• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Bra förslag, då kan ju grundavgiften varieras efter fordonstyp samt för glesbygd och storstadsområden mm. Miljötillägget på bränslet får alla som använder vägarna betala, även utlänningar (när de kört slut på medhavt bränsle).
Men förmodligen blir det då en speciell extra hög grundavgift för husbilar enligt principen att den som har husbil han har råd att betala.



Jag har en gammal BMW 530d som förbrukar 6l/100km skatt 7500kr (viktbaserad)
samt en husbil som förbrukar 13l/100km för 8500 kr co2 baserad schablon

Konsekvensen är att BMW är osäljbar, jag har den som andrabil, bara påställd någon vecka för långresa några gånger om året, samt när jag skall köra skräp till tippen eftersom den har dragkrok total skatt förra året ca 500 kr.

Husbilen är avställd november-mars så verkliga skatten blir ca 5000 om året.

Funderar nu på att konsekvent ställa av husbilen efter varje resa om jag inte vet att jag skall använda den inom några dagar. då kanske jag kan komma under 3000 kr

Det är dock mycket pyssel med pengar fram och tillbaka på skatt och försäkring.

Skulle föredra något system där man kan ha fordonen i trafik hela året till rimlig kostnad. Många husbilister kör inte mer än 5-700 mil per år och det har ingen hänsyn tagits till vid beskattning, utan vi beskattas som distributionsbilar med 5000 mil om året???
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt

Detta borde vara ett intyg som stämmer.

Men numera godkänner inte TRAFI nånting mera.

IMG.jpg

Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Sander!

Var glad att du har schablonberäknat utsläpp på din husbil!

Som så riktigt påpekas i inlägg # 59 är CO2-utsläppet linjärt i förhållande till bränsleförbrukningen.

Med det beräkningssätt som vi presenterat i inlägg # 34, är utsläppet vid din förbrukning på 1,3 l/mil 1,3/0,74*195 = 343 g/km.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Sander!

Var glad att du har schablonberäknat utsläpp på din husbil!

Som så riktigt påpekas i inlägg # 59 är CO2-utsläppet linjärt i förhållande till bränsleförbrukningen.

Med det beräkningssätt som vi presenterat i inlägg # 34, är utsläppet vid din förbrukning på 1,3 l/mil 1,3/0,74*195 = 343 g/km.

Notera att de förbrukningar jag angivit är de verkliga och i överkant. det värde som biltillverkare får fram för att beräkna bränsleförbrukning brukar vara lägre.

OM jag skulle betala husbilskatt efter 343 gr blir det 13200 om året
OM Bmw ej varit viktbaserad utan efter förbrukning hade det blivit 3550 om året.

men totalsumman blir ju ungefär samma, son nuvarande dvs 8500+7500

Anmärkningsvärda skillnader i beskattning på PB1 och PB2 jämfört med tunga fordon och bussar om man tittar i skatteverkets tabeller.
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hej! Och tack för ditt inlägg.

Det är bara roligt. Det lättar upp det tråkiga innehållet.
Visst handlade om Husbils SKATT, och inte HusbilsKATT. Jag kan tänka mig att en HusbilsKATT, kostar också en hel del pengar (som inte heter SKATT). Men det handlade inte om att beskatta KATTER.
Vi älskar också djur och vi löste det på vårt sätt. Till exempel: Vi kallar vår älskade HUSBIL för KISSEMISS. På Ungerska heter den CICA. /uttalas tsitsa/.
Bifogar bilder på VÅRA djur.

Jaggan är alltid "före oss" och kan blixtsnabbt ändra kurs i vilken korsning som helst. Gillar inte motorväg, lunkar gärna på krokiga, smala, mysiga byvägar. Vill stanna, nosa, kissa, umgås med andra.
Men!! När vi vänder CICA hemåt och kommer ut på motorväg, då har han bråttom.

Pussnallarna bryr sig inte om annat.

Valpen har inte börjat busa än.

Renen är nöjd med att kunna hålla sig REN.

Lille katten Kisa spinner jämnt men trivs jättebra i "rampljuset". Hon kollar Jaggan, så att hon inte tar något olämpligt skutt.

Vår skräckinjagande Vovve skulle skrämma bort den eventuella inkräktaren. Det har hon lovat.

Vi har det riktigt mysigt ihop. Varje kväll sitter vi tillsammans och utvärderar den gångna dagen, och sover gott efteråt.

Med vänlig hälsning. Stefan.
 

Bilagor

  • Jaggan.jpg
    Jaggan.jpg
    78,9 KB · Visningar: 0
  • Pussnallar.jpg
    Pussnallar.jpg
    119,1 KB · Visningar: 0
  • Valpen,Rena och Kisa.jpg
    Valpen,Rena och Kisa.jpg
    100,9 KB · Visningar: 2
  • Vuvve.jpg
    Vuvve.jpg
    182,7 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Standard skatt verkar vara 8454kr ,jag har slagit ett flertal reg.nr,bla en Concorde Liner totalvkt 12000kg med STOR motor!,något måste slagit totalt fel när det gäller skatt.
Har försökt få ut CoC från Kabe men man är helt oförstående,hur lyckas man få ut intyg och få vettig skatt?
Lönar det sig att ställa av bilen så fort man inte använder den någon vecka?
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hej,
Ja absolut!!!!
Du sparar vägskatt och försäkring, om du kopplar ihop med avställning. men täkna garageförsäkring under avställnings tiden.
Men! Varje påställning kostar 5 0 Kr. och om du tar ut bilen inna 14 dagar har gått for du inte pengar tillbaka.
Stefan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fordonsskatt

Har för mig att påställningsavgiften är borttagen 2015.?
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt

Stämmer att påställningsavgiften är borttagen. Men... Om man ställer på bilen tidigare än 15 dagar efter avställningen så får man betala fordonsskatt för samtliga dagar som bilen varit avställd.
:mad:
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt

En liten undran: Avställning =<15 dagar ger alltså ingen skatteminskning! Men hur gör försäkringsbolaget med återbetalning av försäkringspengar? Räknar dom på samma vis som trafikstyrelsen? Någon som har erfarenhet och vet??
///Lars-Ove
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

En liten undran: Avställning =<15 dagar ger alltså ingen skatteminskning! Men hur gör försäkringsbolaget med återbetalning av försäkringspengar? Räknar dom på samma vis som trafikstyrelsen? Någon som har erfarenhet och vet??
///Lars-Ove

Dyngsskatten = årsskatten/360
Dygnsförsäkringen = årspremien/365 (beror kanske på vilket försäkringsbolag man har)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt

En liten undran: Avställning =<15 dagar ger alltså ingen skatteminskning! Men hur gör försäkringsbolaget med återbetalning av försäkringspengar? Räknar dom på samma vis som trafikstyrelsen? Någon som har erfarenhet och vet??
///Lars-Ove

Snart vet du hur försäkringsbolagen ställer sig till detta. Jag skall ta upp detta med Länsförsäkringar på måndag. Jag kommer att redovisa detta i denna tråd.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

...
Har försökt få ut CoC från Kabe men man är helt oförstående,hur lyckas man få ut intyg och få vettig skatt?
...
Att du inte får något intyg från Kabe kanske beror på att företaget inte vill ägna sig åt "osant intygande" eller "bedrägligt beteende"?

Kabe har nämligen, precis som de flesta (förmodligen alla) husbilstillverkare inte genomfört de tester som erfordras för att deklarera ett CO2-utsläpp.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Att du inte får något intyg från Kabe kanske beror på att företaget inte vill ägna sig åt "osant intygande" eller "bedrägligt beteende"?

Kabe har nämligen, precis som de flesta (förmodligen alla) husbilstillverkare inte genomfört de tester som erfordras för att deklarera ett CO2-utsläpp.

Jag tycker det är lite i överkant att påstå det är osant intygande. Transportstyrelsen har ju sagt att de godkänner Fiat:s CoC pga att de anser att skillnaden är marginell. Det finns även påbyggare (paketbilar) som använder original CoC från Fiat och de släpper väl ut lika mycket CO2 som en HB.
Dessutom finns det inget fordon som vid normal körning på våra vägar klarar de angivna värdena som en gång har uppmätts av tillverkaren enligt den fastlagda standardmetoden.
Grattis till er som lyckas få reducerad skatt, vi andra får väl snåla in på något annat.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Så länge det finns människor som inte accepterar gällande direktiv, förordningar och regler börjar det kännas det meningslöst att fortsätta skriva i detta ämne.

Att sedan både Transportstyrelsen och Skatteverket, enligt egen utsago, saknar kompetens att bedöma enskilda ärende gör ju inte saken enklare!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Så länge det finns människor som inte accepterar gällande direktiv, förordningar och regler börjar det kännas det meningslöst att fortsätta skriva i detta ämne.

Att sedan både Transportstyrelsen och Skatteverket, enligt egen utsago, saknar kompetens att bedöma enskilda ärende gör ju inte saken enklare!

Är säker på att de flesta av oss HBKare följer lagar och regler. Nu har ju myndigheten gett oss den här möjligheten och då bör vi vara tacksamma för det. Att döma folk och företag för bedrägligt beteende är väl att ta i. Jag kommer också att begära omprövning och har inget dåligt samvete för det men undanber mig beskyllningar av lekmän
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Kan någon förklara hur en Concorde med 7liters diesel och totalvikt 12000kg,betalar samma skatt som min 130 hästars Fiat,8454kr!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt

Bettan & Bertil

Här är min syn på saken & jag är ingen "lekman", tvärt om, jag har 35 års yrkeserfarenhet av att just revidera kvalitetsdokument & i synnerhet CoC dokument. Pålle har naturligtvis rätt. Om inte KABE som endast bygger bodelen har gjort egna emissionsprov enligt gällande standard så är det som Pålle säger osant intygade & bedrägligt beteende. Ja,t.o.m straffbart. Det man skriver i ett CoC skall man kunna bevisa när så krävs.
Detta med CoC har diskuterats tidigare på forumet ref. http://www.husbilsklubben.se/forums/t85118/.

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Det brukar avgöras i domstol vad som är bedrägligt eller osant intygande. Innan dess är ingen dömd och i det här fallet godkänner myndigheten dessa CoC-intyg. Skall vi inte vara nöjda med att Transportstyrelsen godkänner våra fordon på samma sätt som de godkänner t ex "paketbilar" på fordonstillverkarens CoC? Bränsleförbrukningen ligger ju på samma nivå.
 
Toppen