• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskador

C

cheetah1

Guest
(Ligger detta i fel kategori så flytta på eget bevåg. :) )

:msn_cry: :msn_cry: :msn_cry: :msn_cry:

Idag har vi hittat två fuktskador på vår nyinköpta Hobby 650Fse -99.

Skulle prova vattensystemet. Visar sig att blandaren till tvättstället läcker som ett såll. Vid närmare undersökning visar det sig att det har den nog gjort ett tag. Svart/blå beläggning på träet i undergolvet i luckan under matsalsbordet, och när jag kört vattenpumpen en stund visade det sig att det läcker så mycket att det rinner utmed hela undergolvet och rinner ut i skarven mellan bodelen och bildelen när den står i lite medlut. Kunde dock inte se nåt vatten under toaletten, som man ju kan se från garaget.

Sen nu ikväll tänkte jag skruva ner elpanelen och vända på dom förbannade brytarna som sitter på fel håll (vilket för övrigt inte var så lätt eftersom dom var lödda i ett kretskort, går väl att löda om, men så viktigt var det inte). När jag givit upp och börjat montera tillbaka panelen så lossar en av innertaksremsorna lite grann i ena kanten. "Det där ser skumt ut" tänkte jag och stoppade in handen. Dyngblött! Vid närmare granskning visade det sig att masoniten som sitter där ovanför var alldeles murken.
Utan att säkert veta ännu misstänker jag att det är TV-antennen som läcker, för montaget av den såg mycket slarvigt ut.

Frågan är vad man gör åt detta. Under golvet såg det inte allt för jävligt ut, så jag tänker mig att man kanske kan fixa läckan och sen stänga till och sätta dit en avfuktare ett tag, och kanske köra ett ozonaggregatet för att eliminera eventuell elak lukt.

Men taket?! Det är en sak att fixa TV-antennen, för den ser ändå så risig ut så det är dags. Vet inte exakt hur det brukar se ut, men jag tror inte att det ska vara så slarvigt som det var i det här fallet iallafall. Det finns inget rör ner, utan kabeln sticker bara ut ur innertaket. På översidan är det kladdat med massvis av nån tätmassa, men det ser ändå inte tätt ut.
Men vad gör man med själva innertaket? Jag kan tänka mig att man får byta ett antal av panelerna, men hur gör man det? Man åker väl på att riva ner alla skåp som sitter för dom drabbade panelerna iallafall.

Slutligen, tror ni att det är brådskande? Jag menar, självklart fixar man läckorna och ser till att avfukta den, men själva skadorna, kan det vänta till vinterdvalan kanske, så vi kan njuta lite av vår första sommar med husbil?

230 tusen kostade den, och "säljes för kunds räkning", så inga som helst garantier finns.

Lärdom av detta: När ni ska köpa husbil, se till att:
  1. Den är fukttestad.
  2. Ni har garantier.
  3. Ni är beredda på oförutsedda kostnader och arbeten.

Tips, goda råd, och ryggdunkar mottages med stor tacksamhet.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Fuktskador

Vi lider med er för att ni har sådan otur med er nyinköpta husbil. Hoppas att det går att fixa utan allt för stora kostnader och arbete.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Samma här vi lider med er...gör som du säger tätar läckorna och njut av sommaren och fixar under vinterdvalan om du inte känner mögellukt...
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Nä, det är ju annars rådet man får när man ska kolla på diverse fordon. Luktar det unket; gå därifrån. Tyvärr hjälpte det inte i det här fallet, för det luktar inget om inte man sticker in näsan i hålet.
 
F

F.d. 2927

Guest

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Nä, det är ju annars rådet man får när man ska kolla på diverse fordon. Luktar det unket; gå därifrån. Tyvärr hjälpte det inte i det här fallet, för det luktar inget om inte man sticker in näsan i hålet.

Det kanske inte är så gammal läcka när det inte luktar..kanske räcker att torkar upp det, men det är absolut värt att kolla men konsumentrådgivaren som globetrotter skriver
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Ja, fast samtidigt vill vi inte göra av med den, för den passar verkligen oss perfekt. Men det är klart, man skulle kanske kunna reducera priset en aning, så man finge lite ersättning för återställningen. Det blir väl antagligen inte jättebilligt, även om man gör det själv..
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskador

Vi hade fuktskador i vår bil som även var vår första.
Jag har lärt mig att den första husbilen är den svåraste att köpa.

Måla inte fan på väggen förrän du har rivit ner innerväggen och sett skadorna.
Det mesta går att fixa!
Nu satt vår skada i sidan och under en lastlucka. Jag fick riva bort innerväggen och byta en o en halv meter regel.
Det tog ungerfär en o en halv dag att åtgärda.

Det viktigaste just nu är att stoppa läckan.
Demontera antennfästet och sätt dit nya rätta saker. Täta med sikaflex eller butyl av hög kvalitet.

Lycka till!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Är det träreglar i väggarna menar du? Jag trodde skalet var helt av plast/komposit. Det bådar inte gott, antennen sitter typ 7 cm från väggen eller nåt däråt. Ja, vi får väl se vad som dyker upp när vi börjar riva i det.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Låna eller hyr en bra fuktmätare så får du en bild hur stor vattenskada är.(det går att hyra från ett företag som hyr ut bygg maskiner)

images
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Fuktskador

Är det träreglar i väggarna menar du? Jag trodde skalet var helt av plast/komposit. Det bådar inte gott, antennen sitter typ 7 cm från väggen eller nåt däråt. Ja, vi får väl se vad som dyker upp när vi börjar riva i det.

Tänk på att när du börjat riva så har du väldigt svårt att få ut kompensation.
Regeln är att man skall göra vad man kan för att begränsa skadans utbredning.
Går du utöver detta kommer ord stå mot ord, vem som gjort vad och vad som borde gjorts eller inte.
Tänker du kräva kompensation så gör det innan reparation, och få skriftligt på vad ni kom överens om.

Utan att ha sett skadan vågar jag säga att det rör sig om femsiffrigt belopp innan du har en fullgod lösning på fuktproblemet och allt är återställt.

Så lite gnäll kan ge en bra timlön.:wink:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Ett gott råd när det gäller genomföringar i taket i allmänhet.

Täta aldrig runt kabeln på insidan bilen.
Om det trots allt skulle läcka så är chansen stor att man upptäcker det i tid.
Jag brukar känna runt kablarna ibland när det regnar om det finns nån fukt där.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Anledningen är uppenbar om man tittar närmare.

Fuktskadad Hobby 650FSe -99 - YouTube

Har rivit av antennen och tätat hålen provisoriskt med latexfog (hade inget annat) för att stoppa det från att bli värre. Verkar framförallt ha läckt in i skruvhålen, men även i kabelgenomföringen, och sen gått ut i cellplastisoleringen ovanför innertaket.

Så här såg det ut när jag fick bort antennen innan jag tätade;
2e208994.jpg


Skadorna syntes när limmet bestämde sig för att släppa i innertaket. Frågan är hur det ser ut i väggen, om det gått ner fukt där med. Har stängt igen och satt på AC:n i bodelen nu, för avfuktningens skull, så ska vi åka ner till Forsbergs i Bjuv på tisdag och se vad dom säger. Dom kan väl mäta sig fram och se hur långt det är fuktigt antar jag.

Mamma (som är den egentliga ägaren på bilen) har ingen lust att försöka driva nån process för att få ersättning för det här, utan vi försöker fixa det hela på egen hand. Mottager därför tacksamt alla råd ni har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskador

Om du får tettet på utsiden alle lekkasjer og det ikke er møgel kan noen dager med AC og gjerne en elektrisk ovn samtidig tørke ut innvendig og gjøre bilen brukbar til dere kan bytte ut de deler som er mest skadet av fukt. Er det møgel og råte så må de delere som har dette bort og erstattes med nye.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

Hej
Bry dig inte om antennen utan plocka bort den helt som du har gjort.Se till att få en slät yta och fyll upp ytan och hålen med TEC 7 så att du får en slät yta,tryck på en plast 1-2cm tjock som är 5-8 cm större än skadan så att du har lite att limma fast den på och täta skarven mellan tak och plasten med TEC 7. Limmet tål 25-27 Kg /kvcm så det kommer att sitta.
Innan du limmar.
Rugga upp ytan på taket med ett sandpapper och gör rent med acetone innan du limmar fast plasten. (UV tålig plast)
Köp en vandlig raster antenn och sätt på backen och dra en sladd genom en lucka eller ett fönster.Inget på taket det bara mattas med tiden.
Du ser proffsen har inte använt rostfria skruv ens.
Sedan vet vi ju inte hur mycket det har sugit upp i taket,har du tur så behöver det inte vara så farligt.Har du otur så ligger någon träregel i närheten som är dyng sur.
Ett tips till va alltid med när man mäter fukten,inte bara lämna ifrån sig bilen ,ta en kopp kaffe så länge i hallen som man erbjuds.Nej; va nyfiken och ifråga sätt,kan ni inte mäta där med och sedan få låna fuktmätaren och testa själv.DET ÄR DU SOM ÄR KUND
Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Vad tror ni det är dom har använt att täta med då? Går inte bort med rödsprit iaf, och lacken var ömtålig, så mekanisk bearbetning tog med sig lacken. Tur det är plastkaross.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Är det butyl så skall det gå med lacknafta, annars är det något annat.
Om sika el dyl. så måste det karvas el skäras bort på något sätt.
Jag har använt en isskrapa el något annat vasst plastföremål när jag tagit bort gammal sika.
Om det är plasttak och du följer rådet i tidigare tråd så gör det ju inget om du slipar av den gamla tätmassan. Plasttak är ju tjockare än aluminium som bara är max 1 mm tjock. Det kommer ju ändå att döljas av plastbrickan du kommer att klistra över.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

Vad tror ni det är dom har använt att täta med då? Går inte bort med rödsprit iaf, och lacken var ömtålig, så mekanisk bearbetning tog med sig lacken. Tur det är plastkaross.
Hej igen
Svårt att säga,Sikaflex brukar vara det vandligaste på den tiden,kan lika gärna vara något 2 komponets junk som inta skall vara där uppe.Hursom haver så blir det att skrapa med kniv (försiktigt)
Kan du ta en bild inne åxå ?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Kan försöka ta nån bild sen, men kolla gärna videon, där ser man invändigt.

Men nu när vi har gläntat på innertaket och kört AC:n i ett par dagar så är det faktiskt betydligt torrare än när vi först upptäckte det. Det är nog inte utan att det får vänta till vintern med reparation, bara vi får det torrt. Ska dock åka ner till Forsbergs i Bjuv för lite andra förnödenheter imorgon, så får dom väl titta på det och säga vad dom tycker. Det är ju dom (om än i Hyssna) som sålt bilen ursprungligen, så dom borde ju kanske ha lite koll tycker man...
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskador

tittade aldrig vidare på filmen,nu har jag gjort det.
Hur länge har det läckt in är ju frågan,det bästa är att riva ut inner taket och kolla stommen.(försiktigt kan ligga elkablar till lysen och annat inbyggt) låta den stå med en mindre byggfläckt så länge ni bara kan.
Man kan även trycka ut vatten med en luftpump,det tar naturligtvis tid och sedan jobba med värme.Tar förlänge att beskriva det.
Det skulle jag rekommendera att ni gör snarast.Dom reglar som är angripna (mjuka & svarta) behöver du byta ut.Det viktigaste är att du tätar utifrån,så du inte får in mer vatten.
Lycka till
 
Toppen