Sv: Fiske i Medelhavet
Haha ja..du Ranko.... allt kan vara beroendeframkallande... även att vara gift kan bli ett beroende.... så det gäller att avväga här i livet eller göra det enkelt...
Nu har jag varit här sedan den 18/11 och fiskat lite av varje.... första veckan fiskade jag så mycket att jag fick ont i rygg och axlarna... ok det behövs inte så mycket för mig då jag har Artros... allt enligt Fk..... hur som helst så började tiden här med spinning... och spinning... det blev inte ett ända napp... och det kunde jag inte förstå.... för det första så skulle ju här vara ett av de bästa ställen för offshore fiske i världen.... och för det andra så tycker jag att "han där uppe" nu borde "ge" mig en stor fisk eftersom jag har kört så långt för att komma hit... över 7000 km från Kreta.... men så lätt verkar det inte vara

.... Vi har varit ett par ggr i Dakhla för att handla mat och ett nytt fiskespö (tror att jag nu har 11-12 spön i H-bilen) det blev ett surfcastingspö på 3,6 m då jag är rädd för att större skulle slita hårdare på min rygg... Enligt säljaren (då jag vet inget om surfcasting) så ar det ett bra spö kostade 500.-Diram och jag prutade ner till 450 Diram... inte mycket... min Sorön 700 rulle tänker jag använda och där sitter på ca 350 m 0.22 braid line Momoi... så bättre (bättre eller dyrare) lina kan jag nog inte hitta....
Här i El Agroub står vi på en bra plats, här finns några araber som "bor" i dessa typiska arabiska tält och så finns här en militär som övervakar stället och oss... nåja vi sitter ofta och dricker the och snackar om hur stora fiska som har slitig sig

.... De avbryter ungefär vart annan dag så kommer en annan militär... men efter en vecka så har jag lärt känna alla tre... Araberna här fiskar längs stranden ... men aldrig jag sett dem få fisk här.... däremot bjöd de med mig på en tur till kullen ett par km bort för att fiska, de sa att där finns mycket och stor fisk.... självklart fick vi inget den dagen.... ett par dagar senare så frågade de igen men då tackade jag nej... då det är väldigt komplicerad att ta sig ner från berget till havet... de fiskade till 05 på morgonen ... och sen när det var lunch tid så bjöd de mig in på lunch.... de hade nu tagit 4-5 fiskar på ungf. 1 kg st... jag vet inte om fisken heter "burre" eller om de menade något annat när de sa come Peter burre burre.... fisken hade de grillat och förutom gruset som man fick mellan tänderna så smakade fisken inte så mycket.... det var i vart fall ingen större sensation... en dag blåste det kraftig i rätt riktning så jag tänkte försöka fiska med ballong.... och jag fick sardeller av araberna som tittade nyfiket på....två fiskar lyckades jag fånga... jag hade aldrig sett dessa för så jag frågade araberna.... no no ....och så förklarade de att fisken är farlig och att jag skall akta mig för att bli stucken av fiskens piggar.... ingen särskild lyckad fisk premiär i vart fall..... efter flera dagars försök så tänkte jag fiska efter squid ... och redan på första kastet fångade jag en... sen kom den ena efter den ande... och två stora på ca 1,5 kg, de är nog de största squid jag har sett just nu i vart fall....
Annars händer här i W.S. inte så mycket och jag började fundera på att köra längre söderut... I går så kom förbi en av de stora off road bilarna som de professionella surf kastarna kommer i... jag frågade om han hade tagit något.... och så sa han kom här så får du se.... han hade inne i bilen ett gammalt kylskåp som låg på "rygg" öppna så får du se sa han.... och när jag tittade ner i kylskåpet så såg jag två rejält stora fiskar och säkert 7-8 som var på 3-5 kg.... Bra sa jag har du tagit den där ute.... och så pekade jag mot hörnet på stranden ca 1 km bort... han nickade ett stort JA.... HHmmm tänkte jag kanske jag ändå skulle pröva mitt nya surfspö.... så jag gjorde allt i ordning för ett par tim fiske och en stor flaska vatten till hundarna och mig packade jag också ner... sen hoppade Wovi upp på scootern medan Tilka springer vid sidan om... hon gillar det bäst.... scootern kämpar sig fram i offroad körningen... Saharas sand kan både vara mjukt och hårt... jag har lärt mig lite vart som är hårdare och försöker köra där så ofta det går.... men de sista 400 meterna får vi gå då scootern inte klara av lössanden.... väl nere vid stranden (där vi nu är helt ensamma) så ser jag att havströmmarna är väldigt nära land bara ca 4-50 meter från land ser man hur havströmmar möts då de går i olika riktningar och möts precis där jag nu står.... kanske ett gott tecken tänker jag.... och gör i ordning för att börja fiska.... redan på första kastet märker jag att spöet är ett skit spö... inte mycket flexibilitet i detta spö.... har jag ett stumt spö så får jag snabbar ont i lederna... ett mjukt spö gör att energin jag använder för att kasta ut stoppas sakta... ett styvt spö så blir stoppen snabba.... jag kommer nog som bäst ut ca 100 m men det räcker och blir över nu när havsströmmarna är nära land.... redan efter ca 10 kast så börja jag få ont och blir lite irriterad på att jag köpte ett "skit spö" (min snålhet bedrog mig) så det blir en del pauser... Wovi och Tilka springer och leker längs stranden medan jag lägger mig i den fina sanden för en behövande paus... jag tänker prova lite längre bort så kan jag kasta in i strömmen med 45◦ vinkel... min koncentration på fisket just nu är inte så stor.... utan jag försöker njuta av naturen solen eftersom jag säkert inte får någon fisk i dag heller.... plötsligt bryts mitt dagdrömmande av att en kaskad med vatten stänker upp och i nästa sekund så drar det rejält i mitt fiskespö... det hinner säkert gå några sekunder innan jag har fattad vad som har hänt... nu skriker rullen och linan rusar ut.... HERRE GUD... JAG har ju fått en fisk på kroken.... rusningen är väldigt kraftig och jag låter fisken rusa på ca 50 meter.... sen ställer den sig på botten.... och det är omöjligt att veva in.... så allt jag kan göra just nu är att hålla linan spänd och vänta tills fisken ger upp med att stå stilla.... efter ca 5 min så börjar den röra på sig och mer lina rusar ut... nu börjar fisken en kamp där jag måste tänka på vad jag gör.... han försöker hoppa upp och skaka av sig kroken... men jag är beredd och har redan spötoppen nere i vattnet.... han försöker med att slå från ena sidan till andra ... men även där måste jag stoppa honom... nu är fisken uppe i vattnet.... så jag går bakåt för att pressa honom in mot stranden.... jag har redan här förstått att detta är inte en så liten fisk.... och då kommer min undran... hur skall jag landa em sådan fisk... min huggkrok ligger 50 meter längre bort.. och vågorna är säkert 0.5 meter höga.... shit jag skulle ha kortbyxor på mig nu tänker jag.... under tiden jag pressar fisken närmre land så fumlar jag med livremmen och snart står jag i kalsonger.... för att inte blöta ner byxorna.... sakta men säkert kommer jag mina 50 meter bakåt till huggkroken... men än har jag ca 50 meter kvar att dribbla med fisken.... men nu har jag i vart fall en huggkrok och mina byxor bör inte nu bli blöta.... så jag börjar veva in... lite.... efter lite närmar fisken sig land.... efter ca 5 min till så ser jag fisken.... oj! den är nästan 1 meter lång och jag ser att det är en ganska stor Almco jack (Eng) .... snart är fisken trött och jag kan dra in honom till bränningarna... där sätter jag huggkroken i honom... JA.!

... nu har jag honom... jag inser redan nu att mitt tidigare rekord på Almco jack (Litza Gr.) är slaget men jag vet inte hur många kilo mer denna väger... att stå här ute på en strand nära sahara helt ensam med en så stor fisk känns lite surt... för hur skall jag kunna släpa fisken 400 meter till scootern och hur gör jag när jag väl är där... så jag gick runt på stranden för att leta efter något snöre som jag kunde använda mig av... detta är nog en av fördelarna med all plast och skräp som ligger längs stora delar av världen fina stränder att man oftast kan hitta just det man behöver, jag mins en gång när en fransman hade förlorat toppen på "skorstenen" till gas kylen... han gick ca 15 min längs stranden och kom tillbaka med en massa olika plast saker han hade hittat.... sen satte han igång och gjorde en ny topp till skorstenen... och sen fungerade kylen helt normalt igen.... ok... nu har jag snöret... då uppstår nästa problem... mina värkande axlar kan de klara hålla uppe fisken så länge som vi behövs för att komma fram till scootern.... på med byxorna och packa ihop fiskegrejerna.. sen började vi vår tripp över sanddynorna... hela tiden ser jag små ljus grå ödlor som springer så fort vi kommer nära dem... Wovi och Tilka gillar skarpt detta och springer hela tiden efter ödlorna.... snart känner jag av värken i axlen och byter sida... men det blev inte mycket bättre... så nu släpar jag fiskstjärten i ökensanden.... ok tänker jag det är säkert inga problem... och efter en liten stund så är en tredjedel av fisken i sanden och gör ett fint spår... Vi kom fram till scootern... men fisken såg ut som en urtids fisk som helt var täckt av sand.... jag lägger fisken i boxen bakpå scootern en bit av fisken och stjärten sticker ut och jag hoppas att jag inte tappar fisken då det är ganska skumpigt att köra här i sanden....
Väl tillbaka så möter jag Mohamed... han undrar hur fisket gick.... äähhh... jag fick bara en liten fisk säger jag med ett leende... samtidigt ser han den stora fiskstjärten som sticker ut ur boxen.... ÅÅHhhh Pitor (som de kallar mig för) du har en stor fisk... och så tar han fisken och nästan rusar iväg till de andra.... som sen kommer och gratulerar mig till fångsten.... de undrar om de skall hjälpa mig med fisken till H-bilen.... no..no.... I Give it to you... och så blev alla så himla glada.... att se deras glädje var nog det bästa ändå....
Herri eller vad han nu heter sa kom med Pitor och se vad vi gör... de hade precis slaktat en get.... och förklarade för mig att det är en muslimsk högtid i dag så de skall grilla geten och jag är välkommen att äta med dem lite senare... Fisken kan vi äta imorgon sa Harri.... vist vist sa jag....
Senare på kvällen så att vi 8-9 per vid bordet och åt grillad get.... och drog den ena lögnen efter den andre om hur stora fiskar vi har fångat eller förlorat.... Harri och jag bestämde att jag skulle väcka honom så vi kunde köra ut till udden kl 07.00 på morgonen dagen efter...
Jag vaknade utan väckarklocka 07.10 och snart hade jag väckt Harri... Wovi och Tilka fisk också följa med.... de har en suzzuki och den tar sig lätt fram här i ökensanden... så snart var vi på fiskeplatsen.... i dag blåste det mycket mer än i går... och strömmen var längre ute... men vi satte igång att fiska.... det tog inte många sekunder då dök den första offroad bilen upp sen kom två till.... nu var vi 5 fiskare som skulle stå på udden för att få den bästa platsen..... jag bestämde mig för att stå lite vid sidan om då jag kastar inte så långt som de professionella... de kasta upp till 200 meter ut... efter ca 1 tim och ingen har fått fisk så tar alla en paus... men det dröjer inte länge förrän en av killarna skriker fisk .... och så rusar alla ner för att kasta ut så snabbt som möjligt.... att surf fiska här är väldigt jobbigt... först ett kraftfullt kast för att komma ut så långt som möjligt... sen skall man omedelbart veva in.... och det så snabbt som möjligt... draget skall surfa på utan som en liten speedbåt.... En av killarna får ett rejält hugg... och linan rusar ut säkert 100 meter.... det är inte mycket han kan göra då fisken har gjort sthelt mate.... redan nu har killen fått rusa iväg ca 200 meter för att linan inte skulle ta slut... vi andra fiskar vidare medan han står där som en staty gjort av en dålig konstnär... benen brett isär ryggen böjd och armarna rakt fram som håller om en "stång".... efter ca 20 min så ser jag hur han pressar och pressar fisken närmre land.... och 10 min till så kommer en kille och hjälper honom... det behövs båda för att bära fisken till platsen vi är på och jag ser att detta är en riktig stor fisk.... säkert över 25kg.... de visar mig att på fisken ena gäl lock så sitter där en pilspets kvar... någon har skjutit med harpun tidigare på fisken men tydligen har den lyckats slita sönder pilen och kommit loss.... redan vid denna tidpunkt var fisken kraftfull.... Jag tar längre och längre rast då min värk gör sig mycket påmind.. under tiden så landas 5-6 fiskar där de ligger mellan 5-7 kg st.....
Harri och jag tog inte en enda firre denna dag..... De killar som fiskar här nästan varje dag de är inte Marockaner men de bor i Marocko och är fransmän.... berättas för mig... sen säljer de fisken och har ett bra liv här... för Almco Jack får du 30.-Diram (ca 27.-Skr) /kg... så tod de 50 kg fisk i dag så gjorde de på ett par tim jobb ca 1400.- Diram inte dåligt här nere...
Senare under dagen pratade jag med militären om vatten.... så nu har jag fri tillgång till vatten så länge jag står här

...... Harri hade grillat fisken så alla män och jag satt vid ett bord och åt allt vi kunde av fisken.... En mans fru är också här men jag ser henne aldrig lämna tältet... däremot inser jag att hon lagar allt annat till maten och efter maten så vi män här har det bra...

.... Harri och Mustaffa åkte iväg för att fiska.... så jag passar på att gå en tur med hundarna... då möter jag en hel familj... som bjuder in mig i deras tält.... där bjuder de på the och en massa goa kakor.... så nu orkar jag snart inte äta mer.... när jag skriver detta så är kl lokal tid ca 21.30.... och än håller magen sig lugn

....
Många av mina vänner har varnat mig för att åka till West Sahara... men just nu kan jag bara säga åk hit... för mycket bättre kan det inte bli i livet....
Kram och godnatt från Wovi & Tilka & Peter