• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske i Medelhavet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten: Det verkar vara ett häftigt fiske!

När du fiskar med flöte, är det glidflöte eller ett fast flöte?
Tänker att med glidflöte så kan man lätt ställa in djupet för draget.

I Spanien och Portugal så fiskas det mycket ifrån pirar och kajer. Alla som jag sett fiskar BARA med bottenmete, INGEN kastar med vanligt drag som vi gör i Norden. Varför? Finns det ingen "predatorfisk"

Jag har alltså inte vågat göra bort mig med vanligt spöfiske även om jag varit sugen på att prova.

Apropå att fiska makrill i Norge: Vi fiskar varje sommar i Norge. I år så har där varit rent otroligt mycket makrill. Undrar om den ökar?

Tack för att du håller liv i denna tråden! /Roy


Bild: e n timmas fiske i "makrillkok"

Visa bilaga 180410

Faktisk tycker jag också det.... speciellt om en stor calamri hugger :D....
Att "meta" med flöte är nog det enklaste sättet att fiska calamari.... Jag bygger om vanliga flöten till glidflöten så det går att ställa in djupet.... denna vinter kom jag på att använda sprutor modell större som flöte.... fungerar jättebra och så kan man arrangera så att de lyser, sätt in en LED med ett knappbatteri :D

Att fiska med drag går bra från en pir eller i en hamn.... här i Grekland är det som du skriver att de fiskar med bottenmete, men yngre personer har börjat spinnfiska,
När man spinnfiskar i östra delen av Medelhavet (har bara erfarenhet av den östra delen) så är det bra att veta vilka fiskar som finns i havet och under tiden man fiskar, för många predator (jägare) har sin egen säsong... även om det finns en del som man kan fånga året runt ...typ Lavraki (havsabborre) och även Barracudan
Jag brukar säga såhär till Grekerna när de frågar varför jag står här och spinnfiska.... testar man inte så får man inget..:confused:

Här är bästa tiden för spinnfiske från Aug -mars... sen kommer värmen och då försvinner predatorn till djupet...

Har man bestämt sig för att spinnfiska i Medelhavet så är det bra att ta reda på vilken fisk det finns i området och när det är rätt säsong att fiska dem....
För flera år sedan träffade jag en tysk som också övervintrade i Monemvasia, han ville börja fiska så han köpte ett spö och rulle av mig.... sen hade jag "fisk lektioner" jan, feb och mars.... inte en enda fisk fick vi... han lärde sig kasta långt men det hjälpte inte..... i april månad bestämde jag att köra till Neapoli för att prova fiskelyckan där.... medan jag "packade ner H-bilen" så fångade han sin första fisk.... en Barracuda på ca 1kg.
Många som spinnfiskar här nere använder små wobbler och vevar in långsamt....
Jag började spinnfiska när jag var i Mesini... köpte ett spö och en rulle samt en stor Wobbler (Max Rapala no17) .... sen ställde jag mig bredvid andra i hamnen.... alla tittade på mig då jag tog i när jag kastade .... och vevade in rent för snabbt...
En fiskekompis berättade då hur jag skulle göra...
De fick en massa Barracudor.... även om jag gjorde som de sa så fick jag inget. :confused:
Detta var ändå lite frustrerande ...för jag gjorde ju som de..... jag såg flera ggr fisken attackera Wobblern men de hög aldrig.:(
En dag när jag var själv i hamnen så tänkte jag om jag vevar snabbt.... så kanske fisken inte ser att det är en fake fisk.... och så började jag veva snabbare....
Först tog jag en Barracuda.... sen en liten Litza... Nu kändes det mycket bättre :D

Med tiden lärde jag mig hur jag skulle ta fisken.... Jag började veva så snabbt att wobblern ibland surfade på ytan.... och detta var väldigt effektivt...för nu både syntes och hördes betet mycket bättre, och fisken hade nu inte tid att fundera över om det vare en fake fisk... så de hög... och många ggr snabbt och kraftigt....
Nackdelen med denna typ av spinnfiske blev att jag fick värk i kroppen..... men som jag ser det så är det det bästa sättet att spinnfiska runt Medelhavet.....

Jag använder mig av flera olika fiskemetoder.... bl.a. fiskar jag med ballong (stor sopsäck) och 900 meter lina :eek:
Jag har under åren hört många olika sätt att fiska här runt Medelhavet... bl.a med zoga...... Zoga är en bly klump på 100-300gr... en fast krok och möjligheter att montera fler.... men ingen har velat visa mig hur det fungerar. :(

För ett par veckor sedan så såg jag att en fiskare försökte reparera en skada på sin platbåt.... fått en större reva på kölen....
Jag pratade lite med honom ....men han var inte intresserad.... så jag gick vidare...... Några dagar senare tar han upp båten igen.... reparationen av skadan hade inte lyckats.... så han får hjälp av en lokal reparatör..... och han börjar täta skadan med glasfiber.... då jag går förbi 2 ggr om dagen (ut med hundarna)... så såg jag vad de gjorde..... på kvällsturen så är där ingen så jag går fram och känner på reparationen....plasten hade inte härdat och allt var mjukt......
Nästa dag vid morgonturen..... och det är ingen där så känner jag på reparationen.... och den har fortfarande inte härdat.....
När jag kommer tillbaka från hund turen så är båda där.... jag tycker synd om dem då jag inser att de inte förstår så mycket om plastning....och här på Limnos är det nog inte lätt att hitta en duglig hantverkare.... så jag berättar för dem vad jag anser och reparationen och att jag har kunskaper att laga skadan.... De acceptera mina kunskaper och så har jag mitt första "jobb" här i Grekland....
Det tog ca 1 vecka att laga allt snyggt ... 2-3 tim om dagen... och det är vad jag klarar även om jag fick ge upp efter 5 min när jag skulle slipa med vinkelslipen.... slipjobben fick de nu göra... jag behövde bara berätta hur jag ville ha det. :)
Båten kom i sjön och allt fungerar perfekt.:)
En dag säger Manoli (ägaren av båten) i morgon får du följa med och fiska....vi avtalade tid kl 06 :confused:.... jag var lite orolig och sov inte bra den natten, för normalt sover jag till 9-9.30 och det gör hundarna också.... så jag var orolig för att inte vakna till den tiden .....
Kl 06.15 är jag klar med hundarna... och så går jag till båten där Manoli redan väntar på mig....eller oss... för Wovi fick följa med...
Båten är 6,5 M och har en 150 Hp utombordare...
Wovi är båtvan och hoppar själv ombord... jag är lite stelbent av all värk i kroppen.... men om jag tar det lugnt så skall jag nog komma ombord....
Vi kör snabbt ut till den vanliga fiskeplatsen här för calamari.... och så säger Manoli, vi måste fånga många calamari för vi skall fiska med levande calamari.... när vi har ca 12-15 st så åker vi vidare (han har en tank i båten där vi håller calamari levande under turen)....
För att inte göra en lång historia av en fantastisk fiskedag, så kan jag säga att Manoli lärde mig nu hur man fiskar med zoga....
På fotot ser ni en av fiskarna jag tog (en Fagri comodo Gr.) på nära 10kg. .... och den största fisken vi tog var på 24,5 kg....(en Amberjack)
Totalt fångade vi över 50kg fisk på denna fisketur :D:D:D:D

Så nu har jag lärt mig det bästa sättet att fånga en större fisk i medelhavet.... Vi körde ut 25 sjömil så jag inser nu att med min lilla båt så funkar det inte.....
Nu har jag en önskan i vart fall som jag vill skriva på min julklapps lista till jultomten... :twitcy::twitcy::twitcy:

Så ge aldrig upp om ni är ute efter en stor fisk......


IMG_20190917_142609.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo glömde skriva att det hade varit häftigt att fånga makrillen med ett flugspö.... jag har mitt med mig, men min värk sätter snabbt stopp för detta roliga...:(
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.730
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Faktisk tycker jag också det.... speciellt om en stor calamri hugger :D....
Att "meta" med flöte är nog det enklaste sättet att fiska calamari.... Jag bygger om vanliga flöten till glidflöten så det går att ställa in djupet.... denna vinter kom jag på att använda sprutor modell större som flöte.... fungerar jättebra och så kan man arrangera så att de lyser, sätt in en LED med ett knappbatteri :D

Att fiska med drag går bra från en pir eller i en hamn.... här i Grekland är det som du skriver att de fiskar med bottenmete, men yngre personer har börjat spinnfiska,
När man spinnfiskar i östra delen av Medelhavet (har bara erfarenhet av den östra delen) så är det bra att veta vilka fiskar som finns i havet och under tiden man fiskar, för många predator (jägare) har sin egen säsong... även om det finns en del som man kan fånga året runt ...typ Lavraki (havsabborre) och även Barracudan
Jag brukar säga såhär till Grekerna när de frågar varför jag står här och spinnfiska.... testar man inte så får man inget..:confused:

Här är bästa tiden för spinnfiske från Aug -mars... sen kommer värmen och då försvinner predatorn till djupet...

Har man bestämt sig för att spinnfiska i Medelhavet så är det bra att ta reda på vilken fisk det finns i området och när det är rätt säsong att fiska dem....
För flera år sedan träffade jag en tysk som också övervintrade i Monemvasia, han ville börja fiska så han köpte ett spö och rulle av mig.... sen hade jag "fisk lektioner" jan, feb och mars.... inte en enda fisk fick vi... han lärde sig kasta långt men det hjälpte inte..... i april månad bestämde jag att köra till Neapoli för att prova fiskelyckan där.... medan jag "packade ner H-bilen" så fångade han sin första fisk.... en Barracuda på ca 1kg.
Många som spinnfiskar här nere använder små wobbler och vevar in långsamt....
Jag började spinnfiska när jag var i Mesini... köpte ett spö och en rulle samt en stor Wobbler (Max Rapala no17) .... sen ställde jag mig bredvid andra i hamnen.... alla tittade på mig då jag tog i när jag kastade .... och vevade in rent för snabbt...
En fiskekompis berättade då hur jag skulle göra...
De fick en massa Barracudor.... även om jag gjorde som de sa så fick jag inget. :confused:
Detta var ändå lite frustrerande ...för jag gjorde ju som de..... jag såg flera ggr fisken attackera Wobblern men de hög aldrig.:(
En dag när jag var själv i hamnen så tänkte jag om jag vevar snabbt.... så kanske fisken inte ser att det är en fake fisk.... och så började jag veva snabbare....
Först tog jag en Barracuda.... sen en liten Litza... Nu kändes det mycket bättre :D

Med tiden lärde jag mig hur jag skulle ta fisken.... Jag började veva så snabbt att wobblern ibland surfade på ytan.... och detta var väldigt effektivt...för nu både syntes och hördes betet mycket bättre, och fisken hade nu inte tid att fundera över om det vare en fake fisk... så de hög... och många ggr snabbt och kraftigt....
Nackdelen med denna typ av spinnfiske blev att jag fick värk i kroppen..... men som jag ser det så är det det bästa sättet att spinnfiska runt Medelhavet.....

Jag använder mig av flera olika fiskemetoder.... bl.a. fiskar jag med ballong (stor sopsäck) och 900 meter lina :eek:
Jag har under åren hört många olika sätt att fiska här runt Medelhavet... bl.a med zoga...... Zoga är en bly klump på 100-300gr... en fast krok och möjligheter att montera fler.... men ingen har velat visa mig hur det fungerar. :(

För ett par veckor sedan så såg jag att en fiskare försökte reparera en skada på sin platbåt.... fått en större reva på kölen....
Jag pratade lite med honom ....men han var inte intresserad.... så jag gick vidare...... Några dagar senare tar han upp båten igen.... reparationen av skadan hade inte lyckats.... så han får hjälp av en lokal reparatör..... och han börjar täta skadan med glasfiber.... då jag går förbi 2 ggr om dagen (ut med hundarna)... så såg jag vad de gjorde..... på kvällsturen så är där ingen så jag går fram och känner på reparationen....plasten hade inte härdat och allt var mjukt......
Nästa dag vid morgonturen..... och det är ingen där så känner jag på reparationen.... och den har fortfarande inte härdat.....
När jag kommer tillbaka från hund turen så är båda där.... jag tycker synd om dem då jag inser att de inte förstår så mycket om plastning....och här på Limnos är det nog inte lätt att hitta en duglig hantverkare.... så jag berättar för dem vad jag anser och reparationen och att jag har kunskaper att laga skadan.... De acceptera mina kunskaper och så har jag mitt första "jobb" här i Grekland....
Det tog ca 1 vecka att laga allt snyggt ... 2-3 tim om dagen... och det är vad jag klarar även om jag fick ge upp efter 5 min när jag skulle slipa med vinkelslipen.... slipjobben fick de nu göra... jag behövde bara berätta hur jag ville ha det. :)
Båten kom i sjön och allt fungerar perfekt.:)
En dag säger Manoli (ägaren av båten) i morgon får du följa med och fiska....vi avtalade tid kl 06 :confused:.... jag var lite orolig och sov inte bra den natten, för normalt sover jag till 9-9.30 och det gör hundarna också.... så jag var orolig för att inte vakna till den tiden .....
Kl 06.15 är jag klar med hundarna... och så går jag till båten där Manoli redan väntar på mig....eller oss... för Wovi fick följa med...
Båten är 6,5 M och har en 150 Hp utombordare...
Wovi är båtvan och hoppar själv ombord... jag är lite stelbent av all värk i kroppen.... men om jag tar det lugnt så skall jag nog komma ombord....
Vi kör snabbt ut till den vanliga fiskeplatsen här för calamari.... och så säger Manoli, vi måste fånga många calamari för vi skall fiska med levande calamari.... när vi har ca 12-15 st så åker vi vidare (han har en tank i båten där vi håller calamari levande under turen)....
För att inte göra en lång historia av en fantastisk fiskedag, så kan jag säga att Manoli lärde mig nu hur man fiskar med zoga....
På fotot ser ni en av fiskarna jag tog (en Fagri comodo Gr.) på nära 10kg. .... och den största fisken vi tog var på 24,5 kg....(en Amberjack)
Totalt fångade vi över 50kg fisk på denna fisketur :D:D:D:D

Så nu har jag lärt mig det bästa sättet att fånga en större fisk i medelhavet.... Vi körde ut 25 sjömil så jag inser nu att med min lilla båt så funkar det inte.....
Nu har jag en önskan i vart fall som jag vill skriva på min julklapps lista till jultomten... :twitcy::twitcy::twitcy:

Så ge aldrig upp om ni är ute efter en stor fisk......


Visa bilaga 180463


Peter... Har du testat med en Popper?, de funkar ofta bra på abborre i våra insjöar här, eftersom du fick napp i ytan, tänkte jag.

Trevlig tråd för övrigt, som jag missat i alla år.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter... Har du testat med en Popper?, de funkar ofta bra på abborre i våra insjöar här, eftersom du fick napp i ytan, tänkte jag.

Trevlig tråd för övrigt, som jag missat i alla år.

Jodå vist har jag provat Popper.... Men jag tycker att Rapalas maxrap är den bästa wobbler om man skall lyckas fånga en fisk....Då den ger dig möjlighet att spinnfiska under ytan för att i nästa stund fiska över ytan (om du vevar som en galning:twitcy:) detta går inte att göra med en popper....

Jag har en id'e om hur man tillverkar en wobbler som gå att fiska både under och över ytan utan att veva som en galning :eek:
Kan också säga att jag har gjort test där jag använder 2 spön en med maxrap på och sen andra wobbler.... Med 90% säkerhet kan jag säga att får jag en fisk så biter den på rapalan :eek:
Men en sak måste man göra... Byta ut sista kroken mot en minst 3ggr så stark.... Har förlorat flera stora fiskar då original krokarna är för klena :eek:

Fotot visar överst en zoga för callamari krokarna är no 3.0 och 4.0
Under har du en zoga för bläckfiskar
Båda är på 200gr
Om man vill vara ganska så säker på att fånga en större firre här nere så måste man ut på djupet.... Minst 50M
Fisken på tidigare inlägg tog jag på 82M djup.... De första 5 min rubbar jag inte den... Sen kom den sakta sakta upp... De sista 20 M är lätt då simmblåsan tyvärr sväller upp så fisken flyter då lätt med upp...

IMG_20190928_085636.jpg
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Tack för ett utförligt svar, och lektionen i sportfiske i medelhavet!

Kul att läsa om flera, för mig okända fiskesätt.
Nästa gång vi åker ner så tar jag med mig lite fiskeprylar.
Skall i alla fall testa lite olika sätt att fiska. Glidflötefiske har jag precis börjat med, kan vara bra att "koppla av" med när man tröttnat på vanligt spinnfiske.

I kinesaffärerna i Spanien/Portugal har jag tidigare köpt några calamaridrag av den typ du visade tidigare.
Dessa skall jag testa nu när jag vet hur de kan användas. Tack för det.

Men som sagt undrar varför INGEN jag sett fiskar på annat sätt än bottenmete? Kan det vara att de hellre vill koppla av och sitta i lugn och ro och stirra på spöspetsen?!?

Tack för dina utförliga inlägg! /Roy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du Roy.... det finns nog många förklaringar till varför du bara ser så många bottenmeta,.
en är säkert att många runt Medelhavet har inte råd att köpa dyr fiskeutrustning...
En är säker som du säger.... att de kopplar bara av :eek:
en annan kan vara att detta är enda sättet att få en fisk ....just där de sitter....
en annan är att såhär har man gjort i årtionde.... (på 1900-talet kunde man fånga en matfisk med enkel bottenmete)
Men oavsett hur de gör... så har jag alltid sagt .... provar man inte att spinnfiska..... JA!....då får man ju ingen fiska alls.... därför har jag aldrig brytt mig om vad andra tycker och tänker när jag spinnfiskar....och det är alltid lika trevligt att se deras snopna miner ifall jag fångar en fisk....
Men idag har jag lärt mig så mycket att jag kan känna om det är rätta vatten att spinnfiska i.... Som här var jag är just nu på Limnos så spinnfiskar jag inte....
Däremot fångade jag 3st (ca 1kg Callamari) idag :)
 
C

chiva

Guest
Hej Muskatten, Jag ska åka till Portugal .Spanien Västkusten i vinter, är amatör men vill prova att fiska. Duger mitt svenska spinnspä med våra vanliga skeddrag och spinnare i atlanten, Vill (kan) inte slänga pengar på dyra grejor, Var i Turkiet nu i höstas, körde runt inni landet. Men vid Dardanellerna sår jag hur folk drog upp fina makriller, Verkade som de hade ett slags bottenmete. Dumt att jag inte kollade närmre.
Känner nåt som brinner inom mej när jag läser om fiske. Kanske det kan bli min nya hobby! Har ägnat mig åt jakt sen liten, Vill Du ge mig en enkely förslag till vad jag ska ha med mig. Inget tvunget, jag kan äta korv mä!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Muskatten, Jag ska åka till Portugal .Spanien Västkusten i vinter, är amatör men vill prova att fiska. Duger mitt svenska spinnspä med våra vanliga skeddrag och spinnare i atlanten, Vill (kan) inte slänga pengar på dyra grejor, Var i Turkiet nu i höstas, körde runt inni landet. Men vid Dardanellerna sår jag hur folk drog upp fina makriller, Verkade som de hade ett slags bottenmete. Dumt att jag inte kollade närmre.
Känner nåt som brinner inom mej när jag läser om fiske. Kanske det kan bli min nya hobby! Har ägnat mig åt jakt sen liten, Vill Du ge mig en enkely förslag till vad jag ska ha med mig. Inget tvunget, jag kan äta korv mä!

Hej Chiva....

Oj det låter häftigt.... fiskarna i Atlanten är mycket större än här i Medelhavet :(....
Du kan använda dig att ditt spinnspö om det är för minst 40gr.... men helst bör du skaffa ett kraftigare (mitt är på max 80gr).... Sen bör du ha en rejäl rulle med minst 200M flätad lina... men vist kan du ha mindre utrustning, men en sak skall vi veta att om en fisk på 3-4kg hugger så går det inte med klena grejer..... jag vet inte hur många fiskar jag förlorat då utrusningen är för klen .... och hur många för klena spinnspö jag köp, för att snart inse att de var allt för klena.... själv använder jag idag ett spinnspö på 3,3M som klarar 28-85gr.... jag tycker att 60gr är bra kastdrag här nere.... och då kan du använda allt som blänker :).... När jag fiskar med wobbler så har jag ett 2.9M spinnspö som klarar 25-60gr....
Sen är det bättre att ha en stor haspelrulle än en liten... eftersom fisken här nere kämpar mycket hårdare än våra svenska firrar gör.... och med en större rulle vevar man in snabbare när man fiskar.... vilket är nödvändigt om man överhuvudtaget skall lyckas... jag spinnfiskar med storlek 600 (6000) upp till 800 (8000) (detta är vanliga storlekar på spinnrullar....
men sen är det ju ändå "han där uppe" som avgör om jag får en fisk :twitcy:
Då varje plats har sitt fiskesätt så är det bästa att fråga lokalbefolkningen eller i en lokal fiskeaffär om var det är bra att spinnfiska...
När jag åker runt så stannar jag till 99% i en hamn eller nära havet .....och då träffar jag snabbare lokala fiskare som gärna berättar om fisket....

Sen tycker jag det är aldrig fel att prova .... det som händer oftast är ju bara att man förlorar dragen.... men efter ett par drag så har man börjat förstå vad man inte skall göra :confused:....

Så lycka till Chiva..... hoppas korven smakar :eek:;) och glöm inte att höra av dig när du har fångat en fisk

Jo en sak till ta med dig för spinnfiske, jiging (från klippor/hamn) bottenmete... och om du har för agn av levande fisk... har du allt detta då behöver du inte äta korv varje dag :twitcy:
 
C

chiva

Guest
P1000736.JPG Tack Muskatten för ett uttömligt svar, Du är ju ett levande fiskelexicon! Ska ut i husbilen i morron och kolla vad det är jag har, med tanke på spöets styrka. Tror jag ska satsa på en bättre haspelrulle, här hemma har jag mest använt en inkapslad abu-matic typ. (insjöfiske) fan va sugen jag blir på fiske, lämnar kanske hagelbössan hemma (jagat kaniner och duvor i Portugal) fiske är nog mer mångsidigt. OBS Det är inte jag på bilden he he.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En annorlunda fångst...

Nu är det länge sedan jag skrev i denna tråd... En av anledningarna är min värk som blir jobbigare att handskas med, med åren....

Jag har gjort av med båten, då jag fick svårare att klara själv av att sjösätta och sen ta den upp..

Men lite fiske klarar jag fortfarande... Jag kan tex spinnfiska i ca 20-30 minuter... Men tyvärr blir det istället väldigt sällan.

När jag körde ner hit i början av hösten så var tanken att jag skulle spinnfiska gofari (eller bluefish som den heter på eng.) här i gränsen mellan Albanien och Grekland finns det mycket bluefish, så jag såg fram emot att få fånga iallafall ett par st...

Så en dag kör jag lite norrut till en fiske plats... Där träffar jag några fiskare från Bulgarien, de hade fångat några på 2-3 kg... Och vad jag förstod så stod de antagligen på de bästa platserna...

Jag fiskade lite längre bort, men stannar innan värken börjat bli för jobbig..
Så jag går bort för att kolla hur det går för dem..
En man var väldig duktig på engelska så vi pratade om fisket här i Grekland...
Sen visar han mig sina "wobbler".. Vid första anblicken ser de väldigt konstiga ut... Långa och smala och utan sked...
Men det som jag gillade var att de såg väldigt naturtrogna ut... Han berättar att en man i Bulgarien tillverkar dragen hemma, och säljer sen dem.
Bulgarien tänkte jag.... Då måste jag försöka skaffa några för där kan de ju inte kosta så mycket.... Så jag frågade vad han har gett för ett drag...
Jag blev totalt stum när han sa.... 42:-€ st..... Och där flög min tanke på att köpa några...

Nu är det mer än en månad sedan jag var där, och det är ändå ca 25km att köra dit, samt oftast väldigt ensamt, om det inte kommer någon annan fiskare...

Idag... Som vanligt gick jag min dagliga 4km runda med hundarna längs stranden... Vädret har inte varit det bästa, och mycket skräp på stranden har åkt längre upp så nu ser den väldigt ren ut...
Efter ca 1,5 km ser jag plötsligt något som jag har sett tidigare.... Böjer mig ner och tar upp wobbler... Jag har hittat en hel del drag på stränderna genom åren här nere... Och till 95% så har havet fördärvat wobblern.... Men denna ser ut att vara väldigt välbehållen....
Och till min förvåning så är det just en sådan wobbler jag ville ha.... Den från Bulgarien. :eek::spinny::twitcy:

Hur den har hamnat här får jag nog aldrig reda på....
Men visst kan man undra om han där uppe än en gång har ett finger med i spelet.. :rolleyes:


IMG_20221206_104123.jpg
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
En annorlunda fångst...

Nu är det länge sedan jag skrev i denna tråd... En av anledningarna är min värk som blir jobbigare att handskas med, med åren....

Jag har gjort av med båten, då jag fick svårare att klara själv av att sjösätta och sen ta den upp..

Men lite fiske klarar jag fortfarande... Jag kan tex spinnfiska i ca 20-30 minuter... Men tyvärr blir det istället väldigt sällan.

När jag körde ner hit i början av hösten så var tanken att jag skulle spinnfiska gofari (eller bluefish som den heter på eng.) här i gränsen mellan Albanien och Grekland finns det mycket bluefish, så jag såg fram emot att få fånga iallafall ett par st...

Så en dag kör jag lite norrut till en fiske plats... Där träffar jag några fiskare från Bulgarien, de hade fångat några på 2-3 kg... Och vad jag förstod så stod de antagligen på de bästa platserna...

Jag fiskade lite längre bort, men stannar innan värken börjat bli för jobbig..
Så jag går bort för att kolla hur det går för dem..
En man var väldig duktig på engelska så vi pratade om fisket här i Grekland...
Sen visar han mig sina "wobbler".. Vid första anblicken ser de väldigt konstiga ut... Långa och smala och utan sked...
Men det som jag gillade var att de såg väldigt naturtrogna ut... Han berättar att en man i Bulgarien tillverkar dragen hemma, och säljer sen dem.
Bulgarien tänkte jag.... Då måste jag försöka skaffa några för där kan de ju inte kosta så mycket.... Så jag frågade vad han har gett för ett drag...
Jag blev totalt stum när han sa.... 42:-€ st..... Och där flög min tanke på att köpa några...

Nu är det mer än en månad sedan jag var där, och det är ändå ca 25km att köra dit, samt oftast väldigt ensamt, om det inte kommer någon annan fiskare...

Idag... Som vanligt gick jag min dagliga 4km runda med hundarna längs stranden... Vädret har inte varit det bästa, och mycket skräp på stranden har åkt längre upp så nu ser den väldigt ren ut...
Efter ca 1,5 km ser jag plötsligt något som jag har sett tidigare.... Böjer mig ner och tar upp wobbler... Jag har hittat en hel del drag på stränderna genom åren här nere... Och till 95% så har havet fördärva at wobbler.... Men denna ser ut att vara väldigt välbehållen....
Och till min förvåning så är det just en sådan wobbler jag ville ha.... Den från Bulgarien. :eek::spinny::twitcy:

Hur den har hamnat här får jag nog aldrig reda på....
Men visst kan man undra om han där uppe än en gång har ett finger med i spelet.. :rolleyes:


Visa bilaga 226008
Du är välsignad :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har nu kollat wobbler... Och tänker byta tre krokarna till en som är x3 vmc starkare, eftersom de som sitter på är samma som rappala max rap 17 har, och jag vet inte hur många av dessa krokar fiskarna har brutit av, de är inte gjorda för att fiska i Medelhavet.

Sen hittade jag en loggo på ryggen av wobbler.... Jack Fin... Står det, sen var det bara att goggla...
Och då hittade jag denna länk... Visst är de dyra.... Men vet i tusan om de är handgjorda och kommer ifrån Bulgarien..

Såg sen att de kommer ifrån Italien..

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser ut som en annorlunda design av poppers till gäddfiske
Du kan säkert ta en eller flera gäddor på dessa, men då finns det säkert mycket bättre och framförallt billigare drag om man nu vill fiska gädda...

Jag kollade på lite på nätet om Jack Fin drag... Men insåg snabbt att hade "han där uppe" inte "gett" mig denna, då skulle jag nog aldrig köpt en Jack Fin.... De jag hittade kostar mellan 39-76:-..... € :swoon:

Skall dragen kosta så mycket då är det nog inte många som kan fiska... :swoon::twitcy:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom draget hade lite repor och krokarna var rostiga så "renoverade" jag allt, mattades försiktig ner ytan, och penslade sen på två lager epoxy... Nya ringar och krokar kom också på...
Pga det dåliga vädret körde jag i dag till Plataria.... Och när jag ändå står i hamnen så vill man ju testa och se om min renovering påverkar draget...
Det visade sig att den blev lite baktung, men det gör ändå inget för jag tänker använda den som ett ytdrag...

Första kastet..... Jag tog inte i för man vill ju se hur den beter sig i kastet, och den går jättefint...
Andra kastet tar jag i.... Och kastar nästan 100 meter, :spinny:
Så långt ut kastar nog inte många, men visserligen fiskar de flesta (även jag) inte med ett drag som kostar över 400:- spänn :eek:
Så är här fisk så kommer den säkert att huga på draget... :yes:
Kast 3,4,och 5 händer inget, och nu börjar det regna igen, men jag vill kasta ett sista kast i annan riktning innan jag går nöjd in i hb...
Redan i utkastet hör jag att något inte stämde... Draget flyger över 100 meter innan det landar... :spinny: och i nästa sekund ser jag hur min sprider braid lina hänger ner från spåtoppen...
Linan gick av :msn_cry::msn_cry::msn_cry:
För ett kort ögonblick tänker jag hoppa i...
Men inser att det ligger nog en förbannelse över detta drag... Så jag låter det flyta vidare till nästa... Det är frånlandsvind, så den hamnar nog på Kofur.... Ifall någon tänker åka ner och leta efter den....
Nää... Nu skall jag hänga tvätten i regnet och mata hundarna.... Och sen sätta mig och gråta ... :msn_cry::msn_cry::msn_cry: ......... :twitcy:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha... Ja nu när jag har en kompressor kyl så blir det lätt att frysa "projektilen"...
Sett dessa tryckluft kanoner tidigare på Youtube...
Ända problemet här nere att här är nästan ingen fisk....

Skulle fiska calamari i veckan som gick, men fångade istället nästan 5 kg bläckfisk, så nu blir det octopus Stifado till julmiddag.. :spinny::twitcy:
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
912
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Haha... Ja nu när jag har en kompressor kyl så blir det lätt att frysa "projektilen"...
Sett dessa tryckluft kanoner tidigare på Youtube...
Ända problemet här nere att här är nästan ingen fisk....

Skulle fiska calamari i veckan som gick, men fångade istället nästan 5 kg bläckfisk, så nu blir det octopus Stifado till julmiddag.. :spinny::twitcy:
Förklara för en novis vad skillnaden är mellan Calamari och Bläckfisk
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.092
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förklara för en novis vad skillnaden är mellan Calamari och Bläckfisk

1. Kalamari har långa trekantiga flikar på båda sidor av kroppen. Bläckfisk har spetsiga flikar som är mindre, vid den smala delen av kroppen.
2. Squids är större än Calamaris.
3. Calamari har sidofinnen som löper längs hela längden på kroppen på båda sidorna. I klyftor finns sidofinnen endast för en kortare längd av kroppen på båda sidorna.
4. Kalamari kött är anbudare än det av bläckfisk.
5. Bläckfisk är bäst för fyllning och stygning, medan Calamari är bäst för stekning, stekning och grillning.

Här står lite om just det.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Förklara för en novis vad skillnaden är mellan Calamari och Bläckfisk

Bild no1 är på en calamari och den ser ut som ett "rymdskepp"
De simmar runt, oftast i stora stim.
Fiskas kustnära när vattentemperaturen har sjunkit eller på djupet året runt, och är lätta och roliga att fånga... De fångas med squid drag eller krok o flöte på kvällen fram till 24. Eller 1-2 tim före solen går upp...
Och så smakar de ju himla gott :yes:
Friterad Calamari ringar har ni kanske ättit..

Calamari har två långa klibbiga arma som de kan skjuta ut mot ett byte.
Skeletet är ett långt tunn ben som ser ut ungefär som ett långt skohorn, och så är det genomskinligt.

Jag har hört här i Gr. om de som fångar calamari som väger 7 kg. Troligen kan de bli ganska så stora, men inte så stora som gigant eller hubbel squid/calamari



Bild no2.... Är på en trapsalon, nära släkt med calamari... Och de kan bli riktig stora upp till 30kg har jag fått höra.
Oftast jagar de den vanliga calamari, och fångas samtidigt som man fiskar efter calamari. Den på bilden trodde jag först var en fisk som huggit, eftersom dem kämpade rejält... Min var ändå bara på 2,5 kg.
Jag gav bort den till en vän så jag vet inte hur de smakar, men det sägs att den påminner i smaken om calamari men är lite seg att tugga...


Bild no3 är på en bläckfisk som jag fångade här om dagen.
De lever oftast längs botten där de rör sig fram genom att dra sig fram, men de kan också simma (dåligt) genom att blåsa ut vatten med högt tryck.
En bläckfisk lever ca 1.5år har det berättats för mig, och de kan då nå en vikt på över 5 kg.
Här nere fiskas de med ett kycklingsfot och en stor krok... När bläckfisken tar tag i kycklingsfoten så rycker man i linan så kroken går in i bläckfisken...
Kan berätta att när jag var på ön Samothraki så berättade en gammal fiskeman hur jag avlivar/renasr en bläckfisk... Och jag mådde inte bra av att höra detta....
Men när dagen kom då jag fångade min första bläckfisk och hade bara hans information om hur man sen gör så hade jag inget val (då)
Så medan bläckfisken lever vänder man ut och in på huvudkroppen genom "andningshål" då blottlägger man alla inälvor, bläckfisken kämpade nu med sina tentaklar och slingrade sig runt min arm.... Och i nästa moment tar man tag om alla inälvor och rycker dem ut.:eek::eek::eek:
Jag har bara gjort det denna gång och efteråt mådde jag lite psykiskt illamående.
Men man kan skära av huvudet eller lägga dem i frysen istället..

Många dyker efter bläckfisken här nere då den inte är så snabb på att gömma sig...
Jag fiskar dem med en liten död fisk och ett par trekrokar, eller som nu I dagarna med samma system som calamari..


Bild no 4... Cutelfish eller supia som de säger i Gr.
Denna gräver ner sig i sand och skjuter ut en extra lång klibbig arm för att fånga bytet, men kan också simma och jaga byten.
Cutelfish ser nästa ut som en hand med fingrar (tentacklarna)
Fiskas gärna från en sandstrand med en squid drag som går längs botten.
Här i Medelhavet blir de högst 2-2.5kg men i Atlanten blir de mycket stora jag har själv fångar en på 4kg... Och en kille från Casablanka fick en på 7 kg...
Steks gärna i en panna med lök, vitlök och olivolja, sen stuvar man dem i krossad tomater tillsätter tabasco peppar... Och är sen en läcker rätt som äts med makaroner eller spagetti...
Vill man ha svart pasta så kokar man pastan i bläcket... Än har jag inte provat med de säger att smaken blir bättre...

P1010492.JPG

P1030429.JPG


IMG_20221214_204010.jpg

1920x1080_cuttlefish-HD-Wallpaper.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen