• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskador

C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Måste boka tid hos Forsbergs tydligen, det är högsäsong nu. Får vänta tills efter semestern.

Nån som vet var man kan köpa en kloss av UV-beständig plast sålänge, så jag får det garanterat tätt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskador

Du behöver inget UV-beständigt för en kort tid, permanent lagning skall väl göras efter besöket hos Forsbergs?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Den utvändiga lagningen vill jag göra permanent så fort som möjligt, däremot tänker jag vänta med den invändiga reparationen tills den står i ett stängt, tätt, torrt och varmt garage i vinter. Däremot ska Forsbergs med en sånhäringan magisk fuktmätare få mäta hur långt skadan är utbredd, vilket får bli efter vår Värmlandssemester i slutet av juli.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Om nån är nyfiken: hittade en instruktion till TV-antennen i den tjocka luntan vi fick med bilen. Längst upp står det "To install the aerial on your boat, follow these instructions:".

Kan tillägga att antennen numer befinner sig på Hyllstofta soptipp, förmodligen krossad av sopkomprimatorn i sopbilen. Rätt åt den.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

Hej
Ett tydligt exempel hur man jobbar på seriösa firmor.
När man köper in en sådan vagn så kollar man den väll ??? eller ????
Sedan ställer man den och säljer vidare för en 100 papp
mer an vad man har gett för den.Kan tänka mig att förre ägaren fick ett riktigt under bud på denna HB och var tvungen att köpa nytt,för att överhuvud taget få ut något för sin bil.
Det här har inget med smarta affärer att göra detta är bedrägeri.
När man går på mässan och lyssnar lite på försäljarna så förstår man.
Tror att det kommer att lösa sig för er,du har ju ambitioner att åtgärda HB:en
och jag tror att det kommer att bli bra till slut.
:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Läs första inlägget.

Den är såld för kunds räkning. Inte inköpt.

Sen får man hoppas att det finns lite medlidande från säljarens sida.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fuktskador

Hmmm.....

En liten fundering.
Har för mig att "säljes för kunds räkning" inte håller som friskrivningsklausul från konsumentköplagen.

Har bilen sålts/förmedlats via handlare har jag någon gång hört att de också äger ansvar enligt gällande lag.

OBS. Jag har inget belägg för dessa funderingar bara "hörsägen" från folk i bilbranschen.

Kanske någon som är duktig på avtalsrätt/civilrätt kan bistå med lite kunskap?

Värt att kolla upp?

/J
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Vi är som sagt inte särskilt intresserade av att driva det här vidare.

Vet nån däremot var man köper klossar av UV-beständig plast (google hittar inte mycket) vore jag tacksam. :spinny:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

Det är ju därför en del hamnar i himmelen å en del får skyffla kol :)
Ska inte va något medlidande , det skall åtgärdas från säljaren.
Nu kommer det att vara så att kunden själv kommer att åtgärda felen,då får man f.. i mig hjälpa till.
Även om jag säljer för kunds räkning "så som det heter"(finns målvakter till alt) så har jag ett ansvar dels så skall jag tala om att du kan inte sälja en sådan bil,antingen åtgärdar du felen eller så talar man om vad det är att göra på HB:en inte svårt als.
Det är jag som säljare som skall ta ansvar,då kommer jag få tillbaka mina kunder.Har någon betalt hundratusentals kronor för något så kan man förvänta sig att man får ett bra bemötande inte be kunden beställa tid till en fukt test det är ju löjligt när bilen läcker som ett såll.Hur svårt kan det va att gå ut och titta ?
Det kan finnas dolda fel som man inte kan veta om,det är en annan femma.
Det här är inga dolda fel.
Det behövs konsumenter som tar för sig,vi skall inte stå i kö, vänta på vår tur, betala,efter du har skrivit på,eller betalt,så blir det besvärligt att få något åtgärdat.Du kanske inte ens får träffa säljaren utan verkstads personalen får ta smällarna.Jag känner människor som har slutat på sådana verkstäder för dom inte orkade.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

Vi är som sagt inte särskilt intresserade av att driva det här vidare.

Vet nån däremot var man köper klossar av UV-beständig plast (google hittar inte mycket) vore jag tacksam. :spinny:

Hallo
Du behöver inget sådant. sätt en skiva över hålet på insidan.Sedan tar du TEC 7 och fyller hålet uppe i från taket ser till att det blir så jämnt som möjligt mot taket och ut ca 5-10 cm på taket.Sedan tar du bara en glass box och skär ut botten eller någon annan plast 1-2 mm tjock och lägger över försegla skarven (kanten) med lim.
Du kan smeta tunt lager lim över hela plast biten så kommer den att hålla 10 år.TEC skyddar åxå mot UV ljuset.Denna lagningen kostar dig 140-150 kr
Vi hade något liknande antennen läckte in fast då var det genom en o-ring det rann in längst kablen och in i skåpet.Tog bort den helt täppte hålet med TEC 7 och ett lock på så var det läckaget åtgärdat.Nu har jag använt hålet till solcells kablen. Limet hittar du i välsorterade färgaffärer.
Eller du/ni åker till Öland i stället för Värmland så skall vi fixa det.Tar en timme.
:cool:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Det är ju därför en del hamnar i himmelen å en del får skyffla kol :)
Ska inte va något medlidande , det skall åtgärdas från säljaren.
Nu kommer det att vara så att kunden själv kommer att åtgärda felen,då får man f.. i mig hjälpa till.
Även om jag säljer för kunds räkning "så som det heter"(finns målvakter till alt) så har jag ett ansvar dels så skall jag tala om att du kan inte sälja en sådan bil,antingen åtgärdar du felen eller så talar man om vad det är att göra på HB:en inte svårt als.
Det är jag som säljare som skall ta ansvar,då kommer jag få tillbaka mina kunder.Har någon betalt hundratusentals kronor för något så kan man förvänta sig att man får ett bra bemötande inte be kunden beställa tid till en fukt test det är ju löjligt när bilen läcker som ett såll.Hur svårt kan det va att gå ut och titta ?
Det kan finnas dolda fel som man inte kan veta om,det är en annan femma.
Det här är inga dolda fel.
Det behövs konsumenter som tar för sig,vi skall inte stå i kö, vänta på vår tur, betala,efter du har skrivit på,eller betalt,så blir det besvärligt att få något åtgärdat.Du kanske inte ens får träffa säljaren utan verkstads personalen får ta smällarna.Jag känner människor som har slutat på sådana verkstäder för dom inte orkade.

Å dom som gapar o skriker brukar komma längst.....;)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Hmmm.....

En liten fundering.
Har för mig att "säljes för kunds räkning" inte håller som friskrivningsklausul från konsumentköplagen.

Har bilen sålts/förmedlats via handlare har jag någon gång hört att de också äger ansvar enligt gällande lag.

OBS. Jag har inget belägg för dessa funderingar bara "hörsägen" från folk i bilbranschen.

Kanske någon som är duktig på avtalsrätt/civilrätt kan bistå med lite kunskap?


Här kommer lite utdrag från Konsumentköplagen som är icke dispositiv d.v.s tvingande:

Lagen gäller vid
l köp av lösa saker
Lagen gäller när du som konsument köper lösa saker
för enskilt ändamål av en näringsidkare.
Som lösa
saker räknas varor, till exempel bilar, TV-apparater
och hushållsmaskiner men också gaser och vätskor.
Det spelar ingen roll om varan är ny eller begagnad.

l förmedling
Lagen gäller också när en näringsidkare förmedlar
ett köp mellan två konsumenter. Då svarar både näringsidkare
(förmedlaren) och säljaren (konsumenten)
för säljarens skyldigheter. Du kan alltså välja att rikta
dina krav på grund av fel eller dröjsmål mot säljaren
eller förmedlaren.

Själv skulle jag driva detta ärende vidare

Hälsn//Lenmar
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Helt riktigt , en handlare jag känner åkte på en smäll med en förmedlad husvagn. Därför gör han inga dylika affärer längre!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Nu står det i köpekontraktet vi har skrivit på "säljes för kunds räkning - inga garantier!". Det enda vi lär få göra om vi bråkar om det är att låta köpet gå tillbaka, vilket vi inte vill. Om vi nu kan släppa lagar och tyckanden och nån istället kan berätta var man köper UV-bäständig plast vore jag tacksam.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fuktskador

Ja....
alla har vi våra egna värderingar... men har du betalt mer än 50,000 för den bilen skulle jag definitivt häva köpet.

Om du börjar riva i tak/väggar i en bil med trästomme så skall du snart finna att reparationskostnaden skenar......

Men alla gör som de vill =)

/J
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Jag har nu pratat med en bekant som är säljare av personbilar.

Solklart. Säljaren tar över ansvaret helt med att dom förmedlar affären.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Förklara då hur man kommer undan "Säljes för kunds räkning - Inga garantier!" i köpekontraktet? Och det faktum att han muntligen sa till oss innan vi skrev på att "ni måste vara medvetna om att så fort bilen rullar härifrån tar vi inte längre något ansvar för den"? Dessutom har han inte tagit ut nåt som helst arvode i den här affären, utan gjorde det för att förre ägaren sen skulle köpa en ny bil av honom.

För att driva det här ska vi alltså göra oss osams med en handlare, kanske rentav dras till rätten, och dessutom förmodligen förlora vår husbil som passar oss så bra. Det är inte riktigt samma sak att returnera en defekt elektronikpryl från en webshop som när man har köpt nåt av en säljare hos en bilhandlare.

Utöver det är det inte bara mig ni ska övertyga, utan min mamma som till syvende och sist äger husbilen.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Fuktskador

Hej Kan ni inte läsa.
HAN VILL INTE HÄVÄ KÖPET DET ENDA HAN VILL ÄR RÅD ATT HAN KAN LAGA FUGTSKADOR PÅ SIN HUSBIL: kan ni respektera det och ge rår till honom ni som sitter med kunskapen det skulle jag göra om jag kunde.
 
Toppen