• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 513 måndag.

Strax efter kl 07 kör jag till Älta i Nacka kommun för att låta Carglass byta vindrutan. Som hade fått en lång spricka efter ett flertal stenskott som jag hade fått av personbilar som hade kört om mig på E 4:n mellan Linköping och Stockholm.

Den här "Sverigeresa 2020" har ju pågått i nästan 1,5 år nu, sedan 18 juni -20, så han kanske laddar inför en resa 2022?! ;) :twitcy:
Ja, det stämmer. Räknar med att lämna Sverige i slutet av denna månad.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 513 fortsättning.

Jag trodde att svaret ovan skulle bli ett eget inlägg och inte komma in i det som jag höll på att skriva.

Om vanliga Pb 1 har stänkskydd så skulle jag inte behöva byta vindruta så ofta. Det här var andra gången på tre år.

Efter att ha lämnat ifrån mig min HB promenerar jag några km till Tyresö Centrum för att besöka biblioteket under tiden. Men det var inte öppet då jag kom. Satte mig på en bänk och väntade tills de öppnade kl 09. Då jag gick in och läste tidningen Vagabond.

Sen promenerade jag tillbaka efter att ha gjort ett fysiskt besök på Handelsbanken. Vilket är mycket sällan nu för tiden - när man gör nästa allt "på nätet" numera.

Kl 11 hämtar jag HB:n och kör till besiktningen i Högdalen. Jag besiktigade visserligen i april 2021 men då blev sista dag till 31 /3 2022.

Då planerar och hoppas jag vara någonstans i västra EU på väg norrut. Därför utnyttjade jag den nya möjligheten att besiktiga tidigare. För nu skall jag besiktiga nästa gång under hösten 2022. Vilket stämmer bättre med mina planer att lämna Sverige för nästa vintersäsong runt Medelhavet / Marocko.

När nu dagens två "arbetsuppgifter" var avklarade så körde jag till Liljeholmen för att hämta min kära Lottie.

Vi körde till min lägenhet i Östra Mälarstrand i Västerås för att tillbringa resten av em och kvällen där.

Jag parkerade på en stor allmän p-plats i utkanten av bostadsområdet. Där är det avgiftsfritt mellan kl 18 och kl 09.

Här har jag fortfarande bara tv 4, tv 6 och en finsk kanal på den vanliga teven. Nu lade vi in tv 4 play på min laptop för att kunna se sena tv program tidigare.


Dag 514 tisdag.

På morgonen gick jag och flyttade min HB till en avgiftsfri plats på en bostadsgata i närheten av E 18, ca tre km från lägenheten. Sen cyklade jag tillbaka. Finns ju ingen anledning att parkera på en avgiftsbelagd plats, när man kan cykla eller gå några km. Det blir ju även lite motion då.

Idag regnade det, så vi var inne större delen av dagen. Lottie och jag tog en kort promenad i den lilla skogen mellan lägenhetshuset och Mälaren när det duggade svagt.


Dag 515 onsdag.

På fm cyklade jag och hämtade HB:n. Körde till lägenheten för att hämta Lottie. Vi fortsatte till en skog i närheten av Skultuna för att leta efter kantareller och trattisar.

Det gick inget vidare i början. Men efter en halvtimme så hittade vi några svampar. Vi såg många "skaft" utan "hatt". Vi tror att det har varit djur som har mumsat i sig överdelen av trattisarna.

20211110_111918.jpg



20211110_111112.jpg

Men efter ytterligare en stund så hittar vi massor. Skönt. Verkligen roligt att det fortfarande går att hitta mycket svamp.

20211110_112502.jpg

Några enstaka gula fanns det även.

20211110_111522.jpg

På ett ställe såg jag att någon hade bråttom iväg

20211110_094929.jpg

När vi gav upp så hade vi drygt tre kg orensad svamp.

Lunch åt vi i HB:n. Därefter skjutsade jag min särbo Lottie till järnvägsstationen.

Det blev återigen några trevliga dygn tillsammans.

Jag fortsatte till "min" p - plats och cyklade till lägenheten. Där jag kommer att tillbringa ytterligare några dagar.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Abben, Geten och alla andra som gillar att läsa det som jag skriver.
Trots att det inte handlar så mycket om resor numera p.g.a. pandemin.

Jag hoppas kunna komma in i Polen och vidare till Tjeckien, Tyskland, Frankrike, Spanien under december och in i Marocko i januari.

Den som lever få se.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Tack Abben, Geten och alla andra som gillar att läsa det som jag skriver.
Trots att det inte handlar så mycket om resor numera p.g.a. pandemin.

Jag hoppas kunna komma in i Polen och vidare till Tjeckien, Tyskland, Frankrike, Spanien under december och in i Marocko i januari.

Den som lever få se.
Väntar med spänning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 516 torsdag.

Igår kväll kom arkitekten hit. Vi var tio st hyresgäster som med stort intresse lyssnade och ställde frågor till det som han sade och visade. Först en genomgång med powerpointbilder sedan med en rundvandring bland värmeväxlar och solcellsanläggningen.

ETC Bygg beräknar att vi kommer att producera dubbelt så mycket el som vi använder. Beräknat på årsbasis. Nu under november går det nog jämnt upp och under kv 1 blir det ett underskott. Så då får vi tillbaka den el som ETC Solcellsanläggning i Katrineholm har lagrat.

Största värmeförlusten är vid treglasfönstrena som släpper ut ca 3,8 %.

Idag har jag tvättstugan mellan kl 07 och kl 11. Så det kommer att bli ett fasligt spring mellan att borsta rent trattisarna och ta hand om tvätten.
Nu är större delen av min köksö ockuperad av trattisar på tidningspapper för torkning.

Naturligtvis smörsteker jag en del till förrätt vid varje lunch och middag. En hel del kommer jag även att kunna medföra under kommande resa inom EU.

På em tog jag en kort promenad och var inne resten av dagen.



Dag 517 fredag.

Tar det lugnt på morgonen. Skriver ett pappersbrev till Barilla och bifogar den taggiga "kärnan" och locket. Som de svarade på mitt mail att de ville ha för undersökning.

Kl 14 går en granne och jag till Öhmans konditori för en öl / vin. Vi blir där ett par timmar.

Sen blev det tv på kvällen.

Hoppas att din Lotti är med på din resa alltid roligt att vara två.
Abben

Hon kommer med flyg i mars.
 
Senast ändrad:

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 516 torsdag.

Igår kväll kom arkitekten hit. Vi var tio st hyresgäster som med stort intresse lyssnade och ställde frågor till det som han sade och visade. Först en genomgång med powerpointbilder sedan med en rundvandring bland värmeväxlar och solcellsanläggningen.

ETC Bygg beräknar att vi kommer att producera dubbelt så mycket el som vi använder. Beräknat på årsbasis. Nu under november går det nog jämnt upp och under kv 1 blir det ett underskott. Så då får vi tillbaka den el som ETC Solcellsanläggning i Katrineholm har lagrat.

Största värmeförlusten är vid treglasfönstrena som släpper ut ca 3,8 %.

Idag har jag tvättstugan mellan kl 07 och kl 11. Så det kommer att bli ett fasligt spring mellan att borsta rent trattisarna och ta hand om tvätten.
Nu är större delen av min köksö ockuperad av trattisar på tidningspapper för torkning.

Naturligtvis smörsteker jag en del till förrätt vid varje lunch och middag. En hel del kommer jag även att kunna medföra under kommande resa inom EU.

På em tog jag en kort promenad och var inne resten av dagen.



Dag 517 fredag.

Tar det lugnt på morgonen. Skriver ett pappersbrev till Barilla och bifogar den taggiga "kärnan" och locket. Som de svarade på mitt mail att de ville ha för undersökning.

Kl 14 går en granne och jag till Öhmans konditori för en öl / vin. Vi blir där ett par timmar.

Sen blev det tv på kvällen.



Hon kommer med flyg i mars.
Jag ser verkligen fram emot dina betraktelser, ha dä Gôtt !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 518 lördag.

Tack Peter, Tommy och alla andra som läser det som jag skriver.

På fm går jag ca tre km för att hämta min HB. Kör till lägenheten för att ta med mig färskvaror från kylen och ren tvätt.

Kör till Erikslund för att köpa en spisskrapa. Går in på IKEA men de liksom några andra butiker har inga till försäljning. Utan föreslår att jag skall gå till ICA Maxi. Även där finns den inte att köpa. De föreslår ett besök hos Bauhaus. Jag handlar lite livsmedel innan jag fortsätter till Bauhaus. Där hittar jag en skrapa som jag skall använda till min nya glashällsspis.

Sen fortsätter jag till mina barnbarn i Ramnäs.

På em gör vi tillsammans en pizzadeg ifrån grunden och låter den jäsa i en timme. Vi kavlar ut degen till två plåtar och förgräddar i fem min innan vi lägger på det som var och en vill ha. Därefter bakar vi färdigt i tio min.

Det känns bra att göra mat ifrån grunden tillsammans, för det är ett trevligt sätt att umgås på.

Alla blev mycket nöjda med dagens middag.


Dag 519 söndag.

Jag sover alltid hemma hos mig, i HB:n. För jag vaknar flera timmar innan mina barnbarn,
Efter frukost ringer jag till Lottie och pratar en lång stund om gårdagens matlagning.

Sen tittar jag i min stora kartbok över Polen och Tjeckien. Jag planerar att färja till Polen i början av december. Jag kommer att köra i västra delen.

Vid niotiden sms:ar Jonas att ytterdörren är olåst och att jag är välkommen in. Jag tar med mig fotoboken över Lotties och min norrlandsresa i juli. På fm tittar barnbarnen i den fina fotoboken som min kära Lottie har skapat. Vilket är ett jättejobb att välja ut vilka bilder som skall med. Texten skriver Lottie med lite stöd av det som jag har publicerat här. Största delen av arbetet utför Lottie.

Efter en gemensam lunch kör jag till Lottie för några timmars samvaro. Lottie bjuder på pepparkakor som hon och hennes barnbarn bakade igår. Till middag bjöd Lottie på en mycket god rotsakssoppa.

På kvällen körde jag till Caravanhallens stora parkering i Stav, Västerhaninge. För imorgon är HB:n bokad hela fm för den vanliga halvårsservicen. byte av motorhuvsvajer, en del till konventeringen från 12 v till 220 v som vi beställde ifrån EZA i Frankrike i april och att laga ett lås i garaget som hade slutat att fungera.

Eftersom verkstan öppnar kl 07 så tycker jag att det är bäst att sova där.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej Gösta läs på om vägskatten i Polen nu finns inte boxen längre , enklast är att ladda appen i mobilen . Du kan få hjälp på första e toll centret men det är bra att läsa på i förväg . Är du bra på språk klarar man det hemifrån . Lycka till
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej Gösta ! läste om att du hade problem med värmesköld under bilen ? det hände oss med för nåt år sedan men det fick jag på garantin trots att den hade gått ut ? hoppas det går bra med dina service grejor ? får önska dig en trevlig resa söderut ! vi är hemma på tillfälligt besök pga begr men bilen är i Portugal så flyger tillb på torsd och fortsätter luffandet söderut !
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Tack minburstner och surtecruisers

Om man inte kör på motorvägen i Polen så kostar det väl inget?

Servicen gick bra.
Alla vägar som börjar med S eller A kostar typ S3 A4 dem kör vi varje år . Detta gäller totalvikt över 3.5 ton många dåliga småvägar med viktbegränsning men det kostar inga stora pengar finns kalkyl på hemsidan . Tänk på att högsta tillåtna hastighet med camper som det heter är 80 km men ingen håller det
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Alla vägar som börjar med S eller A kostar typ S3 A4 dem kör vi varje år . Detta gäller totalvikt över 3.5 ton många dåliga småvägar med viktbegränsning men det kostar inga stora pengar finns kalkyl på hemsidan . Tänk på att högsta tillåtna hastighet med camper som det heter är 80 km men ingen håller det

Tack för info.
Då skall jag undvika A och S vägar, om det går.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 520 måndag.

Till min förvåning upptäcker jag på morgonen att gasen är nästa slut. Trycket räcker till kylskåpet men ej till värmen. Det är dock ej kallt inne.
Går ut och kontrollerar att huvudkranen på P 11:an är öppen. Det var den. Så det har tydligen gått mycket gas sista tiden. Nu skall ju HB:n in på verkstaden så det behövs ju ingen värme och kylskåpet håller kylan i många timmar. Så det är lugnt.

Kl 07 går jag in till kundtjänst. Den franska delen har nu äntligen kommit, efter ca sju månaders leveranstid. Eftersom den innehåller halvledare så blev det så lång tid.

Jag sitter i deras cafeteria och googlar på färjor till Polen. Det kostar från drygt 1 000 kr till drygt 1 500 kr för en enkelbiljett. Dyrast från Ystad och billigast från Trelleborg.

Lunchen intager jag på en pizzeria ca 15 promenadminuter ifrån verkstaden.

Kl 13.45 är HB:n klar. Jag fick en helt ny omvandlare från 12 v till 220 v. Jag trodde att det var en del som skulle bytas ut.

Därefter körde jag till Gasolfyllarna i Jordbro. Fyllde 20 lit lpg och två st P 11:eek:r. Så nu har jag gas så att det räcker ett tag. P 11:eek:rna är ju endast reserv om jag inte har möjlighet att tanka lpg.

Kör sedan till Tyresö för att träffa några vänner.

Parkerar på en gata i ett industriområde, där jag sover över.



Dag 521

På morgonen kör jag till Liljeholmen för att träffa Lottie och under fm gå till fotvården på Hornsgatan som Lottie hade rekommenderat.

De hade en stor massagestol med inbyggt fotbad. Sådan här stol har jag ej tidigare suttit i. Skönt med ryggmassage samtidigt som fötterna får sin behandling.

Därefter går jag återigen till Lottie. Lottie bjöd på en mycket god vegetarisk lasagne. På em tar vi en promenad runt sjön Trekanten. Sen är vi inne resten av dagen och kvällen. Vi ser några avsnitt av "Bytt är Bytt" på tv 4 play.

I morgon åker jag återigen till min lägenhet i Västerås. Skall även ta den vanliga säsongsinfluensasprutan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 522 onsdag.

Redan kl 6.30 bjuder Lottie på gröt med hjortronsylt, mm. Det blev ett trevligt dygn tillsammans.

Vid sju tiden lämnar jag Liljeholmen och kör till Barkaby handelsområde. Där parkerar jag tillfälligt på IKEA:s stora p - plats för att inta fm - fika och skriva här i tråden.

Nästa stopp blev på rastplats Frösvi i västra Enköping på väg E 18. Här blev det en tidig lunch, lite städning och tömning av toan.

Sen går färden till min lägenhet för att bära upp mat, smutstvätt, laptop mm mm. Det blev tre vändor. Jag tömde helt kyl . och frys. Samt stängde av den så att avfrostning kunde starta.

Nästa adress blev vårdcentralen i Vallby för att ta en spruta mot säsongsinfluensan. Att hitta en p-plats i närheten var ju dömt att misslyckas. Så jag körde till Friluftsområdet. För där finns det särskilda markerade platser för HB och husvagnar. Vilket är jättebra. Men det var några pb 1 som hade parkerat där.

20211117_143337.jpg

Det var dropp in för personer som var födda i slutet av en månad. Det var en lång kö. Men det gick snabbt. Alla i kön tog på sig munskydd.

Sista stoppet för dagen blev på en vanlig bostadsgata i närheten av E 18, här brukar jag parkera för att sen cykla ca tre km till lägenheten.

På kvällen bokar jag tvättstugan till imorgon.


Dag 523 torsdag.

Tar det lugnt med nyhetsmorgon på tv 4.

Det redovisades bl.a. om smittspridningen i EU. I Tyskland hade 65 000 insjuknad det senaste dygnet. Även Belgien hade många insjuknade. Reporten sa att det var stor spridning i södra och östra Tyskland. Minst spridning var i Bremenområdet.

Jag funderade på om jag skall avstå från att resa till Polen. Tjeckien och vidare in i Bayern. Det kanske är bättre att köra A 1 via Bremen och mot Luxemburg istället.

Kl 11 går jag till tvättstugan för att bl.a. tvätta min jacka som hade blivit smutsig på armarna när Lottie och jag gick i skogen i Skultuna och plockade svamp.

Idag kom mitt nya Forexkort. De har bytt från Visa till Mastercard. Forex tycker jag har bäst vilkor när man vill handla i utlandet.

Kl 14 ser jag på presskonferensen från FHM. Som redovisade stor smittspridning i framför allt östra EUI. Minst spridning i Frankrike, Spanien och Portugal. Tyvärr ingen redovisning om läget i Marocko.

Tar det lugnt inne i lägenheten resten av dagen och kvällen.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Följer dig igen, har haft ett uppehåll ett tag med att vistas på den här sidan. Läste en hel del med glädje om din förra resa. Ha en fin kväll och helg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 524 fredag.

Tar det lugnt på morgonen med nyhetsmorgon på tv. Är intresserad av om de har några nya nyheter om smittspridningen och ev restriktioner. Österrike talar om att ev införa ett vaccintvång f.o.m. februari 2022 några andra länder inför hårdare restriktioner. Dock ej Frankrike och Spanien. Så jag stärks i tanken att åka söderut via västra Tyskland, Luxemburg o.s.v. söderut. Demonstrationer i många länder mot nya hårdare restriktioner.

Cyklar till HB:n för att hämta saker till dagens bak. Stannade vid Lidl för att handla och använd mitt nya kreditkort första gången för att kontrollera att det fungerade. Men kortet hade jag ju naturligtvis glömt i lägenheten. Men det gjorde inget för de hade inte hjorthornssalt. Så jag var ändå tvungen att gå till Hemköp för att komplettera. Forexkortet fungerade, dock ej "blippen". Vilket kan vara tillfälligt i just den butiken.

Igår kväll när jag läste Buffé hittade jag två intressanta recept, saffransdrömmar och chokladtiramisu, som jag ville prova.

Började med tiramisun eftersom den skulle vara minst fem timmar i kylen före garneringen.

Därefter blev det lunch och sen bakade jag saffransdrömmar. Med äkta saffransstrån ifrån Marocko som hade legat i starksprit i kylen några månader för att "dra ut" mera smak.

Baket blev lyckat.

Kvällen förflöt som vanligt framför tv:n.



Dag 525 lördag.


Efter en tidig lunch cyklar jag till HB:n för att köra till Ramnäs och gratta ett av min tre barnbarn.

Hela em tillbringade jag där med ett glatt och trevligt släktfirande.

Körde sen till parkeringen vid bostadsområdet. för jag ville inte cykla hem i mörkret ifrån gatan vid E 18.
Jag flyttar om parkeringen i morgon istället.
 
Toppen