• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från sommaren 2022 kan det bli stopp för fricamping i Sverige

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det ska bli spännande och se var gränsen går. Jag har lärt mig 4-5m. De som verkligen hade behövt en skärpning är ju PB1förare som parkerar hur som helst i anslutning till en badplats. Där kan det handla om att hindra blåljusfordon.
Det är ju vansinne att lagstifta bort om vi skulle stanna i en vägkant. Där hindrar vi inte andra fordon att komma fram.

Just den här gränsen har sökt uppgifter om i det nya betänkandet utan att finna något. Definitionen för terräng föreslås inte ändras, utan är ett område som inte är väg, och väg definieras som "sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon". Då man i naturen som inte är terräng färdas på väg får fordon parkeras utmed denna. Parkering ska då ske utanför körbanan om vägförhållandena medger det (Trafikförordningen 3 kap. 52 §).
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om folk parkerar som på bilden så kommer ju andra att stå där sedan.
Då blir ju "skadan" på ett ställe. Då kan man väl göra asfalterad ställplats där istället
och ta 100:-/natt. Då förstörs ju inte naturen längre. :twitcy:
För oss är det alldeles för dyrt att åka färja till en ö som inte vill ha oss där.
Där finns det väl nästan bara campingar snart men jag förstår Gotlandsfolket.
Dom har det tufft på sommaren. Dåligt med dricksvatten, ingen sjukvårds kapacitet, alldeles för mycket turister,
alldeles för varmt och för mycket fina områden att försvara.;)
 
R

RobbeS

Guest
Försökte läsa igenom förslaget och den uppfattning jag fick var att andemeningen är att stat och kommun ska kunna reglera snöskotertrafik. Troligtvis en följd av den dom som föll till Girjas samebys fördel gällande fjällmark. Man inser väl att risken för för konflikter kan bli väldigt omfattande mellan renägare och andra lokalinnevånare om man inte reglerar rätten till trafiken och ser till att stat, kommun och länsstyrelse bestämmer över den och inte samebyarna. Det stod ju uttryckligen att markägarna, markrättsinnehavarna, inte själva ska kunna införa begränsningar och avlysa områden.

Hela lagförslaget beror nog helt och håller på förhållande i "renbetesland" och inte på att husbilar parkerar på sidan av vägen på Öland och Gotland.
Nu skummade jag bara igenom förslaget men såg ingenstans där man ens nämnde parkering på sidan av väg.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
I Arvika var det tidigare populärt att parkera/övernatta på en gräsyta "i terrängen" mot Glafsfjorden.
Eftersom detta var en spontan ställplats utan papperskorgar eller annan service fick kommunen problem.
Inga böteslappar här inte. Kommunen anordnade en stor skyltad ställplats visserligen utan ström och vatten men gratis
några hundra meter från gamla gräsytan fortfarande intill Glafsfjorden. Den gamla "spontana" platsen fick
förbudsskyltar för HB. Tänk så enkelt Värmlänningarna fixar detta.

Arvika ställpl.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vi har ju lite tur ändå. Det är ju rätt självsanerande att försöka köra i terrängen med en framhjulsdriven Fiat Ducato med husbygge baktill.
Sämre terrängfordon finns knappast och risken är liten att man kommer ut i otillåten terräng innan man fastnat :msn_wall: .

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, vi har ju lite tur ändå. Det är ju rätt självsanerande att försöka köra i terrängen med en framhjulsdriven Fiat Ducato med husbygge baktill.
Sämre terrängfordon finns knappast och risken är liten att man kommer ut i otillåten terräng innan man fastnat :msn_wall: .

M.v.h. JANKRO.

Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.
 
R

RobbeS

Guest
Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.

Jo men skogsvägar och vintervägar är ju inte terräng det heller;). Skogsvägar kör jag också på med husbilen, är det bara en någorlunda slät och framförallt fast yta går det bra. Men i terräng aldrig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo men skogsvägar och vintervägar är ju inte terräng det heller;). Skogsvägar kör jag också på med husbilen, är det bara en någorlunda slät och framförallt fast yta går det bra. Men i terräng aldrig.

Då får vi antagligen fundera över vad som menas med terräng när det gäller husbil, för det är väl ingen som avser timmerväg= två hjulspår i skogen, vad jag tycker är lite löjligt är det ensidiga påståendet att man måste ha bakhjuls- eller fyrhjulsdrift för att kunna köra på vintern eller på annat underlag än asfalt, och det kommer ofta från de som antagligen aldrig prövat var gränserna går med framhjulsdriften, varken sommar eller vinter!
 
R

RobbeS

Guest
Då får vi antagligen fundera över vad som menas med terräng när det gäller husbil, för det är väl ingen som avser timmerväg= två hjulspår i skogen, vad jag tycker är lite löjligt är det ensidiga påståendet att man måste ha bakhjuls- eller fyrhjulsdrift för att kunna köra på vintern eller på annat underlag än asfalt, och det kommer ofta från de som antagligen aldrig prövat var gränserna går med framhjulsdriften, varken sommar eller vinter!

Enligt lagtexten är terräng följande:
"Enligt 2 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner är terräng ett område som inte är väg. Väg definieras som väg, gata, torg eller annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon"

Håller med om att det går alldeles utmärkt att köra framhjulsdriven husbil på skogsbilvägar och vinterväglag. Undviker dock dåliga skogsbilvägar då inredningen riskerar att skaka sönder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt lagtexten är terräng följande:
"Enligt 2 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner är terräng ett område som inte är väg. Väg definieras som väg, gata, torg eller annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon"

Håller med om att det går alldeles utmärkt att köra framhjulsdriven husbil på skogsbilvägar och vinterväglag. Undviker dock dåliga skogsbilvägar då inredningen riskerar att skaka sönder.

Om inredningen riskerar att skaka sönder är väl mest en funktion av hastigheten, man får köra lugnare? ;)
Däremot skulle jag vara försiktig på riktigt dåliga vägar med Alko-chassie, väldigt liten markfrigång och ett chassie som förlitar sig väldigt mycket
på bodelens styvhet för sin hållfasthet. Om chassiet flexar så får bodelen stryk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.
-------------------------------------
Hejsan, vi är nog ute på/i olika spår :D........ Det handlar sällan om vad husbilen orkar eller klarar av, det handlar oftast om hur underlaget klarar att två handflatestora punkter skall få igång och iväg 3,5 till 5,5 ton utan att brista.
Blött gräs som brister, för att inte tala om blöt.... eller torr mossa som brister, lös vit sand som inte håller alls, samt löst rullgrus i en kraftig uppförsbacke.... Då går det t.o.m. ibland bättre att backa upp.
Det finns tillställningar som behövt traktor för att få husbilar från gräsytan till vägen efter någon rejält regnig dag m.m.
Så jag vidhåller nog att när man är ute i förbjuden terräng så blir man förvarnad av att man sitter fast, för att underlaget har brustit på två små markpunkter som inte håller.

I vilket fall som helst så föredrar jag min andra leksak om man inte är på eller bredvid vägen längre.
DSCF6213 - Kopia-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
-------------------------------------
Hejsan, vi är nog ute på/i olika spår :D........ Det handlar sällan om vad husbilen orkar eller klarar av, det handlar oftast om hur underlaget klarar att två handflatestora punkter skall få igång och iväg 3,5 till 5,5 ton utan att brista.
Blött gräs som brister, för att inte tala om blöt.... eller torr mossa som brister, lös vit sand som inte håller alls, samt löst rullgrus i en kraftig uppförsbacke.... Då går det t.o.m. ibland bättre att backa upp.
Det finns tillställningar som behövt traktor för att få husbilar från gräsytan till vägen efter någon rejält regnig dag m.m.
Så jag vidhåller nog att när man är ute i förbjuden terräng så blir man förvarnad av att man sitter fast, för att underlaget har brustit på två små markpunkter som inte håller.

I vilket fall som helst så föredrar jag min andra leksak om man inte är på eller bredvid vägen längre.
Visa bilaga 195593

M.v.h. JANKRO.

Javisst är den bättre i terrängen, men hur är det med sängar, toa och kök? :)
Någon av mina off road mc är t.om. bättre än din Jeep, men här handlar det ju om husbilar?!
Jag skulle i vissa fall önska mej en Unimogbaserad husbil med 4-hjuldrift, men den blir ju inte särskilt praktisk på vägen,
så det får nog vara. Väldigt mycket om problemen som beskrivs har med föraren att göra, eller att man skriver om
något som man inte har erfarenhet av, t.ex. vinterkörning med framhjulsdriven husbil.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Var går då gränsen mellan väg och terräng?
Om jag som markägare har ett skifte som ligger så att jag måste köra genom en skog med traktor för att ta mig dit och efter att jag kört där ett antal gånger så börjar det likna en liten väg, ungefär som en sån man kan se ned till en del badplatser där det körs med bil.

Kanske en aning utanför ämnet även om det tangerar. Admin kan ta bort om han vill.


Vägar är väl planerade och anlagda varför det borde framgå av beslutsprotokoll mm. Vilka ytor som är att betrakta som väg. Åtminstående de vägar kommun och stat ansvarar för. Privata vägar är som jag uppfattat det reglerat på annat sätt.
 
Toppen