• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

FIAT Ducato 2,3 2016 ,felkod P 2563 efter stillastående 2 mån

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2026
Fick felkod P2563 vid start efter den stått uppställd två månader: Turbocharger boost controll position sensor a circuit range/permormance.

Har släkt felkoden några ggr men kommer tillbaka efter ca 10 sek.
Motorlampan lyser gult och har kört ett par varv runt kvarteret utan problem förutom att motorlampan lyser gult och det står check engine i displayen.
Har kollat efter läckage i slangar till sensorn men slangarna ser fina och hela ut.

Någon som har en ide om vad som kan ha hänt?

Mycket tacksam för svar.

Senast ändrad:
Kolla om staget på turboaktuatorn rör sig som förväntat. Kanske kärvar efter stillaståendet. Hade liknande problem som löstes med rostlösande spray.
Fråga även Chat GPT. Då kommer många förslag.

Kolla om staget på turboaktuatorn rör sig som förväntat. Kanske kärvar efter stillaståendet. Hade liknande problem som löstes med rostlösande spray.
Fråga även Chat GPT. Då kommer många förslag.
Tack för ditt svar!
Vet du vart den sitter vid på motorn på min Ducato 2,3 liter 150 hk 2016?

På min som är lite äldre är det direkt till vänster om turboaggregat som i sin tur är bakom motorn.

Hejsan, eftersom det hände efter att bilen stått några månader och du troligen har en variabel TURBO ?? i din bil så är det nog ganska troligt att de variabla turbo "skivorna/skovlarna" har fastnat av gammalt sot eller eller rost och inte kan röra på sig. Men brukar nog gå att få loss utan att plocka sönder turboaggregatet.
Annat fel på givare eller något borde inte dyka upp så direkt efter lite stillestånd.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Hejsan, eftersom det hände efter att bilen stått några månader och du troligen har en variabel TURBO ?? i din bil så är det nog ganska troligt att de variabla turbo "skivorna/skovlarna" har fastnat av gammalt sot eller eller rost och inte kan röra på sig. Men brukar nog gå att få loss utan att plocka sönder turboaggregatet.
Annat fel på givare eller något borde inte dyka upp så direkt efter lite stillestånd.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar.
Vet du hur man får kan få loss dom utan att plocka sönder turboaggregatet?

Tack för ditt svar.
Vet du hur man får kan få loss dom utan att plocka sönder turboaggregatet?
Man brukar kunna mekaniskt utanför turbon röra lite på axeln som styr mekanismen. Det och lite rostspray kan räcka.

Sen om du får till det kan du tillsätta Turbocleaner för Diesel i tanken. Om den funkar på riktigt vet jag inte men det skadar inte.

Sen tror jag att det är bra för mekaniken att motor är riktigt varmkörd när man ställer av fordonet

Råkade ut för samma felkod för några år sedan. Var i kontakt med ett företag som renoverar turboaggregat. Dom menade på att det var ett vanligt problem på husbilar som står avställda under längre perioder under vintern. Skovlarna i den variabla delen av turbon kärvar.

Han rekommenderade JLM turbo cleaner i första hand. Provade detta och nu har felkoden inte dykt upp igen på 2000 körda mil.

Den finns att köpa billigare på Amazon.

Utgår ifrån att du kollat upp så felet inte ligger i vacuum styrningen ( läckage)

Råkade ut för samma felkod för några år sedan. Var i kontakt med ett företag som renoverar turboaggregat. Dom menade på att det var ett vanligt problem på husbilar som står avställda under längre perioder under vintern. Skovlarna i den variabla delen av turbon kärvar.

Han rekommenderade JLM turbo cleaner i första hand. Provade detta och nu har felkoden inte dykt upp igen på 2000 körda mil.

Utgår ifrån att du kollat upp så felet inte ligger i vacuum styrningen ( läckage)
Är dessa ett alternativ?

Vaccum delen är kollad. Inget läckage

Om den inte sätter felkoden direkt på tomgång. Låt den gå 10 minuter så blir turbon varm. Prova kör Sen kanske det släpper

Ett sätt att höra den kontroll som nämns i inlägg #2 är att använda ett kompetent diagnosverktyg som ”pratar flytande Fiat” och köra den inbyggda testproceduren som kör turboreglaget, samtidigt som man tittar om det rör sig.
Multiecuscan kan göra detta, det finns säkert andra som också kan

Vaccum delen är kollad. Inget läcksge
Om den inte sätter felkoden direkt på tomgång. Låt den gå 10 minuter så blir turbon varm. Prova kör Sen kanske det släpper
Efter att man släkt felkoden kommer felkoden åter efter ca 1 min på tomgång eller körning.
Ett sätt att höra den kontroll som nämns i inlägg #2 är att använda ett kompetent diagnosverktyg som ”pratar flytande Fiat” och köra den inbyggda testproceduren som kör turboreglaget, samtidigt som man tittar om det rör sig.
Multiecuscan kan göra detta, det finns säkert andra som också kan
Bra tips men inte så lätt att se turbon på min motor. 2.3 liter 2016.

Har jag missat något under åren som gått när det gäller motorkonstruktion?

Hur skulle det hjälpa att tillsätta något i diseltanken för att rengöra turbon?

Turbon komprimerar luft innan bränslet.
Så var det förr iallafall.

Har jag missat något under åren som gått när det gäller motorkonstruktion?

Hur skulle det hjälpa att tillsätta något i diseltanken för att rengöra turbon?

Turbon komprimerar luft innan bränslet.
Så var det förr iallafall.
Men turbon drivs av avgaser. Som skapats när diesel förbränns. Och det är avgassidan som ska rengöras.

Bra tips men inte så lätt att se turbon på min motor. 2.3 liter 2016.
Om jag minns rätt har jag på ett annat forum läst att den syns bäst underifrån.
Inspektionskamera är förstås ett annat alternativ.

Nr 2 i bilden nedan. Där står wastegate så bilden avser väl en 130 hk, men turboplaceringen torde vara samma på 150 hk. Partikelfiltret är inte med på bilden, det begränsar kanske sikten. Men det skall gå att se reglagearmen ändå.

1000001465.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen