• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Hej
Jag tycker det är fel att föraren kan gömma sig bakom solskydd och säga att det var inte jag som körde. Det måste alltid var den registreade ägaren som blir ansvarig, så är det väl i de flesta länder utanför Sverige. Ägaren har i sin tur att bevisa vem som framförde fordonet när överträdelsen skedde för att själv slippa bli bestraffad.
Mvh. Klas
e

Hej,
Jag har naturligtvis respekt för din åsikt.
Jag har dock precis motsatt uppfattning, dvs vill myndigheterna anklaga och fälla mig så ska bevisbördan ligga på dem, inte på mig.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Det borde vara lag på att det ska finnas en plomberad framåtriktad kamera med laseravståndsmätare i alla bilar så att det går att konstatera vad som hänt och att föraren har hållit tillräckligt avstånd och hastighet vid olycka.
/Åke

Nu finns inte någon "plomberad laseravståndsmätare" enligt lag i LB inte i PB heller för den delen vilket det kanske borde finnas.
Men vad som däremot finns i en tung LB är Färdskrivare som regrisrerar hastighet, körtid, rasttid och vilotid.

Dessa kommer troligen att nogrant granskas på de inblandade i denna tragiska olycka.
Det som inte går att granska på så sätt är just personbilarna som varit inblandade:(
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

OBS!

Högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp i Sverige är 80 km/tim, inte 90 km/tim. Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

Jappe

Som aktiv yrkeschaufför börjar jag bli riktigt trött på dina påhopp på allt och alla som kör tunga fordon.
Hur mäter du hastigheten på de tunga fordon du "upplever kör för fort"

Se denna lilla filmsnutt som jag själv spelat in under färd på en hal Småländsk väg i Kalmar län den 18/1 2013 fordon :Volvo LB med en trailer efter. Jäklar vad det går undan som du ser på den GPS-angivna hastigheten i vänstra nedre hörnet.
Sedan kan du ju kolla den "idiot" till PB förare som låg i baken på framförvarande och plötsigt kastade sig ut i höger körfält 20 m innan mötet med mig. Det är tur att det finns yrkeschaufförer som anpassar hastigheten efter väglag eller hur:)

https://www.youtube.com/watch?v=9npbTFYQRSM

Jag skulle också kunna visa en film som jag kallat "En dag på jobbet" som visar hur en dag för många i vårt skrå ser ut men den vore inte så kul att sitta och se på är väl på ca 30 min och troligen för "tung" att ladda upp till Youtube. En nätt liten rundtur på 45 mil och där hasigheten redovisas enligt GPS-mätning.

Sedan Jeppe du påstår dig ha varit Busschaufför. Är det någon katergori som kör på landsväg som just håller maxhastighet så är det väl dessa och har så varit under alla de år, ja jag började köra tung lastbil när vi körde vänstertrafik i Sverige, så någon erfarenhet av detta vill jag nog påstå mig ha.

Men jag vet Jeppe du är rabiat motståndare till allt vad vägtransporter heter:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

Högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp i Sverige är 80 km/tim, även på motorväg, inte 90 km/tim. Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

hast.tablå.JPG
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

OBS!

Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

Jappe


Kvalificerat skitsnack Jappe,Du som f.d busschaufför borde väl se till å städa framför egen dörr,bussarna t.ex kör som "biltjuvar"hela bunten.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Nu finns inte någon "plomberad laseravståndsmätare" enligt lag i LB inte i PB heller för den delen vilket det kanske borde finnas.
Men vad som däremot finns i en tung LB är Färdskrivare som regrisrerar hastighet, körtid, rasttid och vilotid.

Dessa kommer troligen att nogrant granskas på de inblandade i denna tragiska olycka.
Det som inte går att granska på så sätt är just personbilarna som varit inblandade:(
Jag vet inte om du läste mitt inlägg 56, min idé (önskan) var en komplettering till Färdskrivaren eller till dom bilar som saknar Färdskrivare i stil med dom svarta lådor som finns i flygplan för att hjälpa till att bestämma olycksorsaken.
/Åke
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp i Sverige är 80 km/tim, även på motorväg, inte 90 km/tim. Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

Visa bilaga 66013

Hur är det med trailerbilar. Får dom köra 90 km/tim ??
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

Trailerbil räknas som lastbil med påhängsvagn och där gäller alltså 80 km/tim som högsta hastighet, även på motorväg!

Jappe
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp i Sverige är 80 km/tim, även på motorväg, inte 90 km/tim. Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

Visa bilaga 66013

Kul med lite fart på forumet så här en svinkallt lördag, hur ser du jappe på din roll som chaufför på bussar utan bromsar som du skrev om i en annan tråd,fanns det inga bärgningsbilar på den tiden eller fanns det redan då tendenser till dåligt omdöme bland bussförare?;)
Skrivet av en som kör mycket i tjänsten och gör enligt lagboken förmodligen många fel varje dag.

Hade Lars
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Det är max 80 för alla fordon med släp. Man behöver endast åka några mil på tex motorväg så blir man omkörd av ett flertal personbilar med släp som ligger i ca 110 km/tim. Så förare av alla fordonstyper bör läsa på regelverket.

De enda fordon med släp som ja känner till som fick köra 100 km/tim på motorväg var ombyggda lastbilar med plats för 8-10 passagerare och med fast kopplad trailer. De var registrerade som bussar.

Jag vet ej om de fortfarande finns i trafiken.
Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

"Kul med lite fart på forumet så här en svinkallt lördag, hur ser du jappe på din roll som chaufför på bussar utan bromsar som du skrev om i en annan tråd,fanns det inga bärgningsbilar på den tiden eller fanns det redan då tendenser till dåligt omdöme bland bussförare?:wink:
Skrivet av en som kör mycket i tjänsten och gör enligt lagboken förmodligen många fel varje dag.

Hade Lars
"

Som jag skrev: att köra bil utan fungerande bromsar är ganska lätt; att köra buss utan fungerande bromsar är lite svårare! Sådan körning bör dock undvikas!

Jappe
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

I höstas genomförde svensk polis en omfattande kontroll av tung godstrafik på de större vägarna i landet.

Bland resultatet kan nämnas att 30% hade tekniska brister, 40 % körde för fort och 50% respekterade inte kör- och vilotider. 75% av ekipagen var svenskregistrerade.

Det är inte särskilt trafiksäkert när en trött chafför kör för fort med en bristfällig lastbil.

Det här talar sitt tydliga språk om den tunga trafiken.

:-/<rister
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Enda undantaget för hastighet med släp är ledbussar som får köra 90km/tim trots att dom har maskerade påhängsvagnar med tapp och vändskiva.
/Åke
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Lasse N.
En mycket vanlig olycksorsak när det gäller tunga fordon är just att släpet viker sig vid inbromsning.


Är det så? Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att "köra tungt" Men inte numera sedan ABS bromsar sedan länge är standard på tungafordon. Det är nog andra orsaker som gjort att släpet isåfall "viker sig" som du uttycker det.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

I höstas genomförde svensk polis en omfattande kontroll av tung godstrafik på de större vägarna i landet.

Bland resultatet kan nämnas att 30% hade tekniska brister, 40 % körde för fort och 50% respekterade inte kör- och vilotider. 75% av ekipagen var svenskregistrerade.

Det är inte särskilt trafiksäkert när en trött chafför kör för fort med en bristfällig lastbil.

Det här talar sitt tydliga språk om den tunga trafiken.

:-/<rister

Gör det verkligen det krinill?
Klassning av en tekniskt brist, ja det kan vara ett bromsljus som slocknat men i Polisen redovisning "Teknisk brist".
40 % körde för fort ja då visar det att 60 % alltså de flesta körde i laglig hasighet., hur för fort då? 81 km/h eller i 100 Km/h?
Sedan Polisens statistik över brott mot kör och vilotider.

De digitala färdskrivare som numera sitter i nyare fordon har brister. I redovisning av de faktiska förhållanderna. Redovisar inte exata tider för stopp utan "stjäl" minuter och då när dina fd. kollegor gör en kontroll så har kanske den där 45 miuters rasten endast är regestrerad som 40 min och vipps så har ett alvarligt brott uppstått 5 minuters för kort rast Brott mot kör o vilotidsreglen och i statistiken Trafikbrott.
Handhavande fel av chauffören är heller inte ovanliga där denne/a glömt trycka på knappen för påbörjad körning efter rast eller tvärt om inte "tyckt in knappen". Visseligen syns det att bilen kört men att viloknappen varit på och det är ju ett väldigt allvarligt fel. Alltså redovisas det som brott mot kör o vilotiden, och ger chauffören 5000 -10000 kr i böter.

Sedan har vi den där lilla gruppen kanske någon procent av alla Yrkeschaufförer som medvetet bryter mot dessa regler, men de är en försvinnande liten del av kåren faktiskt.

Jag vill påstå att den statiskik som Polisen redovisar i dessa fall är precis lik den om antalet uppklarade brott för övrigt där alla påvisade "brott" där även då trafikförseleser räknas in som lagförda brott ger en missvisande bild av verkligheten.
Men något för Polismyndigheten att redovisa "uppåt":)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Jag vet inte om du läste mitt inlägg 56, min idé (önskan) var en komplettering till Färdskrivaren eller till dom bilar som saknar Färdskrivare i stil med dom svarta lådor som finns i flygplan för att hjälpa till att bestämma olycksorsaken.
/Åke

Jag kritiserar inte det du skriver, det är inte alls någon dum tanke och skulle med stor säkerhet ge bra underlag vid en utredning av en trafikolycka säskilt när det inte finns någon som kan föhöras efteråt.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
"Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Idag, lördag 19/1 finns det en intressant artikel i Sydsvenskan om trafik. Den mynnar ur funderingar kring vad som orsakade masskrocken på Tranarpsbron. I första delartikeln pratas det mest om yrkestrafiken. Men som en sideliner intervjuas trafikexperten Gunilla Vernberg om trakfikmiljön omkring oss. De tar under en timme en runda runt Malmö med bilen och tillbud, felkörningar, ilska och skit radar upp sig på hög.
Själv tycker jag (här i Malmö) att trafiksituationen har hårdnat något alldeles oerhört bara på det sista året.
Dagligen, ja flera gånger om dagen, konstaterar jag att jag inne i stan sett omkörningar på fel sida om refugen vid övergångsställe, omkörningar i 30-områden (Kirseberg t ex), obefintliga avstånd, rivstarter, viiiilda chansningar, ilska, rödljuskörningar osv osv. En man höll på att meja ner mig då han körde uppe på trottoaren för att komma förbi en bilkö vid kanalen. Verkar som att man börjar tappa koncepten helt. Inget tålamod eller omdöme. Varifrån kommer all denna ilska, undrar jag?
Samma konstateras i artikeln här vilket jag tyckte var skönt. Då är det inte bara som jag börjar bli känslig och grinig.

Hur uppfattar ni andra det? Har det hårdnat i trafiken i övriga landet också? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter.

Torbjörn

vh
SoT
(Sanna o Torbjörn)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

"Kul med lite fart på forumet så här en svinkallt lördag, hur ser du jappe på din roll som chaufför på bussar utan bromsar som du skrev om i en annan tråd,fanns det inga bärgningsbilar på den tiden eller fanns det redan då tendenser till dåligt omdöme bland bussförare?:wink:
Skrivet av en som kör mycket i tjänsten och gör enligt lagboken förmodligen många fel varje dag.

Hade Lars"

Som jag skrev: att köra bil utan fungerande bromsar är ganska lätt; att köra buss utan fungerande bromsar är lite svårare! Sådan körning bör dock undvikas!

Jappe

Ja det är på gränsen till tagikkomiskt faktiskt. Här skriver nicken Jappe om allt ont som
Yrkekstrafiken står för och dess utövare samtidigt som denne helt utan skröppler talar om att han kört Bussar som saknat bromsar till verkstad:wideeyed:

Och sedan kommer det dråpliga i Jeppes inlägg:

Sådan körning bör dock undvikas!

BÖR!!!! Den skall inte förekomma alls inte ens i tanken vill jag påstå, men det kanske inte gällde Jeppe Busschaufför:rolleyes:
En yrkeschufför hade aldrig en tänkt tanken att göra så. Hade inte Bärningsbil "uppfunnits" på den tid du var Busschufför? Det måste ha varit mycket länge sedan, hade ni även Häst och vagn i er fordonspark:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

En "kul" incident som inträffade för ett antal år sedan! När jag kommit ungefär halvvägs till verkstan så noterade jag att bromsarna tog dåligt varför jag ringde upp bussföretaget och sade att bromsarna tog dåligt. "Ja, det är rätt" svarade någon. "Det är därför den ska in på verkstad och därför anlitade vi dig." Om valet av chaufför berodde på att dom ville bli av med mig eller något annat, vet jag ännu inte helt säkert!

Till saken hör att bussar har flera bromssystem, luft- olje, avgasbromsar t.ex.

Ämnet är fortfarande orsaker till olyckor med lastbilar inblandade.

Ett oomkullrunkeligt faktum är följande:

Rörelseenergin och retardationens storlek är avgörande för konsekvenserna av olyckor.
Ju mer rörelseenergi desto mer omfattande konsekvenser.

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Gör det verkligen det krinill?
Klassning av en tekniskt brist, ja det kan vara ett bromsljus som slocknat men i Polisen redovisning "Teknisk brist".
40 % körde för fort ja då visar det att 60 % alltså de flesta körde i laglig hasighet., hur för fort då? 81 km/h eller i 100 Km/h?
Sedan Polisens statistik över brott mot kör och vilotider.

De digitala färdskrivare som numera sitter i nyare fordon har brister. I redovisning av de faktiska förhållanderna. Redovisar inte exata tider för stopp utan "stjäl" minuter och då när dina fd. kollegor gör en kontroll så har kanske den där 45 miuters rasten endast är regestrerad som 40 min och vipps så har ett alvarligt brott uppstått 5 minuters för kort rast Brott mot kör o vilotidsreglen och i statistiken Trafikbrott.
Handhavande fel av chauffören är heller inte ovanliga där denne/a glömt trycka på knappen för påbörjad körning efter rast eller tvärt om inte "tyckt in knappen". Visseligen syns det att bilen kört men att viloknappen varit på och det är ju ett väldigt allvarligt fel. Alltså redovisas det som brott mot kör o vilotiden, och ger chauffören 5000 -10000 kr i böter.

Sedan har vi den där lilla gruppen kanske någon procent av alla Yrkeschaufförer som medvetet bryter mot dessa regler, men de är en försvinnande liten del av kåren faktiskt.

Jag vill påstå att den statiskik som Polisen redovisar i dessa fall är precis lik den om antalet uppklarade brott för övrigt där alla påvisade "brott" där även då trafikförseleser räknas in som lagförda brott ger en missvisande bild av verkligheten.
Men något för Polismyndigheten att redovisa "uppåt":)


Visst visar det faktisk status Vingen. Jag personligen är ändå lite positvt förvånad över att bristerna inte var större. Trots din beundransvärda kamp för yrkeschaufförernas status, är det ganska klart för de flesta av oss att det generellt går för fort i trafiken, inte minst den tunga.

Dina konspiratinosteorier om ohederliga siffror förvånar mig dock. Det känns lite väl magstarkt. Dessutom var den stora trafikundersökningen ett samarbete mellan Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen. Det kan väl inte bara vara nötter som jobbar där? :)

:-./<rister
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen