• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Hej,
Jag har naturligtvis respekt för din åsikt.
Jag har dock precis motsatt uppfattning, dvs vill myndigheterna anklaga och fälla mig så ska bevisbördan ligga på dem, inte på mig.

Jag tycker att det är fel att medvetet köra för fort och att "gömma sig bakom solskyddet" för att sedan förneka att "jag körde inte bilen".
Men det är fullt riktigt som du skriver det är inte i svensk rättsordning att bevisa sin oskuld om jag blir anklagad, det är den anklagande som skall bevisa min skuld.

Allt annat är ju omvänd bevisföring och förekommer i odemokratiska länder

Det enda "brott" som jag kan komma på är när jag medvetet eller omedvetet brutit mot en Trafikregel och ertappas då finns inte benämmningen Uppsåt.
Jag kan aldrig hävda "Utan uppsåt" när det gäller Trafikbrott, men det går galanat att göra om jag sticker en kniv i hjärtat på en person och då hävdar att "Jag hade inte uppsåt att döda denne". Och det sorgliga är att Domstolen oftast dömmer efter detta:mad:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Visst visar det faktisk status flor! Jag personligen är ändå lite positvt förvånad över att bristerna inte var större. Trots din beundransvärda kamp för yrkeschaufförernas status, är det ganska klart för de flesta av oss att det generellt går för fort i trafiken, inte minst den tunga.

Dina konspiratinosteorier om ohederliga siffror förvånar mig dock. Det känns lite väl magstarkt. Dessutom var den stora trafikundersökningen ett samarbete mellan Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen. Det kan väl inte bara vara nötter som jobbar där? :)

:-./<rister

Svarar du mig Vingen 3 Krinill?

Nu har jag naturligtvis hårddragit detta men du som F.D "snut" vet hur slipsten dras inom de olika Myndigheterna, det gäller att visa resultat, att uppnå faställda mål och så vidare, ingen skugga över den enskilde Polismannen/kvinnan på "golvet" eller ute på "fältet" det vill säkert göra ett bra och seriöst jobb men som du vet sitter det många mellanchefer i myndigheten och så har vi ju Länspolischefen som har till uppgift att visa hur duktiga de är inom hans/hennes myndighet:)

"Skit samma hur men......

Nä jag tror inte att det är en massa "Nötter" som gjort denna sammanställning men de har som även du vet ett "krav på sig" att visa upp X antal siffror.
Ljuger jag nu Krinill:)

:// Hassel
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Ja visst menade jag dig Vingen. Ber om ursäkt för felskrivningen.

All verksamhet mäts idag. Idag mäter vi dock inte i första hand för att visa ett ideellt värde, utan för att alltid ha ett nuläge, bra eller dåligt. Man ska alltid vara kritisk och analysera mätresultat, innan de offentliggörs.

Men att konsekvent förneka eller vägra erkänna mätresultat är att blunda för verkligheten och då kan du aldrig göra något åt den. Till sist tappar din heroiska kamp för yrkesförarna sin trovärdighet.

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Ja du Jappe det var hans bedömning men visst med facit i hand så borde det kanske inte körts på den vägen överhuvudtaget i rådan förhållanden.
Min teori är faktiskt att denna stora olycka helt ha berott på missbedömningar, oaning om de rådande förhållanderna och i vissa fall ren kanske vådslöshet.
Själv har jag kört denna sträcka otaliga gånger mest på den tid då denna bro inte fans utan det var en "svacka" där på E4 an. Jag måste erkänna att när vägen byggts om så visste inte jag att det var en så lång bro byggd över denna stäckning och som du skriver broar är oftas de som drabbas av halka på grund av att de kyls underifrån.
Men Jappe om inte tillräckligt tydliga varningar finns innan bron hur skall de som inte har lokalkännedom veta om detta?

Här gäller nog att lägga mer egergi på att varna trafikanter med mer än en liten Vägskylt som varna för Halka eller som i Tyskland Halkvarning "Bei Nässe":)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

i grova drag i denna mastodontkrock där folk fick släppa livet,,
det .finns inga avstånd längre till framförvarande,,
var de 18 bilar?eller hur många??
i så fall 17 grov vårdlöshet i trafik,, med indraget körkort så klart,,vållande till annans död,,fängelse,,
ett annat myndighetstänk måste till,,
tycker bara lilla jag:p:p
 

Bilagor

  • mina bilder 042.jpg
    mina bilder 042.jpg
    3 MB · Visningar: 2
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Ja visst menade jag dig Vingen. Ber om ursäkt för felskrivningen.

All verksamhet mäts idag. Idag mäter vi dock inte i första hand för att visa ett ideellt värde, utan för att alltid ha ett nuläge, bra eller dåligt. Man ska alltid vara kritisk och analysera mätresultat, innan de offentliggörs.

Men att konsekvent förneka eller vägra erkänna mätresultat är att blunda för verkligheten och då kan du aldrig göra något åt den. Till sist tappar din heroiska kamp för yrkesförarna sin trovärdighet.

:-/<rister

Kan bara beklaga din tro om "kampen":)

Men Krinill jag tillhör den äldre kategori av chufförer som liksom inom ditt skrå har en kolligial inställning, en kår som ständigt som din får stå för mycket skit för att de utför ett viktigt samhällsjobb. Båda på sitt sätt.

Blev en gång stoppad av en patrull på RV 40 väster Göteborg någon gång på -80 då max 70 km/H gällde för bil+släp.
som kollade min Färdskrivare följade dilalog:

Det ser ju bra ut, men det körs väl rätt fort av en del "tradare" (Fartgegultorn fanns inte då)
Nja svarade jag tycker du det, det har inte jag märkt.
Då svarade den Polismannen med ett smil på läpparna att "ni chaffisar är jäkligt solidariska med varandra ni har lite av vår kåranda."
Ja så var det nog på den tiden och kanske det speglar min inställning även idag:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag håller med dig, trafiken har blivit tuffare och hårdare.
I tisdags förmiddag samtidigt som olyckan på tranarpsbron inträffade var jag körande i Helsingborg. Vi vet att det var ett riktigt busväder med halka och dimma bl à och jag blev omkörd utav både lastbilar och personbilar. Sikten var stundtals obefintlig, dessa bilar som körde om bara försvann in i tomma intet, jag visste att de var strax framför mig men jag såg dem ej. Min hastighet, jag försökte att anpassa efter väglaget så kanske 60-70 km/Tim.
Skulle tänka mig att ett liknande scenario på bl à tranarpsbron, man far rakt in i tomma intet och tänker: olycka nej det händer inte mej, det är sådant som händer andra inte mej.
Jag kör ofta mellan Ängelholm-Helsingborg med personbilssläp och jag blir alltid omkörd utav långtradare som bara försvinner i fjärran fastän de inte får köra fortare än 80 km/Tim
Varför är det så här i trafiken?
Många är nonchalanta aggressiva i sin körning fridfulla mänskor kan bli de värsta huliganer bakom ratten.
Varför?
Per
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Under 4 år (2003 - 2007) körde jag dagligen E6 från Löddeköpinge till Landskrona c:a 2 mil i varje riktning. För varje år ökade antalet lastbilar ocg deras beteende blev värre och värre. Tyvärr blev vanliga bilisters beteende också värre och värre. Vad det beror på vet jag inte men skillnaden mellan 2003 och 2007 var väldigt markant och då på fel håll. I stort sätt när det var en olycka som jag såg, var en lastbil inblandad och otaliga gånger kördes jag om av bussar och lastbilar, speciellt när det var vinteväglag. Jag håller med trafikexperter att det är förarna som är problemet i stor utsträckning. Håll avstånd, sänk hastigheten och använd hjärnan till det du fåt den till, "att tänka med".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag tycker att i körkortsutbildningen borde ingå någon titt in på de vårdavdelningar där trafikoffren finns, alltså de som
inte dog. Jag misstänker att här finns ett stort mörkertal som inte redovisas tydligt i statistiken!

Någon som vet?

Jappe
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag skriver samma som Lassej /(3) fast tvärtom, personbilarna har ökat och även lastbilarna. Jag även tänka mig att många lastbilar körs av personbilsförare...
icon10.gif
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Mycket bra artiklar. En av lastbilarna som var inblandade i den inledande krocken hade 90 km/h på sin färdskrivare. En alldelese för hög hastighet på torr fin sommarväg och käpprätt åt helvete på en isgata!

Håller med Torbjörn att trafiken hårdnat. Blir dock glad att artikeln också tar upp att det faktiskt finns små ljuspunkter jämfört med tidigare mätningar.

:-/<rister
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Angående automatisk lasermätare som nämndes någonstans här i tråden så lånade jag en gång kompisens bil en Volvo XC60 och den minskade hastigheten automatiskt ju närmare man kom framförvarande fordon. Avståndet till när den skulle börja minska hastigheten gick att ställa in på en display. Om jag körde riktigt sakta så bromsade den själv till stillastående. Kunde ställa in farthållaren på 110 på motorvägen och bara åka. Om jag nådde upp någon bil så minskades hastigheten och ville jag köra om så var det bara att gå ut i vänsterfilen så ökade hastigheten igen till det inställda värdet. Varnade också om man körde för nära högerkanten eller om man bytte körfält utan att blinka. Detta var en upplevelse.
Angående bussar så har jag åkt buss två gånger från Stockholm till Söderhamn och då var jag riktigt orolig. Det var halt men bussen körde för fullt och ibland såg man knappt bilarna framför men bussen körde om ändå. Spelade ingen roll om det var långtradare el personbilar. Till råga på allt så på en av turerna satt chauffören nästan hela sträckan och talade i mobiltelefon.
Drar mig för att åka landsvägsbuss en längre sträcka efter detta.
Till saken hör att min hustru är busschaufför men kör bara lokalt här hemma.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

I dagens körkortsutbildning så finns det riskutbildning dels det som vi kallar för halkkörning, men som idag läggs mer vikt vid vad ett felbeteende kan orsaka, ex för hög hastighet - i förhållande till stoppsträcka.
En annan riskutbildning talar man om alkohol droger.
Eleverna är aktiva och tar till sig i de olika utbildningarna och inser fara och risker med att ha för hög hastighet eller att köra drogpåverkad.
Ser i bland bilförare som precis har fått körkort hur man sitter och fumlar med telefonen medan man kör bil. Alla andra gör så och då kan jag också fastän denna person för inte så länge sedan var på riskutbildning och själv tyckte att så kanske det inte är så smart att göra.
Jag tror att det är ett beteende ett arv vi har med oss vi ser hur andra gör, och då ska vi göra på samma sätt. Vi vågar inte skilja oss från mängden.
Barn gör inte som du säger utan de gör som du själv gör
Per
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Utdrag ur en artikel i Helsingborgs Dagblad:

Visa bilaga 66019

Ja du Jappe då har Polisen upptäckt något som inte vi som ser skiten dagligen upptäckt.
Nej oftast är det inte däcken som är boven utan bilens sammansätting.
En dragbil som är 2 axlad med en trailer efter med tre axlar är inte lätt att förflytta i halka.
Nodiska dragbilar är oftast Boggibilar, då kan man om det behövs tycka på knappen som höjer Boggienen och få då ett högre tryck på "driven" vilket gör att du kommer fram.
Altenativet är för dessa 2 axlade dragbilar att kunna höja första axeln på släpet och sänka tycket på andra axeln på släpet. Det ger högre tryck på "driven".
Tyvärr så har inte de kontinetala traileregipagen dessa "finesser" och står då och slitar i minsta halka.

Då gäller "Kättning" på driven eller systemet Onspot som genom ett knapptyck fäller ner ett hjul" mot drivhjulet och lägger små kättingar under drivhjulet som ger grepp.
Ett fantastiskt hjälpmedel som numera även i Norge räknas som ett kättingpar:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag skriver samma som Lassej /(3) fast tvärtom, personbilarna har ökat och även lastbilarna. Jag även tänka mig att många lastbilar körs av personbilsförare...
icon10.gif

Syftar du på tyngre husbilar så säger olycksstatistiken något helt annat!

Vissa (både yrkeschaufförer och privatbilister) tycks ju ha fått sitt körkort i Cornflakespaketet.

Jag skulle nog vilja påstå att det är sämre ställt på den fronten i andra länder.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag tror att det är ett beteende ett arv vi har med oss vi ser hur andra gör, och då ska vi göra på samma sätt. Vi vågar inte skilja oss från mängden.
Barn gör inte som du säger utan de gör som du själv gör
Per

Visst finns det en och annan ungdom som "busar på" eller är oaktsamma, men de gånger jag varit nära ett tillbud så har det aldrig varit någon under 25-30 år....
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Idag, lördag 19/1 finns det en intressant artikel i Sydsvenskan om trafik. Den mynnar ur funderingar kring vad som orsakade masskrocken på Tranarpsbron. I första delartikeln pratas det mest om yrkestrafiken. Men som en sideliner intervjuas trafikexperten Gunilla Vernberg om trakfikmiljön omkring oss. De tar under en timme en runda runt Malmö med bilen och tillbud, felkörningar, ilska och skit radar upp sig på hög.
Själv tycker jag (här i Malmö) att trafiksituationen har hårdnat något alldeles oerhört bara på det sista året.
Dagligen, ja flera gånger om dagen, konstaterar jag att jag inne i stan sett omkörningar på fel sida om refugen vid övergångsställe, omkörningar i 30-områden (Kirseberg t ex), obefintliga avstånd, rivstarter, viiiilda chansningar, ilska, rödljuskörningar osv osv. En man höll på att meja ner mig då han körde uppe på trottoaren för att komma förbi en bilkö vid kanalen. Verkar som att man börjar tappa koncepten helt. Inget tålamod eller omdöme. Varifrån kommer all denna ilska, undrar jag?
Samma konstateras i artikeln här vilket jag tyckte var skönt. Då är det inte bara som jag börjar bli känslig och grinig.

Hur uppfattar ni andra det? Har det hårdnat i trafiken i övriga landet också? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter.

Torbjörn

vh
SoT
(Sanna o Torbjörn)

Ja kan det bero på den Multikultur som borde vara rådande i just Malmö?
Aj som f-n men nu svor jag väl i Kyrkan och blir troligen banslyst av Webbmaster på detta forum:rolleyes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Syftar du på tyngre husbilar så säger olycksstatistiken något helt annat!

Vissa (både yrkeschaufförer och privatbilister) tycks ju ha fått sitt körkort i Cornflakespaketet.

Jag skulle nog vilja påstå att det är sämre ställt på den fronten i andra länder.

Kanske en del "fått sitt körkort i Cornfakespaket" men du är troligen dåligt informerad om dagen Svenska chufförers utbildning.
Där gäller som i andra yrken 3 årigt Gymnasie + vidareutbildning sk. Yrkesbehörighet för oss äldre.
Hur det sedan är ställt med de utrikes chaffisar som kör omkring på våra vägar vet jag inte:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen