• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Knut med död räkning blir det ju som du skriver men är det inte perfekt motståndstråd vilket jag inte tror så kommer ju den lägre temperaturen kompensera lite för effektförlusten och ge en något högre effekt.
Tror faktiskt att det kan vara så att man använder mettalltrådens ökande motstånd som en regulator för att minska risken för överhettning. Skulle vara enkelt att göra en mätövning och ta upp en kurva, det var en av de saker mina elever fick göra i elläran. Visste man materialet och arean kan man ju räkna lite på det. Tyvärr brukar ju lödbarheten vara obefintlig.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Mina vänner!
Hjulen står för dörren och ett nytt år väntar runt hörnet. Husbilen står stilla och vilar med ca 10 grader inomhus. Klädseln urtagen för omklädning vilket kommer att ske i Tallin Estland. Väntar också på delar från Campingvaruhuset för färdigställande efter stölden. Bl:a ett fönster i alkoven och ett fönster dinetten. Byter samtidigt en taklucka som trots butyl mm läckt lite vilket jag tror beror på att det är klämfattning mot taket i stället för skruvförband utvändigt. Lite att göra alltså på det nya året.
Passar också på att önska er alla
En God Jul och Ett Gott Nytt År!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Länge sedan jag skrev något nu. Tiden går fort och har jobbat med de skador som någon tjyv orsakade. Allt med försäkring och ersättning har fungerat över förväntan.
Bilen i stort klar men med gamla klädseln kvar, ny tillverkas i Estland men pga rådande omständigheter ville jag inte vänta utan åker tills allt öppnar upp sig.
Har åkt några helger och allt funkar perfekt.
Trevlig sommar till er alla
Återkommer,
hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Jag tycker det ser ut som om själva hytten har bleknat betydligt under tvätten. Nu är den ju inte lika lätt att känna igen längre, både på gott och ont :msn_wink: .

M.v.h. JANKRO.
Så kan man se det.......får fundera på några ränder eller liknande för att skilja agn från vete
Ha det gott JANKRO
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Länge sedan jag skrev något nu. Tiden går fort och har jobbat med de skador som någon tjyv orsakade. Allt med försäkring och ersättning har fungerat över förväntan.
Bilen i stort klar men med gamla klädseln kvar, ny tillverkas i Estland men pga rådande omständigheter ville jag inte vänta utan åker tills allt öppnar upp sig.
Har åkt några helger och allt funkar perfekt.
Trevlig sommar till er alla
Återkommer,
hälsningar Bror
Det samma till dig!
 

enok

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
Hej. Jag läste om stölden och kan inte låta bli att skriva då jag har en nästan identisk husbil (Ducato 280 2.5TD 1989 med Burstner hus) som också blev stulen för 4 år sen, och sen återfanns på nästan samma sätt. Inte roligt att städa upp och återställa. Vårt fordon stals en valborgsmässoafton på Rörstrandsgatan mitt i centrala Stockholm. Återfanns tydligen redan några dagar senare i skogen kring Södertälje, men då med falska skyltar stulna från någon bilskrot. Polisen trodde bilen faktiskt stulits från skroten och den stod därför två veckor på polisens uppställningsplats i Kallhäll, samma som Brors husbil tror jag, innan någon kom på att kolla ramnumret och upptäckte att det matchade vår stöldanmälda bil. Den där uppställningsplatsen i Kallhäll rekommenderar jag INTE eftersom pundare klättrar över inhägnaden och bor i fordon där. Följaktligen var den i RIKTIGT vidrigt skick när jag till slut hämtade den. Så kan det gå.

På samma sätt som i Brors fall befann det sig tydligen några personer i bilen när polisen hämtade den från Södertälje, men de uppgav visst att de hittat den övergiven där den stod i skogen och bara använt den att sova i (och då kommer man tydligen undan!) Kan ju t.o.m. ha varit samma personer som i Brors fall. Jag hittade en del bilstereos, hemmagjorda dyrkar, kläder, spår av droger, man hade gjort en liten brasa på köksbordet som sen släckts med pulversläckaren. Några polska mynt fann jag och en del klubbkort och liknande med namn på personer hemmahörande i Huddingetrakten. Men polisen i Södertälje hade kanske allvarligare problem att brottas med för de var ointresserade.

Iallafall är det något man inte vill återuppleva. Numera har jag alltid en rattkrycka "Megalock Twin" som är en av de få som INTE enkelt kan brytas bort. Ett larm med SMS-funktion installerade jag också. Att potentiella tjuvar ser rattlås och larminstallationen tycks hjälpa - inget har hänt sen dess fastän vi alltid parkerar på gatan i stan. Man kan INTE lita på dörr- eller tändningslås på de här gamla bilarna. Det sägs att en glasspinne fungerar till förardörr och att starta motor, och nåt sånt måste ha skett eftersom inget lås hade några synliga skador och ingen av våra nycklar fattades.

Så ... jag rekommenderar varmt alla läsare att vara proaktiva och ha rattlås och larm, och vill framföra mitt deltagande till Bror som nu tydligen fått vara med om samma sak som vi fick.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Fortsatt renovering ja….
det tar nog aldrig slut hoppas jag. Kört flera tusen mil med mitt stölleprov med en växellåda som allmera börjar yla lite vid 80-90 km samt att synkningen ibland inte funkar vid nedväxling till fyrans växel. Kan nog bero på att jag kanske inte trampar ner pedalen tillräckligt mycket……
Köpt en växellåda från 2001 tyvärr med backväxeln på fel plats men det går duga. Enligt säljaren så funkar lådan bra men kommer att plocka ner densamma för rengöring och koll. Rengöring framflr allt- minns Jankro’s kommentar om att inte växellådan såg perfekt ut….då motorbytet skedde.
Kanske också växla ner femte växeln ett par hundra varv så att motorn orkar varva ut till fulla varv.
Den stora utmaningen blir att på ett snyggt och säkert sätt montera växelspaken i instrumentbrädan, vete katten hur det kommer att gå till men det kommer att fixa sig. Mycket är det också att byta vid bytet av lådan- kopplingswire, urtramplager, hastighetsmätarwire och vänster motor/växellådsfäste. Tror att allt annat passar mot min gamla td motor, vi går se.
DB299C24-DDDF-4A2A-801A-09F8061BCDB9.jpeg
 
Toppen