• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt nya höjningen , C o C ?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ni som vet , min bil 13 Euro 5 lilla motorn Fiat är reg för 238 g/km. Är detta rätt uppgift elller skall jag hämta C o C intyg från tillverkaren?

7 700 i nya skatten!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Ni som vet , min bil 13 Euro 5 lilla motorn Fiat är reg för 238 g/km. Är detta rätt uppgift elller skall jag hämta C o C intyg från tillverkaren?

7 700 i nya skatten!

7725:- får jag det till, dom kanske avrundar lite.;)

Jag tycker att du betalar ca 2500 kr för mycket. Jag har Fiat -13 med 148 h motor HB 3840 kg och betalar idag 5170 kr. Men att få tag i en Coc dokument från Fiat har visat sig vara helt omöjligt ... läs mer här:http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141

Enl. Transportstyrelsenens formel så betalar du för ett CO2 utsläpp på ca 189 g/km, d.v.s. ett bränsleförbrukning på 0,7 liter/mil blandad körning.
Hur har du lyckats få så låg bränsleförbrukning?:confused:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Varflr är det så få personer i tråden? Detta borde beröra många.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag tror de flesta av oss har gett upp. Därav så lite intresse för tråden. Detta känns som Davids kamp mot Goliat. De kan fatta vilka idiotiska beslut som helst om skatter på husbilar och vi kan väldigt lite eller inget göra.

Bara beslutet om att alla gamla bilar utan uppgifter på utsläpp ska betala mindre skatt än nyare med dessa uppgifter är ju helt vansinnigt. Alla utom beslutsfattarna verkar veta att motorer efterhand blir bättre och miljövänligare.

Visa vilka utsläpp du har på din bil eller betala för maxutsläpp vore mer rimligt. OJ.... nu får jag väl alla med äldre bilar på mig men får väl ta det :spinny:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

"Grandfather's right" innebär att det i nya lagar och förordningar görs undantag för dem som sedan tidigare har följt andra (lindrigare) bestämmelser.

Minst 2 sådana undantag är aktuella i husbilssammanhang:

1) Före 1/7 1996 fanns ingen viktbegränsning för B-behörighet. Den som har ett B-körkort utfärdat före detta datum, och som aldrig varit återkallat, får fortsätta köra personbilsregistrerade fordon oavsett totalvikt.

2) Före 1/5 2006 betalades en viktbaserad fordonsskatt, men vid nämnda datum infördes en utsläppsbaserad skatten (samtidigt infördes begreppet "Pb2"). För de fordon för vilka det tidigare betalats en viktbaserad skatt, fortsätter man att göra så. För övriga fordon betalas en utsläppsbaserad skatt - och hur den sistnämnda beräknas, har ändrats några gånger.

Vid varje ändring har utsläppsvärdet för "brytpunkten" sänkts, vilket ansetts vara ett incitament för konsumenterna att välja bränslesnålare fordon.

Lite mer info: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund



Beträffande CoC-dokument och CO2-utsläpp:

CoC betyder "Certificate of Confirmity" - alltså "Intyg om överensstämmelse". Med detta dokument intygar fordonstillverkaren att en viss fordonsindivid överensstämmer med typningsexemplaret.

Självklart kan inte basfordonstillverkaren (t.ex. Fiat) utfärda ett CoC-dokument för en husbil tillverkad (och typad) av något annat företag.

För husbilar (samt ambulanser och likbilar) finns inga krav på att deklarera CO2-utsläppet i samband med typningen. (Detta på grund av att testförfarandet är ytterst kostsamt, och därmed skulle höja priset på varje fordon högst avsevärt.) Någon uppgiftom CO2-utsläpp finns således normalt inte på ett CoC-dokument för en husbil.

För den händelse ett sådant finns, har man "lånat" utsläppsvärdet för basfordonet, vilket knappast kan vara ett korrekt förfarande.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

"Grandfather's right" innebär att det i nya lagar och förordningar görs undantag för dem som sedan tidigare har följt andra (lindrigare) bestämmelser.

Minst 2 sådana undantag är aktuella i husbilssammanhang:

1) Före 1/7 1996 fanns ingen viktbegränsning för B-behörighet. Den som har ett B-körkort utfärdat före detta datum, och som aldrig varit återkallat, får fortsätta köra personbilsregistrerade fordon oavsett totalvikt.

2) Före 1/5 2006 betalades en viktbaserad fordonsskatt, men vid nämnda datum infördes en utsläppsbaserad skatten (samtidigt infördes begreppet "Pb2"). För de fordon för vilka det tidigare betalats en viktbaserad skatt, fortsätter man att göra så. För övriga fordon betalas en utsläppsbaserad skatt - och hur den sistnämnda beräknas, har ändrats några gånger.


Vid varje ändring har utsläppsvärdet för "brytpunkten" sänkts, vilket ansetts vara ett incitament för konsumenterna att välja bränslesnålare fordon.

Lite mer info: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund
Fiat skickar med enligt Fiat så skickar dom med Coc dokument med varje chassi som dom säljer till HB tillverkaren och det är chassits CoC dokument som ska lämnas till Tanbortstyrelsen vid nu registrering/ eller efterhand om man lyckas får taki det.




Beträffande CoC-dokument och CO2-utsläpp:

CoC betyder "Certificate of Confirmity" - alltså "Intyg om överensstämmelse". Med detta dokument intygar fordonstillverkaren att en viss fordonsindivid överensstämmer med typningsexemplaret.

Självklart kan inte basfordonstillverkaren (t.ex. Fiat) utfärda ett CoC-dokument för en husbil tillverkad (och typad) av något annat företag.

För husbilar (samt ambulanser och likbilar) finns inga krav på att deklarera CO2-utsläppet i samband med typningen. (Detta på grund av att testförfarandet är ytterst kostsamt, och därmed skulle höja priset på varje fordon högst avsevärt.) Någon uppgiftom CO2-utsläpp finns således normalt inte på ett CoC-dokument för en husbil.

För den händelse ett sådant finns, har man "lånat" utsläppsvärdet för basfordonet, vilket knappast kan vara ett korrekt förfarande.

Du skriver att : Självklart kan inte basfordonstillverkaren (t.ex. Fiat) utfärda ett CoC-dokument för en husbil tillverkad (och typad) av något annat företag.

Fiat skickar med enligt dom Coc dokument med varje chassi som dom säljer till HB tillverkaren och det är chassits CoC dokument som ska lämnas till Tanportstyrelsen vid ny registrering/ eller efterhand om man lyckas får tag i det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Helt riktigt att Fiat skickar med ett CoC-dokument på varje fordon de levererar, det är de ju tvingade att göra.

MEN: Detta CoC-dokument gäller basfordonet i det skick det lämnar Sevel-fabriken.

För varje förändring som görs därefter (t.ex. "hopparning" med ett Al-Ko-chassi, eller en påbyggnation av en husbilstillverkare) skall ett nytt CoC-dokument utfärdas.

Så länge inte några utsläppsprover gjorts på fordonet i det skick som framgår av det slutliga CoC-dokumentet (alltså med den färdiga påbyggnationen), kan inte något CO2-utsläpp deklareras.

Att för en husbil ange det ursprungliga utsläppet, som gäller det "nakna" basfordonet, måste vara helt felaktigt.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag har varit kontakt med transportstyrelsen och dom godkänner detta .. Varför sänkte dom skatten på våran och flera andras bil när dom fick rätta dokument och flera andra märken som redan från början vid ny registrering får det rätta lägre skatt just pga att dom har fått rätt dokument ?.. enl. dom så är modern avgasrening så effektiv att utsläppet ökar så marginellt efter påbyggnad av husdelen att dom godkänner det.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Helt riktigt att Fiat skickar med ett CoC-dokument på varje fordon de levererar, det är de ju tvingade att göra.

MEN: Detta CoC-dokument gäller basfordonet i det skick det lämnar Sevel-fabriken.

För varje förändring som görs därefter (t.ex. "hopparning" med ett Al-Ko-chassi, eller en påbyggnation av en husbilstillverkare) skall ett nytt CoC-dokument utfärdas.

Så länge inte några utsläppsprover gjorts på fordonet i det skick som framgår av det slutliga CoC-dokumentet (alltså med den färdiga påbyggnationen), kan inte något CO2-utsläpp deklareras.

Att för en husbil ange det ursprungliga utsläppet, som gäller det "nakna" basfordonet, måste vara helt felaktigt.

Jag kontakta Knaus Tabbert, dom hävda att dom inte får något CoC från FIAT.
Vilken lagstiftning refererar du till som ställer krav på CoC dokumentet?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

"2) Före 1/5 2006 betalades en viktbaserad fordonsskatt, men vid nämnda datum infördes en utsläppsbaserad skatten (samtidigt infördes begreppet Pb2"

Datum för utsläppsbaserad skatt var 1/1-11.

Hejs
Claes 105
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Tycker det här med skatten verkar vara rena snurren!! Efter lite turer hit å dit lyckades jag få fram ett intyg ifrån burstner....där det stod att utsläppet på min bil är 195 g/km(2012års 130hk 2,3 mjtd) och därmed sänkte dom skatten åt mig ifrån 7379 till 4723,lite tröttsamt eftersom gränsen för dygnskatt är 4800..Men efter nån vecka vid nyår så fick vi ju alla höjd skatt så då kom jag upp till cirka 5482kr.bra för mig.Om det är så att transportstyrelsen godtar utsläppssiffrorna ifrån Fiat som är 195g/km.Så borde väl skattemyndigheterna godta en utskrift ifrån fiats sida där siffrorna står för respektive motor.Beviset att det är sån motor stå väl på regbeviset..Måste säga att jag tycker det är kriminellt att hitta på en utsläppssiffra taget ur luften....mvh Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Winamp: EU 661/2009

Claes 105: Följ länken i inlägg 7

åkespångmyr: Om det är bifogade intyg du enar, så har inte Bürstner rätt att utfärda sådana. Utsläppsvärdet ifråga avser ett oinrett Ducato originalskåp. Som du själv skriver, är det snudd på kriminellt att hitta på en utsläppssiffra, även om den i det här fallet inte är helt "tagen ur luften"...
 

Bilagor

  • Viktintyg.jpg
    Viktintyg.jpg
    77,1 KB · Visningar: 1.007
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag har varit kontakt med transportstyrelsen och dom godkänner detta .. Varför sänkte dom skatten på våran och flera andras bil när dom fick rätta dokument och flera andra märken som redan från början vid ny registrering får det rätta lägre skatt just pga att dom har fått rätt dokument ?.. enl. dom så är modern avgasrening så effektiv att utsläppet ökar så marginellt efter påbyggnad av husdelen att dom godkänner det.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633141

Ökningen bör väl vara ganska exakt procentuell i förhållande till den ökade bränsleförbrukningen, d.v.s. 2-3dl milen alltså runt 30% ungefär. Marginellt? :wideeyed:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Ökningen bör väl vara ganska exakt procentuell i förhållande till den ökade bränsleförbrukningen, d.v.s. 2-3dl milen alltså runt 30% ungefär. Marginellt? :wideeyed:
Jag kan inte hjälpa den ordvalet som dom använder ... men dom menar att avgasrening tar hand om den ökade förbrukningen .... Du kan själv ringa eller maila till dom så får du veta hur det är och ifrågasätta deras beslut.:yes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Om det är lag på att redovisa CO2 så borde berörd tillsynsmyndighet ställa krav på att CoC dokumentet är korrekt ifyllt från sluttillverkaren av fordonet.

Som vi skrivit tidigare, finns det tre undantag från kravet på att redovisa CO2-utsläpp. Undantaget gäller husbilar, ambulanser och likbilar - alltså fordon där varje fordonsmodell tillverkas i myckte liten serie.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag har många års erfarenhet av CoC's i mitt dåvarande arbete & i synnerhet granskning & revidering av dokument bland annat CoC som är ett kvalitetsdokument. När jag läser de olika inläggen i tråden så får jag uppfattningen att det råder en del missuppfattningar kring dokumentet CoC.

CoC vilket betyder Certificate of Conformity eller Certificate of Compliance är ju ett dokument där bilens tillverkare FIAT, Ford etc. garanterar att bilen överensstämmer med tillverkningsunderlaget & uppfyller de kriterier typ avgasutsläpp som myndigheter satt. Dessa utsläppsvärden gäller naturligtvis för alla de scenarier bilen är tänkt att utsättas för typ last, påbyggnader etc.

Naturligtvis skall även en påbyggare lämna ett CoC för sin påbyggnad liksom ALKO då deras chassie används för att garantera att deras delar på husbilen också uppfyller tillverkningsunderlag & andra ställda krav. Men det är bara bilens tillverkare som kan redovisa utsläppsvärden som är gällande då skatten som är utsläppsbaserad fastställs.

Så här säger Transportstyrelsen : https://www.transportstyrelsen.se/V...sprungskontroll/Fordon-som-ar-EG-typgodkanda/
Bennie
 
Senast ändrad:
Toppen