• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

FIAT Ducato 2,3 2016 ,felkod P 2563 efter stillastående 2 mån

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2026
Fick felkod P2563 vid start efter den stått uppställd två månader: Turbocharger boost controll position sensor a circuit range/permormance.

Har släkt felkoden några ggr men kommer tillbaka efter ca 10 sek.
Motorlampan lyser gult och har kört ett par varv runt kvarteret utan problem förutom att motorlampan lyser gult och det står check engine i displayen.
Har kollat efter läckage i slangar till sensorn men slangarna ser fina och hela ut.

Någon som har en ide om vad som kan ha hänt?

Mycket tacksam för svar.

Senast ändrad:
Kolla om staget på turboaktuatorn rör sig som förväntat. Kanske kärvar efter stillaståendet. Hade liknande problem som löstes med rostlösande spray.
Fråga även Chat GPT. Då kommer många förslag.

Kolla om staget på turboaktuatorn rör sig som förväntat. Kanske kärvar efter stillaståendet. Hade liknande problem som löstes med rostlösande spray.
Fråga även Chat GPT. Då kommer många förslag.
Tack för ditt svar!
Vet du vart den sitter vid på motorn på min Ducato 2,3 liter 150 hk 2016?

På min som är lite äldre är det direkt till vänster om turboaggregat som i sin tur är bakom motorn.

Hejsan, eftersom det hände efter att bilen stått några månader och du troligen har en variabel TURBO ?? i din bli så är det nog ganska troligt att de variabla turbo "skivorna/skovlarna" har fastnat av gammalt sot eller eller rost och inte kan röra på sig. Men brukar nog gå att få loss utan att plocka sönder turboaggregatet.
Annat fel på givare eller något borde inte dyka upp så direkt efter lite stillestånd.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen