• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hejsan Bror A. Du får nog räkna med att det säkert finns "några" stycken här som räknar med att få se en och annan bild samt skrift därtill på detta lådbyte :p .

M.v.h. JANKRO.
Lite ringrostig kanske men…….
Har ju också en 6 växlad opellåda att fundera på och vilken det nu blir..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Lite ringrostig kanske men…….
Har ju också en 6 växlad opellåda att fundera på och vilken det nu blir..
Jaha då börjar det ramla in lite delar inför bytet av växellåda. Byter kräver ny kopplingswire, växellådsfäste på v ramben, urtrampningslager likaså. Passar också på att byta kamrem med rullar och grenrörspackningar på avgassidan som tyvärr läcker lite avgas och grenröret kanske behöver planas medelst fräsning.
Är just nu fysiskt insnöad i norrbotten nära nog 30 cm men har med mig ett par moppar att jobba med.
En Victoria Vicky Luxus 1959 och en Rex Vicoped från 1954…. Då man har något att lugna ner sig med tills man vågar åka hem
 

Bilagor

  • F2EBCB7B-5253-41B6-B1A8-041C036DEB1A.jpeg
    F2EBCB7B-5253-41B6-B1A8-041C036DEB1A.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 84
  • 1587A229-D1A8-4A1F-80BB-40E6E2FB27C1.jpeg
    1587A229-D1A8-4A1F-80BB-40E6E2FB27C1.jpeg
    126,6 KB · Visningar: 84
  • 965D0920-09A3-44B4-8109-8FF2FDD1F1A4.jpeg
    965D0920-09A3-44B4-8109-8FF2FDD1F1A4.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 81
  • 6AD90704-DDB8-4240-AAF7-04DF4B0738F3.jpeg
    6AD90704-DDB8-4240-AAF7-04DF4B0738F3.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 82

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej bror.

Det har tagit mig många lediga stunder att ta mig igenom alla dessa inlägg, 176 sidor, och jag höll på att både fundera på om du olyckligtvis trillat av pinn pga ålder samt sätta hjärtat i halsgropen när jag läste om stölden av bilen din.

Jag blir alldeles lycklig av att läsa om ditt jobb med husbilen, både för att det fortfarande finns folk som inte bara vill köpa nytt, men också för det fantastiska resultat du uppnår! Stor eloge till dig för det fina jobbet!

Önskar att jag själv hade i närheten av samma kunskap och förmåga, men jag är ju ännu ung och och har tid på mig.

Fantastiskt att du 13 år senare fortfarande uppdaterar oss om bygget!

Jag hoppas du har det bra där uppe i Murjek, och att vi snart får lite av den snön även längre söderut.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tack för detta ilon,
är ju inte så intresserad av nyare fordon då jag tycker att det finns för mycket elektronik mm som krånglar…. Föredrar mek insprutningspump manuell växellåda men faktiskt så har jag både centrallås och elektriska fönsterhissar…..
Förnyelse/förbättring pågår för fullt. Nu är bilen avställd och och kommer att berövars på dess drivlina för uppdatering och förnyelse.
Växellådan är lite trött och låter lite tjutig av o till, så på bänken ligger nu en Fiatlåda och en sexväxlad låda från en Opel/Renault.
Frågan är vad som kommer att användas, ruskigt intresserad av Opellådan men det blir mycket jobb att få det att funka. Lådan har hydrualisk koppling vilket kanske är största jobbet att fixa.
ombyggnad an växelspak mm blir det oavsett då rattväxeln kommer helt bort och med det oljudet från spaken. Spakstället för lådorna är desamma.! Gällerju bara att lösa
Infästningen i/mot befintlig instrumentbräda för att fortfarande kunna justera värmen…
Mera kommer.. även sannolikt snö.
Vinterdäcken på nu.
B5115458-6F78-4A1C-B6EB-B0D88986495F.jpegCB244090-1642-4F5C-AB9E-A1C6AC62BBF4.jpegE221D30F-D1B7-47CC-90FE-689A312DAC1C.jpeg5CBFA5D6-2A86-424E-9946-077A9FB29712.jpeg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tiden går o vi med den…..
fnular lite med växellådor, motorer bensin eller diesel… skall inte använda den sexväxlade Opel lådan då det är mycket som måste ändras så det blir en Fiat låda.
Har ju velat mycket annat typ en riktig motor och automatlåda. Inte alltid lätt. Har tillbringat massor av timmar på bilskrotar för att mäta och fundera. Drivmedel och typ av motorer verkar ju vara inne nu och omdiskuterat utöver att man skattar bilägare till döds eller nära på.
Finns ju ett antal v motorer både diesel och bensin som skulle kunna passa. Flera motorer väger mindre än 2,5 TD’n gör.
Nu blir det vinteravbrott med julresa norröver-denna gång med vinterdäck på Saab’en….. Bilen lastad med nyblästrade mopeddelar till två moppar så det blir nog ingen brist på göromål någon månad eller så. Kommer att stanna i norr till efter Jokkmokks marknad som är den första helgen i februari. Sedan blir det lite varmare hemmavid att fortsätta med husbilen och se vad det hamnar för något under huven.
En stor fördel är att bilprovningen inte har så mycket synpunkter på så gamla bilar dom vår… naturligtvis registreringsbesiktning med bensinmotor.
Har också forskat grovt i uppvägning från 3100 kg till 3500kg, många säger det är omöjligt meen slår inte vad om detta.

Till er alla
God Jul och Gott Nytt År!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tiden går o vi med den…..
fnular lite med växellådor, motorer bensin eller diesel… skall inte använda den sexväxlade Opel lådan då det är mycket som måste ändras så det blir en Fiat låda.
Har ju velat mycket annat typ en riktig motor och automatlåda. Inte alltid lätt. Har tillbringat massor av timmar på bilskrotar för att mäta och fundera. Drivmedel och typ av motorer verkar ju vara inne nu och omdiskuterat utöver att man skattar bilägare till döds eller nära på.
Finns ju ett antal v motorer både diesel och bensin som skulle kunna passa. Flera motorer väger mindre än 2,5 TD’n gör.
Nu blir det vinteravbrott med julresa norröver-denna gång med vinterdäck på Saab’en….. Bilen lastad med nyblästrade mopeddelar till två moppar så det blir nog ingen brist på göromål någon månad eller så. Kommer att stanna i norr till efter Jokkmokks marknad som är den första helgen i februari. Sedan blir det lite varmare hemmavid att fortsätta med husbilen och se vad det hamnar för något under huven.
En stor fördel är att bilprovningen inte har så mycket synpunkter på så gamla bilar dom vår… naturligtvis registreringsbesiktning med bensinmotor.
Har också forskat grovt i uppvägning från 3100 kg till 3500kg, många säger det är omöjligt meen slår inte vad om detta.

Till er alla
God Jul och Gott Nytt År!

Varför inte en 2,3 JTD, borde passa ganska direkt i bilen inklusive växellåda och drivaxlar, eventuellt får man ta med fjäderbenen från 230/244 också?
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Pasar nog rakt av men denna motor mm sitter ju i varenda husbil……det skall vara krångligt och lite avvikande
Nu har du ju givetvis tiden, men finns det ett egenvärde i att vara annorlunda och krångligt?

Jag är det första att glatt heja på alla galna påfund, men det ska ju också gärna finnas en vinning med det :applaus:

Kul att se iaf att du inte givit upp planerna på att byta motor!

Jag hoppas att hälsan din tillåter att du fortsätter med det du tycker är roligt i många år framöver, för det är fantastiskt att få följa.
När jag läser så känner jag igen mig själv i mycket du beskriver, jag önskar bara att jag hade lika mycket erfarenhet också! :spinny:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Nu har du ju givetvis tiden, men finns det ett egenvärde i att vara annorlunda och krångligt?

Jag är det första att glatt heja på alla galna påfund, men det ska ju också gärna finnas en vinning med det :applaus:

Kul att se iaf att du inte givit upp planerna på att byta motor!

Jag hoppas att hälsan din tillåter att du fortsätter med det du tycker är roligt i många år framöver, för det är fantastiskt att få följa.
När jag läser så känner jag igen mig själv i mycket du beskriver, jag önskar bara att jag hade lika mycket erfarenhet också! :spinny:
Inget är krångligt eller besvärligt om man ser positivt på det mesta, dessutom har jag ju rolig sysselsättning. Hinner också njuta av blien på många resor runt lite överallt.
Till åren kommen ja men fullt frisk och kry så…..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Vår nu och tiden går snabbt!
Har vårpysslst med stölleprovet och ändrat lite i bakre sittbänk bytt lock i dinettens bänk där jag valde för tunn plywood vid bygget. Skall försöka ändra på belysning och också montera ledslinga under markisen som monterades för ca ett år sedan.
Har haft igång bilen av och till under vintern, bilen varit värmekopplad hela tiden, och den har startat problemfritt men något hände i förra veckan som först var trögstartad och mycket vit rök—-kamrem som kuggat över och dessutom fullt med skit i bränslesystemet.
Köpt ny bränsletank då det fanns en del rost i filterna, bytt bränslefilter, rengjort filter på bränslepumpen och blåst alla ledningar.
Skall plocka ner gamla tanken imorgon för byte.
Tror att det har varit god tillväxt på alger dessutom. Slut på tankning hos Preem och OK/Q8 nu.
Passar också på att byta kamren med remhjul, konstaterat att denna rem varit med i fem år och ca 3000 mil. Remmen väldigt sladdrig och lös så byte är nödvändigt.
Tur att jag har både verktyg och delar…. känner mig bara lite lat.
 

Bilagor

  • 22442D28-8817-43B2-9C7D-4206DC27F7C2.jpeg
    22442D28-8817-43B2-9C7D-4206DC27F7C2.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 61
  • F456B220-27B5-40E6-A1E9-4E89A1D5A131.jpeg
    F456B220-27B5-40E6-A1E9-4E89A1D5A131.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 61

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Förberedelser idag för både tank och kamremsbyte. Roade mig också med att kolla ventilspel som i min bil var bra. Hur många kollar detta i samband med service.
Är ju både jobbigt och dyrt med justering då detta sker med brickor.
Byter också alla bränsleslangar som är köpta på Biltema. Fyra av fem slangstumpar har torrsprickor även de två som kommer från tanken och går till motorn. Dessa båda sitter skyddade mot både ljus och utsatthet. Köpt nya på Swedol lite dyrare med enligt branchfolk mycket bättre kvalitet. Minns att jag köpte stålspunna slangar på Biltema som enbart håll två år.
Mycket är bra på Biltema men inte allt tydligen.
Fortsätter imorgon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar som Biltema har släppt sina livsfarliga stålomspunna för flera år sedan och även de halvdåliga "vanliga" gummislangarna har blivit utbytta till andra som nu verkar ok. även de. Det har funnits mycket kritik på andra medier, så till slut har de väl gett sig och skärpt till sig får man hoppas.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Glad Midsomma till Er alla.
Vårt stölleprov bråkade lite med oss i fredags och tvärstannade! Fick tag i en stoppventil i Luleå och monterade den men icke. Fick riva och kugga om kamremmen på vår parkeringsplats till allas glädje. Fyra timmar senare gick bilen som förr….
Undrar vad som hände då kamremmen byttes för 100-120 mil sedan.
 
Toppen