittet, känns inte helt up to date.
Tror TomTom CamperMax har högre upplösning, men tyvärr ingen erfarenhet mer än specifikationerna.

795 Är inget dåligt köp, jag hade nog satsat på samma ändå om jag stod utan gps nu.. Men hade TomTom Canmper MAx haft möjlighet för egna POIS-filer så hade jag valt den.

mvh
Richard


Hej!
Vi funderar på att köpa en GPS av märket Garmin Camper 795
Skulle bli tacksam om någon som har en kan dela med sig av erfarenheter.
Vad är plus och minus?
Vi vill ha en GPS för att kunna åka andra mindre vägar och slippa stora vägar. Lugnare tempo och fina omgivningar.
Då vi har en ganska stor husbil,
L=7,40 m, H=3,10 m, B=2,35 m
Så vill man inte hamna på fel väg.
Vi drömmer om att eventuellt åka en tur i Europa, så då behöver man kunna lita på GPS:en
Så ge oss lite input ni som vet
Med vänlig hälsning
Anita och Lennart Wanhainen
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Vi köpte vår Garmin 890 precis innan dom släppte 795/895. Har fungerat bra, det tråkiga är att den går in i sleep läge efter 30 minuter via 12v uttag till usb kontakt direkt till gps. Med den stora ”klumpiga kontakt” och anslutningen där, så skall den tydligen inte göra det. Småvägar i Skåne och Halland har den gjort sitt jobb så här långt. Inte varit ute i Europa ännu…
Hej Janne. Jag undrar om du gjort samma misstag som mig och satt 12v försörningen direkt i enheten och inte i magnetplattan. Sätter man den i magnetplattan så ska den tydligen ladda och inte gå ner i strömsparläge. Den laddar inte om du sätter 12v direkt i enheten utan den kontakten är bara till för uppdatering av kartor.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Aha. Använder ni någon annan ciggkabel eller har ni strömsatt på annat sätt? Vi har en helintegrerad så det blir lite tokigt att sätta den i framrutan. :)
Jag har anslutit vår via ciggkabel och direkt in på sidan av gps´n. Det tråkiga med det är att den går i viloläge efter 30minuter (vilket är max). Saknar ett alternativ där, ALDRIG då den får ström hela tiden när bilen är igång. Vi har en Pilote halvintegrerad och känns lika fel att sätta den i rutan som i din. Pilote har dessutom ett uppfällbart ställ där sitter som ett smäck.
 

Bilagor

  • 20230424_134827_small.jpg
    20230424_134827_small.jpg
    1,5 MB · Visningar: 18
  • 20230424_134841_small.jpg
    20230424_134841_small.jpg
    1,5 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Jag har anslutit vår via ciggkabel och direkt in på sidan av gps´n. Det tråkiga med det är att den går i viloläge efter 30minuter (vilket är max). Saknar ett alternativ där, ALDRIG då den får ström hela tiden när bilden är igång. Vi har en Pilote halvintegrerad och känns lika fel att sätta den i rutan som i din. Pilote har dessutom ett uppfällbart ställ där sitter som ett smäck.
Om du istället ansluter i magnetfästet och inte i enheten då har du ström hela tiden enl Garmin. Jag gjorde oxå fel. Jag satte den medföljande plattan på instrumentbrädan och sen satte jag fast magnetfästet på den och det funkar bra.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-04-24 kl. 16.31.26.png
    Skärmavbild 2023-04-24 kl. 16.31.26.png
    210 KB · Visningar: 22
Toppen