• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske i Medelhavet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fiske har alltid varit en av mina bästa hobbies… så när jag åkte ner med H-bilen september 2010 till Medelhavet drömde jag om att nu skall jag ta stora fiskar dagen lång…. Nu skriver vi 2016 och än har jag inte tagit någon riktig stor fisk, den största jag fångat var en av familjen tonfiskar Långfenad tonfisk på 7 kg (long-finned tuna på engelska)…. Men jag har fångat fiskar som jag aldrig sett och fiskar jag inte viste namnet på och jag har fångat fiskar som jag absolut inte skall röra och jag har fångat fisk som jag inte ville avliva (Svärdfisk), jag har tills dagen datum lärt mig ganska mycket om fisken och att fiska här i Medelhavet, men det mesta handlar om han där uppe vill ge dig en fisk… alltså tur….
Det är nu 2,5 ås sedan jag började riktigt sattsa på fisket och började då med spinning, så jag köpte ett spö (2,7 m max 40gr) en rulle (storlek 40), lina (braidline) och några wobbler sen gick jag ut på en gammal hamnpir i Mesini och började spinning… där var också några Greker som tittade på mig…. Och efter en stund så ryste alla på huvudet, en man kom fram till mig och sa, du skall inte veva så fort… och så visade han mig… Så nu skulle jag nog få fisk.. Och så var det bara att ta det lugnt… jag fiskade dag efter dag, men fick ingen fisk, däremot fick grekerna fisk så jag kunde inte fatta varför de får fisk men inte jag… Vist blev jag lite irriterad och blängde på dem när det fick fisk. En dag när mina ”fiske vänner” inte var i hamnen bestämde jag mig för att testa olika invevningar, jag viste ju att vevar jag sakta så får jag ingen fisk…så jag började öka takten…snabbare och snabbare vevade jag… och plötsligt hugger en fisk, jag blir säkert exalterad och kämpar med fisken… detta är ingen liten fisk för så som den kämpar måste den vara minst på 3-4 kg spöet böjer sig kraftigt och jag är rädd för att förlora min första fisk. Men snart har fisken blivit trött och jag kan veva in den…. Då kommer min nästa överraskning… det är ju bara en liten fisk… jag fattar inte hur den kunde kämpa så kraftigt…. Men jag behåller fisken för den skall bli min middag i dag… sen fortsätter jag och jag fortsätter även att veva snabbt…. Och plötsligt kommer nästa hug… den fisken kämpar inte så mycket… och snart har jag landat min första barrakuda på ca 1 kg… En barrakuda har sylvassa tänder så försök inte att ta ut draget med fingrarna… och helst skall du inte hålla i barrakudan när du tar ut wobblern, håll fast den med foten mot marken, och använd en tång för att ta ut wobblern… för rätt vad de är så vikar den fram och tillbaka med hela kroppen, en gång så höll jag en barrakuda på ca 2 kg i handen… och plötsligt slog han med hela kroppen, och vips satt en av wobblerns krokar långt in i ett av mina fingrar, så den kvällen fick jag besöka sjukhuset, där de tog ut kroken, och det var helt gratis…Barrakudan fiskas vid mörkrets inbrott och sen 3-4 timmar, den ser mycket bra så fiskar du med tafs så ser fisken detta och hugger inte, Jag föredrar att fiska med Rappalas MAXRAP gost 28gr när jag fiskar efter barrakudor… Sen kan jag berätta att barrakudan från västa delen av Medelhavet smakar mycket sämre än den från östra delen, barrakuda smakar gott grillad med olivolja och citronsaft som värms och blir sen såsen, Säljer du din barrakuda så får du ca 7-8.-€/kg på fastlandet i grekland, men på Kreta betalar de dig ca 10.-€/kg
Den lilla kämpen viste jag inte namnet på utan frågade en av de professionellas fiskemännen fru om vad heter fisken, hon svarade att det är en litza (Almco jack på Engelska)… i dag är jag säkert på att det inte är en litza jag har visat bilden för många proffs här i grekland med än har ingen kunnat säga namnet på fiske, efter andra världskriget så har det kommit många okända fiskar (okända i medelhavet) in i Medelhavet via Suezkanalen och varje år fångas det nya arter några är bra och andra är förödande så som fugun (lagopsalla på grekiska) som rensar havet totalt och till råga på allt så är den extrem giftig.
 

Bilagor

  • P1020132.JPG
    P1020132.JPG
    419,3 KB · Visningar: 65
  • P1020284.JPG
    P1020284.JPG
    498,1 KB · Visningar: 60
  • P1020133.JPG
    P1020133.JPG
    328,2 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiske i Medelhavet

Hmm, vad skall man säga?
Jag känner din inlevelse för jakten, och det är spännande, men kan du inte använda rundkrok som inte skadar fisken? Jag gjorde så som en avvändningskur från dödandet. Spänningen var lika stor men "eftersmaken" bättre. Lärde mig av Franska fritidsfiskare vid Seine, de skulle aldrig döda en fisk, eller skada den.

Likaså med jakten i skogarna. Jag begriper att både älgar och rådjur kan öka i antal så att de måste kallras på något sätt, men att kalla sig för djurvän och kärleken för natur som gör att de går i skogen och skjuter ihjäl dessa vackra djur begriper jag inte.

Jag tror att om man begriper hur flyktigt och unikt livet är, så vill man inte avsluta någon annans liv och känna njutning över det.. Numera vill jag inte ens trampa på myror om jag kan undvika det...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Jag kan förstå din empati och inlevelse för andra djur! På den punkten är vi ganska lika men jag är heller inte fullvärdig vegetarian och växter har väl också rätt att leva?
Nu har jag haft förmånen att smaka på Peters Barracudor och Sinagridor. Smakar gôtt!
Själv engagerar jag mig hellre i människans märkliga former av djurplågeri t.ex.
Tjurfäktning eller
Vilda djur på Cirkus
eller tusen och en andra idiotiska beteenden som syftar till att plåga djur enbart för nöjes skull.
Som tänkande topp-predator är jag inte helt säker på vad som är rätt och fel att äta men en sak är jag helt övertygad om: Att döda djur för att överleva är tyvärr nödvändigt, i annat fall borde jag överväga värdet av min egen existens.
Men att medvetet plåga djur enbart för nöjes skull är fullständigt sjukt!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Så nu vet jag hur fisken skall fångas…. Trodde jag…. För ibland kunde jag se att en eller flera stora fiskar kom efter min wobbler men de hög inte…. Och det var ju ganska frustrerande… detta hände flera gånger och snart förstod jag att fisken här i Medelhavet verkar vara mer intelligent än fisken på våra breddgrader… tydligen såg de stora fiskarna att det inte var en riktig fisk, och då hög de inte… så vad gör man då…. Jo! jag tänkte om jag vevar ännu snabbare så kanske de inte hinner se att det är en plast fisk… så jag ökade takten ytterligare.. och det dröjde inte länge innan jag hade fått värk i handen, armen och axeln…. Men jag gav mig inte… och plötsligt hög en Majatiko på wobbler, och de har tidigare ignorerat min wobbler…. Så om man skall lyckas fånga en predator (jägare) så tycker jag att största chansen är om du vevar in så snabbt du bara kan…. Min wobbler surfar ibland på ytan för att jag vevar så fort…. En gång när jag fiskade med en annan svensk i Koroni…. Så surfade min wobbler på ytan…. Och vi fick se en barrakuda komma i full fart underifrån…. Den missade woblern men det blev ett tjusigt hopp på nästan 1 meter över vattnet…. Alltså veva så snabbt du kan… då är chansen större att få en fin fisk, nu är det inte bara fina fiskar som hugger, så det kan vara bra att veta lite om fiskarna innan man börja fiska i Medelhavet…. Jag kom ner med regeln att vet jag inget om fisken så skall jag inte röra den….Nu känner jag bättre till vilka fiskar jag kan eller inte kan röra…. En fisk som du absolut inte skall ta i är Dragena (Gr) den ser ut som den svenska Färsingen, kanske det är samma fisk men här kan den väga över 3 kg… medan den svenska väger max 1,7 kg… nu tar den inte på spinning utan vid mete hugger de små och vid jigging är det lätt att få en stor… Jag har fångat upp till 1 kg och jag kan säga att den inger en respekt när den börja spralla på golvet i båten…Wovi (min hund) hade jag stora problem att hålla ifrån fisken… I Sverige vet jag inte om man äter Fläckig Fjärsing, men här i Grekland är den en delikates i fisksoppa. Själv tillredde jag inte fisken utan en vän som har en restaurang i Cronopediana gjorde en läcker Dragena soppa till mig… Själv har jag klarat mig ifrån att bli stungen av dragenan men fiske vänner säger att om man har problem med hjärtat så kan man dö om man inte kommer snabbt under läkarvård… Små Dragena gömmer sig ofta i sanden och bästa skyddet är badskor… Bilden på Dragenan visar en ungfisk och just denna fångade jag i Cevlik Turkiet…
Sen finns det fiskar som inte är så giftiga … men blir du stuken så får du flera timmars obehaglig känsla av sticket… Germanos, Germanos är en fisk som kommer via Suezkanalen och hör inte hemma här i Medelhavet, men den har anpassat sig väldigt bra. Grekerna gav den namnet Germanos under andra världskriget för tyskarna och fisken kom ungefär samtidigt till Grekland… fånga en grek en Germanos.. så lägger han den på marken och låter solen ta död på fisken… jag frågade en gång varför de gjorde så… jo för vi hatar tyskarna och fisken påminner oss om tyskarna… Här i Grekland äter de inte germanosen… men i Turkiet ansåg många att den smakar gott… oftast grillade de germanosen… Och jag har hört att Germanos betingar ett pris på 25.-€/kg på Cypern..
En anna fisk som också har kommit via Suezkanalen är lagahopsala som grekerna kallar fisken för, denna fisk är en riktig rovfisk och har tömt stora områden i Medelhavet på bl.a bläckfisk och beståndet av kalamari har kraftigt minskat…. Denna fisk hugger gärna på spinning och även jigging små exemplar fångar du lätt om du metar… Du kan ta i fisken.. men för guds skull akta dina fingrar, för får den tar i dig med sina tänder (som är formad som en kabelavbitare) så biter de mycket lätt av ett eller flera fingrar…. Fiske gnisslar tänder när du har fått upp den och du hör tydligt tandgnisslande… fångar du en lagahopsala så behöver du inte vara rädd för dens gift, men om du försöker äta fisken så kan jag nästan garantera att du aldrig mer kommer att äta en lagahopsala eller någon annan fisk…. För den gift är dödlig och mig veterligen finns det inget motgift för denna fisk… Jag har fångar ganska många lagahopsala och den största var på över 5 kg, den fångade jag från stranden i Tersta med spinning… Just runt Irapetra och längs den kusten är det nästan bara denna fisk, de har tagit helt över där i havet… Deras tänder är som sagt väldigt skarpa och använder du ståltafs så biter de också av den… vid två tillfällen när vi har fiskat med sänke (200gr) så har jag fått kraftiga hug… och vips så känner jag inget.. vevar upp och till min förvåning så är det bara de 200gr bly som fisken har tagit… jag är säkert på att det var en lagahopsala som fick en tung lunch…Jag har visserligen träffat personer som äter denna fisk en man i Aydincik Turkiet berättade hur han gjorde och fick fina filéer, men om han lever i dag vet jag inte, här på Kreta har jag hört från några personer att det finns video på youtube hur du tillrede lagahopsala, men sen när vi pratar om det så är det ingen som vågar prova… och det förstår jag mycket väl…
Sen angående BigSpenders inlägg så kan jag säga att 2015 återsläpte jag fler fiskar än jag tidigare har gjort, vist har jag tänkt på liven och när jag nu också inser att fisken kan vara mycket intelligentare än vad vi tror så tänker jag mer än en gång innan jag bestämmer mig om jag vill behålla fisken… kan också berätta om när en vän i Turkiet sa till mig… här Peter ta denna fisk (en typ halvnäbb (det är en liten tjock horngädda)) känner du hur hjärtat slår… och jag blev riktigt förskräckt för den lilla fiskens hjärta rusade iväg säkert pg.a rädslan…
Första foto är på en Dragena
Tvåan och trean är på några Lagahopsala som jag fångade i Monemvasia
 

Bilagor

  • DRAGENA.jpg
    DRAGENA.jpg
    308 KB · Visningar: 45
  • P1030339.JPG
    P1030339.JPG
    449,7 KB · Visningar: 43
  • P1030327.JPG
    P1030327.JPG
    465,7 KB · Visningar: 40
  • P1020086.JPG
    P1020086.JPG
    547,7 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske i Medelhavet

200 g blysänke förloras ibland i havet. Det påminner om jägarna som menar att lite blyhagel i naturen inte gör någon skada. Bly?

Jappe
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Ja.! du Jappe... så länge en är delaktig i detta samhälle som vi har byggt upp och som vi lever i, i dag... så skada han/hon naturen vare sig han vill eller ej... :swoon:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiske i Medelhavet

Det är roligt att läsa någons berättelser där man mellan raderna skönjer en äkta entusiasm, vilket jag tycker mig se i den här fiske historian...

Läste min inlägg om igen, skriven på småtimmarna, och man kan tolka den som om jag tycker att fiskandet och jagandet borde förbjudas, om inte av annat, så av etiska skäl.

Så menar jag inte. Jag har själv jagat och fiskat många herrans år, men kommit på andra tankar senare i livet. Jag ville tipsa om just det att man kan ju faktiskt fiska utan att döda fisken, speciellt om man inte vet vad man skall göra med firren när dådet är fullbordat. Vitsen för min del var mycket att just överlista fisken och fånga den.

Appropa fisken i medelhavet som är en sorlig historia. Fortfarande på femtiotalet var valar, delfiner och hajar för att inte tala om stora flockar tonfisk vanligt förekommande i medelhavet. Ni vet ju hur läget är idag. Och värre blir det. Som om inte det räckte så ökar salthalten där och når förmodligen sådana nivåer att bara speciella livsformer kan existera där. Medelhavet fungerar också som avloppstank för ryssland, Nordafrika, mellanöstern etc. Inte troligt att de kan samsas kring temat för bättre havsmiljö..

Paljan är mycket speciell, då den har flera tillopp men inga utlopp. Att den inte svämmar över och dränker syndarna beror på avdunstningen på sommartid. Det ger också en bieffekt genom att skiten koncentreras i medelhavet, tex tungmetaller. Den är inte heller så gammal, geologisk sett. Tidigare var medelhavet en jättedal långt under havsnivån, men sedan sprack bergkedjan vid Gibraltar och det tog några tusen år innan dalen fylldes med vatten från Atlanten, kanske upphovet till alla historier om syndafallet? Har man topografiska kartor av sjöbotten, ser man fortfarande spåren av de större floderna som mynnar i medelhavet, Ebro, Nilen etc.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Hej

Härlig och lärorik fiskeberättelse!!

Jappe, bly försvinner mer och mer i sänken, ersätts av mer miljövänliga alternativ.

Big Spender, jag sätter själv tillbaka en hel del fisk men tycker nog egentligen att det är naturligare att äta det man fångar.

Finns ju en hel del människor som menar att kroka och drilla en fisk som stressas och kämpar för sitt liv enbart för nöjes skull är rent djurplågeri.

Som vanligt finns det flera sidor av saken.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiske i Medelhavet

Joo, det finns flera sidor om saken, men jag hör sällan djurens perspektiv.

Exempelvis fick min Afghan hund en stroke för två år sedan, bara bum bang. Skrek till och kunde inte gå. Fruktansvärt. Hade jag åkt till veterinären så hade det blivit avlivning eller åtal om djurplågeri. Jag fick avboka allt annat och ägna mig åt hunden de närmaste veckorna. Bära ut henne för hennes behov som hon kunde medla med läten. Realistiskt sett trodde jag att hon skulle dö, troligast genom en ny och kraftigare stroke än den första, men icke. Sedan gångträning under en månad, och mer träning av alla de slag. Efter tre månader var hon fullständigt återställd, tom sinnet för humor...

Med andra ord, människan vill ofta rättfärdiga sitt eget rationella/bekväma handlande och ombeskriver situationen därifrån. Exempelvis att avliva pälsdjur för att det kliar lite i näsan. Men man kan också vända resonemanget och fråga vilken behandling man skulle själv vilja ha om någon exempelvis fångat dig och anser att du kanske blev lite rädd och stressad under kampen. Kanske lika bra att filera och grilla valda bitar istället för att släppa dig fri? Då är frågeställningen mycket enklare, eller hur?
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Jadu, som sagt så släpper jag själv tillbaka fisk, så din liknelse är tämligen bortkastad på mig, däremot så växer motståndet mot catch and release fiske. Det är redan förbjudet på flera håll just pga av att man anser det vara djurplågeri.
Om man nu är en sådan otrolig djurvän så bör man nog inte fiska överhuvudtaget.
Vad gäller din hund så känns det minst sagt oansvarigt att ställa diagnos själv istället för att ta hunden till veterinär, de flesta veterinärer avlivar inte hunden om det inte är nödvändigt.
Nu var det ju tur att hunden repade sig, hade så ej varit fallet så hade du ju både i min samt lagens mening gjort dig skyldig till djurplågeri.

Håller med om att det är förjävligt när folk tar bort hundar för att det kliar lite i näsan men minst lika illa är det när folk låter hundar gå och plågas bara för att de inte klarar av att ta bort dem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiske i Medelhavet

Jag både jagar & fiskar. Beträffande fiske så tar jag vara på den fisk jag får, snabbast möjliga indrillning & omedelbart avlivande. Med jakten är det så att jag följer huvudregeln att ALDRIG skjuta ett skott som man senare får ångra vilket menas att alltid bara skjuta när man är säker på att skjuta ett dödande skott. Påskjuten älg drabbas av sårschock & känner ingen smärta & dör innan smärtan sätter in. Detta vet alla erfarna jägare. Detta med sårschock är bevisat med intervjuer av soldater som har skjutits, det tar ett tag innan smärtan sätter in. Likadant med villebrådet som också är ett däggdjur.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiske i Medelhavet

Det finns olika åsikter vad som är djurplågeri fast samma sak är inte människo plågeri. Jag ser det mer som en fråga om respekt för livet.

Det varierar också med tiden. För inte så länge sedan anordnade Belgarna jaktresor till Afrika. Spännade jakt. Man skulle skjuta negrer. Blev till och med debatt om saken. Men kyrkan tyckte det var okay, då negrer inte har själ.

Verkar lite groteskt idag, men illustrerar samtidigt väldigt tydligt hur värderingar förändras, till det bättre i detta fall. Samma tendens har vi synen om djuren. Ju mer vi lär om dem, ju mer nyanserad ser vi att deras liv är. Tittar man verkligt noga och länge, så funderar man vad menas egentligen med "mänskligt beteende" Är det något bra eller något riktigt dåligt?

Fiske och jakt är okay för min del, bara man vet vad man gör, men skrytskytte med djur som måltavla hoppas jag att människor växer ifrån...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Förra året i Kroatien fiskade jag och grabben.
Spöket (färg: 020 Black hot red) var näbbgäddorna helt galen i. Drog två på raken innan jag tappade draget.
Barrcuda simmade (eller snarare så simmade dom förbi mycket snabbt) jag med när jag fridök i Parga i somras. Trodde att det var stora näbbgäddor först då dom är mycket lika.

Peter :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske i Medelhavet

Hallå muskatten
Kan du lägga lite bilder på redskap du använder?
Du kan även lägga till lite tillagnings sätt.
Vilka fiskar tycker du smakar best ?

Att fiskarna är smartare än våra inhemska tvivlar jag på, kan det vara vatten
tempen som avgör hur snabbt du behöver veva och vilken fiskart du fiskar efter.
Man behöver ha bra kunskap över vatten,tider när fisken går till.
Oftast bara byborna som har koll på sådant.
Hur som haver mkt. intressant och lärorikt tråd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

Nu när vi vet att vi skall veva som f.. vid spinning i Medelhavet då gäller det att man har tränat så du slipper värk, tyvärr finns det andra problem än värken det är utrustningen så jag läste lite på nätet och fastnade för ABU sornö SX då den klarar saltvatten…. Så jag köpte en 20, en 40, en 60 och en 70 storlek… Just 40 storleken är en behändig rulle för spinnfiske tillsammans med ett lätt spinnspö… Men det dröjde inte länge innan jag fick stora fiskar som jag inte hade en chans att landa med denna utrustning så jag köpte ett kraftigare spinnspö för vikter 40-80gr, det blev lite tyngre men snart försvann värken i handen och axeln… nu var jag säker på att spöet klara lite större fiskar… och snart hade jag en stor fisk på… men tyvärr så kunde jag inte landa fisken för linan var för tunn (0.12) och rätt som det var så gick linan av, så nu uppgraderade jag linan till en lite kraftigare …. För nu vill jag inte förlora fler stora fiskar… och snart fick jag napp på en stor fisk… men med en 40 rulle så var det omöjligt att landa en så stor fisk, så jag förlorade också den fisken…. Men nu uppgraderade jag till rulle 60 så nu hade jag ett kraftigt spö en bra flätad lina och en kraftigare rulle… en dag när jag var på klipporna i Ariane och fiskade så fick jag ett rejält hugg, nu var jag säker på att fisken inte skulle slippa undan och en fight började med fisken… men rätt var det var så släppte fisken… och jag fattade inget… förrän jag fick upp min maxrap, då visade det sig att två krokar på den sista trekroken var av… gissa om jag svor över Rappala denna dag… men jag kom på en ny lösning så jag inte skulle förlora fler stora fiskar… jag köpte trekrokar som var 3ggr starkare och bytte ut den sista trekroken på maxrapen mot en starkare trekrok…. Så en dag när jag var ute med min båt fick jag ett kraftigt hug… nu kände jag att jag har överlistat fiskarna och var så säker på att ta hem fisk till middag… men rätt vad det var så släppte fisken, och jag fattade inget, förrän jag fick upp maxrapen, då visade det sig att krokringen hade bänts ut…. Så summan av allt detta är att jag kan aldrig vara säker på att ta hem fighten med en stor fisk i Medelhavet… under min uppgraderings tid som var ungf. Under 1 år så slet jag också ut två av mina ABU sornö, de fick sändas till ABU i Sverige (då jag fortfarande hade garanti) Efter en tid fick jag min belöning, ABU skickade mig två nya Sornö STX i stället för SX då SX hade utgått… nu fick jag mycket bättre rullar…. Men under tiden hade jag köpt en ABU Sornö 60STX så jag var säker på att jag inte skulle få fler problem… trodde jag… för i dag efter ca 1 år så är även STX:en utsliten och behöver lagas, men jag har fortfarande garanti så ABU får fixa detta… Vad vill jag nu säga med detta… Jo! Jag tycker att man skall inte spinnfiska i Medelhavet med för klen utrustning, för du vet aldrig när storfisken hugger, och när en stor fisk hugger här så är det inte som gammeltorsken i Sverige… här känns en 3kg fisk som om du hade ett lokomotiv på kroken… Många fiskare fiskar från båt och de använder inget spö utan har en kraftig lina på en plastrulle…. Men jag har träffar flera som har berättat för mig att de har varit nära att fisken har slitit av fingrarna… och många kapar då linan för de kan helt enkelt inte ”landa” fisken…
En fisk som kan vara svår att landa, även om det är en liten Guldmakrill och som har många namn... bl.a Dorados eller Mahi Mahi.. (Kynygos på Gr. vilket betyder på grekiska jägaren) En Guldmakrill kan här väga över 30 kg, men du fångar knapast så stor från kusten eller i en hamn utan då skall man ge sig långt ut på Medelhavet 20-30Nmil…När jag började spinnfiska för ca 3 år sedan så fanns det ganska stora Guldmakriller, jag har sett flera på 7-10kg men aldrig fångar en så stor, Guldmakrillen kommer under augusti månad då den gillar varmt vatten helst över +25, och jagar då sin favorit föda små horngäddor (Sargana på Gr), många greker fångar just sarganan och använder levande fisk till att fånga guldmakrillen med… När ”jägaren” jagar så har de en fantastisk kraftig blå färg som nästan självlyser …och när du tar upp en fisk så skimrar hela fisken i en otrolig vacker guldfärg…. Som bara varar några få minuter… för att sen bli grå/vit…. Just Guldmakrillen kan du fiska tills oktober slut… och den hugger på allt som rör sig i vattnet… det finns ett tricks när du har fångat din första guldmakrill så är det väldigt lätt att fiska upp resten i flocken… men jag vill inte berätta här om tricket för det känns inte riktig bra av mig att lämna ut… Fisken anses som mycket välsmakande i övriga världen men här i Grekland har den inget högt värde både som fisk eller i pengar… du får ca 7-8.-€/kg … De två sista höstarna har beståndet tydligen drastiskt minskat, för de jag har pratat med har nästan bara fångar små exemplar på under 1 kg och någon hade tagit en stor …. På 1,5 kg, jag har också de två senaste höstarna bara fångat gulmakrill på under 1 kg… men jag släppte dem tillbaka och hoppades på att ”han där uppe” då ger mig en större fisk nästa gång… Även beståndet av sargana har drastiskt minskat under samma tid… jag tror att detta beror mycket på det intensiva fiskande som grekerna har på denna fisk… för när det är säsong för guldmakrill så kommer folk från där och fjärran bara för att fiska efter guldmakrillen… ibland har det i vissa hamnar varit så mycket folk att jag har avstått från att fiska… Jag har fiskat gulmakrill främst med maxrap 28gr och färg spelar inte så stor roll för guldmakrillen är en jägare och tar allt den ser… Om du sen får en guldmakrill på kroken så får du nog uppleva din livs fiskefight… för den hoppar högt och gör allt för att skaka av sig wobbler… vilket de också lyckas med många gånger… På ena foto ser du två ABU Sornö 60STX och två rappala maxrap 28gr
 

Bilagor

  • P1020528.JPG
    P1020528.JPG
    483,7 KB · Visningar: 32
  • P1020529.JPG
    P1020529.JPG
    514,4 KB · Visningar: 30
  • P1030381.JPG
    P1030381.JPG
    633,7 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.166
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fiske i Medelhavet

muskatten, du är en riktig pärla & kunskapsdatabank. Det du beskriver här ÄR helt unikt och ger oss en bild av dagsläget i medelhavet som inte ens kan hittas för utlåning på biblioteket.
Har fiskat en del i medelhavet när jag var ung (inga spinnspö på den tiden) och känner inte igen mycket från dina beskrivningar, därför så roligt med din tråd. Keep going strong & skitfiske från en laxfiskare... ; )
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fiske i Medelhavet

det finns ett tricks när du har fångat din första guldmakrill så är det väldigt lätt att fiska upp resten i flocken… men jag vill inte berätta här om tricket för det känns inte riktig bra av mig att lämna ut…
Du håller väl inte på, med det där turkspion-tricket ännu? Du vet att du blir av med fingrarna då!:oops:
Fisken på övre bilden! Vad har den för konstig nos?:)
Kram (till Wovi!!!)
Julian
 
Toppen