• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från sommaren 2022 kan det bli stopp för fricamping i Sverige

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Fanns det med nåt om naturvårdsvakter och vilka befogenheter de skulle ha?

Se inlägg 14 "Betänkandet föreslår även att naturvårdsvakter ska kunna avvisa de som överträder förbuden, men även rapportera och därvid kunna kräva körkort etc. I delen om ansvar föreslås att vid ringa fall av överträdelser ska straff inte utdömas."

Klippt ur förslag till ny Terrängkörningslag:

"20 §
För tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs får regeringen eller
den myndighet regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter. Regeringen får
meddela de ytterligare föreskrifter som behövs för tillsynen."

"21 §
En naturvårdsvakt eller en polisman får
1. avvisa den som kör med motordrivet fordon i terräng utan att ha rätt till
det,
2. begära att den som använder motordrivet fordon i terräng överlämnar
körkort, traktorkort eller förarbevis för kontroll,
3. begära att den som har medgetts undantag från bestämmelser i denna lag
visar upp beslutet om undantaget, och
4. kontrollera att den som använder motordrivet fordon på allmän skoterled
har betalat skoterledavgiften."

"22 §

...
En naturvårdsvakt ska anmäla överträdelser av bestämmelser i denna lag
eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen till Polismyndigheten
eller Åklagarmyndigheten, om det finns misstanke om brott."


Nu blev det mycket lagtext...
 
R

RobbeS

Guest
Då är jag med i matchen. Fisketillsyningsmän och naturvårdare har redan idag rätt att identifiera och kontrollera personer gällande fiske och jakt. Skillnaden blir att de får befogenhet att även kontrollera förare av motorfordon i terrängen. Intressant skrivelse om ringa fall då att parkera direkt vid sidan om en väg borde ingå här och inte medföra straff. Då har naturvårdsvakterna enbart rätt att avvisa från platsen.
Lär dock bli en del extraarbeta för polisen på Öland och Gotland då polisen måste utreda ärendena.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Varför inte göra som i Spanien.
Policia local som är påläst vilka lagar som gäller i sin kommun.
Som även kan hjälpa till vid till ex. alcobommarna i våra färjelägen.
Som har koll på alla små frön i sitt område som kan hamna fel, och styra dom på rätt väg.
Som på alla sätt har så mycket koll som möjligt inom sitt område.
Som säkert berättar var och hur vi kan parkera.

Annars får vi ett antal småsheriffer som kommer att gå bananas.

Är vi friluftsälskande yngre som medelålders och pensionärer så stort problem i vårt samhälle, att man måste utbilda en ny sorts vakter, för att hålla oss på mattan?

Detta i ett land där människor dör av kulor, sprängningar, bränder och sjukdomar, så att ett flertal länder inte vill släppa in oss över sin gräns längre.

Mina ord tog slut.

Det får mig att tänka på biskop Thomas frihetssång.

Krister.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Nu ska vi komma ihåg att den nya Terrängkörningslagen handlar till allra största delen om problematiken kring busåkning med snöskoter och fyrhjulingar, en viss del om tillgängligheten för handikappade och en mycket liten del om att husbilar står i terrängen. Det förefaller som om bara Gotland upplever det sistnämnda som ett problem.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Detta är mycket en ordlek. Hoppas lagstiftaren förstår. Terrängkörning är förbjudet redan idag. Parkering i terräng är förbjudet MEN det är tillåtet i direkt anslutning till väg. Och det är dessa regler som tillämpas väldigt mycket på gräsmatteparkering på badplatser. Ingen husbil idag skulle klara att köra offroad in i skogen och parkera.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Finns ju enstaka mycket terrängkompetenta ”husbilar”. Såg en i Jämtland för 2 år sedan som var byggd på en allhjulsdriven lastbil med typ 60cm markfrigång & inte svenskreggad. Den var nog mer kompetent än svenska försvarets bilar, men det var många kliv på stegen upp till bo-delen som svävade typ 150cm ovan marken. Dock parkerad på en helt vanlig parkering. Var han trodde att han skulle ha användning för denna terrängkapacitet framgick inte. Men bygget såg mycket proffsigt ut & gav inte intryck av något hemmabygge. Den hade säkert fått bra fart på negativa Gottlänningar!
Obs bilen i filmen ovan ser rätt amatörmässig ut i en jämförelse med den jag såg.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Finns ju enstaka mycket terrängkompetenta ”husbilar”. Såg en i Jämtland för 2 år sedan som var byggd på en allhjulsdriven lastbil med typ 60cm markfrigång & inte svenskreggad. Den var nog mer kompetent än svenska försvarets bilar, men det var många kliv på stegen upp till bo-delen som svävade typ 150cm ovan marken. Dock parkerad på en helt vanlig parkering. Var han trodde att han skulle ha användning för denna terrängkapacitet framgick inte. Men bygget såg mycket proffsigt ut & gav inte intryck av något hemmabygge. Den hade säkert fått bra fart på negativa Gottlänningar!
Obs bilen i filmen ovan ser rätt amatörmässig ut i en jämförelse med den jag såg.

De här bilarna ser man då och då i Tyskland och Nederländerna och de verkar vara byggda på någon terränglastbil. Det mest extrema jag sett var en ”husbil” byggd på en Mercedes Unimog vilket är ett terränggående arbetsfordon med normalt både hydraulik och kraftuttag ett mellanting mellan traktor och terrängbil.
Jag jämför dock inte sådana här specialbyggen med en normal husbil.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej, Kenth!
Är du villig att dela med dig av några koordinater på dina uppenbart trevliga och rogivande platser?
Vi åker till Gotland nu på torsdag (hem efter 12 dagar) så att Diana kan träffa / sköta om sin 83-åriga mamma boende på Stenkumlaväg i Visby. Då övernattning i just Visby har sina kända begränsningar kommer jag att stå lite var stans på ön (Diana lånar mammans bil); varför några omväxlande tips på platser tacksamt tas emot.
Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har gått de 53 milen i strandlinjen runt ön. På så vis har jag hittat platserna. Men jag har inga koordinater. Det finns ca 400 lagliga husbilsplatser på ön varav ca 30 är strax söder om Stenkumla väg. Kör in på gamla P18s övningsområde. Där finns vpl-parkeringar och p-platser vid gamla hv-stugor. Jag brukar även stå på bygdegård parkeringar.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Var där före midsommar för några år sedan, det var nog fel vald tidpunkt!
Vi "flydde" från de aggressiva tärnorna.
// Janne
 
Toppen