• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Woops!
Hörde just på radion Kvinnan som är värd på Malmö radiohus, hon nämnde att man skall kanske slå på varningsblinkern, men vafan då "synsman" ju!!!??
Ja du milde!!
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Hej TeknikLasse!
Tack för att du startade denna tråd!
Jag fick reda på det en bra bit innan, men jag ville avvakta!
Är det inte märkligt att en person som intervjuas på radion Som har en bra ställning, där med inte sagt ( av mej) POLIS säger att det är "dubbdäck" eller vinterdäck som gäller!
Vadå alla kameler som är emot "dubbdäck" samt att väg under hållet blir för dyrt vintertid, när skall dom vakna!
Jo "DUBBDÄCK" inget saltande!!!! Staten betalar allt annat, som är åt helvete!
Mvh..
"Ps" Ni har väl engagerat i "Saltupproret" ELLER bilen rostar inte av saltet?
Saltupproret
"Ds"
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Jo
tessie den va bra om saltningen !
Va det "Telia" som drog en vals senast?
Mvh.

Smaka på den här då..... med anledning av pendeltåget (Saltsjöbanan/Sthlm) som körde in i bostadshuset.

Kan följande scenario uteslutas?

Städerskan höll på att städa i förarhytten och råkade stöta till "startnyckeln" som någon glömt kvar och tåget kom i rörelse. I ren panik försökte hon stoppa tåget, men då hon saknade kunskap om reglagen, så råkade hon öka farten i stället, med de följder vi kunnat läsa om.

Skämt åsido (?). Oavsett skuld i den stora vägolyckan resp pendeltågsolyckan så är det inte svårt att föreställa sig vilket helvete alla inblandade haft och har.

Kan vi hjälpa till att förhindra detta i framtiden med att anpassa farten, öka avståndet och hålla koll på nycklar...... så är det inte en särskilt stor uppoffring.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Hej TeknikLasse!
Tack för att du startade denna tråd!
Jag fick reda på det en bra bit innan, men jag ville avvakta!
Är det inte märkligt att en person som intervjuas på radion Som har en bra ställning, där med inte sagt ( av mej) POLIS säger att det är "dubbdäck" eller vinterdäck som gäller!
Vadå alla kameler som är emot "dubbdäck" samt att väg under hållet blir för dyrt vintertid, när skall dom vakna!
Jo "DUBBDÄCK" inget saltande!!!! Staten betalar allt annat, som är åt helvete!
Mvh..
"Ps" Ni har väl engagerat i "Saltupproret" ELLER bilen rostar inte av saltet?
Saltupproret
"Ds"

Har kört bil för länge för att gå på det där med dubbdäck mot den faktiska DIMMA som rådde på platsen när olyckan skedde.
Sänka hastigheten och hålla avstånd tror jag mer på.
Läs allt om masskrocken här - hd.se

Tack

Bernt

ps. Håller med att "Skåningarna" kör för fort och inte håller avstånd. Många bältar sig inte heller, barn står upp mellan framstolarna.........tyvärr en annan kultur som råder. ds
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Utan att ha en aning om var förarna i de inblandade bilarna har sin hemvist är jag nog rätt säker på att bland lastbilarna är huvuddelen ej skåningar.

Sen är det väl knappast speciellt intelligent att få reda på om det var just en skåning.
Men troligen har den ytterst ansvarige ett lokalkontor i Skåne.

Det som jag personligen är mest förvånad över är att alla bilar fanns kvar på själva bron.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Hej decker!
Du skriver "Det som jag personligen är mest förvånad över är att alla bilar fanns kvar på själva bron.".
Kan det vara så att där var grusat på vägbanan i slutändan på varje sidan av BRON?
Märk väl jag var inte inblandad men att tempot är rent för högt på våra E:vägar,
Woops där var en som körde om till höger kanske en olyckshändelse nä mycket vanligt!
Mvh.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Hej.
Alla som är ute på vägarna vet väl att långtradarna kör med full fart oberoende av väderlek.Försöker man att sakta in litet om det är halt eller dimmigt så medsamma har man en långtradare som skall om.
Mvh Jan-E.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Just det! Dimma, minusgrader och körbana på en bro! Alla varningsklockor borde ju klämta i skallarna på förarna och i synnerhet hos yrkesförarna!

Jappe

Väglaget före broarna nord- o sydgående var faktiskt gott dvs. ingen halka men ”Väghållaren” har pga inkompetens försummat att i dalgången under broarna flyter Rönne Å fram, ett vattendrag som avger en bedräglig fuktighet upp på körbanorna.
Inga varningsskyltar som styrs av väderleken finns före broarna o vidare har samme väghållare mage att påpeka att man minsann saltat vägbanorna trots att temperaturen var lägre än -10C.
Att använda vägsalt vid dessa temperaturer är inte bara försåtligt, det är beviset på ren inkompetens.

Vi talar här om ett broavsnitt på en av Sveriges mest trafikerade Europavägar och de e trist att debatten ensidigt o generellt styrs om mot att fokus för ansvar riktas mot yrkestrafiken.
Såväl svenska chaufförer (bl.a. en svensk 24 meters bil inblandad) som utländska hade sannolikt inte en chans att få stopp på sina fordon på svartisen på broarna, när de utan förvarning väl upptäckte stillastående fordon framför sig. Hastighet/Sikt är två parametrar av kollisionsorsakerna men att vägen samtidigt utan förvarning var nerisad blev sannolikt en total överraskning för alla inblandade.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

"total överraskning för alla inblandade."

Jaha! Så enkelt! Dimma och minusgrader och på en bro! Total överraskning! Nu blev jag överraskad! På min ära! Skulle inte naturlagarna gälla i Skåne?

Giv mig styrka!

Jappe
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

"total överraskning för alla inblandade."

Jaha! Så enkelt! Dimma och minusgrader och på en bro! Total överraskning! Nu blev jag överraskad! På min ära! Skulle inte naturlagarna gälla i Skåne?

Giv mig styrka!

Jappe

Ja Du Jappe, så enkelt som Du vill göra det e de nog inte i verkligheten!

- Undrar hur många av bilförarna inkl. yrkeschafförerna som visste att de närmade sig en bro med ett vattendrag under?
- Undrar hur många av de utländska lastbilarna var utrustade med instrumentering som anger utetemperaturen?
Antalet nyanserade parametrar som kan förklara händelsen blir fler o fler…
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Black ice - -14 og salt er en dårlig kombinasjon. Den første tiden etter saltingen danner det seg en vatnhinne på isen slik at det blir ekstra halt.

Eneste som kunne redusert risikoen for en slik ulykke var om det ble skiltet elektronisk med gradvis nedtrapping av fartsgrensen i god tid før broen. Påbud om minste avstand mellom tunge kjøretøyer benyttesflere steder i Europa i tuneller og på broer - dette kunne og hjelpe en god del, men helst sammen med fartsreduksjon.

Sandstrøing fungerer ikke på en 110 vei, sanden blåses bort av første bil som passerer.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

Marginaler!

Vinter är vinter, även i Skåne!

Jag har kört taxi och buss sedan 1965 och innan dess hade jag lärt mig att vatten gärna förvandlar sig till is vid temperaturer under noll grader Celcius! Eftersom jag hade lärt mig detta så körde jag "olycksfritt" i alla väglag i och utanför Sverige fram till år 2005. Även efter 2005 fick jag köra buss ibland men då gällde det mest bussar som skulle till verkstad eftersom de saknade fungerande bromsar och liknande! Efter min pension så utnyttjades jag på detta "hemska vis" även vintertid när vatten fryser till is ibland. Att köra en bil utan fungerande bromsar är ganska lätt; att köra en buss utan fungerande bromsar är lite svårare!

Kanske dags att fundera på långtradarförarnas villkor och givetvis (min käpphäst) utländska tradares framfart i Sverigelandet!

Jappe
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Polisen misstänker tydligen att flera fordon använde sommardäck.
Men frågan jag ställer mig är, har inte väghållaren en viss del i olyckan? Vägen eller "bron" är nog rätt känd för att kunna vara halkig vid rådande väderlek. Kanske lite förebyggande sandning och saltning kunde ha eliminerat halkrisken?

Men efter omständigheterna är nog endast ett dödsfall nästan ett under.
Men långtradarna hade vinterdäck.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Långtradarna hade tydligen vinterdäck på driven.
Men när man bromsar så får man den mesta friktionen på framhjulen, mer ju hårdare man bromsar.
På ett fordon under 3,5 ton måste ett släp ha minst lika bra däck som bilen.
Har Du friktionsdäck på bilen måste Du ha friktionsdäck eller dubbdäck på släpet.
Har Du dubb på bilen måste det vara dubb även på släpet.
Detta bl.a. för att inte ekipaget skall vika sig vid inbromsning.
Det är mycket konstigt att inte samma regler gäller för tunga fordon.
En mycket vanlig olycksorsak när det gäller tunga fordon är just att släpet viker sig vid inbromsning.
Om även tunga fordon var tvungna att ha vinterdäck på alla hjulen skulle trafiken vara säkrare.
Lasse
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Fy vilken olycka!

Långtradarna hade tydligen vinterdäck på driven.
Men när man bromsar så får man den mesta friktionen på framhjulen, mer ju hårdare man bromsar.
På ett fordon under 3,5 ton måste ett släp ha minst lika bra däck som bilen.
Har Du friktionsdäck på bilen måste Du ha friktionsdäck eller dubbdäck på släpet.
Har Du dubb på bilen måste det vara dubb även på släpet.
Detta bl.a. för att inte ekipaget skall vika sig vid inbromsning.
Det är mycket konstigt att inte samma regler gäller för tunga fordon.
En mycket vanlig olycksorsak när det gäller tunga fordon är just att släpet viker sig vid inbromsning.
Om även tunga fordon var tvungna att ha vinterdäck på alla hjulen skulle trafiken vara säkrare.
Lasse
Inriktningen när vinterdäckskrav på lastbilar förbereddes så var det för att de inte tog sig upp för backar. Lagskrivningen blev också att vinterdäck behövs bara på drivhjul. Övriga situationer, som att styrförmågan och stoppsträckan kunde förbättras, var inte så viktiga så att det behövdes lagstiftas. Mycket beklagligt att man inte gick hela vägen när man var igång.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Black ice - -14 og salt er en dårlig kombinasjon. Den første tiden etter saltingen danner det seg en vatnhinne på isen slik at det blir ekstra halt.

Eneste som kunne redusert risikoen for en slik ulykke var om det ble skiltet elektronisk med gradvis nedtrapping av fartsgrensen i god tid før broen. Påbud om minste avstand mellom tunge kjøretøyer benyttesflere steder i Europa i tuneller og på broer - dette kunne og hjelpe en god del, men helst sammen med fartsreduksjon.

Sandstrøing fungerer ikke på en 110 vei, sanden blåses bort av første bil som passerer.

En stilla betraktelse av diskussionen om/inläggen i detta ämne!
-Varför är nästan ingen som talar om att utkräva ansvar o åtgärder från väghållaren Svevia f.d. Vägverket?

Med anledning av summan fordonsskatter som vi betalar för svenskreggade fordon så borde väl ett varselinformationsystem typ det Knut som beskriver vara ett minimikrav från oss som vistas på vägarna.

Bristen på vägavsnittsinformation om de sikt- o väglagsförhållanden som rådde på Tranarpsbroarna får väl närmast liknas vid Östeuropeisk väghållningsstandard.
Informationssystemen finns sedan många år på plats i flera Europeiska länder typ Frankrike o Tyskland...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Kanske är frågan lite lite tidigt väckt, det är ganska många inblandade så utredningen lär väl ta ett tag?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen