• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Med all respekt, och så vidare..., men, jag tror citra gubben har förväxlat en hdi:s spridartryck mot en S8U:s, som i mitt fall är 125bar.
Det finns flera varianter av dessa, och det som förbryllar mig är att en del anger cylindervolymen till 2445cm och en del till 2499cm (som jag har)

Utan tvekan är det så att ökad spridartryck ger bättre förbränning. Man har ju sett under årens lopp hur trycket ökar. 1800bar kan låta astronomiskt, men läste precis om en Daewoo bil, där de skrämt en 2 liters diesel till 163Hp och, hör och häpna, 360Nm!!!
Med spridartryck på 2200bar! Jag menar, det finns något som heter kritiskt tryck, dvs där bränslet exploderar pga trycket. Och då är det explosion, inte en förbränning som i en motor. Men 360Nm i en 2 liters diesel, skulle ingen trott på bara 10 år sedan....

En av de få siffror jag kommer ihåg från ämnet "förbränningsmotorteknik" är att upp till 1500 m/s är det förbränning och allt däröver explosion.;)
(Men hur man skal kunna mäta det har jag inte den blakaste aning om.)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Aha, höghastighetskamera....... nu börjar jag förstå varför man åker fast för fortkörning..

Tillbaka från Norrbotten utan böter, tryggt med SAS och SJ, och dags att ta itu med motorn igen. Har varit en för slapp tid ett tag nu.
Tänkte börja med flakmoppen under tiden som motorn är på foderbyte. Rekreation kanske
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kul att din resa var trevlig Bror, du missar inget bra väder i Norrbotten just nu.
Hörde om en filminspeling i Gullträsk för någon vecka sedan, det är inte så långt från Murjek, kul va?

Tänker du renovera en pack-moped?
Intressant.
Jag köpte en Puch Dakota 3000-77 för några år sedan för en tävling på företaget där jag arbetar.
Denna Puchmodell var min drömmoped när jag var ung.
Efter tävlingen så tänkte jag fixa till den lite och...tja ...det blev som vanligt.
Nu har jag en kanonfin Puch Dakota 3000, frågan är vad jag ska ha den till?
Mopeder är kul.
Ha det// Alf

Bilder på Puchen

Pixbox: AOS album "Min Dakota 3000"


(Edit: Flakmoped kallas ibland packmoped, bägge namnen fungerar här hemma.
Puch uttalas "pusch" här hemma men "puck" i söder, det ska visst uttalas "posh" som i Porsche enligt språkvetare)
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Alf, vad skall man ha allt till ??. I mitt tycke skulle livet vara ganska tråkigt om man inte hade en massa utmaningar och måsten??!!
Har renoverat en flakmoppe nyss som tyvärr flyttade till min yngsta dotter på västkusten. Hittade en ram, flak mm på blocket och köpte detta. Inhandlade sedan en 107 cc Kinamotor med elstart mm och den skall jag krångla in på något vis.

Min stora utmanande renovering pågår och har pågått i massor av år--en Hudson Great Eigth från 1930 och som nu är ett körbart chassie. Karossjobb återstår men påbörjas nästa vecka. Omfattande plåtjobb och utmanande.
Orkar inte hålla på så länge med varje objekt så det blir lite hoppande mellan husbil-flakmoppe-Hudson och kanske något mer........Ungefär som två år i varje klass

Vad var det för filminspelning i Gullträsk? . och vädret började redan i söndags med dis och dålig sikt. Gullträsk ligger 4-6 mil från Murjek och passeras med tåg till o från Boden.

Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • 9 okt 2011  014 A.jpg
    9 okt 2011 014 A.jpg
    3,2 MB · Visningar: 33
  • CIMG2096_edited.JPG
    CIMG2096_edited.JPG
    296,1 KB · Visningar: 25

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
det där ser ut att bli något helt annat än en husbil.
Förmodar att tanken är en betydligt vackrare skapelse.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har ju ingen kaross på så det kanske skulle vara enklare att spika ihop en bodel att bulta fast på ramen. Längden räcker till. Dubbelt så många cylindrar men ungefär samma effekt som en gammal Fiat 2.5 TD men med samma låga varvtal. Vridmomentet i en rak åtta kräver egentligen ingen växellåda. Bara att kliva av kopplingspedalen så sköter allt sig självt. Nästan som med automatlåda.....
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Du upphör aldrig med att ge oss alla nya saker att häpnas över!
Vilken bil du håller på med, jag var tillräckligt imponerad av din BMW.
Hoppas att du lägger ut mer om denna bil.

Angående filminspelning i Gullträsk så skedde det i den gamla byggnaden du ser på vänster hand innan korsningen mot Harads om du kör bil mot Lakaträsk/Murjek från Boden.
Det är "Mo-Bengts" hus, han som köpte affären i Lakaträsk innan den stängde.
Huset har en gammal snöskoter på taket, undrar om den kommer med i filmen?
Jag har försökt att hitta info om vad för film det är frågan om men inte lyckats, får jag veta något så medelar jag dig.

Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
jag har bestämt att bli minst 110 år och i full vigör bortsett från att det som borde vara stelt och styvt har passerat sitt bäst före datum och numera bara lite stel i ryggen.............
Bilar och flygplan har alltid varit mitt intresse och har renoverat ett par flygplan och många härliga gamla fina bilar. Har en klenod från 1932 -en Peugeot 301 C som jag är ganska ensam om att ha här i norden. Fullt körbar men behöver lite omsorg för att bli perfekt. Har dessutom en gammal Heinkel trehjulig mc bil som jag köpte i dalarna för många år sedan. Gjorde en del efterforskningar som brukligt när man köper en gammal bil ( 1958 års modell) och upptäcker att bilen köpts ny av en Kristian Larsson i Murjek .
Kristian bodde bara några hus från vårt hus så helt plötsligt blev det mycket intressant. Den är besiktad och skall återbördas till Murjek. Kristian finns inte längre bland oss tyvärr för det skulle vart roligt att höra hans åsikt om bilen. Han körde den ett par gånger till Stockholm för att besöka sina barn. Bilen nu körd straxt under 4000 mil
BMWn är också en härlig bil men om man är rädd om körkortet så låter man den stå eller kanske bara kör lite i stan. Den är ruskigt snabb för sin ålder och i utomordentligt skick.
Så är det med gamla bilar och jag har flera + ett par MC.
Den som har mest när han dör vinner och jag ligger bra till... Min fru har dock en del synpunkter...undrar varför??? Inte är det då för stelhet i ryggen!!??
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jami, jami...

Riktig godis är den....
Kommer att tänka på tider när man skulle få en Jagge att spinna som en katt...
Kruxet med dessa långa radmotorer var att det oftast satt bara en förgasare i mitten, vilket resulterade i en "inte helt perfekt gång" då avståndet från det mittersta cylindern till den yttersta blev olika...
However, jag löste det genom att ha något mindre spel på insuget längst ute, kanske 5 hundringar, ibland en hel tia, och något mitt i mellan där i 4:an och 2:an.
Men, ger man sig på sådant här finlir, då får det inte finnas några grader på vipparna, vilket jag utgår ifrån att din Hudson är lena som barnrumpa.....
PS. har du flygplan också??
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det var enklare på den tiden
Inte en detektor eller givare än mindre en datorenhet och en massa slangar och kalblar som döljer motorn, Bara en vanlig duchslang.
Verktygslådan bestod av en skiftnyckel.

Växellådan ser väldigt liten ut hur många växlar har den?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Treväxlad helt osynkad låda.
Inget plast på och runt denna motor inte och bara ett enkelt tändningslås. Enkelt. Dock lite mera verktyp i lådan som orginal. Bl:a s.k. ringavtagare som man behöver för att ta av däcket från fälgringen mm.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jami, jami...

Riktig godis är den....
Kommer att tänka på tider när man skulle få en Jagge att spinna som en katt...
Kruxet med dessa långa radmotorer var att det oftast satt bara en förgasare i mitten, vilket resulterade i en "inte helt perfekt gång" då avståndet från det mittersta cylindern till den yttersta blev olika...
However, jag löste det genom att ha något mindre spel på insuget längst ute, kanske 5 hundringar, ibland en hel tia, och något mitt i mellan där i 4:an och 2:an.
Men, ger man sig på sådant här finlir, då får det inte finnas några grader på vipparna, vilket jag utgår ifrån att din Hudson är lena som barnrumpa.....
PS. har du flygplan också??


En rak åtta går oftast nästan utan vibrationer. Denna motor har gått på olika varvtal för inkörning i hittills ca 30 timmar. Ingen blårök, svarar bra på gasen mm.
Ett litet aber är att det saknas bränslepump och bränslet matas fram av motorns vaacum till en högt monterad tank och sedan självfall ner till förgasaren
Flygplan-ja sedan mer än 30 år tillbaka.
 

Bilagor

  • 13 juni 2008  015.jpg
    13 juni 2008 015.jpg
    1,6 MB · Visningar: 11

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jami, jami...

Riktig godis är den....
Kommer att tänka på tider när man skulle få en Jagge att spinna som en katt...
Kruxet med dessa långa radmotorer var att det oftast satt bara en förgasare i mitten, vilket resulterade i en "inte helt perfekt gång" då avståndet från det mittersta cylindern till den yttersta blev olika...
However, jag löste det genom att ha något mindre spel på insuget längst ute, kanske 5 hundringar, ibland en hel tia, och något mitt i mellan där i 4:an och 2:an.
Men, ger man sig på sådant här finlir, då får det inte finnas några grader på vipparna, vilket jag utgår ifrån att din Hudson är lena som barnrumpa.....
PS. har du flygplan också??

Efter vad jag kan se är det en sidventilare som då saknar vipparmar???
//W
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har mer eller mindre sträckläst denna tråden. Kan bara hålla med alla andra om att det är ett fint arbete du lagt ner! Tydligen inte bara på husbilen.
Fattar inte hur du kan ha så många fler timmar på ditt dygn :)

Jag har en fundering ang något som avhandlades kort för många sidor sedan.

Såg att du monterade en "bilstereo" med 7" skärm som är motoriserad.
Var handlade du den, vad är det för modell? Har du provat GPS navigeringen? Vad tycker du om den i stort? Går i liknande funderingar som dig.
Skönt att slippa en extra display för backkamera osv.

Jag har hållt på med kartor och navigation för sjön med garmins modeller med flera och deras kartor.
Detta med IGO8 som det är på vissa av liknande stereo apparater är nytt för mig.

Dom kör Windows CE har jag för mig, då öppnar sig vissa möjligheter också.

/DeVille
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej DeVille
denna makapär köpte jag direkt från Kina??!!
och tror den kostade runt 250 dollar.
Fungerar alldeles utmärkt med bra GPS-kartor mm


King Viper In Dash Car DVD (1DIN GPS Swivel Detach HD Screen DVBT)




Hälsningar Bror
 
Toppen