Sv: Fordonsskatt
Bra förslag, då kan ju grundavgiften varieras efter fordonstyp samt för glesbygd och storstadsområden mm. Miljötillägget på bränslet får alla som använder vägarna betala, även utlänningar (när de kört slut på medhavt bränsle).
Men förmodligen blir det då en speciell extra hög grundavgift för husbilar enligt principen att den som har husbil han har råd att betala.
Jag har en gammal BMW 530d som förbrukar 6l/100km skatt 7500kr (viktbaserad)
samt en husbil som förbrukar 13l/100km för 8500 kr co2 baserad schablon
Konsekvensen är att BMW är osäljbar, jag har den som andrabil, bara påställd någon vecka för långresa några gånger om året, samt när jag skall köra skräp till tippen eftersom den har dragkrok total skatt förra året ca 500 kr.
Husbilen är avställd november-mars så verkliga skatten blir ca 5000 om året.
Funderar nu på att konsekvent ställa av husbilen efter varje resa om jag inte vet att jag skall använda den inom några dagar. då kanske jag kan komma under 3000 kr
Det är dock mycket pyssel med pengar fram och tillbaka på skatt och försäkring.
Skulle föredra något system där man kan ha fordonen i trafik hela året till rimlig kostnad. Många husbilister kör inte mer än 5-700 mil per år och det har ingen hänsyn tagits till vid beskattning, utan vi beskattas som distributionsbilar med 5000 mil om året???
Bra förslag, då kan ju grundavgiften varieras efter fordonstyp samt för glesbygd och storstadsområden mm. Miljötillägget på bränslet får alla som använder vägarna betala, även utlänningar (när de kört slut på medhavt bränsle).
Men förmodligen blir det då en speciell extra hög grundavgift för husbilar enligt principen att den som har husbil han har råd att betala.
Jag har en gammal BMW 530d som förbrukar 6l/100km skatt 7500kr (viktbaserad)
samt en husbil som förbrukar 13l/100km för 8500 kr co2 baserad schablon
Konsekvensen är att BMW är osäljbar, jag har den som andrabil, bara påställd någon vecka för långresa några gånger om året, samt när jag skall köra skräp till tippen eftersom den har dragkrok total skatt förra året ca 500 kr.
Husbilen är avställd november-mars så verkliga skatten blir ca 5000 om året.
Funderar nu på att konsekvent ställa av husbilen efter varje resa om jag inte vet att jag skall använda den inom några dagar. då kanske jag kan komma under 3000 kr
Det är dock mycket pyssel med pengar fram och tillbaka på skatt och försäkring.
Skulle föredra något system där man kan ha fordonen i trafik hela året till rimlig kostnad. Många husbilister kör inte mer än 5-700 mil per år och det har ingen hänsyn tagits till vid beskattning, utan vi beskattas som distributionsbilar med 5000 mil om året???