• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garmin Camper 780

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jo, internminnet är ju också helt ok. Jag har valt att använda kortet eftersom jag har råkat ut för att internminnet blev fullt. Fast det var på en annan, äldre, navigator. GPI-filen är ju ganska stor. Men har man plats så är antagligen interna minnet snabbare.
Har nu testat med ett nytt minneskort med samma storlek som det andra, 32GB.
Skapade an mapp med namnet POI på kortet och kopierade HBK:s fil med husbilsplatser till kortet. Satte i kortet i GPS:n (Garmin Camper 780) och startade denna. Ingen info om ny data och det finns inga husbilsplatser när man söker.
Stängde av GPS:n och tog ur minneskortet och flyttade detta till min gamla Garmin Nüvi 65 och startade denna. Kommer då meddelande om att ny data hittats på minneskortet och en fråga om jag vill läsa in denna data till internminnet.
Ser inte ut som om det går att lägga POI-fil på minneskortet till en Garmin Camper 780.
Ska försöka skicka en fråga till Garmins support och fråga om varför det fungerar på en GPS men inte på en annan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har nu testat med ett nytt minneskort med samma storlek som det andra, 32GB.
Prova med ett litet kort. 2Gbyte eller 8Gbyte. Och kör en fullständig formatering innan du kopierar något.

Något skumt är det eftersom andra får det att fungera. Finns väl t.o.m. några tidigare i den här tråden som har sagt att det funkar.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag gör annorlunda än det som beskrivits i denna tråd. Jag har en Mac och en Camper 780 med ett 64 GB minneskort. I min Mac har jag installerat ett program som heter "Android filöverföring" som Google har skapat. Instruktioner och länk till nedladdning: Android File Transfer

  1. laddar ner .gpi filen
  2. ansluter min Camper 780 med USB-kabel till Mac:en och aktiverar USB-läget
  3. Programmet "Android filöverföring" startar automatiskt efter några sekunder och visar ett Finder-liknande fönster.
  4. Drar den nedladdade gpi-filen till mappen "Garmin/POI" (man kan välja om man vill se internminnet eller minneskortet, jag skapade mappen första gången jag skulle föra över filen)
  5. Kopieringen tar ca 30 s, sedan är allt klart.
  6. Kopplar ifrån Camper 780 och startar om den.
  7. Eftersom jag alltid har minneskortet isatt så väljer jag att inte kopiera in data när Camper frågar om detta.
1632167300835.png
 
Toppen