• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Peter, har läst om dina problem. Tog ur en Truma boiler men tror att den är för gammal för dig. Finns det någon form av typ och ev serienummer på din så kan jag kolla vad min heter
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det står tillverkningsåret på dom. Jag tror att du har typ1 från 09/83 -02/92. Du har väl 30mbar. Den är väl svensksåld.
Jag har typ 2 50mbar 02/92-07/93. Jag pratade med Alde dom tyckte att det såg hemmasnickrat ut och rekommenderade mig att ta kontakt med en husbilsservice firma. Det gjorde jag men de ville inte titta på den. Jag förstår dom för häruppe råder Alde. De nya husbilarna som har luftvärme har en helt annan typ av varmvattenberedare. Så jag hörde av mig till Alde och berättade hur det var. Dom skulle skicka den information dom har. Jag hoppas att det räcker. Men jag tror inte att den lilla grå dosan är en orginalinstallation. Men får jag tag i ett elschema eller bilder så löser det sig. HOPPAS JAG.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gud vad tiden går fort. Har haft tur med ett par ganska varma sköna dagar. Tyvärr har jag valt att jobba inne i husbilen med att slipa spackel och återigen spackla för att få en slät och fin vägg trots att man inte ser så mycket av det då skåp mm kommet på plats. Tycker att det skall vara bra även om man inte ser det. Sågat till och limmat plywood på väggen mot hytten så nu är det snart bara att ta ut all bråte och storstäda för att sedan sätta upp tapeten och takbeklädnaden som även det är en tapet med någon sorts reliefmönster Bilder på detta kommer efter hand. Har också mätt och märkt ut var takbelysningen skall sitta.
Bilderna visar v vägg mot hytten före limning och bild 2 visar spackling nr 2 och sista gången återstår nu slipning imorgon.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

24 sept  2008  Husbilen 005 A.jpg

24 sept  2008  Husbilen 006 B.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Peter,
som du helt riktigt antog så är min gamla beredare typ 1 den är från 1986.
Hoppas att du lyckas få fart på din varmvattenberedare.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen bror, har du lagt glasfiberremsor i skarvarna om du har använt vanligt sandspackel annars lär det hela spricka o synas genom ev. tapeter o ev. så lär tapeterna okså spricka. När jag själv spacklar ev. skarvar i trä så brukar jag andvända Plastic Padding fiberspackel o klär med typ nålfiltmatta så ser man aldrig ett spår av skarvarna under. Hoppas att det hela funkar för dig. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, mattan är c:a 3-4 mm tjock o finns som jag skrivit tidigare på Hornbach o kostar 39 kr m2. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Nilsman och Bodekull
Vi har ju ett ganska nyöppnat Hornbach på söder så det blir en tur dit och kolla mattan. Inbillar mig att denna matta också dämpar ljud och kanske också isolerar. Har inte funderat på konstläder men det är ju en ide som jag kanske skall kolla upp också.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, skulle kunna tänka mig att mattan kostar en bråkdel av vad konstläder kostar o att det är mycket lättare att jobba med mattan, framför allt på ev. skarvar i materialet. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Nilsman,
verkar mera ombonat med någon sorts matta på väggen kanske också i taket. Konstläder är ju många gåpnger dyrare och kanske ger ett lite galonaktigt intryck. Skall ägna en del av helgen åt att kolla på Hornbach och se vilka färger mm som finns och kanske få lite råd och tips om lim att använda mm. Hittills har jag använt grundfärg och spackel för våtutrymme.

Trevlig helg alla
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen, tänkbara på att inte andvända mattan över diskbänk o toautrymme, men det visste du säkert innan. Trevlig helg själv. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bengt-Åke,
har varit inne på att göra detta på instrumentbrädan men tvekar där litegrand. Att ha detta i innertaket kanske kan vara något. Ringer till företaget och kollar lite om färger, om det finns någon i närområdet som utför detta mm
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, mattan är c:a 3-4 mm tjock o finns som jag skrivit tidigare på Hornbach o kostar 39 kr m2. Nilsman
Hej Nilsman,
jag var på Hornbach i söndags och kollade på matta och som du sa så är den 3-4 mm tjock och ganska lätt. Tyvärr hade dom bara en nästan grafitgrå på hyllan - som jag kanske tycker är för mörk men det är ju egentligen inte mycket man ser av väggen -så man fick faxa en beställning på mattprover och hoppas detta kommer snarast. Kan ju vara beställningsvara och det skulle passa bra då jag nu har lite tid med husbilen pga att jag "passar" mitt 14 månaders barnbarn nägra dagar och då hinns ( orkas ) inget annat med.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, på Hornbach i Malmö finns det tre eller fyra färger, ljusgrå, mörkgrå. mörkblå, ?, limmet du använder är vanligt golv o vägglim som användes till plastmattor. Häls. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Nilsman igen,
du hade ju bra förslag på matta till bodelen. Finns den i en ljusare nyans så är valet klart. Kan du också rekommendera matta till toadelen/duschen. Är det lämpligt att anlita en mattläggare som limmar och svetsar en plastmatta på golvet eller????????????
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror igen, helt klart tycker jag att du ska anlita en golvläggare till golvmattan på toagolvet, just med tanke på uppviket o svetsningen, väggarna tror jag att du själv klarar av med någon våtrummstapet där fogarna går att försluta (kemsvetsa), du kan gå från hörn till hörn o mjukfoga i hörnen som husbiltillverkarna gör, men det bästa är att svepa mattan runt hörnen. Häls. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Nilsman.
tänkte väl att golvläggare var det bästa. Dom vet ju också hur man fixar fall mot avloppet mm. Har iof en typ mattsvets-värmepistol med tillsats för svetsning som vi använder på jobbet för att laga stötfångare mm plast på bilar men har nog inte kunskap om riktig mattsvetsning
Tackar så länge
Hälsningar Bror
 
Toppen