• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skall inte försöka göra någon sammanställning av det gångna året men kan kanske konstatera att det varit halvslappt. Borde åtminstone bytt motorn i husbilen som nu bara står och tar plats i garaget.
Å andra sidan har vi ju kunnat åka lite med bilen - ca 300 mil och 16 nätter med ohyggligt god sömn.
Skärpning nu inför det nya året vad det nu kan ha i sitt sköte. Den som lever får se.

Tillönskar alla vad ni än gör och var ni än är ett riktigt
GOTT NYTT ÅR.

Var rädda om varandra och kör försiktigt
Hälsningar
Marita - Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

GOD FORTSÄTTNING till Er alla.

Ja, jag är också lite spänd på att i första hand få igång motorn innan den hamnar i bilen. Enklare att fixa ev. brister om motorn står på en pall eller liknande. När en motor varit totalt nerplockad och återmonterad så kan den/min mänskliga faktor spela lite spratt om man säger.

Tyvärr så spelar andra saker just nu en massa spratt i form av att min fru bröt sin högra fotled strax före nyår och själv åkte jag dit på influnsan som i stort däckat mig med feber, besvärande hosta mm och till det sköta hushållet och min svårförflyttade stavhoppande fru.
Nåja the show must go on.......

Har jagat ett kraftigare bakhjul till flakmoppen och hittat ett på tyska Ebay och som nu finns i garaget men tyvärr så har det lite för stor diameter och det var dags att jaga vidare efter ett lite mindre hjul. Hittade ett på Tradera och lyckades vinna budet och väntar nu att det det skall dyka upp. Detta hjul är avsett för en mycket nyare flakmoppe och tål massor av effekt och omild behandling. Har också sökt och hittat ett lämpligt startrelä då det medskickade startrelät inte fungerade typiskt kinesiskt skräp kanske.
Nåja, blir att bida tiden några dagar och kurera oss båda två och sedan full fart framåt.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaa så renoverar man sig själv då.
Bortskämd med att inte behöva göra något hemmavid utan helt kunnat pyssla med det som passat mig.
Har lärt mig tvättmaskin, diskmaskin, sortera tvätt, torka golv till fruns belåtenhet, dammtorka, handla och till viss del fixa krubb. Det har varit en jobbig men också välbehövligt uppvaknande över hur rysligt bra jag haft det. Tycker faktiskt att det är ganska kul och kommer fortsättningsvis att deltaga i sysslorna hemma.
Husbilen ser ruskigt kall ut och mycket snö på taket men med ca 10 grader invändigt. Det har inte jobbats något i husbilen tyvärr, har preparerat för att göra en mall till en ny heltäckande matta, kan vara mysigt att gå samtidigt som det säkert isolerar lite från kalla golv kanske också elslingor under denna matta.
Kan ju kanske bara användas då man står kopplad till 220 volt men det gör vi oftast.
Få se nu hur allt kommer att se ut framledes då jag snart slutar jobba och hur vi kommer att använda bilen. Sannolikt mycket mera än hittills och det ser vi fram emot.
Pysslat lite i garaget med flakmoppen. Fått hem ett passande bakhjul som skall lackeras i svart färg. Önskan var egentligen ett aluminiumhjul med dessa är så breda i navet så det skulle till en kraftig modifiering av bakramen. Var inne på att montera sving bak med fjädring men det är ett stort jobb.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar
Bror
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

En elvärmeslinga under en heltäckningsmatta... hmmmm . Det är nog inte att rekommendera. Du får nog välja antingen eller.
Calle
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Går bra med elfolie under mattan,lag in det i vår förra bil,på den nuvarande ligger den under plastmattan med heltäckningsmattor lev.från tillverkarn.mvh Ivar
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Jag kan ha fel, men jag tycker det känns fel att lägga golvvärme, och sen isolera bort den med en matta.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Häftiga isgrejer på husbilen. Finns olika formationer även bak.
Värmen kommer från takluckorna som står aningen öppna för bra ventilation.
Kollade i bilen idag, plus 10 grader och torrt o fint. Snart dags!!!!:D:D
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    799,5 KB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inget trevligt väder för något jobb på husbilen. Har förberett för motorbyte framledes samt rundade hörnplåtar som skall sitta från dörrens bakkant till bodelen för att "strömlinjeforma" bodelens lite vassa hörn
I väntan på bättre tider så har jag ett litet barnbarn Ture som gillar att morfar gör saker åt honom och just nu är det knivar och bössor. Offrade 35 min på en kniv i plywood ikväll som han väntat på ett par veckor.
Åker till Grundsund imorgon med leverans. Hoppas han blir glad :D:D
Trevlig helg till er
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    607,1 KB · Visningar: 16

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Slö och slapp om man skall sammanfatta min situation...
Har varit i husbilen för att kolla att allt är OK, och det är det. Plus 10 grader, torrt och luktar friskt. Kollade också expantionskärlet och såg att det inte förvunnit någon vätska så systemet håller tätt. Härligt då det inte är kul med läckage för att inte tala om att hitta läckaget då rören ibland är dolda.
Tillbringade ett par timmar tillsammans med en god mustig öl, klurande på hur man kan ändra/göra om bordet i dinetten till att se ut som på moderna tåg och även husbilar, där man viker upp sidorna och därmed ändrar bordets bredd för att enklare kunna sätta sig till bords.
Vill dock inte ändra varesig tjocklek på bordet eller dess vikt. Bör ju fortfarande vara hyggligt stabilt då det samtidigt utgör utfyllnad av sittbänkarna i dinetten för bäddning.
Klurar vidare så får vi se om det blir någon lösning på ett egentligen obefintligt problem

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Trevlig Helg
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    792,6 KB · Visningar: 14
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror
Nu får jag fråga, eftersom jag bor i ett lite annorlunda klimat, men lärar av dem som har mer erfarenhet.
Jag frågar rent naivt.
Varför en tarp över husbil - skyddar mot vind och kyla? - gör det ingen större fukt?
Varför 10 grader och inte bara 3 grader?
Hur myket är strömmen i Stockholmsregionen?

I Danmark energikostnader ca. 2,25 Dkr. 2,50 Skr. / kW
I år har jag bara hålla 2 vattentankar värms när jag använder husbilen hela året
Denna vinter är det kallaste här AArhus - 8 grader.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bredo,
Skyddet på taket hindrar snö och smuts att fastna och att jag kan ha lite öppna takluckor.
Vill ha minst tio grader då jag jobbar lite med diverse små detaljer och tycker att det är lagom temperatur för det.
Elen kostar drygt en krona per kilowatt så kostnaden för dessa tio grader är överkomligt.
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

9 mars 2013.

Det enda som har vett att gå verkar vara tiden.
Tassat runt i och utanför bilen idag då det börjar dra lite i tarmen som styr husbilen och dess vara på p-platsen eller ej.
Kunde till slut inte hålla mig utan drog igång motorn för att se om det skulle vara lätt eller ej men den startade mycket snällt efter 2 glödningar Inte så illa med tanke på att den ej startats på minst fyra månader. Man får dock inte vara så kinkig med miljömedvetenheten då man startar en gammal dieselmotor för den ryker regält. Inga grannar var hemma så det var ganska lugnt. Motorn fick gå till den nått full värme och en av kylfläktarna startade. Täckte kylaren med en kartongskiva för snabbare uppvärmning.

Har ju fortfarande abret med kupefläktens reglage och motstånd så kuperfläkten fungerar inte. Måste fixas snarast trots att instrumentpanelen troligtvis måste demonteras. Har försökt komma åt reglaget och dess motstång från instrumentbrädans baksida men utan framgång. Där är det TRÅNGT minst sagt.

Tror inte att det kommer så mycket mera snö men lämnar pressenningen kvar på taket. Kommer att åka till Metropolen Murjek på torsdag och fira påsken där med förhoppningsvis fint väder och mycket skoteråkning.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • div 047.jpg
    div 047.jpg
    3,4 MB · Visningar: 4
  • div 049.jpg
    div 049.jpg
    3,3 MB · Visningar: 4

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Visst är det härligt Bror att bara starta upp o lyssna/känna gången på motorn.

Böt bil i höstas o böt från Volvos T5 till D5 o att bara höra en potent diesel på tomgång är härligt.
 
Toppen