• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskador

C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Ingen som råkar ha nåt tips på var man kan köpa nåt lämpligt material att göra en permanent tätning med? Nån måste väl nån gång ha tätat ett hål i sin husbil? Lim har jag redan köpt, grå TEC-7.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Hej
Jag har först idag läst tråden. Beklagar det inträffade.
Jag har inte tätat hål men jag har använt skärbrädor i plast till en massa andra saker. De är väldigt lätta att såga till eller borra i. Men jag vet inte om de kan limmas med det lim du har köpt.
Kan det vara något för dej?
Klas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskador

Er det glasfiberarmert plast (polyester eller epoksy) så er det enkelt å få fatt på et repkit for båter i samme materiale. Med dette kan en bygge usynlige rep av tildels store skader om en er litt omhyggelig med renskjæring av skaden, underbygging i hullet og armert oppfylling.

Er det aluplåt så må en først vurdere omfanget om en skal legge en ny plate under som en limer fast med tec-7 (utmerket middel og rensesprayen fra samme serie gjør det enkelt å rengjøre arbeidsområde på forhånd) og etterpå sparkler opp med tec-7. Krympingen av tec-7 er liten, og om en benytter en gummisparkel som en fukter med rensesprayen så kan en få til en helt glatt overflate som kan lakkeres. Tec-7 selv blir noe missfarget av UV og smuss gjennom noen år, men ser ut til å beholde festet i underlaget like bra som de dyrere produktene som krever at benytter en primer først.

Uansett hva en har av skade på en husbil så må en først få den tett fra utsiden, deretter utbedre de innvendige skadene.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Har ingen lust att plasta och krångla, skulle man kunna limma på en aluplåt även på en plastkaross? Vilken alukvalitet ska man välja isåfall, och hur tjock?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskador

Skulle gå bra med de fleste, men er det ikke støtte under det hele så bør en opp i minst 0,8 mm tykkelse. Det skader ikke om platen har en overflatebehandling. En frekk løsning jeg har sett var bruk av dørkplate (engelsk checkerplate) alu til å dekke over en skade på taket, hellimt med Tec-7 eller tilsvarende så sitter det til evig tid.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Hmm, vad tror du om en plåt av rostfritt stål? Det är ju inte tvunget så dyrt heller om man bara ska ha en liten bit..
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskador

Köp durkplåt finns på hornbach i tunt material o lämplig storlek:yes: kommer då att se ut som trampskydd på taket!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Durkplåt skulle jag också skriva. Finns på Bauhaus det Har du ju nära. Limma som man gör med solceller , sandpapper , rengöring , primer och lim. I en annan tråd så hade en medlem med dylika plåtar och lim satt fast en takbox. Mycket smart.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Vet jag förstås inte om jag tycker det skulle bli särskilt snyggt.. Men det är ju jag det.. Vad är det för fel på rostfritt då? Det blir ju sån liten bit ändå, då det lär väl kvitta med vikten?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Nu har jag beställt rostfritt, så får vi väl se hur det går..
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Kan det vara möjligt, rent teoretiskt, att man inte har några balkar per se, utan att taket istället består av glasfiberlaminat -> cellplast, och sen pålimmat bitvis med alu/rostfria plåtar (osäker vilket), för att därefter ha limmat innertakspanelerna på det? Har vart och rivit lite i takluckorna, och vid den bakre låg det en plåt av nåt slag, kanske 2 dm, på tvären under cellplasten, som dom kapat sig igenom när dom monterat luckan..
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Ja, hålet har ju varit tätat med rostfritt och TEC-7, blev skitbra.

Sen kom det några husbilsresor, ett MC-körkort och lite annat emellan.

Nu här senast har jag reparerat en annan fuktskada, i det här fallet på huset. Börjar dock bli hyfsat klar med den. Några inspirationsbilder som följer:

6CFFC895-C9AA-4C47-AFC3-BE72375CCD2C-487-00000119EC6391FE.jpg


6A4C1790-BBEA-4FD8-8806-5955967CA719-487-00000119F17976A8.jpg


F1337C95-CBBD-4F08-B2A3-B70B2338BB7F-487-00000119F5DD2CF0.jpg


51BE5AB0-C4D5-4658-A652-E65192F7B13C-487-00000119FA400759.jpg


7DD0CE66-1D77-4BA0-8034-3F3D44DE85E8-487-00000119FD9DDC18.jpg


ABB722A9-2BC1-4520-9748-C752B6ED9102-487-0000011A020DCEAE.jpg


Det är så långt det är gånget än så länge. Mamma vill väl ha på ett tak så fort som möjligt, men det viktigaste, trappan och själva trädäcket, samt trappräcke, är hyfsat klart nu iallafall.

Husbilen är avställd och inställd i vårt ofärdiga garage (syns på sista bilden ovan), så nu tyckte jag att det var dags att börja riva och undersöka fuktskadan i den. En sak slog jag snabbt fast, och det är att det INTE är min nya favoritsysselsättning att laga fuktskador i husbilar.

7EEA6433-9179-465A-952E-4D26C1654E10-487-0000011A0643E4C9.jpg


F576ACBE-29A5-475F-81DC-B8D7D3D05E69-487-0000011A0CFF12E4.jpg


AB229A34-114C-4ECF-B1C7-C1E79923151A-487-0000011A09ED8DE1.jpg


Så är läget just nu. Sen stängde jag av värmen och gick in, för jag tröttnade lite på det. Är ju ingen brådska heller, har hela vintern på mig att jobba med det. Hade iofs tänkt installera lite bättre belysning och eventuellt en TV också under vintern, men det ska väl kunna hinnas med, tycker jag.

Edit: Haha, det vart mer bilder på verandabygget än på husbilen.. Jaja..
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fuktskador

Kanon!!!

Men har du inga hjul på förstugekvisten? Man vet ju aldrig när det är dax att dra vidare.:)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Låna eller hyr en bra fuktmätare så får du en bild hur stor vattenskada är.(det går att hyra från ett företag som hyr ut bygg maskiner)

images

Var mäter man?
Jag kan tänka mig i anslutning till luckor, antenningång, var annars är det
vanligtast med läckage?
Övergång mellan fordon och bodel?
Tacksam för alla tips och råd.

Med vänlig hälsning, Leif
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Var mäter man?
Jag kan tänka mig i anslutning till luckor, antenningång, var annars är det
vanligtast med läckage?
Övergång mellan fordon och bodel?
Tacksam för alla tips och råd.

Med vänlig hälsning, Leif

Jag brukar mäta det som du skriver + alla hörn så gott det går ( tak/vägg, golv /vägg)samt ev,skarvar på taket, dusch och toalett golv.
 
F

F.d. 25288

Guest
Sv: Fuktskador

Har haft läckage i duschen på två nya bilar,en Carado en Hyuer,Caradon droppade det bakom väggen när blandaren stod på varmt.Felet lagat på garanti med okända följder.På hymern forsade vattnet ut framför vänster bakhjul när duschen användes.Felet anmäldes men inget fel hittades ändå forsade vattnet fortfarande ut vid användande av duschen.Nu har bilen stått två veckor på verkstad.Undrar vad dom sysslar med?Vad ska jag göra?:confused:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Har haft läckage i duschen på två nya bilar,en Carado en Hyuer,Caradon droppade det bakom väggen när blandaren stod på varmt.Felet lagat på garanti med okända följder.På hymern forsade vattnet ut framför vänster bakhjul när duschen användes.Felet anmäldes men inget fel hittades ändå forsade vattnet fortfarande ut vid användande av duschen.Nu har bilen stått två veckor på verkstad.Undrar vad dom sysslar med?Vad ska jag göra?:confused:

Vi hade en liknade läcka i våran Hobby som du på din Hymer ..när vi använde tvättstället i toalett så rann det ut framför bakhjulet..felet var att slanganslutningen av plast till utedusch hade en hårfin spricka ....det var inbyggt i skåpväggen till tvättstället.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Har bestämt att jag tar ur en stor fyrkant med det som är skadat och lägger in en hel bit plywood som jag klär med konstläder och trycker dit, sen täcker jag dom fula skarvarna med en fin boklist. Låter inte det bra?

Såhär långt har jag kommit nu:

C79DB120-527B-4686-876C-7422FFC610CD-2364-000003A782365753.jpg


Inga träreglar så långt ögat kan nå, utan det verkar vara en monocoquekonstruktion. Tyvärr känns det lite fuktigt i väggen också om man sticker in fingrarna, men det vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Riva upp väggen verkar lite väl besvärligt. Eller vad tror ni? Kan det räcka med att ställa in en avfuktare ett tag?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fuktskador

Då måste mäta hur långt skadan tagit sig. Använd en riktig fuktmätare. Troligtvis så har du en tät tapet som är som en plastfilm.
Då får du mycket svårt att torka ur väggen.

Som sagt, mät först, planera taktik sedan!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Hur gör man med väggen då? Då måste jag ju riva alla skåp och allt, det blir ett fruktansvärt jobb.. Kan man tänka sig att man borrar några hål för att lufta lite? Inne i skåpen och bakom elpanelen lär det ju kvitta om det är några hål, i värsta fall kan man väl sätta i pluggar. Men skulle det hjälpa?

Tips på var man lånar/hyr (helst det förstnämnda) en riktig fuktmätare i Skåne, helst nordvästra?
 
Toppen