• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Men hallå ( fd eleven), citat- Mina bågar och min brygga-slut citat. Den enda BÅGE som är din, är när du lättar på trycket. Och" BRYGGA " det kommer du att gå ner i under morgondagens fiske i Gölen i Överum när du står där som loser.

ps: Skulle det vara något nytt eller?.

F

F.d. 52909

Guest

Hej Hasse...Man kan väl säga så här ang din fråga, precis som Anders svarade i inlägget innan...att det precis har kommit i en inledningsfas med frågor såsom kursavgift/er, övertidsersättning, specialarvode vid telefon, e-post, sms frågor. Reseersättning, fria läkemedel, kost o logi et.c för det vet ju du som lärare att omkostnaderna ökar ju högre utbildning man vill ha.

Sedan om jag skulle vara intresserad utav ett blankt papper...nej, självklart inte men Anders trodde nog att du skulle ge ett CV med åtminstone lite trycksvärta på o då inte enbart menat med Gusumstämpeln, för något har han ju snappat upp väl ?

Tycker nog du kan ge "grabben" något plus iaf...för viljan att vilja lära sig är värt mycket!

...nej, nu hinner jag inte mera idag för jag måste Googla lite på hur man nolltaxerar utan att skattmasen kommer åt mig inför kommande år. :wink:

Mvh
Pekka

F

F.d. 410

Guest

Tack för stödet Pekka som jag tyckte mig kunna läsa mellan raderna.
Jo visst är jag fullt på det klara med att högre utbildning för med sig högre kostnader. Bl.a. blir det ju större och tyngre fångst nu kan man tro, istället för mörtar som man kan skicka med enkelt porto. Detta för givetvis med sig att bilen drar mer när man skall transportera hem fångsten och frysen drar säkert mer ström när allt skall frysas in osv. osv.

Lycka till med nolltaxeringen, tror det finns en gubbe i Östergötland som säkert kan bidra med en del råd och tips, men kolla för säkerhets skull innan du sjösätter eventuella tips.

Den blivande högskoleeleven.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Du Pekka säg så här, Skattmasen är nog inga problem,för dom vet hur det är att jobba med NOLLOR.

Sen har det kommit till min kännedom att det var inte ett CV han ville ha, utan en TV. Det är svårt ibland att höra vad en 08 bräker ur sig.

Får jag ge dig ett råd som fd lärare?????. Tryck hårt på det där med läkemedlen i förhandlingarna, för det kommer att gå åt skottkärror med nervlungnande framöver, skriv även in Losek i pappren, för magen kommer att klappa ihop fullständigt på dig med alla pajade nervknutar som kommer som ett brev på posten.

Till sist vill jag bara säga dig att han har varken SNAPPAT eller TAGIT upp någonting,What so ever.

Nej nu måste jag dra till gölen och tampas med regnbågarna.

Tjingeling.

Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Hemkommen från gölen, och säger som följer= Lagt inlägg ligger, vad det gäller SNAPPAT eller TAGIT upp.

Tjingeling.

F

F.d. 50064

Guest

Hem kommen från gölen ,jaha o sen. inga fiskar ?
Jag cyklade en runda med mitt barnbarn igår. kom då ner till sundet såg aktiviteter i vassen riktiga vak gäddorna är inne o jagar. Blev man sugen tror ni ?att blöta linan. Hem och hämta spöt o favorit wobblern. Ut till favorit platsen .I med wobblern , hög på 3:e kastet, spöt spände sig i en båge, lätt mot hugg, fisken började rulla ,o släppte. Flyttar mig 50 m efter några försök på samma ställe. Tar en brygga kastar rakt ut; lirkar lite gör små stopp vid hem tagning av betet. Hög igen ,den här gången blev det stumt med en gång. Den är större det känns. Rör sig åt vänster ,stannar, jag dra försiktig upp spötoppen för att hålla kontakten med fisken. När jag känner fisken så rusar den ut mot sundet. Den kom upp ur vattnet med halva kroppen, oj,oj,oj samtidigt som den rullar runt och släpper . Så är det utan hullingar ,minsta chans man ger dem så sticker dom. Gäller att hålla spänd lina. Tar ett nytt ställe 250 m bort ,ska sätta på en annan krok, far det genom huvudet, NEJ .Nytt kast ,ett till, efter fem sex kast så sitter det en på igen. Och på detta viset är det i en och en halv timma när det är bra fiske i Kalmarsund. Upptagna 4 st i ugnen 1 tillbaka 3 Tappad fisk slutade jag räkna vid 6 st.Det var ett roligt 2 timmars fiske pass.En fin höst dag vid Kalmarsund. Sedan kan man stå och mala i 15 timmar inte ett liv.
Men så är det med fisket det vet vi ju om.
Bild 1 Gädda dök upp ur djupet Bild 2 Skadad gädda hamnade i ugnen.
Bild 3 så här ser det ut

P1010002.JPGP1010008.JPG

P1010012.JPG

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jo då Anton, det blev en regnbåge på kilot, men det tyckte jag inte var mycket att skriva om. Det gick tungt mest hela dagen trots att det fanns gott om vak.

Men man får vara glad åt det lilla, när man inte lyckas bättre att lista ut vad det krävs för drag eller annat godis för att tillgodose dom större gölinnevånarna.

För det råder inget tvivel om att det går kvar stora bitar, men som är mycket försiktigare en just denna som lät sig luras.

Men det lär bli en fortsättning på nappatagen med dom inom en snar framtid. Jag skall åka och utforska några ( gamla vatten ) som jag inte har besökt på ca 20 år, för och se om dom finns kvar.

Jag får väl passa på att önska dig och Andershj ett riktigt fint skitfiske på öland,här framledes.

F

F.d. 50064

Guest

Go morgon
Var väll inget att skriva om heller,egentligen men det kan väll vara roligt att
se att det finns fisk i sundet.Det är ju så mycket negativt som sägs.
Men det är säkert för att få forskningspengar,vad vet jag.
Och när tiden är inne så står gäddan i kö.Höst och Vår fiske på gädda tycker jag är kul.Sommar hör metet till.
Det kan var intressant för dom som vill börja fiska att se lite redskap/beten och att det fungerar.Att det inte bara är snack.Och att det inte behöver vara så märkvärdigt med sportfiske.

Jag har ett hemligt vapen som kan vara något;):rolleyes:,vi får se om det funkar.
Måste testa lite först .Beror väl på hur länge bågarna har varit i gölen.
Har dom blivit vana vid att ta riktig föda ? eller jagar dom pellets fortfarande?Vet inte om din f.d. elev har skvallrat men googla på spoonfly.
Har beställt 10st från en som fiskar med spoonflys, som säljer på Tradera. Intressant att testa på Öland om jag hinner få dem.
Jag ser fram i mot att fiska på ön igen.Men Öland är Öland vi får se hur det blir med väder o vind.Hoppas att vi kan natt fiska lite,beror lite på månen
för ljuset skull.Är det riktig full måne o klart så ser man blänkare ända in på
på land nästan i alla fall.Vi skall ha i linan 30 timmar det lovar jag.
Får hoppas att vattnen inte har torkat ut,eller surnat till i dina gölar.
Eller man har byggt ett lekland:mcride:

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jag satt och läste lite gamla inlägg här ovanför,och jag kan väl ge dig rätt Pekka, om att din elev Andershj kan vara värd ett par pluss i alla fall, för viljan att lära sig.

Så här kommer dom: ++++++++++++++++++++++ , tror du att det räcker?.

F

F.d. 52909

Guest

Jo då, räcker gott...blir ju ett CV som t.o.m vi kanske får se på TV senare i något Napp o Nytt avsnitt.

Kan också medela att en lösning med herrar skattmasar bör vara färdig till kommande årskiftte. Skönt att det verkar lösa sig för då är jag inom det snaraste delägare i div läkemedelsföretag.

Vad för gamla vatten tänker du på ? Okända för oss andra... hemliga mörka vatten ? :wink:

Pekka

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Det var bra att du dök upp i forumet Pekka,jag har faktiskt en fråga till dig, om vad det är för regler som gäller om man råkar fiska i samma göl som den tidigare eleven samma dag och han ställer en massa frågor om fisketeknik.

Om jag bistår honom med råd i fisket, kan det anses som intrång i annans verksamhet eller?.

Fråga två= Är jag skyldig att svara på frågor av fisketeknisk art?. Om svar jag= Kan jag debitera timtid/veckotid med den gamla bilagan från Lärarförbundet KLA: 183. Orelaterad timtid/veckotid, för omedgörlig elev?. Förklaring KLA= Kungliga Lärar Akademin.

Det låter betryggande att du kan se ett ljus i tunneln vad det gäller ekonomin. Värre är det nog med ergonomin i kursverksanmheten, där ser det totalt becksvart ut tyvärr.

Vad för gamla vatten jag tänker på, jo det är Magnehultsån i Rejmyre,som jag inte har besökt på åratal,så där blir det ett besök. Sen finns det en göl uppe i kålmården som jag skall utforska lite närmre.

Hade Pekka.

F

F.d. 410

Guest

Hasse

Minua huolestuttaa se, että näytätte huolissasi opettajan asema on hiipumassa. Teidän keskustelun Pekka arvioida, joten luulen, että näen yhä hämmennystä roolisi suuri kalastajien itärannikolla.

Älä ole huolissasi, kaikki on varmasti hyvä nähdä sinua.

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jodu, Anders lille här ser du, att det hjälper inte att du försöker att konversera på finska med din nuvarande lärare. Här har du en kille som kan alla trix, för att du skall försöka komma undan min kontroll.

Men ska man ge dig en eloge för intiativrikedomen ,så får du en etta i försöket. Men lägg lite mera "KRUT" på att fånga något matnyttigt i stället.

Sen du Pekka!. Satsa på läkemedlen som har något lungnande i resepten, där röner du nog mest framgång ekonomiskt tror jag.

Jag säger som min gamla lärare sa till mig= Fiska bör man annars dör man.

Tjingeling.

F

F.d. 52909

Guest

Jodu, Anders täällä Vähän, näet, se ei auta, ETTÄ yrität keskustella ja Suomen Kanssa Nykyisen opettaja. Tässä on Kaveri, JOKA Voi olla Kaikkia temppuja, ETTÄ Sinun Täytyy yrittää Paet minun valvontaa.

Vaan muut Tunnustusta CIVITAS rikkaus, saat studiossa kokeiluun. Mutta Lisää hieman "jauhe" kaapata kaikki tiedot hyödylliset sijaan.

Sitten Pekka!. Veto Huumeita, jotka OVAT jotain rauhoittavaa Kyllä resept, JOKA houkuttelee varmaan menestynein taloudellisesti, Mielestäni.

Sanon, ETTÄ Vanha opettaja kertoi minulle = Kala on muuten kuolee ihminen

= Jho perustellusti :wink:

F

F.d. 410

Guest

Pekka

Kun esitin oman tekstin käännös ohjelman, jotta se ruotsi, se oli puhdas "Kreikka" minulle. Tulee paljon kielioppivirheitä. Sure, heräsin eniten, mutta merkitys ja mitä tarkoitti, en ollut täysin ymmärrä.

Täällä myrskyt ja on satanut lunta hieman tänään. Tuntuu surullista, Hasse, ja olin lähtenyt Överum huomenna, mutta me etenemme sitä muutaman päivän, koska sää ei näytä kovin lupaavalta.

Käytössä tiistaina Harald ja lähden Pohjois-Öölannissa yrittää meille taimenia.

Terveisin
Anders

PS Nyt huomasin, että se oli Hasse kirjainta käännetty.

F

F.d. 410

Guest

Jaha herrar Pekka och Hasse så har vi då lekt med det finska språket i forumet. Jag vet inte om någon besitter kunskaper i detta språk från vårt östra grannland men jag gör det inte utan utnyttjar tekniken som finns. Med datorns hjälp kan man ju skriva på i stort sett vilket språk som helst dock blir det säkert många grammatiska fel.

Nog om detta, igår föll dom första snöflingorna här och det blåste småspik. Lövträden är nu avklädda inför vintern och hela trädgården är gul, vi som inte har ett enda lövträd!!!!...men grannar dom har det. Borde finnas en lag som tvingar dom att ta bort det deras träd sprider omkring sig.

Idag var det tänkt att det skulle fiskas men skitvädret gjorde att det skjuts fram några dagar. Hoppas dock att den något stigande temperaturen som rapporterna talar om för nästa vecka stämmer för då är det mer fiske inplannerat. Då blir det att krypa in i scooter-overallen och gömma huvudet i nyinköpt, pälsfodrad, pilotmössa.
Skall man ha en havsöring får man nog offra sig och lida pin.

Anders

Toppen