• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig telefon?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tittat på nokian men den har inte riktigt det jag söker............

Man fokuserar enbart på finesserna inte som en vanlig användare.........

Hej igen, tittade också på nokian men den är lite fattigt utrustad i förhållande till priset kanske, även om den täcker en del lite udda behov. Kollade på skapligt seriösa tester och får en liten känsla av att namnet bidrar en hel del till priset mer än utrustningen.
(Om någon mer känner intresse, så ha koll på RAMminne samt lagringsminne för det finns två varianter av det av någon anledning. Känns lite som de ändrade och ökade efter tillverkningen hade satt igång.)

..........................................................

Och så din sista fundering om hur alla varianter med finesser funkar som telefon.... Man får en känsla av att när man tittar på en ny telefon så behöver man ställa frågan "Funkar den att ringa med också."

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom du redan kollat Samsung S21 så kan jag rekommendera dig att köpa modellen innan, S20.
Trots att det är en något äldre modell har den samma kameror och, konstigt nog, bättre upplösning på skärmen.
Har en sådan själv och när glaset pajjade i sommras bytte jag hellre glas än få en ny 21 (firmatelefon).
Helt klart bästa luren jag haft. (Har haft både iPhone, Huawei och Samsung tidigare.
Det var s21 ultra jag tänkte på och den har ju bättre kamera än s20 men vet inte om man ser någon större skillnad men zoom är roligt man ser saker som man missar annars. Sen får man vara försiktig så man inte publicerar bilder i hög upplösning från en camping för tjuvarnas skull Man kan se att man maskat av sattelitfotona från bahia camping.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det var s21 ultra jag tänkte på och den har ju bättre kamera än s20 men vet inte om man ser någon större skillnad men zoom är roligt man ser saker som man missar annars. Sen får man vara försiktig så man inte publicerar bilder i hög upplösning från en camping för tjuvarnas skull Man kan se att man maskat av sattelitfotona från bahia camping.
Du kommer inte se någon skillnad med blotta ögat.
Om jag inte missminner mig så ser man ingen skillnad på ett kort taget med en 4Mpix eller över om du tittar i mobilen.
Det är först vid förstoringar över A4 som de med fler pixlar kommer till sin rätt.
I princip alla mobilkameror idag slår lite äldre digitalkameror.
Dock har digitalkameror oftast betydligt bättre objektiv och zoom.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var en av anledningar till telefonbyte (för dyra pengar). Ska skaffa Spansk tel.nr. med surf och jämföra bl.a. med hemmakostnader... Kanon med 2 SIM-kort!

1631381930692.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en Huawei surfplatta där jag kan ha två simkort i och även använda som telefon men 10,8" och 0,5kg är lite stort. Men det finns en nackdel ett av simkortet kan man bara köra i 2g läge. Använder mest med ett surf simkort och delar ut wifi till tv och datorn efter som plattan fungerar bättre än en router och har naturligtvis betydligt mycket mer avancerad elektronik.
Fördelen med ett extra sim kort är ju att man lätt kan flytta bilder och annan data Har ju en adapter så den passar direkt i datorn.
Den enda orsaken att jag tvekar på s21 ultra är att det finns en massa programvara som kräver några timmars jobb att rensa, det är ju det man får göra på en gång med avslagen wifi och inget simkort i. Man får se om man kan få tag på ett bra app för att rensa det skulle ju underlätta helst ska den ju kunna ta bort det skräpet de skickar med som tar batteri och surfpott. Det är ju knepigt att man tillverkar datorer och telefoner med så bra prestanda som möjligt sen installerar man programvara som halverar prestandan på kort tid. Det skräpet man får in förökar sej över tid och använder de funktioner man betalat dyrt för utan att man gett tillåtelse.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta med support kan vara värdefullt,
Här kommer ett litet test med ett mycket simpelt "fel" :)

 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Då kanske du får gå ut i Apple-världen. Betydligt säkrare men kanske andra begränsningar. Köpte min första för många år sedan och inte haft några problem förutom uttjänta batterier efter ett ental år. Köpte en refurbish 8+ som har härlig skärm.
har oxo en iPad och använder numera bara PCn vid speciella behov som t.ex. programmera arduino eller så…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då kanske du får gå ut i Apple-världen. Betydligt säkrare men kanske andra begränsningar. Köpte min första för många år sedan och inte haft några problem förutom uttjänta batterier efter ett ental år. Köpte en refurbish 8+ som har härlig skärm.
har oxo en iPad och använder numera bara PCn vid speciella behov som t.ex. programmera arduino eller så…

Här kommer några anledningar varför majoriteten inte köper en iPhone

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Undrar var den här "petiga" snubben har sina aktier? Han har lagt otroligt mycket tid på en 16 min. video med bara negativa synpunkter som i princip ingen bryr sig om, kanske några 15-åringar, uttråkade & spelfixerade entusiaster... Det enda jag kan hålla med om är att iPhone kostar kanske oskäligt mycket pengar...

1631439078985.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Egentligen kostar inte själva telefonen så mycket pengar att tillverka, liknande komponeneter i de flesta och monteringen skiljer sej knappast särskilt mycket. Det är utvecklingskostnaderna som kostar och när de precis som en storfilm är färdigbetalda break even. Så är allt annat vinst. Finns ett antal som jobbar frilans för att tjäna pengar genom att ge bra reklam på "tester" jag vill kalla det för tyckanden.
Marknaden för försäljning är ganska skum Elgiganten cdon amazon osv säljer sånt de inte äger eller har i lager i många fall utan det ofta olika importörer som finns i andra länder som egentligen säljer. De tjänar pengar på att förmedla köpet.
Så när man går till såna försäljare i tro att man handlar av en trovärdig firma så har dom en demo och ursäktar sej med att den är slut på lagret men på väg hem och gör allt för att binda upp kunden. Provisionsbaserad försäljning kallas det.
Jag gör så att jag letar upp ett företag i sverige helst i närheten oftast stockholm som har varan i lager och har svenskt telefonnummer och svensk adress. Och sen tittar jag på vad andra tyckt om den firman, fast sånt går att fejka.
På en dyr mobil kan det skilja tusenlappar.
Återtagna varor undviker jag eftersom det kan vara ett riktigt fel och man bara ställer ut kartongen i butiken med lite lägre pris.
Negativ reklam har också ett värde för konkurrenterna och förmodligen kan man tjäna pengar på det också.
Det finns båda sorterna i aktiebranchen där man precis som svt gjorde för ett tag sedan pratar ned eller upp ett företag eller hela marknaden som svt för att köpstarka placerare ska få en bra ingång i aktiemarknaden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Undrar var den här "petiga" snubben har sina aktier? Han har lagt otroligt mycket tid på en 16 min. video med bara negativa synpunkter som i princip ingen bryr sig om, kanske några 15-åringar, uttråkade & spelfixerade entusiaster... Det enda jag kan hålla med om är att iPhone kostar kanske oskäligt mycket pengar...

Visa bilaga 215569

Vad jämför du med för smartphone då?

För övrigt
Snubben gör flera recensioner i veckan.
Han har över 8 milj prenumeranter.
Aktier??, Han lever gott på sin kanal, som drar in åtskilliga miljoner.
Han använder ju även iPhone och berättar bara sina synpunkter om den.
Det finns ju så klart video med positiva synpunkter också, jag har kollat på alla hans klipp så jag är relativt insatt i mobila enheter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har inget mot Iphone har den första som bara var mp3 spelare och allt annat gick via wifi, jättegammal med fungerande batteri! Det som bekymrar mej som varit lite hacker sen 1980 är att jag ibland vill göra saker som är spärrat i Apple produkter. Men inget fel på telefonen egentligen men passar inte mej.
HAR EN FRÅGA helst med snabbt svar hur mycket minne behöver man har ett bra pris på 128Gb i min egen telefon använder jag fn. 16Gb.
Men jag inser att 5G och en kamera och video kan dra ganska mycket så räcker 128Gb eller bör man gå upp.
Datorer med mycket minne tenderade förr i tiden att bli långsamma och dra mer ström. Har ingen aning om läget just nu när jag inte behöver stå på tå och tala om läget. Är ju många år sedan. Plus och minus historia och svenska är väl ganska detsamma elektronik och data blir gammalt på ett år. Slutade i tid innan man som vissa gör tror de är duktiga även när de ser sej i spegeln. Frågar gärna de som kan har inga problem med det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej Peter! Jag jämför inte med smartphones, kan ingenting om dessa. Inte så mycket om iPhone heller, men alla "brister" som killen nämner är absolut av ingen vikt för en "normal" användare som t.ex. jag och troligen även många andra i "gubbligan".

Började med iPhone efter att min Nokia (den med utskjutande lucka) fick lite mycket vatten i sig under en fisk-kamp, samtidigt som jag höll på att gå över till Mac användning. Är mycket nöjd med all uppkoppling mellan enheter och inte det minsta sugen på att lära mig ALLA tillgängliga finesser. Enkelheten vinner i längden...

Bengtic: jag valde 256 Gb med tanke på att det blir många fina bilder framöver...
1631459318811.jpeg
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tänk även på arbetsminne. Det är inte länge sedan det räckte med 2 GB men nu behövs nog 6 eller 8 GB om man ska vara framtidssäkrad. Har en Samsung S9 som har 4 och det klarar sig än så länge.

Tittar själv på en Xiaomi Redmi Note 10 5G eller POCO M3 Pro 5G NFC Global (samma telefon. Finns med både 4 och 6 GB arbetsminne och 64 eller 128 GB internminne och kan kompletteras med SD-kort. Dessutom stort batteri 5000 mAh

Xiaomi har seglat upp som nummer 2 i världen efter Samsung. De har egen site i Sverige eller annars bra priser på Banggood
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Datorer med mycket minne tenderade förr i tiden att bli långsamma och dra mer ström.
"128GB" är ju flash, så det drar inte någon nämvärd ström kontinuerligt, bara vid skriv- och läsoperationer. Jag har iofs inga aktuella siffror, men du kan ju fråga USB-minnet i skrivbordslådan hur mkt ström det dragit senaste månaden :). Mer arbetsminne (som Lubbis pratar om) gör enheten snabbare, fortfarande är det inte så mkt storleken som påverkar strömförbrukning. Det var mkt snack o lite data, men jag hoppas budskapet går fram.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Det kan även vara intressant med vilken hastighet batteriet laddas. Stora skillnader, se Toms Guide för resultat


Tex på 30 minuter laddas en Oneplus 9 tiill 99% medan Apple iPhone 12 Pro Max laddas till 47%
 
Toppen