• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej benny o marie,
tänkte mig detsamma med säkringar. Drar dessutom kabeln under mattan ut genom torpedväggen och med en kabelgenomföring som används på flygplan vid all kabelgenomföring i t:ex brandskott. Detta ger en bussäker genomföring.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Egentligen inget att skriva om idag för jag bara fortsatte det jag påbörjade igår. Dvs försöka få rent gummimattan från allt lim. Har använt aceton,rödsprit och thinner och ändå finns det rester av lim kvar. Skall försöka med ren bensin imorgon. Efter att detta är klart skall hela instrumentbrädan bort och ersättas av en finare då den gamla är skavd, skrapad och har brännmärken över allt efter cigarettglöd eller vad det nu kan vara.
Vädret var ju också bra idag så alla sidolister utom den längst ner är nu limmade och skruvade. Återstår också vinkel listerna runt hela härligheten . Skall bli kul att se om jag lyckas böja listen så att den ligger an i alla böjar runt om. Det blir en senare historia. Nu borde det inte kunna läcka in något vatten i alla fall.
Annat som skall upp på taket är kabelgenomföring för solpanel,radioantenn och GPS antenn mm och det skall göras snarast.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 17 sept 2009 003  B.jpg
    17 sept 2009 003 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 31
  • 17 sept 2009 001.jpg
    17 sept 2009 001.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Är det spaken till parkeringsbromsen som syns på bilden?

En klurig verkstadsgubbe köpte en fotpedal (Mersa-typ) på skroten och hjälpte mig att montera den. Han fixade till en stång för utväxling som placerades under bilen och som ger väldig kraft trots lätt fottryck. :)

Min handbromsspak var i vägen då man skulle sätta sig.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
ja det är handbromsspaken. Som du säger så borde man montera en fotpedal istället och skulle vilja ha den vid de andra pedalerna. Cheva van har en fin pedal men det kräver en längre wire och svetsning av ett fäste på vänster stötdämpartorn. Få se om jag kommer till skott med detta för som sagt, orginalspaken kan vara i vägen ibland.
Hälsningar Bror
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej benny o marie,
tänkte mig detsamma med säkringar. Drar dessutom kabeln under mattan ut genom torpedväggen och med en kabelgenomföring som används på flygplan vid all kabelgenomföring i t:ex brandskott. Detta ger en bussäker genomföring.
Hälsningar Bror
Hej igen hur ser en sån ut om jag får fråga
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Benny,
dessa ser ut som följer och kan köpas hos ett företag på Barkarby Flygfält som heter Arigo och finns det inte i lager så kommer det hem på några dagar. Kostar från 80 kr och uppåt beroende på hålets storlek
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • bulkhead.jpg
    bulkhead.jpg
    5,6 KB · Visningar: 1.476

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag kom det grejer igen från Tyskland och bland detta batteriladdaren och nivåmätaren för färskvatten som inte var med i cbe satsen. Nu gäller det att pussla ihop detta först på bänken och sedan in real life i bilen. Är totalt rudis på detta så jag måste plugga lite och söka kopplingscheman från andra husbilar. Har god hjälp av min bilelektriker som kan allt om detta att koppla ström hit o dit.
Först skall det bestämmas var allt skall sitta monterat och tror att en bra plats är bakom förarstolen i främst delen av alkoven. Där bör det sitta ganska bra, ventilerat och det är enkelt att dra fram alla kablar. Det blir betydligt flera kablar än jag föreställt mig. På det gamla systemet fanns ju t:ex inte invändig och utvändig tempmätare, el. trappsteg mm. Detta kommer nog att bli en utmaning. Har lite tid på mig att fundera på detta och under tiden skall jag fixa till i hytten. Även där är det en del att göra, då golvet skall höjas, kabelrör skall dras under detta nya golv och ut genom torpeden på ett säkert och tätt sätt. Vill inte riskera att strömförande kablar kan skavas och orsaka kortslutning därför skall jag använda torpedgenomföring som beskrivits tidigare. Skall också hitta en bra plats för skiljereläet och tänkte göra en liten ”låda” att montera på höger hjulhus och som skall härbärga reläet för glödning skiljereläet mm. Torpedväggen skall också ljud och värmeisoleras och detta kan bli knepigt då en skåpbil ju inte precis är byggd för att vara tyst. Tror att asfaltpapp är det bästa och har minst vikt. Vi får se.
Det skall ju vara fint väder i helgen så på´t bara.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Trevlig helg tillönskas alla.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 18 sept 2009 002.jpg
    18 sept 2009 002.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

´Hej Bror. Sitter på en liten camping utanför Rostock har badat idag i östersjön
vattnet ca 18-19 gr ute 24 och sol.
Vi har varit i Moseldalen i 2 veckor sen kört upp på östsidan bl.a Berlin,Laipzigoch sen
hela Rugenområdet.Åker till sverige nästa vecka via Rostock-Trelleborg.
Har givetvis följd dina byggplaner så fort jag har fått internet.'
Alltid lika spännande.
Hälsningar Alf
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Alf,
hoppas att du/ni har det ordentligt skönt. Verkar kanske vara lite kallt i vattnet för bad med som norrlänning är du ju härdad eller hur. Många norrbottningar badar ju i isvak-huva. Att sola i 24 grader är ju inte heller fel.
Kommer att besöka Norrbotten och Murjek på fredag och stanna där i 10 dagar för att bygga en carport för bil o skoter. Var där förra helgen och mätte upp och beställde material hos Bagge Bygg i Jokkmokk.
Välkommen tillbaka till Norrbotten när det nu blir. Tag god tid på er och njut för snart kommer ju snön..........det är ju minsann inte det sämsta heller. Skotern klar för drabbning.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vilket väder idag. Lite slö och slapp men husbilen väntar så ingen rast ingen ro. Dagen skulle ägnas åt att lossa instrumentbrädan och höja golvet. Fattar egentligen inte varför man inte gör ett plant golv från början. Man kan ändå inte ha fötterna mot stolsfästet då det blir för stark vinkel. Hoppas att den förhöjning av golvet som görs skall göra det hela lite mera bekvämt. Hade att fasligt pyssel med att mäta plywooden så att det skulle gå att lossa stolsfästet och behov skulle uppstå. Skall också montera en riktig batterihållare under vänster stolsfäste då originalet inte var särskilt bra vad gäller fastsättning, Vill att batteriet skall sitta ordentligt fast och det kommer det att göra. Får nu ett ganska bra förvaringsutrymme mellan stolarna. Cirka 30 x 40 och höjd 14 cm. Skall göra detta med ett hyggligt lås så kan man kanske förvara t:ex dator, pass mm där. Luskade lite om det skulle vara möjligt att göra ett säkerhetsskåp i höger stolsunderrede och skall jobba vidare på detta. I veckan som kommer skall dessa underreden förstärkas och breddas för att passa Saab 9-5 stolar. Bra för då får man också stolsvärme. Får hjälp an min bilelektriker med att göra en passande kabelhärva för detta. Instrumentbrädanskall byggas om att rymma en s.k. dubbel din multimedia. Kommer att såga sönder den gamla brädan och ta delar från den till denna utbyggnad. Vidare om detta senare.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............................
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 19 sept 2009 001  A.jpg
    19 sept 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38
  • 19 sept 2009  Mycket ful bräda   003  C.jpg
    19 sept 2009 Mycket ful bräda 003 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 19 sept 2009 007  D.jpg
    19 sept 2009 007 D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

(Innan du sätter i SAAB stolarna, så testa med att sätta dom i rätt höjd och känn efter att det blir bekvämt. Jag skulle inte valt SAAB, eftersom jag har ganska korta ben (jag är bara 168) och då får knävecket i framkant på stolen. Du får ju lite annan benvinkel i husbilen än om du jämför med en personbil.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Calle,
har funderat mycket på vilka stolar som skulle passa. Har ett flertal alternativ bl.a till olika BMW modeller och då i skinn, men dessa stolar är helt elektricifierade och tunga. Kollade Saab´s utan elektronik förutom stolsvärme dock med skinn och tror att de kan bli bra. Förarstolen är ju möjlig att höja o sänka samt vinkla i fram o bakkant. En annan stol som skulle passa bra kan vara från Suzuki med dessa är ganska hårda att sitta i. Nackdelen med de flesta stolar är dess vikt.
Jobbar vidare.......
Hälsningar Bror
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Det här är nog rätt sida att fråga var jag kan köpa al-plåt, diamant eller risgryns-profilerade. Eftersom jag också har egen firma går även adresser till grossister bra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Se detta inlägg av limes
2009-09-17 12:01
LimesSv: Fortsatt renovering
Också bra för plåt och husbilsdela Bunse-marsberg.de

Tittade på denna hemsida och det verkar troligt att de kan ha denna typ av plåt
Lycka till
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Återigen en strålande dag. Denna dag skulle ägnas åt att försöka få bilen klar utvändigt -i alla fall vattentät. Hade att limma och skruva fast några lister bl.a alkovens skarvar samt de nedre listerna på sidorna . Återstår trots allt en eller två små listbitar som tyvärr inte räckte till av det listmaterial jag köpt hem så det blir ett nytt besök på Ståldepån.
Det är bra länge sedan denna bil stod utan täckelse men nu står den där i sin oskuldsfulla nakenhet. Svårt att tro detta då jag bara sett den med presenning från första dagen på grund av vattenläckan som den hade då jag köpte bilen. Känns faktiskt ganska bra nu. Förvisso återstår en massa jobb. Lackering, inv i hytten, slutmontering i bodelen, besiktning, provkörning-provboende så visst har jag att göra en stund till.
Skall om vädret är bra imorgon köra av taket med polermaskin och en gammaldags vax då det verkar vara svårt att hålla taket rent. Står nu under en stor tall som släppt ner en massa skräp som faktiskt nästan färgade taket brunfläckigt och fick skrubba ordentligt med en mjuk borste men detta gick bort. Passade samtidigt på att spola massor av vatten över hela bilen för att se om den är tät. Kunde inte finna något läckage- synligt men skall fortsätta spola ändå mera vatten på bodelen. Vill absolut inte ha in vatten. Skall använda fuktmätare senare för att bekräfta att det är tät.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............:music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 20 sept 2009 004  A.jpg
    20 sept 2009 004 A.jpg
    3,6 MB · Visningar: 40
  • 20 sept 2009 006  B.jpg
    20 sept 2009 006 B.jpg
    2,8 MB · Visningar: 41

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

bror.axelson;246041[SIZE=3 skrev:
Instrumentbrädanskall byggas om att rymma en s.k. dubbel din multimedia. Kommer att såga sönder den gamla brädan och ta delar från den till denna utbyggnad. Vidare om detta senare.[/size]

Hej Bror!

Jisses så spännande. Skall göra om min bräda också. Iveco. Lika kantig som i din bil. Jag vill ge den mjukare rundningar och en mittkonsoll med back-tv och gps infällda. Tänker jobba med de delar som brädan är uppgyggd av så att den ändock kan skruvas dit och bort med hjälp av gamla fästpunkter. Har inhandlat specialvinyl som är ganska elastisk. Men det finns ju gränser.

Hoppas få utbyta bilder och erfarenheter med dig.

Var är du någonstans och botaniserar då du letar stolar?

Jag har också varit privatflygare och kan därför ge dig goda råd. Var försiktig, flyg sakta och lågt.:)

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
kul att du är en gammal flygare och som du säger så gäller det att vara försiktig. Flyger aldrig högt. Det är ju då farligt långt ner till marken. Sakta, javisst särskilt i svängarna.
Skämt åsido.
Hur har du tänkt dig att din bräda skall se ut?. Vad skall du bygga in? Vilken vinyl har du inhandlat?
Som jag skrev tidigare så kommer jag att använda delar från min gamla bräda och limmar dessa delar med lim av samma typ som man använder då man lagar t:ex bilars stötfångare. Använder sedan en avgjutning från orginalbrädan för att få liknande utseende på limskarven. Man kan göra underverk med lite plastbitar lim och en värmepistol av liknande typ som mattläggarna har.
Byter gärna erfarenheter och bilder med dig. Man lär sig alltid något nytt - som man ibland kan undra över vad man skall ha det till.
Botaniserar bland stolar gör jag dagligen i mitt jobb som bilplåtslagare. Har dessutom några stolar från skrotade bilar på hyllan men bara BMW tyvärr då dessa har all utrustning minnen mm och blir tunga. Har dessutom mycket goda kontakter på skrotar runt om.
Trevlig söndagskväll
Hälsningar Bror
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När det gäller stolar till husbil tycker vi att "top-of-the-line" är elmanövrerade SAAB 9-5 stolar. Räcker med en enkel matning med elen för att få stolen att funka - även om det blir utan minne.

Som bonus sänkte vi sitthöjden i vår husbil med ca 7 cm. Bra för oss som har Ford. Annars perfekt med en stol som under färd kan vinklas åt alla håll - förebygger stela och domnande ben - samt när vi slår läger kan anpassa till bordets höjd mm. Vi är, som hörs, helnöjda. Behövde bara en "mellenskena", tillverkad av svetsglad kompis.

Lycka till med stolarna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hur har du tänkt dig att din bräda skall se ut?. Vad skall du bygga in? Vilken vinyl har du inhandlat? Bror

Köpte vinyl och lim här: Top´n Trim Shop Bilsadelmakeri AB

Har använt vinylen till en dörrsida enl. bild. Sydde på liten symaskin raksöm för att få markeringar. De runda områdena är för veven och för högtalargallret som jag lagt dit för att visa.

Fick problem med att skinnmängden var för stor för att platsa under maskinens arm. Därför blev de runda ytorna lite halvdåliga. Skall dock testa med att limma dit sidan och sträcka ordentligt. Funderar på att dela ytan på hälften då jag syr andra dörren.

Skall göra en skiss på hur jag tänkt mig brädan. Återkommer.

Sov gott och vakna till solig arbetsdag!

Alve
 

Bilagor

  • P9200064.JPG
    P9200064.JPG
    631,5 KB · Visningar: 20
Toppen