• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från sommaren 2022 kan det bli stopp för fricamping i Sverige

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Enligt P4 Gotland förbereder regeringen en lag att det ska bli förbjudet att stanna och parkera vid sidan av vägen. Ett förtydligande av gällande terrängkörningslag. Jag förstod inte om det bara ska gälla husvagn och husbil men i radion framstod det som så.
Enligt förslaget ska ägaren av fritidsfordonet kunna bötfällas på plats av parkeringsvärdar. Länsstyrelsens talesperson på Gotland välkomnar en sådan lag.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förslaget förändrar i sak inte någonting. Redan idag är det förbjudet att köra i terrängen – och det måste man ju, om man har för avsikt att stanna eller parkera utanför vägbanan.

Det handlar, som Kenth skriver, om ett förtydligande av gällande lagstiftning samt utökade möjligheter att beivra lagöverträdelser.

Den som vill veta mer, kan läsa det bifogade betänkandet.

Pålle
 

Bilagor

  • Hållbar terrängkörning betänkande SOU 2019 67 Final.pdf
    6 MB · Visningar: 136

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl den här utredningen som avses.
Utredningen om hållbar terrängkörning (SOU 2019:67)
Och man får väl förutsätta att HBK-styrelsen har lämnat eller kommer att lämna ett svar på den utredningen vad avser påverkan för ”fricamping”.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Synd att vi inte visste om det här betänkandet, för visst hade HBK kunnat skriva ett remissvar utan ha blivit utsedd till Remissinstans av Regeringskansliet,

Ingen organisation alls som representerar mobil fritid eller camping generellt är inbjuden, det närmaste är HRF som representerar branschen kommersiellt, men egentligen inte oss brukare/konsumenter.

Känns tryggt att organisationer som ArtDatabanken, Moped oc MCbranschens Riksförbund, Myndigheten för delaktighet och Snöskoteråkarnas Centralorganisation däremot inbjudits. :msn_weird:

Vi måste bli lite bättre kända därute i samhället, artikeln i dagens DN är kanske en start.

TommyD
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Angående rubriken "...kan vara stopp för fricamping i Sverige".
Nog är det väl så att fordon får parkera 24 h utanför tätbebyggt område på (eller i direkt anslutning till) väg, och om jag inte minns fel definieras i direkt anslutning att vara inom 4,5 m från vägkanten. Givetvis på sådant sätt att ingen övrig trafik hindras. Tror dessutom att de 4,5 metrarna har koppling till att gränsen mellan väghållarens mark och annan markägares mark har som utgångsläge just 4,5 m. Jag vill verkligen påtala att är osäker på måttangivelserna.
Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Undrar hur många parkeringsvärdar som måste anställas ifall nu detta blir verklighet?
Sen är väl inte fricamping detsamma som terrängkörning.
Det kanske blir som på vissa ställplatser, med avgift utan service :D
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det var många sidor att läsa och jag har inte orkat och inte lust att läsa hela betänkandet då mycket lite handlar om husbilars framfart i terrängen. De mesta handlar om snöskotrars framfart, en del om handikappades tillgång till naturen, fyrhjulingar och lite till. Det jag hittade om husbilar var detta i kapitlet om Överväganden och förslag på sidan 217:

"...Annan användning än körning gäller stannande eller parkering. Det bedöms nödvändigt att tydliggöra att lagen inte endast gäller körning med motordrivet fordon i terräng. Detta hänger bl.a. ihop med att utredningen fått uppgift från Länsstyrelsen i Gotlands län om att det finns svårigheter att få någon lagförd för olovlig terräng-körning om själva körningen inte har observerats, utan det enda som med säkerhet kan konstateras är att ett fordon parkerats eller ställts upp i terräng. Problemet gäller framför allt uppställning av husbilar i barmarksterräng. Det kan tyckas att företeelsen är mer eller mindre harmlös, men en husbil väger nästan alltid minst 3 500 kg. I och med att det är fråga om hjulfordon uppstår på grund av fordonsvikten markskador när en husbil parkerats eller ställts upp i terräng...."

Notera att betänkandet framhåller att problemet med uppställning av husbilar i barmarksterräng "...kan tyckas att förseelsen är mer eller mindre harmlös..."

Betänkandet föreslår även att naturvårdsvakter ska kunna avvisa de som överträder förbuden, men även rapportera och därvid kunna kräva körkort etc. I delen om ansvar föreslås att vid ringa fall av överträdelser ska straff inte utdömas.

Det ska i fortsättningen vara förbjudet att med motordrivet fordon använda terrängen, det vill säga köra, stanna och parkera. Det står inget om att allmänna parkeringsregler på väg inte ska gälla, alltså ska man få parkera utmed väg även i fortsättningen, även om det är i skog. Någon remissinstans vill att man istället för att enligt Terrängkörningslagens förbud om att använda terrängen för att parkera, skulle införa en parkeringsavgift för de som ställer upp husbilar etc, i terrängen, allt för att, vad jag förstår, kunna påföra avgifter utan att behöva utreda vem som ska straffas enligt Terrängkörningslagen.

På ett sidan 232 nämns också husvagnar:

"...I kommentaren till miljöbalken har framhållits att längre uppställningar av husvagnar, t.ex. över en natt, troligen kräver mark-ägarens tillstånd..... I kommentaren har angetts att vad som här blir avgörande är mindre markägarens intresse av hemfrid än skyddet för hans äganderätt."

Vad betänkandet skriver om just detta har jag inte gjort klart för mig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hej!

Kanske: 2022 blir det en förändring i Terrängkörningslagen.
Tack Åke. Men så sa dom inte på P4 Gotland. Samma avundsjuka över husbilar nu som 1999 då jag redogjorde för ekonomin i dåvarande kommunfullmäktige. De styrande i Visby ville helst att alla husbilar låses in på campingplatser.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var går då gränsen mellan väg och terräng?
Om jag som markägare har ett skifte som ligger så att jag måste köra genom en skog med traktor för att ta mig dit och efter att jag kört där ett antal gånger så börjar det likna en liten väg, ungefär som en sån man kan se ned till en del badplatser där det körs med bil.

Kanske en aning utanför ämnet även om det tangerar. Admin kan ta bort om han vill.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Var går då gränsen mellan väg och terräng?
Om jag som markägare har ett skifte som ligger så att jag måste köra genom en skog med traktor för att ta mig dit och efter att jag kört där ett antal gånger så börjar det likna en liten väg, ungefär som en sån man kan se ned till en del badplatser där det körs med bil.

Kanske en aning utanför ämnet även om det tangerar. Admin kan ta bort om han vill.
Det ska bli spännande och se var gränsen går. Jag har lärt mig 4-5m. De som verkligen hade behövt en skärpning är ju PB1förare som parkerar hur som helst i anslutning till en badplats. Där kan det handla om att hindra blåljusfordon.
Det är ju vansinne att lagstifta bort om vi skulle stanna i en vägkant. Där hindrar vi inte andra fordon att komma fram.
 
Toppen