Det var många sidor att läsa och jag har inte orkat och inte lust att läsa hela betänkandet då mycket lite handlar om husbilars framfart i terrängen. De mesta handlar om snöskotrars framfart, en del om handikappades tillgång till naturen, fyrhjulingar och lite till. Det jag hittade om husbilar var detta i kapitlet om Överväganden och förslag på sidan 217:
"...Annan användning än körning gäller stannande eller parkering. Det bedöms nödvändigt att tydliggöra att lagen inte endast gäller körning med motordrivet fordon i terräng. Detta hänger bl.a. ihop med att utredningen fått uppgift från Länsstyrelsen i Gotlands län om att det finns svårigheter att få någon lagförd för olovlig terräng-körning om själva körningen inte har observerats, utan det enda som med säkerhet kan konstateras är att ett fordon parkerats eller ställts upp i terräng. Problemet gäller framför allt uppställning av husbilar i barmarksterräng. Det kan tyckas att företeelsen är mer eller mindre harmlös, men en husbil väger nästan alltid minst 3 500 kg. I och med att det är fråga om hjulfordon uppstår på grund av fordonsvikten markskador när en husbil parkerats eller ställts upp i terräng...."
Notera att betänkandet framhåller att problemet med uppställning av husbilar i barmarksterräng "...kan tyckas att förseelsen är mer eller mindre harmlös..."
Betänkandet föreslår även att naturvårdsvakter ska kunna avvisa de som överträder förbuden, men även rapportera och därvid kunna kräva körkort etc. I delen om ansvar föreslås att vid ringa fall av överträdelser ska straff inte utdömas.
Det ska i fortsättningen vara förbjudet att med motordrivet fordon använda terrängen, det vill säga köra, stanna och parkera. Det står inget om att allmänna parkeringsregler på väg inte ska gälla, alltså ska man få parkera utmed väg även i fortsättningen, även om det är i skog. Någon remissinstans vill att man istället för att enligt Terrängkörningslagens förbud om att använda terrängen för att parkera, skulle införa en parkeringsavgift för de som ställer upp husbilar etc, i terrängen, allt för att, vad jag förstår, kunna påföra avgifter utan att behöva utreda vem som ska straffas enligt Terrängkörningslagen.
På ett sidan 232 nämns också husvagnar:
"...I kommentaren till miljöbalken har framhållits att längre uppställningar av husvagnar, t.ex. över en natt, troligen kräver mark-ägarens tillstånd..... I kommentaren har angetts att vad som här blir avgörande är mindre markägarens intresse av hemfrid än skyddet för hans äganderätt."
Vad betänkandet skriver om just detta har jag inte gjort klart för mig.