• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 466 onsdag.

Tack Lasseboy och Golfbil för att ni gillar det som jag skriver. Är ju inte så mycket till reseberättelse just nu. Rör mig ju i en trekant mellan Västerås, Stockholm och Linköping.

Idag cyklar jag och hämtar HB:n på fm för att köra till lägenhetshuset. Där vi nu plockar med oss de saker som skall med på färden till Stockholm.

Första stoppet blev i Bromma. Lottie hade googlat fram en bra butik som säljer en massa förvaringsgrejor. Jag köpte ett skoställ som är reglerbart i sidled mellan ca 40 och 80 cm. Jag har en yta på 56 cm där det skall stå.

Sen kör vi till Lotties lägenhet och lämnar in en del saker. Därefter går färden till en förskola i Kärrtorp där Lottie skall bli presenterad för personalen så att hon i framtiden kan hämta ett av sina barnbarn ibland. Jag fortsätter till en stor parkering där jag är två timmar och läser i väntan på att det blir dax att hämta Lottie.


Nu kör vi till Tyresta Nationalparks stora parkering för att övernatta. Men först tar vi en kort promenad i skogen för att se om vi kan hitta kantareller. Tyvärr blev det inte så. Men fingersvamp blev det.



20210922_173534.jpg

Jag stekte en del. Men det smakade inte så gott. För dessa hade inte en så stark brandgul färg som jag tidigare har hittat och gillat. Dessa var mer "bleka".


Dag 467 torsdag.


Efter frukost tar vi fram gåstavarna och tar en morgonrunda. Vi är ute tidigt för på tv hade vädertjänsten varnat för mycket regn under dagen.
Det vräkte ner mitt på dan - så vi var inne.

Nu började vi att titta på vår nästa resa. Som vi tidigare hade bestämt skall gå till Österlen under veka 43 och 44. Vi tittar i mina böcker "Nya Upplev Sverige" från Bonnier fakta och "Värt att se i Sverige" också från Bonnier. Naturligtvis blev det även en hel del "googlande".

Vi bestämde att köra över till Öland innan Österlen.

På em körde vi tillbaka till Liljeholmen, där Lottie hoppade av. Nu hade vi haft några trevliga dygn tillsammans.

Själv fortsatte jag till Axelsberg för att deltaga i ett matlag på kollektivhuset Dunderbacken. Där har jag varit medlem sedan starten 2010. Jag deltar i regel två em var sjätte vecka. Jag gillar att laga mat tillsammans med några stycken andra. Det är en trevlig form av samvaro. Sist jag var där var i oktober 2019 innan Lottie och jag påbörjade vår EU resa den 27 / 10.

Idag var vi fem personer som lagade mat för 38 st. Min uppgift blev att laga pannbiff, som jag gjorde på det stora stekbordet. Kollektivhuset har ett stort kök med gott om plats. Under de sista 18 månaderna hade de inte haft någon gemensam matlagning, utan alla boende hade fått laga sin egen mat i sina personliga lägenheter.

I natt sover jag på en vanlig gata i närheten. I morgon fm kör jag till stugan i Gammalkil. Jonas kommer även dit i morgon kväll.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 468 fredag.

Redan före kl 07 rullar jag iväg ifrån Axelsberg. Stannar till på rastplatsen i Yttergärna. Stänger av radion och kokar thevatten.

Efter fm fikat får jag inte igång radion. Försökte på flera olika sätt. Men nej, det funkade inte. Så jag kör vidare till Preem i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten. Därefter till Gasolbolaget i Nyköping, som jag tidigare har fått tips om. Där kostade lpg 11:-- per liter (Gasolfyllarna tar 11:85).

Kör vidare till Maxi i Tornby, efter att ha lunchat på en rastplats. Nästa stopp blev hos Fritidsfordon i Tornby för att få hjälp med mitt radioproblem. Jag hade i morse kollat alla säkringar i bodelen. Caravanhallen som hade installerat radion sa att de har kopplat in radion på bodelsbatteriet.

En anställd på Fritidsfordon kollar alla säkringar med hjälp av något instrument och finner att alla är hela. Så nu tar han ut radion och kollar ingående ström mm. Han tror nu att radion är kopplad till bilens batteri. Radion är trasig säger han. Jag frågar om de har en ny radio hemma och kan sätta in den i så fall.

Han går in och kollar. Kommer ut med en ny radio och installerar den samt ställer in några radiokanaler på snabbvalstangenterna.

Verkligen en fin service en fredagseftermiddag.

Nu går färden till tomten i Gammalkil. Idag var det inga problem att backa in HB:n. Kopplar in 220 v extern el och ringer till Lottie och meddelar att resan har gått bra.

Jag går nu till garaget på tomten för att organisera om så att åkgräsklipparen, som Jonas har med sig, går att köra in där.

Jonas kommer vid 18,30 tiden. Vi hjälps åt att få ut klipparen ifrån släpvagnen och in i garaget.

Sen tar vi det lugnt med middag och tv.



Dag 469 lördag.

Strax före kl 09 går vi in i stugan. Nu är prio ett att få till bänkskivan med diskho i köket. Jonas börjar med det och jag fortsätter med fönsterfoder. När Jonas har bestämt hur han vill ha diskhon hjälper jag till med att flytta på den tunga massiva tjock skivan. För att han skall kunna såga ut ett hål för diskhon.

Jag tänder även en brasa i öppna spisen. Det finns mycket spill att elda. Det är lite småkyligt inne, eftersom vi inte har haft några element igång under vår frånvaro.

Efter lunch fortsätter vi inne i stugan fram till efter kl 18.




Dag 470 söndag.

Igår bestämde vi att åka till Bauhaus för att köpa lite grejer. Arbetet fortsatte sedan i stugan fram till kl 13,30 då det blev lunch. Kl 15 reste Jonas härifrån.

Därefter satte jag mig i solen och läste i min bok.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 471 måndag.

När jag kom hit i fredags så hade de spacklade gipsskiveskarvarna åter igen spruckit. Så i lördags hade vi en diskussion om hur vi skulle gå vidare. Om vi skulle åter igen lägga på ett nät och spackla. Vilket skulle innebära att det blir en buckla på väggen. Eller skulle vi slipa ner skarven så att gipsskivorna blir fria och börja om från början igen. Jonas föreslog då att han skulle fylla ut sprickan med latex. Så han gjorde det.

Så idag började jag med att måla över de skarvarna.

Därefter fortsatte jag med att sätta upp fönster - och dörrfoder.

På em målade jag de uppsatta fodren. Blev även en stund i solen.




Dag 472 tisdag.

På tv - vädret sa de att det skulle regna på em. Därför var jag ute på tomten på fm. Tog fram motorsågen och delade
upp en del, sedan tidigare, fällda träd i ca en timme.

Sedan gick jag in i stugan och tände en brasa i den öppna spisen i vardagsrummet. Skönt att sitta och se in i de flammande lågorna efter det jobbiga sågandet.

Målade ännu en gång på de latexfyllda skarvarna.

Mitt på dagen började det att duggregna. Efterlunch satte jag upp mera foder som jag spacklade i skarvarna och sen målade.

Slutade redan före kl 16. Såg på presskonferensen om de kommande lättnaderna i restriktionerna.

Personligen tycker jag att det är ok för vaccinerade personer. Men jag anser att för de stora eventen så bör man vara tvungna att visa upp ett papper, eller telefon, på att man har tagit två vaccinsprutor för att deltaga.

I morgon åker jag till min lägenhet i Västerås.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är inte så lätt när det växlar mellan varmt och kallt, huset rör sig alltid, det är inte för inte det är träpanel i både tak och väggar inuti fjällstugorna i Norrland.

Det är förmodligen ingen mening med att lägga en glasfiberremsa till, det spricker också, glasfiberremsan är inte godkänd men det är den som säljs mest i färgaffären.

Man bör använda pappremsor som man bakar in i spackel, spackel, remsa och spackel igen medans allt är blött.
För-limmar man remsan direkt på gipsskivorna så kan den spricka iallafall, så helst vill man undvika detta.

Dom små sprickorna ni nu fått kan man skära upp, man lägger kniven mitt i sprickan och drar så sprickan blir liiite större så man får in mer latexfog, när fogen torkat kan man finspackla över med vanligt spackel. Inte säkert det håller men kan vara värt att chansa. Så jag tycker Jonas är inne på rätt spår.;)

Man får nästan räkna med lite sprickor i hus som växlar mellan kallt och varmt.

Förövrigt en tråd jag alltid läser med behållning!:)
 

Marita o Rolle

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
25189
Medlemskap
2024
Hej Gösta,det är ungefär som ch skriver spackla skarven,tryck dit pappersremsan med 20 cm spackel. Därefter spacklar du 2 gg till,Slipa ner, för att kolla att det blivit bra linan målning sätt spackelspaden på tvären punkt is på var skarv ,obs på tvärskarvar behöver man bredare spacklar eftersom där inte finns nån insjuknin att lägga remsan i så tvärskarvar lägger man självhäftande glasfiberemsa.Man får spackla mycket bredare där för att gömma remsan ,generellt ska ju inte gips röra sig men men stora temp vx i bakomvarande material så allting hända,fortsättningsvis latex fog i alla vinklar. Sen 2 ggr målning klart,PS är det inte uppvärmt på vintern så hade jag använt våtspackel.Målare sen 43 år pensionär sen 3 år kör till Sydeuropa minst 2ggr år.Får passa på tacka för alla dina fina berättelser, Marocko var inspirerande i
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är inte så lätt när det växlar mellan varmt och kallt, huset rör sig alltid, det är inte för inte det är träpanel i både tak och väggar inuti fjällstugorna i Norrland.

Det är förmodligen ingen mening med att lägga en glasfiberremsa till, det spricker också, glasfiberremsan är inte godkänd men det är den som säljs mest i färgaffären.

Man bör använda pappremsor som man bakar in i spackel, spackel, remsa och spackel igen medans allt är blött.
För-limmar man remsan direkt på gipsskivorna så kan den spricka iallafall, så helst vill man undvika detta.

Dom små sprickorna ni nu fått kan man skära upp, man lägger kniven mitt i sprickan och drar så sprickan blir liiite större så man får in mer latexfog, när fogen torkat kan man finspackla över med vanligt spackel. Inte säkert det håller men kan vara värt att chansa. Så jag tycker Jonas är inne på rätt spår.;)

Man får nästan räkna med lite sprickor i hus som växlar mellan kallt och varmt.

Förövrigt en tråd jag alltid läser med behållning!:)


Tack Chippen för värdefull info.

Roligt för Jonas att du är inne på samma spår med latex.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,det är ungefär som ch skriver spackla skarven,tryck dit pappersremsan med 20 cm spackel. Därefter spacklar du 2 gg till,Slipa ner, för att kolla att det blivit bra linan målning sätt spackelspaden på tvären punkt is på var skarv ,obs på tvärskarvar behöver man bredare spacklar eftersom där inte finns nån insjuknin att lägga remsan i så tvärskarvar lägger man självhäftande glasfiberemsa.Man får spackla mycket bredare där för att gömma remsan ,generellt ska ju inte gips röra sig men men stora temp vx i bakomvarande material så allting hända,fortsättningsvis latex fog i alla vinklar. Sen 2 ggr målning klart,PS är det inte uppvärmt på vintern så hade jag använt våtspackel.Målare sen 43 år pensionär sen 3 år kör till Sydeuropa minst 2ggr år.Får passa på tacka för alla dina fina berättelser, Marocko var inspirerande i

Tack Rolle för värdefull info.

Intressant att även du är inne på latexspåret.

Själv är jag amatör i måleriet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Lottie och Gösta, för för dagens goda förrätt!

Varför? Jo Carola läste om en favorit hos dig och Lottie och blev inspirerad.

7C08069D-8C19-4D5B-969F-F42418F83BE7.jpeg
Receptet var inte helt klart, så hon gjorde så här …..
….. sen så’här
46A60160-71C2-4039-A637-E4788AB633D5.jpeg
… som blev så här
F3C02FAF-6648-4EB6-9AF8-E6F9D81A4224.jpeg
Underbart gott!

Det kommer att serveras igen hemma hos Dynér’s, men Carola berättade just att hon skall experimentera vidare genom att byta ut Brie mot en annan ost med mera sälta. Hon har för avsikt att börja med en mildare ädelost.

Tack för kvällens goda förrätt.

Tommy & Carola
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Lottie och Gösta, för för dagens goda förrätt!

Varför? Jo Carola läste om en favorit hos dig och Lottie och blev inspirerad.

Visa bilaga 216408
Receptet var inte helt klart, så hon gjorde så här …..
….. sen så’här
Visa bilaga 216409
… som blev så här
Visa bilaga 216410
Underbart gott!

Det kommer att serveras igen hemma hos Dynér’s, men Carola berättade just att hon skall experimentera vidare genom att byta ut Brie mot en annan ost med mera sälta. Hon har för avsikt att börja med en mildare ädelost.

Tack för kvällens goda förrätt.

Tommy & Carola

Jätteroligt att min text och bilder kan inspirera.

Det finns nog egentilgen inget recept.

Jag hade ost och sylt över halva brödet och sedan vek jag över andra halvan.

Vilket innbar att jag endast kunde steka ett bröd itaget. Men jag förmodar att Carola kunde få plats med flera bröd samtidigt.

Fortsätt att prova er fram.

Lyck till
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 473 onsdag.

Lämnar tomten strax efter kl 09. Åker till Tornby handelsområde för att storhandla på Maxi och andra butiker. Fortsätter ytterligare en avfart för att titta på taklister hos Byggmax och K-rauta.

Tar sedan väg 56 från Norrköping över Katrineholm till Västerås. Norr om Katrineholm är det ett vägarbete för att göra om till 2- 1 väg. På ett ställe var de bara en fil med ljussignaler. Där var det en kö på minst en km före det röda ljuset. Det tog en bra stund att passera detta.

Sen em var jag framme vid lägenheten. Där jag lastade ur HB:n. Det blev fyra vändor med påsar mm.

Åker därefter till ett bostadsområde i närheten av E 18, ca tre km från lägenheten. Tar fram el-cykeln och cyklar tillbaka.

Som vanligt blir det tv 4 på kvällen. För jag har gett upp försöken att få in svt.


Dag 474 torsdag.

Tar det mycket lugnt på morgonen. En el - skarvsladd till HB:s pentry har slutat att fungera. Så jag öppnar den och kan konstatera att "hankontakten" är lite trasig. Så jag slänger den och bestämmer mig för att boka Teslan för en färd till Erikslunds handelsområde.

Går ner till rummet där nyckel förvaras i ett stor nyckelskåp. Detta med appar är inte min grej. Det tar ca 10 min innan jag lyckas få ut nyckeln. Går till bilen där laddsladden sitter i. Tar loss den från stolpen utan problem men från bilen går det ej. Försöker att dra rakt ut, vickar lite åt sidorna undersöker om det finns en knapp eller någon skjutregel. Men nej. Hur i hel....te skall jag få den kontakten. Vilket elände!!!!!!!!!!

Ser mig omkring om det finns någon som jag kan fråga. Ser att bakljusen är tända på vår skåpbil. Tack! Här kanske jag kan få hjälp. Går dit och ser att det är portvakten som sitter bakom ratten. Hon är ansvarig för Teslan så jag ber henne om hjälp. Hon följer med mig och sätter sig i bilen. Startar den och pekar på den stora bildskärmen och hittar en "knapp" för att låsa upp el-kontakten. Sen går hon ut och drar ut kontakten.

Så enkelt. Men hur skulle jag kunna veta detta?

Tackar för hjälpen och kör iväg. En härlig känsla att dra iväg med en sån snabb bil.

Går in på IKEA för att köpa en utrustningsdetalj till köket. Går sen in på Clas Ohlson för att köpa "hankontakten" Sen åker jag tillbaka hem.

Kör hem och parkerar vid el- stolpen. Trycker på luckan men får ej upp den. Jaha ja, Då var det dax igen för att försöka lista ut hur det skall kunna gå att få upp luckan. Sätter mig igen och pekar på bildskärmen, men hittar ingen "knapp" för att öppna luckan till el - kontakten.

Som av en händelse så råkar portvakten gå förbi. Så jag stoppar henne och ber om hjälp igen. Längst uppe till vänster på bildskärmen finns en bild på en "blixt" som jag skall trycka på. Sen kommer en ny sida upp med en text om att öppna luckan. Så enkelt!!

Nu kan jag alltså koppla in laddsladden och avboka bilen och lämna tillbaka nyckel i nyckelskåpet.

Vilken pärs!!! Dessa appar och internettanslutningar.

Går in i lägenheten och sätter upp stången som jag köpte på IKEA.



Dag 475 fredag.


Idag hade jag bokat tvättstugan mellan kl 07 0ch kl 11. Så fm förflyter med det arbetet. På em dammsög och ångade jag av alla golv. Därefter blev det en promenad efter att regnet hade upphört.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite statistik, för den som är intresserad.

HB:n hade gått 5 mil när jag hämtade den 1 okt 2018.

Under första året körde jag 3 320 mil

Andra året 3 188 mil

Tredje året 2 511 mil p.g.a. pandemin så blev det ingen vinter i Medelhavsområdet.

Den vill ha ca 1,3 lit diesel per mil. Totalvikten är 5 ton och bruttovikten är för det mesta 4,5 ton.

Jag kör alltid på odubbade vinterdäck av Michelin.

I Sverige har jag stått på en ställplats i en natt och fyra nätter på en camping i Norrland när jag behövde tvätta kläder.

I Spanien har jag stått ungefär 5 nätter på camping och i Marocko 17 nätter.

I Tyskland ca 5 nätter på ställplats.

I övrigt fricampar jag i naturen eller sover i den som parkerad på en vanlig gata.

Så boendekostnaden har varit låg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 476 lördag.

Tar det lugnt inne i lägenheten hela fm.

Kl 12 går jag ner i cykelrummet för att hämta ut nyckeln till vår bilpools Tesla som jag hade bokat. Idag gick det utan några som helst problem.

Äntligen har jag lyckats att fatta hur det går till med denna app.

Rullar sakta iväg genom bostadsområdet och ut på E 18 västerut till väg 66 och fortsätter norrut till Ramnäs. För idag skall vi fira mitt äldsta barnbarns 12 års dag.

Det blev några timmars trevlig samvaro med fika i köket och därefter Yatzy i vardagsrummet. Jag lyckades t.o.m. att boka Teslan ytterligare en timme innan min tid hade gått ut. 12 åringen vann stort.

Denna bil är fantastisk att köra. Trampar jag för hårt på gaspedalen så känns det i ryggen som att jag åker in i ryggstödet. Vilket drag !!!!!!!!!!!!!!!!!!



Dag 477 söndag.

Blev "snorrig" på morgonen - så jag var inne hela fm och såg på tv. Mitt på dagen var jag "frisk" igen. Verkligen märkligt!

Tog fram cykeln och cyklade till HB:n för att hämta några saker och sen för att handla på Lidel.

Var inne resten av dagen.

Nu kl 20 skall jag se på kockarnas kamp och kl 21 blir det Beck fram till midnatt.

Ta väl hand om er och hoppas att ni alla får en trevlig kväll.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Lite statistik, för den som är intresserad.

HB:n hade gått 5 mil när jag hämtade den 1 okt 2018.

Under första året körde jag 3 320 mil

Andra året 3 188 mil

Tredje året 2 511 mil p.g.a. pandemin så blev det ingen vinter i Medelhavsområdet.

Den vill ha ca 1,3 lit diesel per mil. Totalvikten är 5 ton och bruttovikten är för det mesta 4,5 ton.

Jag kör alltid på odubbade vinterdäck av Michelin.

I Sverige har jag stått på en ställplats i en natt och fyra nätter på en camping i Norrland när jag behövde tvätta kläder.

I Spanien har jag stått ungefär 5 nätter på camping och i Marocko 17 nätter.

I Tyskland ca 5 nätter på ställplats.

I övrigt fricampar jag i naturen eller sover i den som parkerad på en vanlig gata.

Så boendekostnaden har varit låg.
Statestik är kul Gösta och det är din livsberättelse också (-:

Hälsningar
Peter
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 478 måndag.

Kl 09 lämnar jag lägenheten för att gå på Mälarpromenaden utefter vattnet in till Resecentrum. Lottie tog tåget ifrån Stockholms Central kl 8,44 och skall vara framme kl 9,40.

Vi promenerar tillbaka till lägenheten för att där ha ett gemensamt matlag.

På em tog vi en promenad i området. Vi satt och vilade en bra stund på en parkbänk och såg ut över Mälaren.


Dag 479 tisdag.

Idag skall det vara ett strömavbrott mellan kl 08 och 11,30. Så vi gick till min HB, som var parkerade på en vanlig gatan i närheten av E 18. Vilket tog ca 40 min i lugn takt.

Nu körde vi till Skultuna. Stannade en bit före och gick in i skogen för att leta efter kantareller mm.

20211005_102832.jpg

Det var en fin och lätt skog att gå i.

20211005_143544.jpg

Det blev inga mängder av svamp. Men det räckte till en liten förrätt.

20211005_111043.jpg

20211005_104648.jpg

Sen fortsatte vi till Skultuna Mässingfabrik med anor från 1607. Där vi gick omkring och tittade på de gamla husen och vad de hade till försäljning inomhus.

Vi kom tillbaka vid 16 tiden. Kl 18 hade en boende i huset kallat till ett info möte med Hyresgästföreningen, som vi hade utomhus på vår innergård. 10 personer representerande 8 av 30 lägenheter närvarande. Två styrelseledamöter ifrån Västerås informerade om Hyresgästföreningen. Vi har fundering på om vi skall bilda en egen förening och ansluta oss till den stora rikstäckande Hyresgästföreningen. En mycket viktig anledning är ju all hjälp som vi kan få av dess tjänstemän, framförallt juridisk hjälp.

I morgon åker vi till Lotties lägenhet i Stockholm och har matlag där. För vi gillar att laga mat tillsammans. Blir ofta en trerätters till lunch.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 480 onsdag.

På morgonen gör vi iordning det som vi skall ta med till HB:n. Efter fm fikat tar jag fram cykeln och cyklar för att hämta HB:n och köra fram den till lägenheten, för att lasta den inför färden till Stockholm via E 18. Det regnar lätt.

Färden går bra i den glesa trafiken. Efter att ha tagit upp Lotties saker i hennes lägenhet kör jag till Årsta Golfs stora parkering. Upptäcker nu att det har kommit upp en skylt om tillåten parkering i tre timmar. Så det var bara att åka därifrån. Körde in till bostadsområdet mittemot. Där i Östberga fanns det några lämpliga p-platser på en vanlig gata. Där får man stå länge utan att behöva betala någon avgift.

Tar fram cykeln och krånglar mig fram över Årstafältet mellan byggplatser.

Lottie och jag lagar en sen lunch tillsammans.

På em bakar vi knäckebröd.

Bild kommer. Kunde inte hämta Lotties bild ifrån mailen p.g.a. "systemfel"



Dag 481 torsdag 7 / 10.

Efter frukost bakar vi wienerbröd.

Därefter blir det matlag igen, inför vår lunch. Det blev några trevliga dagar tillsammans med mycket god mat mm.

Sen kör jag till Caravanhallen i Haninge för att höra om de beställda delarna. Men de hade inte kommit. En del till konventeringen av 12 v till 230 v beställdes i april. Märkligt att det skall behöva ta över sex månader att skicka ifrån Frankrike. Motorhuvsvajern beställdes för en månad sedan.

Tar sedan den smala och hård lastbilstrafikerade vägen 257 från Västerhaninge över Tullinge till den något bredare väg 225 till Södertälje.

E 4:an till Tornby handelsområde för att besöka Bauhaus och ICA Maxi.

Kommer till tomten vid 18 tiden så det blev inget jobb inne i stugan.

I morgon kommer Jonas så på lördag blir det intensivt arbete.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 482 fredag.

På fm förbereder jag Jonas ankomst med att städa och flytta på saker inne i stugan, för att underlätta morgondagens arbete.

Kl 17 träffas vi hos Byggmax, vid avfart 113. Där köper vi en massa hålkärllister på 4,4 meter långa. Jonas fick låna en släpkärra av sin arbetsgivare, vilket är bra för då behöver vi inte åka tillbaka med en lånad.

Dag 483 lördag

Vi tar det lugnt på morgonen, trots att det finns en massa jobb att uträtta. Vi går in i stugan före kl 09. Nu skall vi spika upp taklister som skall sågas i 45 graders vinkel i varje hörn.

Jonas börjar med att tända en brasa i öppna spisen. Jag sågar två listers hörn. Men de passar ej. Hur skall man egentligen göra. Vi funderar båda två. Vänder och vrider på listerna på gir- och kapsågen. Efter några försök kommer Jonas på hur listen skall ligga på sågbordet.

Vilken pärs!!!

Men nu går arbetet vidare. Vi jobbar lugnt och tänker efter hur listerna skall sågas för att passa. Men huset är gammalt och några rätvinkliga hörn finns ej. Så ibland skulle vi nog ha sågat i någon grad lägre eller högre än 45 grader. Men det gör vi ej utan tar den lilla springan i hörnen som vi kan fylla med latex.

Vi blev klara med vardagsrummet och halva hallen. Dörrarna till sovrummen går nästan ända upp till taket så det blev till att "jacka" ut i listen för dörrfodret.

Eftersom listerna är 4,4 meter långa så behövde vi hjälpas åt när de skulle spikas upp med en spikpistol som går på tryckluft.

Det är mycket jobbigt att arbeta i höjder över axlarna så vi slutar redan kl 17. Tar en promenad till Lillsjön. Ca 14 min promenad i en riktning.

Vi badade ej utan var bara ute efter att röra på oss.



Dag 484 söndag 10 / 10.

Idag gjorde vi klart i köket. Slutade vid 14 tiden för en sen lunch. Därefter lämnade Jonas tomten efter att ha hjälpt mig att få upp motorhuven. Så att jag kunde fylla på motorolja och spolarvatten.

Jag tycker att det är underligt att behöva fylla på motorolja mellan 2 000 mils servicen, när bilen bara är tre år och inte har gått längre än 9 000 mil.

När jag hade en Fiat Marea behövde jag inte fylla mellan servicen för än efter 16 000 mil.

Jag gick in i stugan igen och gjorde lite maskeringsjobb.

Nu är det kväll och jag tänker se på partiledardebatten kl 20 och sen blir det Beck kl 21.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är underligt att behöva fylla på motorolja mellan 2 000 mils servicen, när bilen bara är tre år och inte har gått längre än 9 000 mil.
Min erfarenhet är att det ganska ofta är nödvändigt. Jag har tjänstebil vid sidan av HB och många av de bilar jag haft på senare år har krävt oljepåfyllning, Audi och Volvo har krävt mest, upp till 1l på 500mil.

Hälsningar
Petet
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att det ganska ofta är nödvändigt. Jag har tjänstebil vid sidan av HB och många av de bilar jag haft på senare år har krävt oljepåfyllning, Audi och Volvo har krävt mest, upp till 1l på 500mil.

Hälsningar
Petet

Tack för info Peter.

I mitt fall så är det Fiatmotor i båda bilarna. HB:n var bara 1,5 år vid första påfyllningen och hade gått endast ca 4 500 mil.
 
Toppen