• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Det var viss 33 personbilar av 71 fordon undrar om dom höll avstånden i dimman körde dom bakom rödlysen kan man bedöma avståndet i dimman! Farsan å jag var passagerare i en personbil (på 50 talet) i dimman körde förararen efter rödlyset på en pv444 vi hamnade på fel gård!
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Marginaler!

Vinter är vinter, även i Skåne!

Jag har kört taxi och buss sedan 1965 och innan dess hade jag lärt mig att vatten gärna förvandlar sig till is vid temperaturer under noll grader Celcius! Eftersom jag hade lärt mig detta så körde jag "olycksfritt" i alla väglag i och utanför Sverige fram till år 2005. Även efter 2005 fick jag köra buss ibland men då gällde det mest bussar som skulle till verkstad eftersom de saknade fungerande bromsar och liknande! Efter min pension så utnyttjades jag på detta "hemska vis" även vintertid när vatten fryser till is ibland. Att köra en bil utan fungerande bromsar är ganska lätt; att köra en buss utan fungerande bromsar är lite svårare!

Kanske dags att fundera på långtradarförarnas villkor och givetvis (min käpphäst) utländska tradares framfart i Sverigelandet!

Jappe

Det är tur det finns felfria förare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

Äsch då! Det är så enkelt så! Det är bara att följa gällande lagar och förordningar och köra efter förhållandena och inte efter tidtabell! :D

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Tranarpsbron är förrädisk. Precis som många andra broar. Men eftersom den är nästan 500 meter lång blir konsekvenserna tydligare där. Dessutom rinner det en å under. Det bildas också ofta kraftig dimma i området. Det är tydligt skyltat "varning för halt väglag", före bron i båda färdriktningarna, iofs med tilläggstavlan "vid regn".

Det är många inlägg som pekar ut skuld åt både höger och vänster. Jag tycker det är för tidigt. Majoriteten av de inblandade var definitivt inte skåningar. Majoriteten av lastbilstrafiken och också stor del av personbilstrafiken, på motorvägarna kring Helsingborg är väldigt internationell och vägarna är troligen Sveriges mest belastade av tung trafik. Lastbilarna kommmer söderifrån via Trelleborg, Öresundsbron och via Helsingborg-Helsingör förbindelsen och ska sedan ut ur landet samma väg. Många svensakr från andra delar av lander använder samma transitsträcka.

Bron hade fått samma halkbekämpning som vägavsnitten söder och norr om. När temperaturen sjunker drabbas givetvis bron mycket snabbare än vägar som ligger "på backen", varför saltningen blev verkningslös där eller att det blev återfrysninig.

Sjunkande temperatur och hastig, kraftig dimma, försämrade snabbt sikten och påfrysningen på vägbanan blev blixtsnabb på själva bron men dröjde, eller uteblev på andra vägavsnitt. En lastbil fick sladd på bron och krockade med två andra lastbilar på den norrgående vägbanan. Detta verkar ha uppmärksammats av ekipage på den södergående, som bromsat och därmed också tappat herraväldet. Sedan var masskrocken ett faktum.

Det var svart blixthalka på platsen och sikt något tiotal meter. Folk har vittnat om att de var svårt att stå och gå på vägbanan.

Visst går det för fort och visst är trafiktätheten med främst tung trafik för stor i området. Men det går inte att nu peka ut någon person, myndighet eller något annat förhållande, som ensamt vållande. Det får utredningen utvisa.

Kanske något teknisk system som varnar och sänker hastigheten vid riskväderlek. Men de ökande kraven på väghållning och teknisk utrustning riskerar också ha motsatt effekt. Man slutar själv läsa av väglaget och slutar använda de relativa hastighetsbegränsningarna, men vi är nog dessvärre på väg dithän.

Några åtgärder kommmer säkert att ske, som en följd av det inträffade.

Det kan väl nämnas att den omkomne var en litauisk lastbilschaufför som sprang bakåt och försökte varna för den massiva mur av krockade bilar som fanns längre fram på den blixthala och dimmiga vägen. Han hann förmodligen rädda flera från att köra in, eller åtminstone hinna bromsa för smällen, innan han själv klämdes mot räcket av en lastbil, inför ögonen på sin son.

Jag vill också tacka Lasse för att han tog upp det här. Det här är viktigt att diskutera, för att förstå. Vi har alla alltid ett ansvar för både vår egen och andras trafiksäkerhet.

:-/<rister
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Orsaken att dom också krockade i södergående körfält var antagligen att man såg vad som hände på norrgående körfält och släppte uppmärksamhet på sin egen sida. Det borde vara som på stora broar att man inte kan se utsikten över havet och på så sätt flytta uppmärksamheten från trafiken på sin egen sida.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Det borde vara lag på att det ska finnas en plomberad framåtriktad kamera med laseravståndsmätare i alla bilar så att det går att konstatera vad som hänt och att föraren har hållit tillräckligt avstånd och hastighet vid olycka.
/Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

En annan Storebrorgrej vore ju att styra alla bilar, utryckningsfordon undantagna, elektroniskt från hastighetstavlorna så att det inte gick att överskrida tillåten hastighet.

Audigänget hade förståss satt sig på tvären men jag tycker idén är bra. Det kanske kommer! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Hej krinil!
Du skriver " Bron hade fått samma halkbekämpning som vägavsnitten söder och norr om. När temperaturen sjunker drabbas givetvis bron mycket snabbare än vägar som ligger "på backen", varför saltningen blev verkningslös där eller att det blev återfrysninig. ".

Jag kan tänka mej att så är fallet, där saknades kanske ett blad i boken under lärotiden för dom berörda som bestämmer eller så stod något viktigare för dörren just på den lektionen!

MEN till 99% så är det för hög hastighet & förkort avstånd till framförvarande som är boven, dom som agiterar för högre hastighet på våra motorvägar dom har jag svårt att förstå!
Dom som agiterar för högre hastighet, det är dom som snackar om blixtlås 50 m innan Avspärrning av ett körfält på t.ex. motorväg, jo följden blir Stop start stop start, för att dessa skall tränga sej in i sista minuten (Metern)!
Bra skrivet krinil!
Mvh.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

...........................Dom som agiterar för högre hastighet, det är dom som snackar om blixtlås 50 m innan Avspärrning av ett körfält på t.ex. motorväg, jo följden blir Stop start stop start, för att dessa skall tränga sej in i sista minuten (Metern)!
Bra skrivet krinil!
Mvh.
Hej
Jag bor sedan 15 år i Tyskland, där fungerar det jättebra med blixtlåsprincipen. Ofta finns det tillägsskyltar med hur många meter det är tills principen ska utföras. Problemet är att en del kör in i högerspåret för tidigt och då kör de som ligger i vänsterfilenvidar tills skylten.
När jag var i Jönköping för ett par år sedan var det vägbygge skyltat på E4an söder ut, vänster körfält tomt. Jag kör som jag har vant mej vid och blinkar höger vid skylten som visar att de båda spåren går ihop. Ingen vill släppa in mej. Men "störst går först" fungerade, men det tutads hej vilt. Lite längre fram blev jag omkörd av bilister som hötte med näven. Min fråga är hur långt före ett vägbgge ska man lägga sej i högerfilen i Sverige?
Detta med elektroniska vägskyltar efterlevs ofta inte. När jag var på väg mellan Hannover och Berlin 2010 rådde blixthalka. Skyltarna över A2 visade hastigheten nedsatt till 40 kmh och omkörningsförbud för lastbilar. Men de som körde om var öststatslastbilar., trots att det var åtskilliga bilar i vägdikena.
Mvh. Klas
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Jag körde till färjan i Trbg i måndags kväll från Malmö på E6.
Det snöade ganska kraftigt och vi var en karavan med personbilar som höll c:a 80 km/t eftersom det ett antal hundra meter längre fram körde en bil som saltade vägen.
Trots detta blev vi omkörda av två långtradare som ju tvunget skulle hålla sina 90......

På tisdags fm körde vi från Lübeck på den trefiliga A1 mot Hamburg. På radion varnade de för kraftig halka någon mil innan Hamburg så de flesta personbilarna körde lugnare än vanligt. Långtradarna höll som vanligt sina 90.
Strax innan vi skulle svänga av A1 in mot HH centrum blev det tvärstopp.

Jodå, minst tre långtradare körde ihop. Motorvägen fick stängas helt och vi fick sitta där i 3,5 timmar medan de bärgade och röjde upp.

Sedan var det kaos också när det blev dags att köra, folk fick inte igång sina bilar för soppan tagit slut, eller batteriet laddat ur när radion stått igång tre timmar, eller som han bredvid oss, vi trodde han var ur bilen, men han hade somnat i baksätet....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Hej krinil!
Du skriver " ..................

Hej flor. Tack för berömmet. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar i din inledning med att det saknas ett blad i boken. Antar att du syftar på att den tunga trafiken ofta maxar sin hastighet, oavsett omständigheterna och i så fall håller jag med dig.

Däremot anser jag att "blixtlåsprincipen" är bra när den tillämpas rätt, vilket innebär att "varannanbilsprincipen" bör tillämpas så nära "avspärrningen" som möjligt. Allt annat blir fel. Men nu var det ju inte den det här handlade om.

:-/<rister
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fy vilken olycka!

Jag kör då och då på en sträcka av E4 som tillåter 120 km/tim. Ibland är det väldigt halt. Jag känner det i bilen, jag ser det på vägytan, väderleken och temperaturen. Det är många fler än jag som nöjer sig med en hastighet omkring 90 - 100. De flesta faktiskt. Men det finns fortfarande många som flänger förbi i vänsterfilen i farter som verkar ligga kring den tillåtna.

Det kräver ingen särskild körskicklighet. Det kan jag också göra. Jag gör inte det eftersom jag har fantasi nog att förutse att det kan uppstå störningar som kräver en inbromsning eller undanmanöver. Det är dumskallar som inte begriper att farten måste dämpas och avstånden ökas då det är halt väglag.

:cool:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

är det inte märkligt så säg,,idag är dagens moderna tradare--trailers strypta,,från början är motorn inställd på laglig fart,,
genom ett enkelt förfarande kringgås detta,,helt dj---la sjukt,,

man får en 40-tonnare i ändan var man än åker,,ja har aldrig sett polisen bötfällt nån tradare,,än mindre hört talas om det,,
dom är helt enkelt livsfarliga på våra svenska vägar,,

dagens moderna samhälle klarar inte av en endaste minusgrad,,än mindre snö,,titta på tågen,,stressen på våra vägar har blivit helt horribel,,ja tackar min gud att ja kan ligga kvar i sängen medans alla sönderstressade dårar far omkring på våra vägar,,

god-natt ifrån spanien,,likadant där,,:D:D:D

engammal åkare,,
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Nog borde det väl finnas en möjlighet att efter en olycka kunna konstatera vad som har hänt. Det var därför jag föreslog en kamera plus en laseravsråndsmätare i alla fordon, där man kan läsa av avstånd till framförvarande och egen hastighet och se vad som hänt, detta i en plomberad modul som bara kan avläsas av någon behörig och där registreringen bara noterar sista 500m som färdskrivarna i vissa bussar. Detta har väl ingenting med Storebror att göra. Prov med elektronisk hastighetsövervakning, där fordonet stryps så att gällande hastighet inte går att överskrida har prövats på flera platser men det verkar inte vara någonting som kommer ännu. Det är väl isåfall mer åt Storebrorhållet.
Jag kör ofta en sträcka med fartkameror och där blir man ibland omkörd i höga farter av förare som påpassligt har solskydden nedfällda så att det inte går att identifiera föraren, det verkar vara en ny trend.
/Åke
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Hej
Jag tycker det är fel att föraren kan gömma sig bakom solskydd och säga att det var inte jag som körde. Det måste alltid var den registreade ägaren som blir ansvarig, så är det väl i de flesta länder utanför Sverige. Ägaren har i sin tur att bevisa vem som framförde fordonet när överträdelsen skedde för att själv slippa bli bestraffad.
Mvh. Klas
e
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Ursäkta övertrampet TeknikLasse!
På tal om att fälla ner solskyddet vid passage av fartkamera, Jo där var en smart nisse i Norge som fällde ner solskyddet men glad i hågen glömde att där var en kamera som mätade tiden mellan kamerorna & där fastnade han med skägg & allt på bild!
Finns något sådant i Sverige?
Mvh.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Ursäkta övertrampet TeknikLasse!
På tal om att fälla ner solskyddet vid passage av fartkamera, Jo där var en smart nisse i Norge som fällde ner solskyddet men glad i hågen glömde att där var en kamera som mätade tiden mellan kamerorna & där fastnade han med skägg & allt på bild!
Finns något sådant i Sverige?
Mvh.

Tekniken finns redan installerat men svenska polisen får inte använda den utan lagändring, så...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka!

OBS!

Högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp i Sverige är 80 km/tim, inte 90 km/tim. Inte många som känner till det eftersom alla tradare kör 90 eller över 90 km/tim. Notoriska lagöverträdare så gott som samtliga långtradarförare alltså!

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen