• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaa jäsiken....provkörd några små justeringar, fick ej ut fullgas t:ex, just fläktremmens spänning mm
Underbart med servostyrning och dessutom turbomotor. Hyggligt bra drag med kommer säkert att behöva intercooler och annan kolv i rökgasbegränsaren.
Man kan inte vara nöjd jämt heller.
Tror att stölleprovet klarar besiktningen imorgon, t. o.m bra bromsar. Måste också prova mig fram hur mycket luft som behövs i luftfjädringen bak, har 1,5 kg i nu men skall braka på med lite mera vart efter.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 57

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Riktigt nöjd idag. Bilen besiktigad och vägd. Detta med besiktningen var jag inte särskilt orolig för och kommenterades av besiktningsfolket som vad skall vi besikta, det mesta verkar vara nytt.....
Mera oroande var vägningen. Har ju inte räknat så mycket på detta under byggnationens gång och har inte riktigt våga köra på någon våg. Denna gång så har ju en del bytts ut och ersatts med tyngre grejer typ luftfjädring, turbomotor servostyrning mm så nu var en vägning tvungen för att veta vad man kan lasta.
Vågen på bilprovningen visade 2640 kg och totalvikt 3100 kg vilket ger en ganska bra tillsatsvikt. Bilen lastad med kläder sängutrustning och tillbehör och det som behövs för att blåsa iväg är mat dricka och vatten i tanken. Bilen vägdes med halv tank.
Känner mig riktigt,riktigt nöjd.
Nu återstår en del kompletteringar typ intercoolen, ny kolv i insprutningspumpen och fortsatt jobb med luftfjädringen och nivåreglering

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    726,5 KB · Visningar: 43
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Fantastiskt kul att du är på rull med pärlan, besiktat och allt!
Blir det någon tur uppöver?
Med vänlig hälsning. Alf
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Såg att Du satt isolering runt friskluftintaget. Gjorde samma sak på min bil. Satte även isolering där reserven ligger under motorhuven. Vilken skillnad ljudmässig i kupén.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu jäsingen är det sprutt på holken....justerat rökgasbegränsaren, ställt på mera soppa. Blev riktigt bra.
Hemkommen efter en kort inkörningsresa på 30 mil och kan konstatera att man inte behöver växelspaken egentligen! Har inte behövt växla ner en enda gång då det varit god kraft i maskinen. Hållit mellan 85-110 km. Ingen tradare har kört om oss vilket är mycket befriande, nu kan man jaga dessa istället:rolleyes:
Nu skall det in en laddluftkylare och sedan en farthållare sedan kan jag ta rast vila under transporterna.
Lite har jag dock att kolla upp och justera. Kopplingsspelet, fläktremmens spänning eller byte av rem då den gärna skriker lite. Oljeläckage-droppar från vevhusventilationen, kanske räcker med en åtdragning då det är en gummitätning där. Vibration i växelspaken som är irriterande, vet inte i nuläget hur jag fixar detta, justera om gaswiren då jag inte får ut fullgas. Fullgas behövs då det sparar tid:D.
Dieselmecken i Aneby har ju en riktigt bra kolv till rökgasbegränsaren och byte av densamma står högt på listan.
Nu blir det en arbetsvecka med bl.a husbilen sedan blir det till kommande helg en resa till Metropolen Murjek för sedvanligt arbetsläger....mont värmepump mm.
Blir som omväxling E45 från Sundsvall till Jokkmokk för att få se härlig natur, stanna till i Hoting och pladdra strunt med Ivars Bils goa pöjkar och detsamma med en gammal vän i Arvidsjaur. Kan bli flera stopp om jag råkar se någon gammal bil bakom någon lada:D:D
Resan får denna gång bli i ensamt majestät med vår gamla hederliga VW buss, behöver transportera massor av grejer.
Återkommer framöver med tid på 402 meter efter en dag på strippen:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Du kommer nog också fortsättningsvis att bli plågad av långtradare. Jag kör hur lätt som helst ifrån lastbilarna men inte utan att överskrida fartbegränsningarna.
Under min senaste resa mot västkusten på väg 47 som var begränsad till 80 km fick jag uppleva en ny taktik för att kunna köra om t.om. helt utan sikt.

Eftersom jag är rädd om körkortet så är jag ganska laglydig på kameraövervakade vägsträckor. Utländska lastbilsförare behöver tydligen inte bry sig om kamerorna.

Upptäcker på långt håll två långtradare som snabbt närmar sig. Jag bedömer deras hastighet till åtminstone över 100. Den första kör om och jag saktar in lite så att det går bra. Det är ganska smal och kurvig väg. Den som körde om försvinner inte i fjärran utan jag ser honom hela tiden. Plötsligt i en kurva blinkar han vänster och går ut i mötande vägbana. Jag tror att det finns ett hinder han väjer för och reagerar med fartminskning. Då kör lastbil nr två om trots noll sikt och jag fattar då att kompisen har visat honom att det är fritt.

Det handlar alltså om utstuderad kompiskörning utan hänsyn till hastighetsbegränsning och kameror. Vill minnas att det stod NAGL på bilarna.

:mad:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nyss hemkommen efter några veckor på västkusten.
Kan bara konstatera att husbilen fungerar fantastiskt bra. Motorn på sin fortsatta inkörning har gått ca 200 mil så nu blir det fullgas härefter. Har egentligen gått på ganska moderata varv hittills. Stark som en björn efter div pumpjustering trots detta bränsleförbrukning mindre än 1,1liter per mil och fullast.
Skall nu montera intercoolern som kom hem under semestern från England. Förväntar mig en liten racerbil efter det.
Kan konstatera att en automatväxellåda skulle smaka fågel så nu drar jag igång en efterforskning om vad som kan tänkas passa. Tror mig veta att en låda från citroen/peugeot borde passa men håller den? En adapterplatta kan ju enkelt tillverkas om bara utgående axlar kan passas in i befintligt system.
En farthållare finns också på önskelistan
Blir en spännande höst
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Trevlig fortsatt sommar
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaa, detta med automatlåda kan bli knivigt då Fiat inte har någon egen riktig automatlåda. Peugeot/Citroen har ju lådor för både bensin och dieselmotorer och det är någon av dessa jag kommer att prova. Undrar bara om dessa håller.
I en gammal husbil från Citroen/Peugeot 1982-1994 hade i princip en Citroen CX motor. Har ju en Fiatmotor i min Peugeot husbil så hoppet finns.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Förfrågan gav ett svar. Gäller att kolla att den går att montera. Forskar vidare.


2014
Auftragsnummer: 14-8-1402
Fahrzeug: FIATDUCATO Bus (244, Z_) 2.8 JTD
Ersatzteil: 2 Getriebe (Automatik)
Nachricht
getriebe mit 110.000 km
internenummer lauf23129blb9212465billys
Kunde
Anschrift: Herr
Bror Axelson
17673 Jarfalla
Schweden
Telefon: -
E-Mail: bror.axelson@gmail.com
Ersatzteil-Angebot
Preis: 1300,00 €
+ Frachtkosten: 140,00 €
+ MwSt: (ohne) 0,00 €
Summe: 1440,00 €



* inkl. MwSt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaa mina vänner. Sommaren går fort och är snart över för denna gång. Synd då vi fått fart på stölleprovet och tycker det är skoj att fara ut och njuta av årstid och väder.
Resan denna helg blir till Arboga och Röforsloppet. En gammal klassisk backtävling med bil och mc. Konstaterar att det är mer än 40 år sedan jag senast var där. Sidvagnsracing har alltid intresserat mig men tyvärr för feg för att ha provat på. Tyvärr!
Som sagt husbilen fungerar perfekt och väntar bara på intercoolern med större insugsrör och slangar som skall monteras.
Impad och nöjd med priset - 20 pund plus frakt från englang och då var allt med som behövs. Hade fått betala mera för en enda slang hemmavid.
Biltemas varvräknare och turbotrycksmätare skall också monteras. Micklar en massa med pumpens inställningar och borde kanske även montera en avgastemp.mätare men det får bero ett tag.
Nästa vecka är alltså vikt för denna montering. Spännande som Ernst säger.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:........
Ut o far och njut, trevlig helg.
Häls. Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    790,2 KB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så är man då på gång med skruvandet igen. Har snvänt bilen under hela sommaren som fungerat alldeles utmärkt. Turbomotor gör stor skillnad. Stark och går fortare än man kanske bör köra med en husbil. De är ju inte de absolut stabilaste. Härligt att kunna hålla jämn fin fart även i ordentlig motvind.
Nu skall intercoolern dit. För maximalt effektuttag så köptes ju insugssrör mm från england och delarna kommer från en 2,8 liters TD. Började med att försöka byta detta rör men stötte snart på stora problem. För att byta detta rör så måste även avgasgrenrör med komplett turbo lossas och det låters sig inte göras med mindre än att motorn lossas och det hade jag inte lust med.
Till plan B då. Bort med orginalrör mellan insugsröret och turbon, mäta och såga av detta då vinkeln måste ändras och vinklas framåt för anslutning av slang till intercoolern. Full fart till aluminiumsvetsaren igår som dock inte kunde ha detta klart förän idag på morgonen. Hämtade detta vid tiotiden sedan ner till hangaren. Knackade en ny packning mellan rör och själva insuget. Röret på plats nu med en perfekt vinkel framåt. Sedan skulle röret från turbon trimmas till och vridas för att få en bra anslutning för slangen mot intercoolern. Enklare än jag trodde så det är klart också. Nu sitter också själva kylaren på plats. Morgondagens jobb blir att tillverka rör mellan turbo och insug. Kommer att kapa i befintliga slangar och använda stålrör så långt det är möjligt.

Sedan finns det andra grejer att göra typ värmeväxlare, farthållare mm mm
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 
Toppen