• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonskatt

Når en vet at pbil produsenter "optimaliserer" bilene før testingen ved å fjerne allt unødig utstyr (passasjerseter og standard ekstrautstyr) taper over alle spalter som kan lage turbulens drag og justerer motoren optimalt, kobler ut AC og annet som forbruker el. Ingen normal kunde vil noensinne komme i nærheten av forbruk og utslipp som står i CoC. Det eneste de tester er drivlinjen under optimale forhold. Og dette er lovlig i følge dagens regelverk!

Jeg ser i lys av dette ikke mye galt i å bruke drivlinjens data også på en husbil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Den som inte håller med Mona Sahlin och Anders Borg ("Det är häftigt att betala skatt"), och ändå vill åka bekvämt, kan ju köpa en USA-husbil från tidigt 80-tal. Då behöver man ju bara betala skatt på det bränsle (V8 och automat drar uppemot 3 liter/mil) som man förbrukar.

Vill man komma ännu billigare undan, och är villig att göra avkall på komforten, kan man köpa en europeisk husbil från samma period med 75-hästars bensinmotor (dieslar var ytterst ovanliga på den tiden) och rattväxel. Den drar ju bara hälften så mycket bränsle - och därmed halveras också skatten.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Bennie!

Har fått intrycket att vi brukar ha samma åsikt i dessa frågor, men nu måste jag fråga dig:

Menar du på fullt allvar att den som bygger en riktigt stor ("Liner-storlek") helintegrerad husbil baserad på Fiat Ducato (Morelo har sådana och N+B har haft, för att ta ett par exempel), ska kunna ange Fiats ursprungliga utsläppsvärde utan att ha några som helst belägg för att husbilen har lika lågt utsläpp som ett oinrett Ducato-skåp?

Vi har allt samma åsikt nu också.:) Det finns ju inga andra emissionsvärden än drivlinans ursprungliga & bodelstillverkaren gör ju inga emissionsprov. Alltså finns ju bara dom ursprungliga. Frågan är ju var man får nya emissionsvärden ifrån? Någon verkar hitta på egna & hur kan Trafikverket acceptera detta? Dom borde väl vara insatta hur värdena tas fram & av vem.
Men du får nog hålla med om att det hela är lite konstigt.

Bennie
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fordonskatt

Hej!

Min enda tanke var med mitt inlägg att tipsa om lägre fordonskatt. Det slank med lite beröm om vår bil. Och sedan kom citat från skatteverket med namnet på företaget som hjälpte till med intyget. Sorry!

Jag kan ge mycket mer beröm till LMC för kvaliteten och planlösningen. Det passar oss som hand i handsken. Ändå har jag gjort massor med kompletteringar som jag gärna tipsar om så att ni också kan ha användning för dem i era husbilar.
Jag kommer att skicka bild och tips någon gång när jag har liskat ut till vilket forum den ska hamna i, så att det inte blir reklam, skrytsamhet, etc.

Mvh.
Stefan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fordonskatt

Felet med dagens fordonsskattesystem är att det finns så många beräkningsgrunder så att även hälften hade varit för många.:twitcy:

Men troligen skapar det arbetstillfällen i regeringskansliet och transportstyrelsen.:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Det fungerar väl så här.


Fiat bygger ett chassi och bifogar ett CoC. Detta värde kan sedan inte påbyggaren korrigera då de inte testar deras produkt utan då blir det schablon mässig skatt.

Nu verkar dock svensk myndighet godkänna ursprungssiffrorna och kan man då få fram det ursprungliga dokumentet CoC, så kan det gåvägen och få sänkt skatt.



Rätt eller fel, jag skulle ju inte tacka nej för sänkt skatt. ;-)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Det fungerar väl så här.


Fiat bygger ett chassi och bifogar ett CoC. Detta värde kan sedan inte påbyggaren korrigera då de inte testar deras produkt utan då blir det schablon mässig skatt.

Nu verkar dock svensk myndighet godkänna ursprungssiffrorna och kan man då få fram det ursprungliga dokumentet CoC, så kan det gåvägen och få sänkt skatt.



Rätt eller fel, jag skulle ju inte tacka nej för sänkt skatt. ;-)

Jag är absolut säker på att sluttillverkaren vet CO2 emissionen från sina HB.
Av alla oss på HBK så tror jag att de flesta vet sin bränsleförbrukning (och därmed har underlag för beräkning av CO2), varför skulle då inte en husbilstillverkare veta det eller lätt kunna mäta bränsleförbrukningen.
Värdet blir kanske för högt för att redovisa:cool:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Jag tror helt enkelt att det är en väldigt kostsam process att göra.
Det är inte så enkelt som att bara köra godtycklig sträcka och mäta förbrukningen. Men vad vet jag :)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Jo så enkelt är det, CO2 i bränslet är ett känt värde för det specifika bränslet ( lagen tar inte hänsyn till andel fossilt resp. förnyelsebar CO2)
Hur bränsleförbrukningen ska mätas finns det anvisningar för.
Kallstart, stadskörning, landsvägskörning, o.s.v.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Låt oss bidra med lite enkel matematik.

De Ducato-skåp som har ett deklarerat CO2-utsläpp på 195 g/km har en deklarerad förbrukning på 0,74 l/mil vid blandad körning.

Om en husbil har en förbrukning på 1,1 l/mil betyder det ett CO2-utsläpp på 290 g/km (1,1/0,74*195).

Om en husbil har en förbrukning på 1,2 l/mil betyder det ett CO2-utsläpp på 316 g/km.

Som antagits i tidigare inlägg är det en mycket kostsam historia att fastställa bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Av denna anledning är tillverkarna av tre slags småseriefordon (husbilar, ambulanser och likbilar) undantagna från kravet på att deklarera CO2-utsläppet.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fordonskatt

Vi har två stycken. Millan klarar högst en halvtimme i bilen. Lurven som är äldre och lugnare har nog ingen uttalad tidsgräns, bara han har ett ställe i bilen där han kan sova i lugn och ro. Jag har träffat en del andra fordonskatter bl.a. långt nere i Spanien och det har förvånat mig varje gång.

Fordonshundar klarar nog av husbilsresandet mycket bättre!

Jappe
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Fordonskatt

Hej.
Måste man skicka in originalhandlingen eller räcker det med att mejla en inskannad kopia?

Med vänlig hälsning.
Tommy
2227
 
Toppen