• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Sv: Fiske-Tjatter

Hasse, Hasse!!!
Det var roligt att se att du kvicknat till. Lite förvånad är jag kanske med tanke på att du sa att ni skulle ut på Östersjön och fiska idag men kanske det blåser för mycket så ni stannade vid bryggan i Valdemarsvik med metspöna.

Jag gläds åt ditt engagemang inför Hökensås. Det värmer att du månar så väl om mig. Men var inte orolig jag lovar att vara försiktig och dom personer jag får sällskap av denna gång kommer säkert att bidra till att trivseln är på topp.

Att bli trea i kampen skulle passa mig utmärkt, jag kommer ju på pallplats och slipper ta ett så högt kliv. Det är ju svårt, som du nog kommer att få märka själv, när man är uppe i min ålder.

Men för att använda dina egna ord, fångsten är ju inte så viktig det viktigaste är det sociala umgänget.

Roligt att du också "håller dörren öppen" för att jag kanske får fisk och då av en storlek som riskerar att dra mig ner i vattnet. Men var inte orolig min vän, jag har gamla golfskor med spikar på fötterna och skulle det inte räcka, ja då går nog spö och lina av för sånt brukar jag ju köpa på ÖB som du vet.

Slutligen vet jag att du inte kan hålla käften. Så många gånger har vi ju träffats så det är ju en sak jag verkligen har noterat. Antar att du måste in på service väldigt ofta för smörjning av käklederna.

Var nu inte för lessen för att du inte kan vara med. Vi kommer att tänka på dig, nja...åtminstone snacka om dig. Var så säker!

Anders

Hasse....lovar att hålla koll o se till att all hud sitter kvar på samma ställen som innan, finns ju silver/gaffatejp o häftpistol som vi säger här i väst. Men tror mig också veta att du aldrig hade låtit Anders åka "själv" om du inte innerst inne lita på att han kan reda sig själv.

...iaf lite :)

Nejdå...skoja bara, är övertygad att Anders är redo för vad månde komma framigenom.

Sen en sak som är alldeles säker är ju att om Annette får för sig o fiska denna helg i Hökensås så vet jag vem som hivar upp mest o störst. Har ju otaliga gånger nu fått försöka förklara för henne att det är ju inte det viktigaste utan samvaron o träffas med gött tjöt. Visst, visst säger hon med ett flin...vad hon nu menar med det. :rolleyes:

Pekka

Ja du Pekka detta kommer nog att gå bra även om Hasse hyser vissa tvivel.
Kul att Annette är med. Jag har ju blivit bortskämd med att ropa på Marianne så hon kan hjälpa mig att håva upp firrarna jag får. När nu inte hon får möjlighet att följa med tack vare Hasses tilltag att placera husbilen bland skördetröskor och dygnsprättare så kanske Annette kan bli min "håvdam".

Anton och jag kanske redan står någonstans och fiskar när ni kommer till Hökensås. Men telefon finns i fickan, 070-696 04 70

Ser fram mot mötet.

Anders

:cool: Du får ursäkta adepten Pekka om han nu försöker att få Anette som grå arbetskraft vid gölen, men som du ser är han fortfarande lite osäker på om han kan landa en fångst på egen hand,för som han skriver skälv är han lite bortskämd med all den hjälp han kan få.

Han är så rädd att bli lämnad ensam, att han till och med skriver ut sitt mobilnummer och komenterar det med att han ser fram emot ett möte.

Men låt honom försöka att knyta på sina egna grejer på bambuspöt, för han har klarat att knyta sina egna skor nu, men det har tagit 62 år att nå så långt. Och sen om han kommer med maskburken,SÅ FÖR FAAAN låt en krångla på masken skälv,trots att han tycker att det är som han säger skälv, jävligt äckligt.

Avslutningsvis vill jag bara ge er ett råd när ni går till baren på kvällen, ta med skydd för öronen typ= Hörselkåpor, öronproppar, och en rulle Gaffateip för det kommer att gå åt tro mig.

Jag har visserligen inte träffat Annette, ännu, men jag misstänker att det är ett rejält klavertramp av dig att kalla denna dam för "grå arbetskraft". Får väl börja morgondagen med att trösta henne och be om ursäkt för ouppfostrade ostkust-bor. Det är fan inte konstigt att västkustborna säger Sveriges baksida om ostkusten!!!

Hade jag varit rädd så hade jag väl frågat efter andras telefonnummer? Eller hur!! Men det är väl bra att vi utnyttjar våra mobiler till det dom är tänkta för, vi som har dylika moderniteter som fungerar som det är tänkt. Det finns ju vissa mer eller mindre obeboliga trakter vid ostkusten som teleoperatörerna struntar i.

Fel har du också i att jag kan böja mig ner och knyta skorna. Nej det kan jag inte längre vid denna ålder men då kontrar jag med en motfråga, KAN DU DET!?!?!?!?

Nä du, nu är det dax att ta tag i dagens uppdrag. Helgen skall förberedas, fileknivar slipas, husbilen skall packas osv. osv.

Sen måste jag ju även hinna med att göra lite burnout med scootern.

Hoppas Marianne sätter på dig toppluva och tumvantar när du går och leker, det börjar bli kallt!

:cool: Svar på första attsattsen= Kan du be om ursäkt?.
Svar på andra " " = Du vill bara skryta med att du har en egen mobiltelefon.
Svar på tredje " " = Ja-ja mensan.
Svar på fjärde " " = Ja det gör hon.

!!!!!!!!!!
OK, OK, OK men!!

Den tredje att satsen får du ta mig tusan bevisa nästa gång vi ses!

Hökensås 2009-10-10

Brev till fiskegrundskoleutbildningen i Näs

Då undertecknad elev numera bevisligen hamnat i en högre division än grundutbildning i Näs i ämnet fiske önskar jag att bli avförd från nämnda utbildning.

Forstättningsvis önskar jag vidare utbilda mig av Adjunkt Pekka,

För att nå önskade mål förstår undertecknad att större krav måste ställas på utbildande lärare.

Med hopp om förståelse tecknar jag.

Högaktningsfullt
Tidigare elev
Anders Hjalmarson

PS
Vänligen bekräfta uträdet från grundutbildningen vid Näs

Senast redigerad av en moderator:

:cool: Ingen jag säger INGEN är gladare än jag,att ovanstående F-D elev ÄR UTSKRIVEN ur ett mycket : trångt .långt, efterhängset,jobbigt,och otroligt cykiskt påfrestande inlärnings arrangemang.

Hipp-Hipp Hurra,Hipp-Hipp Hurra ,jag är äntligen FRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII.

Ps : går det att feltolka SVARET?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????.:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::swoon::swoon::spinny::yes::wideeyed::):D:rolleyes:;):wub::wub::tongue::p:o:D:music-icon:.

Hasta LA VISTA Eleven.
Hälsar en nu mera 87 kilo lättare Lärare.TJOHO HIPP HIPP HURRA.:msn_thumbup::bye::bye::bock::applaus::blabla::blabla:. HURRA Livet Leker.

:cool: Tjena Carthagofrik.
Det är väl inget bra att bara flika in så där. Vad jag förstår så har du nog jobbat för att landa denna fångst, eller?. Det vore kul att höra vad den vägde, och vad den stupade på för bete. Jag har pratat med många fiskare som har tyckt att det har varit lite svårare i år att få till det med en bra fångst, och jag är benägen att hålla med om det.

Jag har för min del har inte så många skalper att skryta med, men jag har en förhoppning att nu när vi är inne in i Oktober månad, så blir det bara bättre.

Kan nämna att Marianne och jag var i Överum i dag,och Marianne landade en R-B på 1,4 kilo,och jag blev utan fångst den här gången, men skam den som ger sig.

Hälsar Hasse.P

:cool: Ingen jag säger INGEN är gladare än jag,att ovanstående F-D elev ÄR UTSKRIVEN ur ett mycket : trångt .långt, efterhängset,jobbigt,och otroligt cykiskt påfrestande inlärnings arrangemang.

.

Det har alltid varit ett signum för mig i livet att kunna glädja och roa folk. Att jag nu lyckats försätta dig käre lärare i ett stadium av glädjefnatt är ju givetvis glädjande för mig.

Dock käre lärare vill jag nog rekommendera dig att dämpa glädjen lite. Det är nämligen på det viset att den högre utbildningen som jag nu skall börja med hos Adjunkt Pekka ställer stora krav på mig som elev varför jag behöver studera extra och dessa studier tänkte jag att ni käre lärare skulle få äran att bistå mig med. Med anledning av detta planerar jag att komma till Näs för en genomgång vid nästa fullmåne.

Jag vore även tacksam att få ett avgångsbetyg att lägga till mitt CV för framtida bruk när jag skall ge mig ut i arbetslivet

TACK o BOCK

Den va på straxt under kilot. Hade flöte på och en tafs på 175cm utan sänke och med en massa maggot på kroken sedan bara att dra lite sakta och hoppas.

:cool: Tjena Carthagofrik

Maggot är något som jag inte har provat med en, jag brukar däremot använda fluga med en kastbomber. När vi var i Bottengölen i Överum i går så körde jag med både spinnare och skeddrag, räka och fluga,men fick bara ett par tre nafs.

Men det kom en kille och ställde sig vid bryggan vid sidan om mig. Han hade en kastbomber med en liten streamer på. Han tog upp tre fiskar på ca en timme,samt att han tappade 3 st när han skulle landa dom i håven, Snacka om flyt.

Jag blev förståss nyfiken på vad det var för streamer han körde med och vilken färg,så när han skulle åka hem gick jag fram till honom, och frågade om han ville visa vad det var han körde med,javisst sa han det är en gul/vit med guldhuvud som jag har köpt hos cyckelhandlarn i Gamleby dom har fiskeprylar sa han. Jag har varit ute 3 gånger och fiskat sa han och provat med annat än den här men inte fått något. Då har jag satt på den här igen ,och jag har tagit upp 12 fiskar på 3 gånger som jag har varit ute.

Har den något namn frågade jag honom ,men det visste han inte om den hade,men nu vet jag hur streamern ska se ut om man ska ha bra utdelning på R-B fisket. Om det nu bara hänger på streamern?.

:cool: Nu är den inköpt, ja streamern som jag fick ett fiskeprov på i Överum så den måste provfiskas så snart som möjligt.

Tänk att det inte går att bara gå in i affären och köpa 1 st fluga, utan man kommer ut ur affären med grejer som bara måste ha, och som är mycket bättre en det man redan har.

Men det är väl så att inköpet av nya grejer ger ett hopp att, NU kommer det stora påslaget i spöt som har uteblivet förut.

Efter att ha provat det nya så konstaterar man att, VAR det här det bästa att sätta på reven,ELLER ska jag inte köpa den andra prylen som biträdet i affären snackade om??.

Ja så där håller det på i det oändliga, men vad spelar det för roll,det är ändå alltid roligt att prova på något nytt ELLER?.

Ja då är det bara tekniken som hehövs.
Vi ser fram i mot alla fiskar du kommar att dra med detta underverk.
Investera i ett flugspö så blir det riktigt roligt,när det hugger.

:cool: Jag har två st flugspön, ett SAGE GRAPHIT 3, ett Fly-Selection 286 ATF-6-7, och det senare har jag och fiskar med när det är riktigt trångt om utrymme i bäckar, och man inte behöver att komma ut så långt.

Jag har min första fångst på flugspöt på näthinnan varje gång som jag fiskar med flugspö,och det var på en egentillverkad streamer. Sen att Regnbågen som tog, vägde 3,4 kilo gjorde inte saken sämmre.

Sen är jag den förste att medge att teckniken måste hela tiden uppgraderas.

:cool: Tjingeling Pekka.

Det har varit lite problem mellan tangentbordet och cyberrymden ett tag, vilket har inneburit att det har varit tyst från den här IP adressen en längre tid,vilket för många kanske uppfattas som riktigt SKÖÖÖNT.

Hur som helst så är det en sak som jag vill att du ska ge svar på. Har du startat Högskoleutbildningen i fisketeknik med Anders HJ ännu?. Inte för att jag bryr mig så mycket, men jag skulle vilja bli av med hans attityd ( Det är fubbigt att bara vissa får fisk ). Vilket är hans komentar när vi fiskar tillsammans.

Sen är han på mig om att, du vill ha ett CV om honom från mig, Har du verkligen användning av ett blankt papper?. För jag kan inte komma på något vettigt att skriva i positiv mening.

Tacksam för skyndsamt svar.

Oj oj!
Jag heter visserligen inte Pekka men kan ändå inte låt bli att gå in med en förklaring/klargörande enär jag är involverad i ovanstående.

SKÖÖÖÖNT!!! ja det var nog rätta ordet. Helst kanske man även skulle vilja slippa doften av den sura ved som läggs in i braskaminen i Näs, strax norr om min Herrgård när nordan viner.

Fubbigt!..ja det ordet kanske användes vid ett tillfälle. Jag hade placerat mig vid gölens bästa brygga där det vimlade av huggvilliga bågar då en viss lågstadielärare plötsligt kände sig ensam och ropade och bad att jag skulle komma över och hålla handen vid handikappbryggan eftersom han kände sig ensam. Snäll som jag är gjorde jag som han bad. Strax efter struttade vedebörande iväg med bambuspön och Kånken-ryggsäck till MIN brygga och tog upp tre av MINA bågar. Det var nog då som ordet "fubbigt" slank ur mig.

Slutligen vill jag poängtera att högskoleutbildningen skall diskuteras mellan involverade parter, alltså mig och Proffessor Pekka, lågstadieutbildningen är ju redan avklarad och glömd.

Eleven

PS "För jag kan inte komma på något vettigt att skriva i positiv mening." skrev han.
Skull det vara något nytt?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen