• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Var glad du Anders att det finns en Vickarierande Lärare i Pekka, som med all tydlighet vill hjälpa dig med att hitta fiskeställen där du kan meta dig fram i sommar.
Om nu gud hade velat att jag skulle ha haft rosa handflator och krulligt hår,så tror jag att han hade fixat det,men jag är så nöjd med utseendet jag har i dag.

Och vad det gäller att starta från lektion 1 så är det inga problem med den saken, man måste nämligen förkovra sig för att gå vidare till 2an.

Så jag tackar Pekka en en gång för att han tar sig ann dig, fast jag vet att det är som att kasta pärlor till s..nen.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Njae...inte behöver jag vara vikarie, tycker du klarar lärar-rollen utmärkt Hasse. Har läst om hur du förevisat faran med kraftledningar, krokfaran= att stå för nära en annan fiskare i aktion etc.

O jag är säker på att det ingår i din kursplan att eleven ska få mer fisk än du...:)


Är nog bara en sak du glömt o lära ut tror jag, att alltid ha fulladdade batterier i kameran.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

Måste bara hoppa in i tråden.
Stoltheten har just nu inga gränser. Marie och jag har varit ute ett par gånger den senaste tiden och fiskat (metat) från vår lilla snipa. Vi tar med oss 2 eller 3 maskar varje gång. Hör och häpna, vi har fått fisk. I fredags kväll fick 2 st. abborrar och i går kväll 1 st. Vi har en jämn arbetsfördelning i båten. Marie törs inte sätta på mask på kroken, så det får jag göra. Jag törs inte ta av fisken från kroken, så det gör Marie. Hon är fena på att få bort fisken och bryta nacken av den. Jag sitter längst bak i båten och blundar under pågående fiskmord.
Problemet kan nog uppstå om vi skulle få upp en bamsefisk. Vad göra? Fastnar en gädda, ja då är det nog kört. Vi har diskuterat att utrusta oss med en stor hammare som hon kan slå i huvet på gäddan. Vet inte om det är rätt metod. Men den dagen den sorgen.
Vi sticker nog ut en sväng i dag med. Funderar på att ta med oss 4 maskar den här gången.
Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Njae...inte behöver jag vara vikarie, tycker du klarar lärar-rollen utmärkt Hasse. Har läst om hur du förevisat faran med kraftledningar, krokfaran= att stå för nära en annan fiskare i aktion etc.

O jag är säker på att det ingår i din kursplan att eleven ska få mer fisk än du...:)


Är nog bara en sak du glömt o lära ut tror jag, att alltid ha fulladdade batterier i kameran.

Pekka om du syftar på brist på bilder från min sida så har det sina orsaker. Kameran är ständigt med och bilder tas. Mina fångster har väl inte varit tillräckliga för att läggas in på fisketävlingen vilket kan delvis bero på dålig utbildningsnivå på den s.k. kurs jag tvingas genomlida.

Att ta bilder på Hasses fiskar har inte heller varit så lätt enär min kamera har en dålig närbildsfunktion. Dock har jag vid flera till fällen när Hasse lyft spöt vid bryggan undrat, fick han fisk eller kör han med wobbler.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Hej fiskekamrater, och Anders, ja nu är det ju inte för att du inte är en kamrat, MEN man måste ju ha en viss distans till sina elever för annars börjar dom att mopsa upp sig, vilket visas med en tydlighet här i inlägget.

Ja du Pekka du vet ju hur det är det där med kameran för min del, du lärde ju mig för ett par år sen hur man skulle lägga in bilder på sidan.Men det är väl med det som för andra att lära sig och fiska(hör man inte upp när läraren förklarar, så är det som att tala med en vägg.)

Hej Rolf vad kul att du hörde av dig,jag måste i alla fall säga att du var den bästa eleven förra året som fick sparken pga, att du flyttade till Gullspång hur nu det kom sig (att du flyttade menade jag?). Men som elev betraktad var du ett underbarn av din tid, du hade inga motsträviga åsikter och var lätt att lära.

Ta och gör dig en "DONK" och avliva fisken med, så slipper du så mycket blodspillan i båten,det kan ju bli riktigt "grisigt" annars!.
Synd att vi inte kom längre i kursen för att lära dig att kasta med kastspö, men jag tror att det berodde på din upplevelse vid den där kursen du var på och fick på en riktig Bamsegädda som satte skräck i dig.
Men som alltid Rolf är det bara påt igen.

Sen är det som du skriver Pekka,det är ALLTID roligt när någon annan får fisk utöver en själv.Kommer ihåg Anette när hon landade den där stora Abborren i Yxningen,och vi fick åka hem med det fula namnet.

Sen ADEPPTEN är det inte bara din kamera som har dåligt närbildsfunktion om jag så säger.


Hälsningar från ett varmt Ludvika.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Anders...ok, förstår nu hur du menar, ja... du får väl göra som jag, skaffa en kamera med superzoom när Hasse är med... :twitcy:

Jo du Hasse, mycket mer bångstyriga elever än du när det gäller tekniska pryttlar o dess samanhang blir väldigt svårt o uppbringa. Minns tyvärr mycket väl den kamera-kursen vi hade, men undrar fortfarande om din ohörsamhet berodde på vaxproppar i örona, eller om du satt på en myrstack ?

Sedan är det väl så att jag inte har mycket andra val än att glädjas åt andras fångster, för inte blir husbilen tyngre pga mina eskapader med spö i näven.

Annette har iaf inte glömt den borren, blir ständigt påmind ska du veta. :) Ska försöka kolla upp det "fula" namnet på finska för det bär snart iväg dit, o då kan det vara bra o veta vad de eve säger till mig. Som du ser är jag full av förhoppning inför den resan för det måste bara bli till det bättre än som nu varit sen den där Yxninge abborren.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Jag hoppas att du får en bra och trevlig resa till Finnland. Jag tror nog att får du bara ner reven i det blöta,så löser det sig nog med rekordfisken ska du se.

Sen det här med kameror och tocken skit, det är som det är med den saken.

Vi ska till Ö-Hedtjärn norr om Nyhammar i morgon för att försöka att fiska UTAN att behöva tänka på åtaganden som är gjorda.

Jag kan trösta dig med att sen jag lämnade Abborrgölen i Eksjö för några dagar sen,så har jag inte heller fått något påslag men,men i morgon så är det väl dags igen hoppas jag?.

Kan medela som en information, att jag har kamera med mig det gäller bara att hitta informationsbladet för att få igång skiten.

Sen är jag väldigt intresserad av den Finska översättningen av namnet, i utbildningssyfte förståss.

Så ha ett riktigt bra skitfiske på dig och hälsa Annette från oss.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Du vet väl att Hedtjärn också har en göl med enbart flugfiske, strax sydost om ordinarie göl ? Vet inte hur mycket folk där kan vara nu på campen men ett tips är att försöka knö sig förbi campen, o sen lite vänster där du kan hitta en mer "egen" ficka.
Stå helst inte så nära "sopstationen" för där kan det komma lite odörer vid fel vindrikning.

Det ordnar sig med din kamera, kom bara ihåg o trycka på ON knappen o byt batterier, de du har nu är ju från -83.

Hälsningen framförd o mottagen till Annette, kan också meddela att hon inte på något sätt är orolig över o bli kallad med det fula namnet efter Finlandsresan...eftersom jag också ska vara med säger hon. :twitcy: Tror nog att det är dags att på allvar tagga ner "tanten"...så jag ska ta ditt råd på högsta allvar Hasse o blöta reven så den aldrig blir torr mer.

Hälsa Marianne från oss o vi hoppas ni får ett härligt skitfiske, o ang namnet på finska så ska du självklart få reda på det, du kanske också åker till Finland nån dag. Kan ju vara bra o veta då...om iaf vill säga, du skulle "torska" mot en fiskebroder där. :)

Tack för reshälsningen ! ( o vi hoppas ni, o i synnerhet du klarar av du vet vad, där i djungeln )
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Torsdag 06.00. Igår trodde jag knappt på avresa som idag pga en helvetiskt smärtande tennisarmbåge, men mediciner och annat verkar att ha fått sådan ordning på problemen att vi drar. Förutom resandet skall det bli två veckors golf och fiske och med dylika sysselsättningar är ju tennisarm inte speciellt lämpligt. Det blir lite ändringar i planen för att låta armbågen få vila ett par dagar men då kommer vi ju fortare upp till landets nordliga delar, knottens regioner. Väl där får vi fortsätta ägna oss det HasseP påbörjat, utrotningen av mygg och knott. När detta är klart får fisken i sjöar och gölar passa sig för då kommer lurig jäkel att hålla i kastspöt med nya fina amerikanska drag på fisklinan. "Gubbar" och "kärringar" på golfbanor norr över får även se upp när golfbollar kommer av flyga härs och tvärs på norrlandsbanorna.

Efter att en måltid intagits och vi svävat över norrlandsskogarna ett par timmar uppe vid Norsjö så lägger vi rodret dikt styrbord tills vår kurs gått från nordlig till sydlig och sedan är det bara att rulla hemåt igen med frysen fylld av finfina fiskfileer och golfbagen tömd på alla bollar. Lätt blir väl denna del av resan enär det skall väl vara utförsbacke hela vägen från norr till söder eller.....?

Planerade inbromsningar på hemvägen blir det vid Trosa samt vid trakterna runt världsmetropolen Gusum där det lär finnas en mack med försäljning av raketbränsle. Detta beroende på om macken är öppen förståss.

Många undrar nog varför detta svammel, svaret är enkelt, jag tycker skrivandet på fiskekroken har avstannat helt. Fiskar ingen på sommaren? Eller har ni fastnat i hängmattan?

Nu börjar semester. (Kan man säga så som pensionär?)

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Jag vill redan här lägga in en lappsus om "återinträdet" till bebodda trakter som GUSUM, var vänlig och Cyanidrök husbilen först Anders för vi vill inte ha ner dom där testosteronfulla myggen hit.
Du ska få ett bra tipps till Husbilen,montera på Isskrapor på torkarbladen som kan skrapa bort myggjävlarna från Vindrutan så ser du ut var du kör, men föresten det spelar väl ingen större roll för det är ju bara krypbjörk så långt ögat når.
Sen är det väl som med Björnen tror jag, man måste skjutan först innan pälsen kan säljas ELLER?????.
Krya på dig Anders och då menar jag Bågen ( armbågen förståss) för det är väl den enda bågen du lär känna av på den där resan????.
Hälsar Magister Hans.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Bäste Magister Hans
Nja, jag tror inte jag behöver cyanidröka husbilen inför passeringen av Östgötagränsen. Hörde på nyheterna ikväll att större delen av landet söder om Stockholm är inbäddat i något slags dimma som visar sig vara mycket farligt för speciellt flugfän. Detta har enligt Statens luftföroreningsverk troligen kommit från någon viss Gusumsraket som tydligen irrat omkring i landets södra delar. Man har dock goda förhoppningar om att kunna gripa marodören enär han förutom att spy ut giftig gas även har oljeläckage från raketmotorn och enligt senaste rapporten pekar nu spåren mot Tiveden i Västra Götaland.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Men kära hjärtanes Anders Vad skrev Doktor Ståltafs ut för piller till dig?
Vad gör du uppe så sent på natten? du som brukar gå och lägga dig efter Bolli-Bompa på Tv:n?.

Kan det vara att du befinner dig på en plats där solen alldrig går ner,och den platsen heter Norrland och dit vill jag alldrig mer.

Vi här på sidan väntar med spänning på ett fotografi av den "underbara" resan som du befinner dig på,du som kan det där med foto?. Fördelen med foton från Norr är att dom är myggfria att se på.

Jag ser föresten att armbågen inte förhindrar dig från att kosera här på sidan, vilket vi med tillfredställelse kan notera.

Men kör inte för långt Norr ut för då upphör inte bara beboliga trakter,utan även kommunickationerna med omvärden.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Så är man åter hemma efter 285 mil i norra delen av landet. Målet att åka linbanan i Örträsk gjordes i solsken men i övrigt växlade vädret mellan regn och ösregn. Tristessen att hela tiden sitta i bilen med regnet smattrande på taket gjorde att resans längd kortades till en vecka istället för tänkt två veckor.

Fisk var på tallriken några gånger, fisk som fångats i fiskdisken i affären.

Fiskegrejerna plockades inte fram en enda gång, tyvärr, jag som fått så många lockande tips om fiskeplatser av Pekka m.fl.

En fördel med sittandet inne i bilen var ju att knott och mygg inte kom åt oss.

Hasse skrev: "Vad gör du uppe så sent på natten?" Vill då berätta för dig Hasse eftersom du troligen aldrig varit norr om Norrköping att där uppe finns ingen natt. Det är alltid ljust förstår du. På sommaren alltså. På vintern är det som ortsnamnet beskriver "NATTABARA".

Visst har det tagits bilder men enär dessa mestadels tagits inne i husbilen så är det inte lämpligt att lägga ut dessa på ett fiskeforum. Det fanns inte en firre i kameran vid hemkomsten.

Meddelas kan även att min kast och swing-armbåge nu är helt återställd varför varning åter utfärdas till HasseP inför sammankomster runt gölarna i trakterna av Gusum.

Nä nu skall Adrian varmköras för idag bär det iväg igen men denna gång blir det i landets södra delar. Golfgrejerna är urlastade och så även min kära hustru som föredrar att stanna hemma och påta i jorden.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: JO-JO du Anders, det var en riktig fiskehistoria det där? Det jag närmast tänker på är ju våran miljö? Varför åka 285 mil för att sitta still inne i i en Husbil utan att överhuvudtaget plocka ut spöt, då kunde ni väl ha suttit kvar i Husbilen på tomten i Västervik eller??.

Då hade ni ju kunnat gå in i huset och sökt skydd från regn & Mygg?.
Men, Men- Herrens vägar är outgrundliga!.
Sen vad det gäller armbågen så har den nog varit fitt fore fait under hela tiden tror jag, det har nog bara varit en ursäkt för dig att inte följa med Ann-Christin på golfbanan.

Så min avslutning blir enkel, fota OM du skulle få någon fisk att delge oss andra med?.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hej...eller Terve som de säger däröver, nu är trippen i Finland avklarad. Har fått frächa upp min finska betydligt under denna tid då jag blev utnämd som reseledare utav delar av släkten som var med. Mycket vatten har vi sett men tyvärr inte så mycket tid till fiske blev det.

Några tappra försök gav väldigt mager utdelning, min finska räckte nog inte riktigt till o snacka upp dem. Erkänner mig gladeligen besegrad utav de finska fiskebröderna, de hade också en säregen fisketeknik må jag säga (se bifogad bild, dock något retucherad)denna f-broder träffade vi på i Finska lappmarkerna... o i detta land där myggen är stora som gråsparvar. :wink:

...psst Hasse P ! Det där med "fula" namnet var så fult att jag inte vågar antyda med en enda stavelse i detta forum för t.o.m mina örsnibbar blev knallröda.

Finsk fiskebroder.jpg
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hövva Pekka, det var en friskus på bilden,jag kan riktigt känna smärtan om han blev myggbiten på "fel" kroppsdel särskilt om myggen är stora som gråsparvar.

Du kan väl kanske delge mig det "fula" namnet när ingen annan hör på? för det skulle vara roligt att se minerna på dom finska fiskepojkarna när man kan traktera ett så värdefullt ord på deras eget modersmål. Det är ju en hel del Finnlandsvenskar som man möter och samspråkar med vid fiskesjöarna.

Jag och Anders HJ har planer på att bege oss till Nävsjön några dagar i nästa vecka och göra ett tappert försök på bågarna där,föresten Marianne och jag var ner till Djupsjön i Hultsfred och fiskade i förra veckan, men med ett dåligt resultat av fiskfångst.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

jho du Hasse, de finska pöjkarna är ena riktiga hårdingar...när de fiskar har de inte tid o bry sig om trivilateter som t.e.x mygg. Myggbiten var han...men som sagt, det var fiske som gällde, o tydligen något eller några dygn till enligt honom själv.

Att hans rygg o div övriga kroppsdetaljer såg ut som ett månlandskap var något som han lungt o stilla konstaterade....det svi lite i början men man blir van, o det går ju över.



Det där med o delge "namnet" kan säkert arrangeras... vid lämplig tidpunkt o plats som får hållas hemligt. Ska kolla upp det så fort mina öronsnibbar har börjat svalna av lite...:)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Vi har ju en som anser sig som en riktig "HÅRDING" i gänget, ja Pekka du fattar väl vem jag menar? AdersHJ förståss!.

Jag ska åka och fiska med honom i ett par dagar i Nävsjön, där jag vet av erfarenhet att det finns mycket mygg&knott. Det ska bli intresant och höra om han kan ställa upp på att utföra ett liknande uthållighetsprov som han på fotot.

Han vidhåller via mailtrafiken att han har "hår på bröstet", och det betvivlar jag inte, MEN har han MODET att utföra en dylig utmaning???.

Skulle så vara fallet, så inte kommer jag att BADDA honom med Salubrin även om han ber på sina "bara" kroppsdelar.

Jag kommer NATURLIGTVIS att avge en lägesrapport efter att fiskemötet är avklarat.

Nakki Miin.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Här kommer ett svar till alla som läst föregående talares inlägg.
Salubrin vet jag inte vad det är och jag har inte blivit varken mygg eller knottbiten sedan barnaåren. Och märk väl, jag har inte levt hela livet iförd vattentät grodmansdräkt. Det är så jag har en hårdings utstrålning samt en kraftig hud så mygg och knott inser problemet innan dom ens sätter sig och försöker.
Det är väl dom med tunn späd barnhud som drabbas värst av mygg och knott.
Hasse enligt vad du säger själv har du enorma problem med stick i "pälsen"
Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Som alla förstår så blir det här en resa som heter fluga(förlåt) duga. Först och främst så är det inte mygg&knott som jag kommer att få problem med ,nej snarare att Anders kommer att tjattra så jag får skavsår i öronen,men jag har öronproppar med mig i packningen.

Vad jag förstår av problemen med mygg&knott så gillar dom utandningsluften från oss människor? .... och där har jag en klar fördel med att Anders tjattrar så in ....e, då kan jag sitta på
ett tryggt avstånd, och bara njuta när han är kolsvart i nian av plågoandarana.

Jag behöver väl inte frågan om utmaningen,jag tycker liksom att han har bejakat frågan skälv?.

Som sagt redovisning kommer var så säkra.
 
Toppen