• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Arbetet med min husbilsrenovering fortskrider så långsamt. Höger bodelsvägg är snart klar för ny plåt och senare ny isolering och inv plywood. Mycket spring ut och in i husbilen för mätning men detta är ganska kul. Ökar takhöjden invändigt med 50 mm till totalt invändigt mått 194 cm. Ökar också isoleringen på väggen från 20 mm till 30 mm och använder Ecoprim som finns i garaget. Ny plåt kommer från Tyskland där priserna är helt annorlunda än i sverige. Inte bestämt om jag skall använda plywood eller masonite till invändig vägg. Har någon förslag till detta? Måla eller matta på väggen?

gasollucka ny  046 för skrift.JPG
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag skulle använda plywood.Den är stark, formstabil och jag tror att den är lättare än masoniten. Masoniten tar upp mera fukt ooch det är som du vet inte bra. Hoppas att du fortsätter att ta bilder för det är mycket intressant att få se en sådan helrenovering.
Ha det
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Imponerade, Ja varför inte, Bygga upp bilen som man vill.
Gärna mer info hur det fortsätter med renoveringen.
Hälsningar
Skoogis
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Finns intresse så kommer jag att fortlöpande skriva lite och och bifoga bilder. Detta är för mig ett ganska stort jobb som jag tagit som en utmaning . Jobbat ett helt liv med att knacka rulla falsa rikta svetsa på nyare och gamla bilar. Träarbete är mera förlåtande.
Kommer säkert också att behöva råd från detta eminenta forum om materialval och tips om det mesta. Kan konstatera att detta forum besitter en enorm kunskap och tror attt de flesta vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.
Jobbar vidare imorgon och hoppas ha höger sida helt klar trämässigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, kul att se uppbyggnad i stället för rivning. Angående väggbeklädnad, vad tror du om ex. fiskbensmönstrad glasfiberväv målad ev. med de här lite nyare laserande färgerna som ger lite liv åt ytan. Glasfiberväven är ju stark över skarvar och i hörn, samt förlåtande om ytorna inte är perfekta.

Lycka till, väntar på fortsatt rapportering JANKRO.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, det du skall använda till väggarna är absolut ( ej vodkan) plyfan,pga.kryssfanern, minimala rörelser i materialet. Som jag skrev i en annan tråd gällande golvmattor, så rekommenderade jag en tunn matta typ nålfilt som är super till golv o väggar. Har själv använt denna matta till flera husbilar . Mycket förlåtande mot underlaget, varmt o ombonat intryck i husbilen. Kostnad idag på Hornbach 39 kr/m. Golvläggarn Nilsman
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Jag hade valt en tunn marinplywood för viktens skull.
Den har en helt annan stabilitet än masoniten och limmet är tåligare mot fukten.
Matta eller textil är en smaksak.
Mattan blir det kondens på medan textilen absorberar den fuktiga luften på ett annat sätt.
Cartago till exempel använder aluminiumplåt även invändigt i sin konstruktion som dom klär med en filtliknande textilmatta som kompenserar kondenseringen av luften.
Lycka till med renoveringen.
Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Imponerande!
Har i många år jobbat med inredningsarbeten, jag rekommenderar alla gånger en vattenfast plywood som invändig beklädnad. Bättre formstabilitet, bättre att limma mot reglar mm. En masonite "rör" sig betydligt mera vid ändrad luftfuktighet.
Hälsningar Lars-Åke
PS. Väntar på mera bilder från ditt projekt. DS.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack för alla svar.
Verkar vara en rörande enighet om att använda plywood och det har kanske varit tanken från början men jag skulle vilja 3 mm tjocklek och det verkar inte helt lätt att finna. Har hittat 3 mm hos Arigo på Barkarby flygplats som säljer finsk björkplywood men den är rasande dyr hos dom beroende på att det är s.k. flygplanskvalitet som hembyggare av flygplan använder plus att den mäter bara 100 x 100 cm. ett evinnerligt skarvande. Kanske inte har så stor betydelse om jag använder någon sorts glasfiberväv. Skall kolla vidare. tips på plywood mottages tacksamt och tips i största allmännhet.
Höger sida har jag gjort helt klar idag och kommer att använda denna nu för kopiering av vänster sida för att säkerställa liksidighet. Vänster sida är betydligt enklare då det enbart har två fönster så det borde gå ganska snabbt.
Mycket mäta och funderande är det men ganska kul.:music-icon:
Hälsn Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen, för tillfället så använder jag sk. bilhandlarpanel, 3 mm tjock, trämönstrad på ena sidan men det spelarmindre roll. Använd träsidan utåt så är väggen färdig, eller klä den med matta o glöm inte att limma skivorna mot frigoliten med poluretan lim. Ringla ut limmet o duscha limmet med vatten så att det expanderar. Nilsman
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Björk passar inte för utomhusanvändning i möbler etc för att den är känslig för röta. Kan inte svara hur den är som plywood i en husbil. Det skall vara en mörk limfog för att klara utomhusanvändning (fenolhartslimmade). Tittade i min Bröderna Holmskatalog de säljer snickeritorrt virke. Vikter på Plywood
Furu 4mm 2,3 kg
Björk 3mm 2,5 kg
Flygplansplywood Björk 3mm 2.1 kg
Detta ovan är per kvadratmeter vet inte hur jag skriver det med datorn.
Du får en helt annan styrka om du använder stora skivor. Viktskillnad mellan Flygplansplywood och furuplywood 20 kvadratmeter är 4kg.
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nära nog färdig stomme till höger sida nu. Återstår lite justering och inpassning fönster-dörr. Gasollyckan inpassad och klar.
Det är dags att köpa plywood. Skall ta kontakt med en utrustningsfirma för nya bilar som monterar 3 mm plywood o skåputrymmet.
Har också för avsikt att montera plywooden och isoleringen före uppsättningen på bilen kanske också göra färdigt med utvändig plåt också.

Nu skall jag och min hustru ta en kort time out och fara till metropolen Murjek (6 mil öster om Jokkmokk) för lite sol och skoteråkande det är fortfarande runt en meter snö kvar. Dessutom nära nog total tystnad lika med lugn och ro att ladda batterierna.

alkovdelen klar nu.jpg
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
När du åker upp till Murjek och passerar Umeå kan du ta kontakt med denna firma.
plywood, Umeå - Eniro Gula Sidorna
De säljer material åt bl.a Polarvagnen. De har nästan alltid lite returer eller kantskadade skivor mm som du kan köpa till rätt pris.

Han som driver firman har själv ett förflutet inom vagnbyggnad och kan nog ge en hel del råd.
Har själv handlat en del material av honom.

Mvh/Lars (Fd- Umebo)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Pingstafton och strålande väder. Färdigställt skelettet till höger bodelsvägg och har kollat passform och utseende mot den gamla bodelen. Blir 15 centimeter längre och 9 cm högre och får lägre och mindre vinkel i takbråttet. Fortsätter imorgon med kopiering till vänster sida som är betydligt enklare att göra.
Firar nu passform so far och Pingst

Trevlig pingstkväll allesammans :music-icon::music-icon:

Provmonterin-koll.jpg

firar passform och pingst.jpg
 
Toppen