• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Kan inte undgå att kommentera i tråden.

Svenska Fiat finns nog inte - Italienska Bil är nog mer korrekt.
Generalagentsdefinitionen existerar inte längre enligt EUs direktiv.
Italienska Bil tror tydligen fortfarande att man skall bära generalagentskostymen och samtidigt ondgöra sig över dessa "sidoimporterade" husbilar.

Däremot tar organisationen gärna emot verkstadsinkomster, men Italienska Bil lägger sin näsa i blöt om verkstäderna tenderar att bli för frikostiga avseende garantiåtgärder.

Jag har egen erfarenhet från Kungsbackaverkstadens nästan skräck över hur - sk "garantiansvarige" på It. Bil skulle agera om verkstaden blev för generös vid garantiåtgärder.

Vad säger detta ? Jo, alla kostnader för garantireparationer av Fiatbilar i Sverige som har en Fiats Europagaranti slussas via Italienska Bil som gör allt för att minimera garantikostnaderna.
Sannolikt pga av att IT.Bil är en kundovänlig organisation - det är "mycket snack o lite verkstad". Man är fullständigt inkompetent inom logistik - och fäller ned röda skynken vid tal om dessa sidoimporterade husbilar.

IT. Bils svar i denna tråd bekräftar väl endast företagets ovilja o undanglidande inställning.

Hälsningar
från aldrig mer FIAT, numera Renault

Dag S
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Allting bygger ju på erfarenheter. FIAT:s serviceverkstäder har bevisligen ett väldigt stort ansvar här. Tydligen har jag haft en väldig tur med min.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Vet inte om jag är ute på djupt vatten men jag ska försöka sammanfatta situationen som jag förstått den.

1. Fiat tillverkar X2/50 baserade fordon som säljs vidare till olika organisationer t ex Italienska Bil (som jag kanske lite vårdslöst kallat Svenska Fiat) och husbilstillverkare. Dessa fordon har ett konstruktionsfel som ska rättas till.

2. Italienska Bil har en serviceorganisation som servar Fiats produkter.

3. Fiat Italien skickar till "sina" kunder enl 1 listor på de chassienummer som ska åtgärdas och som levererats från fabriken i Italien.

4. Italienska Bil får betalt från Italienska Fiat för att åtgärda de kampanjer som ska genomföras som servicentrepenör.

5. Det är kunderna enl 1 som ska kalla sina "slutkunder" för kontroll och åtgärd

6. Italienska bil kallar de fordon dom levererat (KABE) och t ex Adria sina kunder.

Att Italienska Bil ska känna till alla chassin som levererats vart kanske inte är att begära. Problemet här verkar vara att roll och ansvarsfördelningen mellan olika leverantörsled inte är helt solklar. Klart verkar det ändå vara att bilarna ska åtgärdas på något sätt. Adria påstår idag enl mail jag fått att Fiat lovat ett "recall" på de fordon dom levererat oavsett marknad och jag förmodar att "utföraren" av detta läggs på Italenska Bil. Åtgärden berör ju inte bodelen utan det från fabriken levererade chassiet.

Att Italienska Bil sitter på flera stolar i Sverige har kanske rört till begreppen. Dels är dom leverantör till KABE. Dels är dom underentrepenör för Fiat Italien som serviceorganisation.

Hur man ska hantera privatimporterade fordon har jag ingen aning om...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Oj oj,så mycket rundsnack ! Det är svårt att tro att vi skulle klara av att enas om någon gemensam åtgärd på det här sättet. Och därmed blir det lättare för Fiat m fl att undandra sig ansvar, de får det lätt att avvisa oss individuellt ! Som hittills.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Oj oj,så mycket rundsnack ! Det är svårt att tro att vi skulle klara av att enas om någon gemensam åtgärd på det här sättet. Och därmed blir det lättare för Fiat m fl att undandra sig ansvar, de får det lätt att avvisa oss individuellt ! Som hittills.

Jag tycker nog man kan klaga på hur husbilstillverkarna skött det hela och det är nog dit man ska rikta sitt missnöje i första hand. Om generatorn i min bil pajar tar jag nog diskussionen med billeverantören inte med Bosch som underleveranör av generatorn trots att Bosch har en sevicerorganisation i Sverige. Men jag tycker definitvt att vi ska ta upp detta med ett brev till husbilstillverkarna hur de hanterat problemet för det är nog inte sista gången det kommer att hända.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

När jag läser hur Fiat behandlar Er, ja då blir min spontana reaktion att om jag skall byta bil så kommer jag inte att ha Fiat som första val.
hls Kurt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ja, men det är väl det vi alla har gjort i första hand, och varje husbilsleverantör - utom något undantag - har sagt, att när det gäller fel på själva bilen, så är det Fiat som ska stå för åtgärdandet. Och där står vi nu, som en samling höns och bara hoppas på att allt ska lösas. Kanske gör det det, eller så gör det det inte !!

Och så kan vi hålla på och snacka och tycka i varv efter varv efter varv efter..........
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

När jag läser hur Fiat behandlar Er, ja då blir min spontana reaktion att om jag skall byta bil så kommer jag inte att ha Fiat som första val.
hls Kurt.

Du behöver inte oroa dig jag blir sämre mottagen av Volvo för min "sidoimporterade" Volvo som INTE kommer att åtgärda nåt på min bil . Min Far har tyvärr en bil från Mercedes-Benz köpt i Tyskland för ett år sen och kommer tyvärr få själv bekosta rostlagningen . Tycker att det låter som Fiat kommer ta sitt ansvar och fixa alla bilar .
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Egentligen är det väl inte "Svenska Fiat" vi skall bråka med. Jag har köpt en komplett husbil Adriatik av en husbilsförsäljare, inte en bodel av denne och ettt chassi av Fiat.
Jag har inte sidoimporterat någon del av husbilen! Om någon har gjort det så är det väl Svenska Adria.
Reklamationer av vilken del det var må, bör i första hand riktas mot husbilsförsäljaren, som importerat bilen (chassit) och som i sin tur får föra diskussionen med Fiat i Sverige eller Italien.
För min del kommer jag att kräva att Adria ombesörjer ev ombyggnader.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Korrekt. Men i praktiken blir det nog så att Adria som köpt chassiet av It Fiat kräver att dom ska rätta felet. It Fiat lagar felet via sitt svenska servicenät, It Bil i Sverige (eller vilken dom nu vill anlita). Kallelsen för åtgärd ska Adria ombesörja eftersom det är dom som har chassienumren på "sina" Fiat chassien och vilka kunder som har dom. Vet inte hur man tänkt sig att lösa privatimporten.

Egentligen är det väl inte "Svenska Fiat" vi skall bråka med. Jag har köpt en komplett husbil Adriatik av en husbilsförsäljare, inte en bodel av denne och ettt chassi av Fiat.
Jag har inte sidoimporterat någon del av husbilen! Om någon har gjort det så är det väl Svenska Adria.
Reklamationer av vilken del det var må, bör i första hand riktas mot husbilsförsäljaren, som importerat bilen (chassit) och som i sin tur får föra diskussionen med Fiat i Sverige eller Italien.
För min del kommer jag att kräva att Adria ombesörjer ev ombyggnader.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Javisst, är det enligt Svensk Konsumentköplag rätt att reklamera hos det Svenska säljföretaget.
Det finns en hel del om detta tidigare här på sidorna.
Reklamationstiden är 36 månader även om vissa okunniga säljare hävdar kortare tid - den som även kallas garantitid, lite missvisande.
OBS 36 månader vid leverans efter 2005.04.01. annars 24 månader.

Företaget skall åtgärda in rimlig tid och det bör innebära enligt praxis inom två - tre veckor.
Stödet enligt konsumentköplagen förutsätter dock att köparen är privatperson och säljaren är näringsidkare.

Glöm inte bort att ni kan kräva lånebil under garantireparationen, eller att ni överenskommer om hyrbil på säljarens bekostnad.

KKL stöder även att man har rätt till de extra kostnader, bränsle, värdeminskning, etc för att köra bilen till verkstaden. Man kan även kräva ersättning för förlorad arbetstid.

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Just så, "brorake", måste man tänka och agera! Jag har snart fått mitt fall ordnat.

Likväl, med mitt förslag - se inlägg under denna tråd den 19 nov - föreslog jag, att rikta ett och samma brev på svenska, med våra krav på åtgärdander inom garantiramen till såväl Fiat i Italien, Fiat i Sverige ( Italienska Bil) och till alla de svenska husbilsföretag, som levererat någon husbil med just dessa problem.

Men jag har tyvärr tvingats konstatera, att förslaget inte fann någon respons. Min gissning är, att det fordras åtminstone ett tjugotal medlemmar, som ställer sig bakom aktionen.

OBS att var och en ändå måste driva sitt eget ärende själv som man bedömer vara lämpligt !!!!!!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Men CONCURRO, är det inte just detta som håller på att ske i den nya tråden som startats i just detta ämne? De försöker att samla ihop de som har problem med uppgifter om vilka husbilsmärken osv som det handlar om. Det är nog svårt att få uppgifter från Fiat om vilka chassien de har sålt till vilka husbilstillverkare som i sin tur har sålt dessa i Sverige. Alltså måste de samla ihop uppgifterna först innan de kan agera.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Det finns just nu nio fordon på listan. Jag kommer att hålla koll på den så får vi se hur många vi blir som kan samlas till en gemensam aktion.

Några rader har jag redigerat och kompletterat med hubilsfabrikatet i sället för Fiat mha vägverkets söksida.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

angan
Har inte märkt några som helst problem med importbil mot Fiat.
Skillnaden är bara att man själv måste få reda på vilka kampanjer som finns och sedan vända sig till en Fiatverkstad. Då kollas chassinummer och om det berör just den aktuella bilen. Inga problem.

Har själv fått en del åtgärdat utan problem som om den vore svensksåld.

Det ska också vara så att där bilen är köpt som tex i Tyskland så ska den handlaren skicka kampanjkortet till den svenka ägaren av bilen och där brister det ibland.

:) Så här har vi ytterligare en fördel med ett sånt här forum:)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Nej det är just det. Att man får reda på kampanjerna.

Det är det som är själva syftet med den här aktionen. Att påverka husbilsimportörerna/tillverkarna så dom förstår att ansvaret att distribuera återkallanden och åtgärder ligger hos dom och inte Fiats ÅF i Sverige (i det här fallet).

Kravställningen om vad som ska åtgärdas i kampanjen ska ju också hanteras.
T ex i det här fallet kåpan över motorn. Där verkar Fiat Italien inte i alla stycken vara överens med importörer/husbilstillverkare. Likaså att göra om tätningen vid vindrutan.

Jag tror nog att jag kommer att få mitt fordon åtgärdat innan jag ska ut och åka igen. Men som klubbmedlem så försöker åtminstone jag tänka i lite större cirklar än mitt eget garage :cool:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej, är inte berörd av ”Sålletfrågan”men lider med er, här är några tankar i ”ämnet”!

Har ca 20 år inom bilutvecklings-/tillverkarbranschen, jag anser att Brorake är rätt ute i frågan

Generalagenten för resp husbilsmärke i Sverige bör tillskrivas som sagts. Förslagsvis upprop av berörda som listas med bilnr/namn/problem skickas som Brorake sagt men med kopia även till myndigheterna. Husbilagenterna har det fulla ansvaret för att alla garantier och lagkrav, mm som följer bilen på den Svenska marknaden fungerar (eller friskriver de sig?)!

Importör av husbil, inte ”Fiat”, vet vem som köpt/äger dessa bilar i Sverige. Vid direktimport/begagnatköp meddelar man lämpligen själv ”Fiat i Sverige” om ägare. Då vet ”Svenska Fiat” vid ev recall vem som äger de bilar som avses. Annars finns troligen husbilen utanför deras adm system, spec om Fiat inte utför service.

Det finns lagkrav som spec omfattar sk säkerhetsdetaljer, dock knappast ”sållet”. Om dessa detaljer/krav ”fallerar” måste leverantören vid en recall kunna hitta ägarna till berörda husbilar. ”Systemet” fungerar/används även i fall som ”sållet” men här gäller eget rykte för respektive fabrikant.
Jämför med Volvos recall av V50, där tog Volvo (gäller även Audi, BMV, mfl) initiativet trots att det inte gällde säkerhet utan mer ”typ sållet” fråga produktsäkerhet/funktion = godwill!
Systematiken/ansvaret verkar borttappat vad avser husbilar på den Svenska marknaden?!

Vad säger myndigheterna, trafiksäkerhetsverket inkl bilbesiktningen, om detta problem? En viss serie av bilar har kanske konstaterats ha en felaktig detalj eller dyl, hur hitta denna bil??

Problemen uppstår pga att oklart definierade ansvarsområden finns/uppstår mellan olika delleverantörers utveckling/produktion/definitioner av chassi, drivlina, motor/växellåda och som leder till en slutlig bodelspåbyggnad där oklarheter uppstår mellan de olika ”delprodukterna” (ett ingenmansland?) och deras hantering.
Härvid genereras både kända och okända problem/ansvarsområden, med t.ex framtagning av instruktionsböcker, elschemor – avsäkring, garantier/ansvar, underhåll, utrustning, utväxling, service (t.ex 3000 mil eller 1 ggr/år? – olika servicebehov för husbil/varubil ), mm.

I min värld (den normala, hoppas jag) är det självklart att sluttillverkaren skall stå för alla garantier och service (inkl ansvarsmässigt). Det är ju t.ex Bürstner, Kabe, Hobby som tagit emot hela köpeskillingen och bör då också avkrävas det fulla ansvaret i alla avseenden. Inkl säkerhetsaspekter och att bilens alla kontakter mot myndigheter, för husbilen de sålt har säkrats!

Hur det kan fortgå på nuvarande sätt inom husbilsbranschen är märkligt, husbilssäljarnas kontrakt beskriver inte de ansvarmässiga sakförhållanden särskilt bra om ens överhuvudtaget, mest pris och tillbehör!
Kanske är husbilsbranshen en omogen bransch för lycksökare, jfr med värmepumpar. En sanering verkar behövas. Vi (ni med ”Fiat sållet” i första hand) som kunder/köpare måste sätta press på säljarna av husbilar och belysa detta problem bättre. Att sälja en husvagn eller en husbil är inte riktigt samma problematik (exkl chassie, drivlina som ex).

Man får det man köper inte det man tror, stå på er och kräv klarhet redan vid köpet i garanti- och ansvarsfrågot det vinner vi alla på!

Hoppas att ”sålletproblemet” löses – ni verkar nu vara testobjekt på en omogen och oklar marknad! På kort sikt är det nog bara egen ”handpåläggning som fungerar”!
/ Hälsningar, Bengt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej, Bengt
Nej, det är väl inte Burstner, mfl som tar emot hela köpeshillingen.

Hela köpeshillingen tar ju återförsäljaren emot, som sannolikt lagt på en provision på sisådär 20%, vid försäljning till slutkund.

ds
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jodå, Michael J-n, det är nog tanken och det som kan ske med den nya tråden startad av "angan", och det har han gjort bra.
Det som oroade mig var allt rundsnack som t ex att inventera vad hela klubben tyckte, att göra något för att det inte skulle återupprepas osv. Man måste vara konkret.

Nu har 10 medlemmar inkl jag själv skrivit upp sig på listan, och man får hoppas att det blir minst det dubbla. Det är bra att webfolk från styrelsen är med och hjälper till.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej Hundvakten, om vi nu pratar nybilsförsäljning så måste vi anta att återförsäljaren representerar Bürstner (ditt exempel) direkt eller genom deras organisation i Sverige.

Återförsäljaren (/= Bürstner) tar emot hela pengasumman från köparen med den betalar han såväl egna som föregående leds kostnader (till 100%) det ändrar inte mitt resonemang, ingen gör något gratis!

Bürstners ansvar och åtaganden upphör inte när pengarna överlämnats utan det blir kvar inom Bürstners Sverigeorganisation, vilket jag principiellt sökt beskriva i inlägget ovan.

/ Hälsningar från Kungsbacka till Kungsbacka, Bengt
 
Toppen