• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Nej för faan Pekka, bunkern är för trång. Den kommer att sitta som en tvångströja på korvtjuven.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Menar du att det är så illa nu ? Har ju inte kollar sen i höstas faktiskt...kanske bäst att att han får sova i det fria då.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Nja riktigt så illa är det väl inte än kanske ?, men om han ska kuta omkring mellan för och akterdäck på Bavarian och dra i en massa tampar, då går det nog inte för sig med en stor kalaskula som slår i bommen hela tiden.

Men han kanske gör som dom flesta andra slöseglarna och går för motor till någon kobbe och ankrar upp. Sen åker väl grillen fram med ett grovt korvpaket och en trave öl.:mat::msn_beer:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Tjenare Anton, det var ett tag sen vi hördes av, jag ser att du tänkte dig till Näsjön och svinga spöt.

Jag har inte varit uppe där sedan i maj månad,och då var det dåligt med påslag för min del men för Bengt-Uno blev det väl en eller ett par tre fiskar vill jag minnas.

Datumet som du skriver tror jag skall vara 28/10 ELLER?. Men ring mig på mobilen, så ska jag ge dig ett annat förslag som ligger ca: 9 mil närmare Nävsjön.

Kanske kan vi få med Anders-hj ????.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Helt rätt Hj lite förvirrad som vanligt 28/9 var det.
Hasse jag har ringt dig några gånger ,mötte er på Öland när jag var på väg hem efter en fiskerunda (136:an).
Ringde Rollerteam 2-3 ggr,men ingen ville ha med mig att göra.kändes det som.
Var uppe vid Gölen för lite över en månad sen 2 st blev det.
Jag är vid Nävsjön 28/9 med bror min.Skall ändå åka förbi upp till Oxelösund så dom 9 milen spelar mindre roll.Vore kul att träffas igen.
Hj köp en liten plåtis med dragkrok.Tänk vad du skulle fixa och trixa med den.Å smidig att komma ner över allt.Sedan skulle du ha ett litet kryp in.Nästan så att jag funderar på det,ha den när man är själv ute.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Här i fisketjatten är som att prata med sig själv.:rolleyes:

P1040056 kopia.jpg
hasse det blev trafik i ån fikade tills solen försvann vid horisonten.
Man släpper tydligen sälskyddet i dag utan för ån,det var många som var och tittade på dem redan i går.
Det blev ingen 13 kg-ås gädda.För 2 veckor sedan hade man 8st mellan 1-6 kg
Hör av mig när jag passerar.
:cool:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ja du anton, det det ser ut att vara en hel del "gäddhäng" på bilden. Men det verkar att vara lite trångt med att få ut betena mellan alla kanoterna ?.

Jag har pratat med "Korvslukarn från Västervik" på telefon och han skulle troligtvis ut på en ensamsegling på ca: 0,5 sjömil, men frågan är väl om man inte kan gå den sträckan på hans båtsdäck ?.
Det är ju en hejare till båt han har, Bavaria mig väl !.

Ja hör av dig så käkar vi lite på lokal och ljuger om storleken på fiskarna som vi alldrig har fått upp i år.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jodu Persson
Nu står man vid ratten på skutan iförd överlevnadsdräkt samt sydväst på knoppen.

Det blåser utav h....e och regnar små spik. Det tjuter i riggen och låter som ett reaplan. Båten kränger kraftigt i byarna så det gäller att hålla i sig. Ser fram emot att krypa ner i värmen och öppna en burk med Bullens.

AC ringde just och var orolig för hur jag hade det men jag kunde lugna henne med att båten forfarande är fastknuten i bryggan.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Men herrejösses bryggseglarn när ska du hugga av navelsträngen med bryggan???.
Jag tror att du inte far ut till sjöss fören vattnet har frusit till is, så du kan gå torrskodd tillbaka in till land.

Jag kan ge dig ett tipps på en "eventuell" inkomstbringade försäljning av havstullpaner,för det lär du ha mera av en alla tullpanodlarna i Holland :msn_flower:

Herrejävlar sicken ostindienfarare:msn_deadflower:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Kära elmotorchaufför
Bryggsegling har många fördelar och man går inte heller miste om vare sig krängningar och vågors effekt på båten eller tjutet i riggen när vinden piper i.

Båten ligger tryggt och man kan när som helst lämna rodret för andra sysslor. Man kan utan problem kliva iland och åka till affären för att fylla på korvförrådet.

Man behöver inte hålla uppsikt över andra båtar och inte heller se upp för grynnor. Obegränsad tillgång på ström och vatten är andra fördelar.

Det är ju som en sommarstuga direkt vid havet, ingen gräsmatta att klippa, inga fönster att måla och ingen fastighetsskatt eller andra skatter heller för den delen, inte ens bränsleskatt eftersom den ligger fastknuten med snöre i bryggan.

Abborren står under båten så det är bara att hiva upp och lägga i stekpannan när man blir hungrig och om korven råkat ta slut

Vill man ta en eler två pilsner går det också bra, promillegränsen gäller inte bryggseglare.

Musselodlingen som skall skördas senare i höst har jag sålt till välrenomerad restaurang i staden.

Dock, skulle man bli sugen på en tur runt piren är det bara att knyta loss skutan och låta den glida ut på fjärden.

Och!!!....skutan är tusan så mycket billigare än en sommarstuga med sjötomt och allt jobb den innebär.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ja vad säger man????. Maken till galenskap får man väl leta efter.

Att du kan fiska tusenbröder under båten det betvivlar jag inte en sekund på, men vad säger brygg grannarna när dom passerar förbi och du står bakom rodret och brummar som en MD11 ?.

Jag kom och tänka på om det inte blir allra billigast för dig om du ligger kvar med båten i vaggan på landbacken året om, för det ända som uteblir är väl "eventuella" inkomster för havstullpanerna.

Du slipper ju kostnaderna för i och upptagning för MAGGAN samt att du kan ha blomlådor i stället för fändrar utmed båtsidorna.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Fredagsmys någon stans i Sverige 19/10
Fredagsmys kan man uppleva på olika sätt,fyra årstider,högluft,mystiken,
bara ryser.Blir det 1 Kg till stekpannan är det bonus.
P1040207 kopia.jpg
Höstfärger
P1040212 kopia.jpg

P1040223_fhdr kopia.jpg

P1040242 kopia.jpg
I bland så lyckas man
P1040245_fhdr kopia.jpg
 

AndersHj

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västervik
HBK-Nr
35702
Medlemskap
2023
Sv: Fiske-Tjatter

Tänk att denna tråd har gått fullständigt i stå. Senase inlägget gjorde ju Anton 2011-05-16, 09:35.

Vad kan det bero på månne? Anton hänger i och kämpar med havsöringsfisket och är ju nästan den enda som ger livstecken ifrån sig.

Många verkar gått i idé men om så är det väl dax att vakna upp nu. Tror säkert att många just gnider sina nyvakna ögon efter vinterdvalan även så Pekka som säkert har planerat för årets vidareutbildning i flugfiskets ädla konst.

Själv har jag stora planer för fisket vilket innebär jakt på torsken som lär ha återkommit till Österjön. I år skall dom j.....a upp, om jag så skall ta dynamit till hjälp.

Det finns ju även en fiskare norr om Västervik som lämnat skön landsbyggd (Gusum) för asfalten i mellanstor stad. Enligt senaste rapporten lär han ha setts i stadsparken med metspö och degbullar, varav dom flesta inte hamnat på kroken. Korvhandlaren i stan lär ha kört en pall till stadsparken på order av nämnda fiskare.

Ja inte tusan vet jag vad som händer under "Fisketjatter" men mycket är det då rakt inte. Det må dock erkännas att själv har jag sovit bort en stor del av tiden, men man har ju gått å´blivit gammal och slö likt gammelgäddan i vassen.

Fiskeexperten på Sveriges framsida, alltså ostkusten.
 

AndersHj

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västervik
HBK-Nr
35702
Medlemskap
2023
FISKETJATTER!!!!
Det var med stor förvåning jag fick se att denna gamla tråd finns kvar på HBK. 38 sidor svammel, ja jag har verkligen haft kul nu med att läsa denna gamla rappakalja.

Jag var ju involverad i detta skrivande som pågick under många år. Dels som AndersHj och senare när jag sålde husbilen blev jag FD 410.
(Upptäckte just att jag tydligen lyckades skicka ett gammalt meddelande på nytt, det var inte meningen)

Hur många av oss finns kvar ute på vägarna? Gammal som jag är så minns jag bara ett fåtal. HasseP, flycn, Rollerteam och anton53. Den sistnämnda vet jag har tyvärr gått bort. Anton var ju en som höll tjattret igång längst tror jag.

Rollerteam, flycn och jag gjorde ju även en fiskeresa upp till Stekenjokk. Minns även att flycn ordnade med en flugfiskekurs vid Hökensås. Minns även Rollerteams ensidiga kost, Makkara, makkara, makkara. Håller med honom, korv är alltid gott.

Ursprungligen skrev vi väl under Fiskekroken men vi fick ju kritik för att vi var alltför frispråkiga och då startade HasseP Fiske-Tjatter där vi förbehöll oss rätten att få svamla utan inblandning. Dom klagande ombads att inte besöka Fiske-Tjatter. Det fungerade och vi kunde fortsätta med vårt svammel. Och som sagt, jag har nu ägnat timmar åt att läsa det som skrevs då.

Efter diverse utsvävningar med segel och motorbåtar har jag nu kommit tillbaka till husbilslivet igen. Vi blev lite ställda när Corona förändrade vardagen och visste inte vad vi skulle göra denna sommar. Sista båten var såld och då föll valet på en "plåtis" som vi nu far omkring med. Det blir golfresor, fiskeresor och vanligt turistande, allt inom Sveriges gränser.

Skulle vara kul att höra om det finns gamla "fiskarbröder" kvar på HBK.

Anders Hjalmarson
Västervik
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lånar denna tråd...
Jag blev med fiskekajak igår, hoppas på många trevliga stunder i den :cool:
Någon mer i klubben som har en?


Mysig katt kontrollerar mina surrningar innan avfärd hemmåt :)



IMG_20201009_163817.jpgIMG_20201009_163844.jpgIMG_20201009_163853.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En kanot bör alltid fraktas upp-och-ned på biltaket.

Då pkommer fartvinden att pressa kanoten mot biltaket, i stället för att lyfta den från takräcket.

(Dessutom slipper man komma fram till målet med en vattenfylld kanot,om man skulle råka ut för ett regnväder under resan.)

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipsen Pålle hehe...

Men jag har aldrig sett någon på denna planet frakta en fiskekajak upponed.
Ifall den ska bli vattenfylld får det regna ordentligt, den har ifall jag minns rätt 6st eller fler 2" dräneringshål från sittbrunnen, och skrovet är vattentätt från alla håll :)

Jag frågar igen, kanske nån mer i klubben som har en fiskekajak?
 
Toppen