• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Kraften öka med kvadraten ? ? Förstod egentligen inte allt.... men är det så?
Magneterna fattade jag ännu mindre... men det blir nog bra?
Min erfarenhet är att ha något med lite tyngd i som hänger på växelspaken... det stoppar ibland vibrationer.... jag hade en gammal..typ portmonnä..av läder som var som en påse som gick att hänga på växelspaken...med lite tyngd i... funkade.
Din porta potti är utmärkt... bäst...du ska tömma ofta... jodå..du kan använda specialmedel..men allt möjligt funkar...köp nån vanlig toa rengörings sprayflaska som är avsett för att göra rent en toastol hemma... Här funkar något billigt från Lidl eller DollarStore och använd och spraya regelbundet. Kan tänka mig att såpa utblandat med vatten på en sprayflaska också är bra. Kanske både och ?

Ja kanske lite lättvindigt med kvadraten men visar lite på storleksordningen på krafter i en hävstång, det är inget linjärt utan ett logaritmiskt förhållande. Så är det med alla krafter bromsträckan på en bil krockkrafterna i förhållande till hastigheten centrifugalkraften osv. Vad man vinner i kraft förlorar man i väg. Hävstång.
Tydligen gjorde jag rent toan hjälpligt innan karlstads resan det kommer jag ihåg men sen har jag tydligen inte använt den så bara att tömma den helt på allt. Man ska ju ha olika vätskor i övre delen och undre delen enl. thetford.
Finns det någon som vet och vad man kan ersätta med eller var man kan få tag i dylikt?
Har Använt biltemas flaska i under delen och ingen lukt alls.
Men man vil ju åt den rengörande effekten i övre delen. Spolningen klarar inte mycket brukar ta och spola med duschen men det fyller ju under delen fort vikten ökar.

Har tänkt att om jag inte kan fixa på annat sätt, använda magneter för att skapa en kraft som ger ett tryck som motsvarar en påse eller något som kan störa växlingen.
Nackdelen är att det inte blir någon tröghet men en kraft som ökar mycket kraftigt i förhållande till avståndet. Det är nästan omöjligt att med handkraft tvinga ihop magneterna.
Kunde jag byta femte växeln på något ekonomiskt överkomligt sätt skulle jag göra det.
Och ja regnet lyser med sin närvaro.

När det gäller vibrationer i det mekaniska/ växelspak. Egentligen tror jag att man borde experimentera lite med i vilken riktning en kraft ska dra eller trycka. Jag t ex hänger något... det trycker nedåt. Men det är ju inte alls säkert att detta är den bästa riktningen... men ibland har det fungerat bra att göra så. Min erfarenhet är att dessa vibrationer finns inte alltid..det varierar.
Att byta 5 ans växel...jag tror inte att du behöver göra det? Jag tror att just på din bil borde det funka bättre än på större tyngre. Men Jankro vet säkert....
Sen tycker jag att ibland blir saker..typ överdrivna..inte rimliga.... man måste ställa sig frågan...vilket är mitt problem?
Är detta verkligen ett stort problem?
Det är kanske jag själv som är problemet?
Att en vattenpump hörs när den pumpar! ! ! Att det skramlar ibland från växelspaken? ? ? Men inget är ju sönder! Ingen kommer att dö av lite ljud. Men det är störande.... fast det kanske är charmen... med det hela. Att försöka se saker från ett annat håll. Men visst, man kan åka kring i en husbil o tänka som en prinsessa på en ärta. Då har man mycket kvar att lära i livet innan det tar slut. Hoppsan, tar det slut? Det hade jag ingen aning om!

Ps...det man vinner i kraft förlorar man i väg...fast det är nog linjärt!
Men, hur är det med magnetisk kraft..i förhållande till avstånd? Jag har ingen aning!

Googlade lite på magnetisk kraft/ avstånd.... kraften är omvänt proportionell mot avståndet i kvadrat...
Följer Coulombs lag...
Så lite krångligare...men helt tydligt är att kraften minskar väldigt snabbt med ökat avstånd...jag hittade ett exempel som angav att en ökad distans på 2 mm minskade styrkan 30 procent..och vid 5 mm är endast 8 procent av styrkan kvar...ps..men sedan tycks detta också vara beroende av hur det magnetiska fältet sprider sig...

Ja med två motriktade magneter så stöter de bort varandra på längre avstånd jag har ju 4 st platta magneter och dubbelt så mycket av de runda.
De verkar förstärka varandras kraft.
Har testat lite med fler vikter och längre moment arm och ljudet har ändrat sig både i nivå och typ. När den står still på tomgång i friläge vibrerar armen 1cm upp och ner snabbt blir nästan suddig så den ligger på flimmerfrekvensen bortåt 20Hz.
Skumgummit tror jag inte gjort någon nytta alls. Magneter är något som kan ta tid vilket jag inte har och kräver planering.
Har en bit tempur från en madrass 7cm tjock ska skära till en bit rektangulär i snittet.
Gör ett hål på längden tar bort växelspaksknoppen och trär på den på spaken.
Vikten vilken är betydligt större än skummgummi typ polyeter och materialets egenskaper kan minska ljudet på två sätt dels genom att hindra vibrationerna att uppstå och dels hindra överföringen från en vibrerande metalbit som måste passera tempur materialet på väg till luften.
Har frågat Jankro om hur farligt det är att köra som det är, han menar att när inte växeln ramlar ur så är det antagligen inte så farligt.
Om jag kan få tag i en femte växelsats som passar min bil så är ju frågan om man kan hitta en verkstad som klarar att göra bytet altså någon som gjort det förut.
Risken är att den blir kvar över natten för då måste jag ju hyra en stuga för natten.
2018 då man böt motorfästet i växellådan på gamla bilen kostade 1 timmes arbetskostnad 30 euro.
Men alla kostnader har ju skenat i spanien och faktiskt i en del fall passerat sverige.
Med en mekaniker som vet vad han gör kan det nog bli klart på en arbetsdag och då kan det landa på 4000kr så 9000kr totalt. Det tycker jag det är värt - faktiskt. Den är ju bra för övrigt jo det finns rost men inte under utan de typiska ställena på karossen.
Har fixat lite med det lilla sängbordet kraftig moddat det jag köpte för drygt 50kr på biltema. målade om det hela passar mera ihop med inredningen, guld var nog inte så bra.
Milda färger som harmonierar med resten av bilen är bättre.
På 70-talet skulle det vara blommor och orange färg, man blev trött.

Skar ut en bit tempur 7 x 7cm i tvärsnitt gjorde ett hål ganska litet så jag får tränga på det hela. Hittade två lådor strumpor som jag glömt bort tror det var den perioden jag hade en stockholmska som ville fixa och pyssla. Hon gick igenom det hela blev mycket slängt. Mattor gjorde rockad möbler flyttades. Gissa vad som hände sen....
Klippte av en strumpa som passade över tempuren kommer se lite konstigt ut men hjälper det så.
Det blir ju lätt att växla om det hjälper vet man inte förrän efteråt.
Går ju snabbt och lätt att sätta dit. - och ta bort.
Min Lidl pall eller bord behöver skruvas till vilket jag ska göra när jag fixat med avlopps slangen det ska ju bli kallt väder och då vill man inte ligga på backen.
Behöver köpa ett spännband jag har bara orange men jem och fix har vita ska spänna fast micron, sätter bandet i ett par kraftiga skruvar och använder mekanismen för att spänna fast den ordentligt. Jag ska börja ta lite foton vartefter det blir färdigt. trasslade med datorn och foton plötsligt hade den asocierat foton med en variant av paint så jag höll på att förstöra bilder eftersom den ville spara om bilden.
Jo jag hittade inställningar men win 10 er lömsk.
inte så mycket kvar att fixa med som jag måste, en sak är att testa med osrams ledlampor eftersom ljuset är dåligt original.
sen lösa problem med surfplattan och backkameran men det går lätt att lösa.
Får snart börja packa en del.
Nu har jag ju en del att packa i har även en stor plastlåda med flera lock som jag haft under sängen i toyotan.
Problemet med den är att jag måste lyfta ned den för att komma åt det jag behöver sen blir det dåligt att utnyttja allt utrymme.
Har 6 olika förvaringar flera med blixtlås.
Ska försöka undvika att ta med dubbelt och sånt som jag inte använder.
Jag struntar totalt i andrahandsvärdet om jag får för mej att göra saker bättre vilket jag gjorde sist inredde t.ex garderoben med hängare galgar är besvärliga att hantera, på kina fanns det en målad bräda med 4 dubbelkrokar.
Jag köpte ett nytt bord. Hade bytt bort skräphinken med lock mot hållare för soppåsar.
Där får jag problem nu när micron hamnar på den platsen.

Jag har ju inte ens en radio!
Det är ju så det fungerar nu förtiden döva allaljud med ett som är värre och ta på lurar och gå in i din egna värld med skränig musik som spelas och sjungs av folk som helt måste förlita sej på elektronik eftersom de saknar riktig sångröst men är bra på att skrika.
Fick ett paket igår chipolo som min gode vän HasseK rekommenderade. Den sitter i nyckelknippan och talar om var den är och även vart telefonen är. Fungerar bra och är en extra säkerhet för en virrig person.
Inte den billigaste men verkar vara den bästa.
Vaknade idag med värk i kroppen har haft problem med mycket besök på toaletten min diagnos urinvägsinfektion sittande i en kall bil och skruvat . Var till vårdcentralen och blev stucken i fingret någon"smart" ville kolla att jag inte hastigt och lustigt fått diabetes som mej veterligen aldrig funnits i min släkt.
Det jag egentligen ville var att få ett recept på antibiotika som jag hade för ett år sedan och hjälpte.
Det vågar man inte skriva ut eftersom man ska vara försiktig med antibiotika och det sannolikt att äldre som passerat bäst före datum och bara ligger samhället till last.
Men faktum är att jag råkat på två personer mycket svårt sjuka med multiresistenta sjukdomar som man testade allt på för att rädda livet. En finsk och en kanadensare. Vet inte om de överlevde.
Jo det var i spanien och där skriver man ut medicin direkt.
Ska gå ut och krypa under bilen medans man kan.

Ganska otroligt men det duggade lite och när jag kommit på plats med alla grejor började det regna "på riktigt" så jag var nära att "gå in i kaklet".
Hade tänkt igenom det hela kopplade på strömmen blåste rent ventilen med min lilla hårfön.
skruvade bort anslutningen till ventilen.
Tog bort slangstumpen och satt dit en ny och bättre slang satt fast den med buntband satt tillbaka ventilen den satt löst så drog fast den tog bort slangen i tanken där sitter det lite löst i tanken.
Använde en kniv och sprättade upp slangen så det gick att få loss den, gick bra att sätta dit den och sen buntband.
Gick ganska fort påhejad av regnet min dyra täckjacka från lidl en sån alla har var genomblöt. byxorna med.

Satte dit Tempuren på växelspaken och skruvade på knoppen.
Var mörkt ute och massor med trafik men ville testa när jag kom ut på 80 väg så hände det! Heureka (jag har funnit det).
Det värsta oljudet borta, lite lät det om spaken och växellådan.
Nu har jag ju vikter och ett buntband på en strategisk plats ska ta bort en sak i taget och se om det blir någon skillnad.
Ingen mening att köra omkring med saker som inte gör nytta.
Körde ju bara en liten kort bit igår och då lät det så det är tempuren som gör skillnad.
Buntbandet drar lite i växlarna så det klipper jag direkt.
Vikterna kan nog ge ett ökat slitage på Bussningen i växellådan så dem tar jag bort.
Man får köra och testa hela tiden. Fick ju dela den tempur jag hade på mitten så kan göra en lite snyggare variant.
Runda av den lite och nu kan jag satsa på en lite snyggare strumpa.
Har ju nya svarta som jag nyss köpte på dollarstore.
Mätte och borrade hål i pallen så bara att lyfta dit och skuva fast.
Har satt dit ett vitt spännband som ska hålla fast micron.
Den måste göras ren innan montering och sen måste jag bära upp den som står i källaren, vi köpte den när min far bodde själv.
Jag ville han skulle ha något enkelt så det finns bara en ratt inget mer men hemtjänsten klarade inte det?
Tekniska kvinnor jo det var för enkelt bara vrida fram antalet minuter sen startar den själv utan strömbrytare och sånt.
Så är det när tekniken gör saker enklare vi är så vana att det ska vara komplicerat med en massa brytare touchkontroller osv.
En vecka kvar, Fick hjälp av ai när det gäller min batteribeställning från kina.
Den hittade att numret kom från DHL och där visar det att det är på väg från tyskland till sverige om jag fattat rätt i sånt fall borde det befinna sej på en lastbil från tyskland men jag är skeptisk.
I sådana fall borde det komma i god tid innan jag reser.
Blir ju inget roligt att boka om ska bli minusgrader nästa vecka men E4 till jönköping håller man ren likaså vägen ner till göteborg väntar mej inga problem.
Det tekniska med bilen är ju nästan klart det handlar mest om packning av kläder och mat.
Mitt försäkringsbolag har 45dagars försäkring utomlands för en ganska liten kostnad kunde jag förlänga den till 60dagar längre fanns inte och möjligen att det var några extra förmåner med i det priset.
Jag har Hedvig enligt Ai var det bolaget som låg högst på listan över nöjda kunder.
Så det blir några dagar oförsäkrad men en del av den tiden är jag på hemväg och då antar jag att bilförsäkringen träder in. Ska få ett grönt kort på posten.

Tillbaka
Toppen