• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool:Hallo Dear MR Swansson. Alias Anders HJ!

Som jag med tillfredställese kan notera har du slunkit igenom censuren av CIA i landet du befinner dig i.

Men du har kanske lite mera problem åt andra hållet,för här är reglerna lite hårdare med att få kalla sig "sportfiskare" när man skall in i Sverige, då behövs det någon som kan gå i god för att man är just det man ger sig ut för att vara( vem nu det kan vara??) sen vill jag ge dig rådet att gå på RÖTT i tullen och visa upp ALLA resväskor med: Drag,spinnare,flöten,krokar,håvar,spön,lockmedel mm,mm. Samt om du nödvändigtvis ska köpa ytterligar en vedervärdig Hatt med dig hem, skicka hem den per Postpaket så slipper folk att se den.

Att du bör gå på rött i tullen är för att annars misstänks du nog för att vara importör av fiskepryttlar.
Sitt nu inte vid datorn och tjöta med mig utan bege dig ut i den stora värden och lär dig något av dom,och då menar jag inte att skrävla om storleken på allt och alla, för DÄR är du redan fullärd med råge.

Jag vill bara avsluta med att säga,GÖR INGET SOM JAG INTE SKULLE HA GJORT.

Hälsa till Ann-christin och ha det bara bra båda två.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Tack Hasse
Blev lite förvånad över "hotet" i orden "se upp för" av aw1973. Men det kanske var en skämtsam kommentar från hans sida och då är det väl OK om inte så tycker jag vi kan få ha den av dig skapade tjatter-tråden i fred. Den har ju tillkommit för att ordet skall vara fritt och vi skall få ljuga och tramsa som vi vill. Låt oss få ha den friheten i fred, gillas den inte tycker jag vedebörande skall undvika att läsa den.

Anders

Det var i all välmening jag skrev inlägget innan. Jag råkade själv ut för att ett inlägg blev raderat där jag frågade angående en stavning då ord kan ha flera betydelser. Och där stod det att anledningen var "Tramsande om stavning" enl HBK Web.
Och jag läser den här tråden med intresse och nöje så fortsätt gärna skriva. :)
Vill verkligen inte att någon ska ta illa upp eller känna sig stött.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hejsan aw1973
Tack för det. Bra när vi vet var vi har varandra så vi kan ta ut svängarna lite.

Nu vet jag ju att du inte menade som jag kanske felaktigt tolkade.

Jag har absolut inte tagit illa upp.

Anders.

Jodå, jag kollar nog att ni håller er i (fisk)skinnet trots att jag är i det stora landet i väst.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ja du Hasse

Egentligen är man väl en idiot som sitter i det stora landet i väster och läser alla lågvattenmärken på fiskeforumet. Här är det varmt och skönt och solen lyser och värmer oss. Här är varken risk för rimfrost i pipskägget eller att kroppen blir överöst med vatten.

Du skrev "för här är reglerna lite hårdare med att få kalla sig "sportfiskare!" Jaha! Är det inte dax för lite självkritik här. Här över drar grabbarna upp fiskar som i jämförelse med vad en s.k. sportfiskare från Gusum med förorter får upp blir mer är att betrakta som små kroklösa wobblers.

En aktiv och alert sportfiskare måste alltid se över sin utrustning och det gäller allt från spön och rullar till hattbonad och kalsonger.

Du har klagat på min sportfiskehatt så många gånger nu så jag förstår att det är avundsjukan som kryper fram. Bortsett från det vackra med hatten har den stora fördelar. Dess vida bretten gör att den skyddar mig mot regn om det kommer en skur. Alla kan dock inte utnyttja denna möjlighet beroende på vissa kroppsliga skillnader.

Självklart går jag på rött när jag åter kommer hem till Sverige. Jag går fram till tullaren och visar mina 10 inköpta fiskedrag och frågar om jag måste klarera in dessa. Nej säger han leende det är bara att passera. Tack säger jag och går. Varför undrar du säkert, jo förstår du det var ingen kö på rött och jag gick förbi alla 50 somn köade vid grönt. Vad har nu detta med sportfiske att göra undrar du? Jo för att lyckas med fiske måste man vara lite smart och använda huvudet för att nå sina mål. Denna smarthet kommer oftast i slutet av ett långt leverne när hjärnan samlar ihop vad man lärt sig och tids nog kommer säkert även du att komma dit hän.

Så tålamod Hasse. Tills dess så är det helt OK för mig att du lever i tron att du är min läromästare. För din skull så lyssnar jag pliktskyldigt på vad du säger och låssas ta till mig informationen. Men visst gör jag ofta som jag själv anser men lägger stor vikt i att du inte skall se detta för jag vill ju inte göra dig ledsen.

Vi ses snart igen och jag lovar då att följa med dig ut och meta.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hmmmmm Anders, nu får vi nog ta och bena ut ett och annat ( och då menar jag inte fisk ).
:cool:
Ditt första påstående om att du skulle var en i-ot det kan jag dementer med en gång.

2= Du har varit borta i 3,5 dag, och har redan lagt dig till med olater som språket (att här över) vad här över???? upplever du det som att USA ligger ÖVER sverige ??? jag bara funderar på, om det inte har gått för lång tid sen du satt på skolbänken, med Geografin på schemat?? (som svar på ditt påstående om att smartheten kommer ofta i slutet på ett långt leverne, JA men har du hört utrycket "Demens" nämnas någon gång??).

3=HATT- AVUNDSJUK, nä bevare mig väl, jag slutar hellre som sportfiskare!.
4= Tålamod ,sa du Tålamod det har man i regel när man fiskar, men i ditt fall har jag nästan gett upp, men jag tar det numera som en livsuppgift att försöka lära dig fiskets krummelurer, och däri ligger det lite av självkritik för att jag inte har nått ett tidigt resultat med dig.

Som avslutning vill jag bara säga dig, att jag väntar med spänning på att du skall komma hem, om du bara flyger åt rätt håll, och att du blir insläppt i landet igen, så återtar vi kursandet i mete ( men kom bara inte dragande med ett flöte från USA för dom går väl att gämföra med våra Akterbojar till båtar antar jag? ).

ps: Lärarförbundet är på mig om att man inte får ge så många stödlektioner till en och samma elev ( hur gör vi framgent tycker du ???).

Hasse.

ps: Har du släpkärra till fiskepryttlarna när du ska hem från flyget?.:D
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hej kamrater
Jag brukar defragmentera min hårddisk när jag fiskar eller kör husbil.
Är långsam innan,men då blir det långsamt o schöööönt.;)
Du ser Hasse, Anders är nyfiken vad vi håller på med på denna sidan om pölen.
Ha det .:mcride:Anton
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Jo du Anton, den pojken har fått upp farten både på datorn och munlädret. Inte nog med att han är här inne på sidan, han mailar mig privat konstant, så jag känner mig som medresenär till Ann-christin och honom, jätteskojigt tycker jag. Han skriver om en Mexikanare som går varje kväll framför deras alltan, där det tydligen finn en strömmande bäck,och han får tydligen napp var tionde minut, och släpper tillbaka fisken hela tiden.

Det ska bli roligt att se vad han har med i bagaget när han kommer hem,för han skriver att han ska till ett par fiskeschoppar i morgon, och att det finns tydligen massor med prylar som inte finns här hemma.

Hur är det skälv Anton, har du blött linan något på sista tiden eller är du upptagen med annat.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Go kväll
Nej du Hasse har inte kommit i närheten ens.O nästa vecka så är det jobb 7 dagar o över midsommar helgen igen.Va skall man göra det är bara att härda ut så länge.Husbilen är packad för jämnan,men vad hjälper väll det.Tiden kommer även för mig hoppas jag.Snacka om skit fiske dom sista 2 åren.
Ratta lugnt :mcride:anton
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Så har jag under ett par dagar varit och fiskat i Abborrgölen och SM-gölen i trakterna av Eksjö tillsammans med en annan profil som syns i Fiskeforumet ibland. I den interna tävling som vi hade utgick jag som segrare med två st regnbågar mot en för "profilen". Jag vill inte namnge vederbörande eftersom han är lite känslig och kanske misstycker med att jag offentliggör hans namn i dylikt sammanhang.
Givetvis har han all rätt i världen att själv träda fram om han vågar, fa´n trot!

Jag hade dock hoppats att Anton skulle dyka upp och vara med. Men kanske stämde detta inte in med hans planer som blev lite förändrade på grund av mig, men det, det är en helt annan historia.

Anders
Segrare i internfisket i Eksjö 2009
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hurra,Hurra,Hurra,Hurra Anders det var väldigt duktigt gjort av dig, att med en sån Akuratess slå självaste Profilen i en fisketävling och med hela 2-1 det måste ha varit väldigt nervpåfrestande att vinna med så små marginaler??.

Men efter att ha studerat HBK:s Medlemsmatrickel efter namnet " Profilen" och konstaterat att han finns inte med i rullarna,så utgår jag i från att det inte är en fullvärdig medlem som kallar sig för "Profilen", och det sätter ju ingen prägel på att spektaklet skall betraktas som en bedrift av att du ska slå en icke medlem ELLER???.

Men som fiskekamrat vill jag inte vara petig med vilket motstånd du har stött på i fisketävlingar utan jag grattulerar naturligtvis till din vinst VEM nu motståndaren än må vara?.

Jag kan nämna som hastigast att jag är i Borghamn för att fiska i Vättern, men helt utan någon Profil att gämföra mig med.

Fortsatt skitfiske på er från Losern.:rolleyes:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Vadå små marginaler? 50% bättre eller dubbelt så bra. Kan man kalla det för små marginaler? Får nog lyssna med Gusums folkskola om deras utbildning i matte.

Jo, jo fiska du i Vättern, men du får väl hålla dig till ytvattnet eftersom halva reven på rullen gick åt när du kastade upp i kraftledningen som passerar Eksjö.

PS tillagt långt senare. Om det mot förmodan finns någon som läst ovanstående och tidigare inlägg i detta tjatter så vill jag poängtera att nämnda profil inte alls, nödvändigtsvis måste komma från Gusum, vilket olyckligtvis skrevs. Kan tyvärr inte korrigera detta enär katten åt upp radera-knappen till följd av dålig utfodring under fiskedagarna i Eksjö.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hej Fiskekamrater.

Det här inlägget kommer att bli långt,så ni som tycker att det är för mycket text i inläggen ombedes att sluta läsa från och med nu.

För det första så har min Adeppt varit inne och Hasplat ur sig en massa osammanhängande påstående som inte kan vara obesvarade.

Så här kommer en sammantagen rapport från det som (han beskriver som) segrare i
( internfisket??).
Då borde väl alla deltagarna medelas att det är just en (Fisketävling" ELLER ")??.

För det andra: om man är så uderfundig att man inte medelar om dom "NYSS uppsatta" statuterna gäller för att bli, 1:a i klubben för att man har lyckats med bedriften att få ( "något på kroken"), så är det väl inget att ge uttryck för att man är bäst inom gebitet fiske ELLER???????????.

För det tredje: Det skall inte förunnas, att det kan förekomma att en och annan Rochey som har en sån tur att landa en och annan fiskkrake ,UTAN att redogöra för vikten av fångsten med bildbevis eller annat för att registera sin förträfflighet av att("VINNA")en och annan tävling,som av just av honom anses som ett bevis för att man är (Topp off the gun).??????.

Sen för dom som inte var med vid Abborrgölen och fiskade om den högsta titeln vad det gäller att vara främst i fiskeligan, kan jag bara redogöra för vad Adepten menar med att ( Jo ,Jo fiska i Vättern, men du får väl hålla dig till ytvattnet? eftersom halva rullen gick åt när du kastade upp i kraftledningen som passerar igenom Eksjö)

Jo förvisso var det så att jag kastadade över ett drag som blev kvar på kraftledningen MEN, med den medvetna handlingen förstog inte Adepten att det ingick i kursprogrammet som en utbildningspunkt,som han föresten frågade om första dagen( Vad händer om man träffar kraftledningen med linan blir det kortslutning då ELLER) ?.

Så det är nu med Facit i handen,som jag kan konstater att även Adeppten har förstått vikten av att en fiskelina som hänger i en kraftledning INTE skall hänga kvar där, utan att man måste se till att få ner den för att inte skada fåglar som kan fastna i denna lina och eventuellt bli hängande i den samma.

Så min slutledning av hela Historien blir " POSTIS", var är du när jag som >>BÄST behöver dig för att fortsätta med Adeppterna i fiskeforummet>>. Hör av dig till en urlakad instruktör!!!.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jaha, så känner man sig åter skyldig att svara på Hasse allt för stora förvanskning av verkligheten.

Interntävlingen med 3 deltagare var utlyst i laga ordning och detta var en deltävling. Sammanräkning sker sedan vid slutet av året. Om nu inte Hasse uppfattat utlysningen av tävlingen kan det kanske bero på dålig hörsel eller ointresse att lyssna på sin elev.

Beträffande den pågående fisketävlingen där den vinner som får det tyngsta på kroken så har jag på känn, vilket jag nämnt tidigare, att jag kommer att vinna. Jag krokade något som var så tungt att det finns inte en fiskevåg i universum som kunde klara den vikten. Av humana skäl handlade det här om Catch and release men det var svårt att få loss kroken från tröjan.

Jag har kritiserats för att inte lägga in bild på fångsten så därför bifogas en bild här. Med anledning av vad som skrivits ovan kan vikten ej uppges men alla förstår säkert att det var en rekordfångst.

Beträffande kraftledningskastet som Hasse åstakom så var hans kommentar omedelbart efteråt att han inte var riktigt vaken på morgonen. Att nu, som han gjort, påstå att det ingick i utbildningen är en efterkonstruktion i ett försök att lindra pinsamheten i det hela. Det hade ju låtit mer trovärdigt om än dumt om han sagt att han tyckt sig se en flygfisk.

Slutligen tycker jag mig kunna skönja att självsäkerheten börjar vackla för karln enär han börjar ropa på hjälp av Postis. Kanske detta är ett resultat när man ljuger in sig i ett hörn!

Nedan det största jag krokat i år!!!!!!!!

HasseP(2).jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fiske-Tjatter

För att räknas som fångst i en fisketävling, ska det väl hämtas ur vattnet?
Om det gjordes så i det här fallet, så är det inte fråga om fiske, utan livräddning.
Borde i alla fall rendera stilpoäng eller en medalj om det nu är så att fru P ville ha tillbaka honom.
Calle :)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Tack Calle för dina kloka ord, det har man inte varit bortskämd med på länge(kloka ord alltså).

Som du kanske förstår så har man det inte lätt med att få vissa adeppter att förstå hur ett och annat hänger ihop.

Men ,Men Har man gett sig in i leken så får man leken tåla som det så vackert heter.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

För att räknas som fångst i en fisketävling, ska det väl hämtas ur vattnet?
Om det gjordes så i det här fallet, så är det inte fråga om fiske, utan livräddning.
Borde i alla fall rendera stilpoäng eller en medalj om det nu är så att fru P ville ha tillbaka honom.
Calle :)

Helt rätt Calle. funderingar fanns på att sjösätta fångsten men jag avstod, håven är för liten

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Anders, Anders , Anders.

Nu blir det lite Pinit för dig, men som vanligt måste jag rätta till dig i ditt inlägg.
För det första så heter det att Återisätta fisken ( Sjösätta det gäller BÅTAR ).

För det andra så andvänder man inte håven vid återisättning av fiskar.

Tvärt i mot dig så känner jag inte något skyldighet om att gå in och rätta dig, men om man inte nämner saker vid sitt rätta namn, så blir det bara svårt att förstå vad skribenten menar med dom felskrivna orden.

Men hav tröst Anders, det blir säkert en bra fiskare av dig med varefter tiden går,det gäller bara att ta små steg i taget och lära sig rätt i från början.:)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

OK OK OK OK
Knuffa i då, det bör väl begripas. Funkar på på stora fiskar, lärare och båtar eller .......
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Kära lärare.

Förstår att du likväl som alla andra lärare behöver en lång ledighet och därför uppmanar mig att "hålla käften" medans du själv skall få ligga i hängmattan och få kroppen att anta något annat än den kritvita färg jag sett så här långt under terminen.

Men så lätt skall du inte få komma undan. Så vitt jag vet finns väl en skyldighet att lärare skall ge stödundervisning åt behövande elever. OK, troligen har jag fel men jag skall ringa skolverket för att få detta infört i skolstadgan, för så lätt skall du inte komma undan.

Kräver att åter få starta från lektion nr 1, men då får det fanimej blir ordning på torpet och att läraren tar sitt jobb på allvar och gör skäl för lönen.

Har nu enligt order tagit semester och ligger i hängmattan tillsammans med min galanta hustru och en flaska champagne.

Eleven
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen