• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig telefon?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har konsulterat min bror han tycker jag ska köpa den bästa och strunta i kostnaden finns ju inga fickor i svepningen. Så det kanske blir en ny värsting, har bara köpt en ny och den var billig. Riktigt bra kamera helst med zoom stor skärm med bra ljus och snabb uppdatering och bra ljud och bra batteri. Finns det?
Bestäm dej för vad du prioriterar för funktioner, den "bästa" mobilen är bara bäst i någon månad idag, och kostar runt 20 tusen, ingen mobil är dock "bäst' på allt.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har konsulterat min bror han tycker jag ska köpa den bästa och strunta i kostnaden finns ju inga fickor i svepningen. Så det kanske blir en ny värsting, har bara köpt en ny och den var billig. Riktigt bra kamera helst med zoom stor skärm med bra ljus och snabb uppdatering och bra ljud och bra batteri. Finns det?

 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har suttit ganska länge och läst om den telefonen, men det har framkommit en del nackdelar som jag inte är beredd att ta speciellt inte med tanke på priset. Funderar på en samsung 21 som också nämns i videon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag menar inte att apples kinaprodukter är dåliga, har själv provat litegrand fick en iphone7 av min son men gav bort den till min bror.
Hållit på med datorer och teknik hela livet, jag tycker inte om när en apparat tar en förmyndaroll som superadmin och talar om vad jag får eller inte som användare.
Apple är lite knöligare att ta sej in i och hade då det var aktuellt ett begränsat programutbud.
Har knäckt en samsungmobil som var låst genom att byta ut bios.
Numera vill jag bara ha en fungerande telefon där jag kan lägga in programvara själv och ta bort det jag inte gillar.
Vissa programvaror delar jag med datorn och surfplattan. En slags dubbel säkerhet.
Tänkte till sist när jag måste byta att skaffa en alltiallo apparat som kan fungera med en bra kamera med en bra skärm som helst ska uppföra sej som en iphone när man hanterar den, har aldrig upplevt att androidlurar har klarat detta men borde ju gå numera.
Har ju levt med kinainspirerade emui har sett lite olika stavningar men jag tycker att man inte har full koll. Har haft minst 4 samsung lurar som fallit för åldern dvs. inte gått att uppgradera.
Det är ju så man gör för att tvinga en köpa nytt eftersom bankid inte fungerar osv.
Jag har erfarenhet av en inte så gammal nootebook med trasigt tangent bord jobbig att ta isär och för dyrt att laga, bytte på en leonovo inga problem. Man köpte in en massa appledatorer på skolan jag arbetade på, de hade visst fått en ny rektor. Problemet var att den programvara man lagt en massa pengar på var avsedd för windows så man fick köra alla datorer i emulerat windowsläge. Inte nog med att de var dubbellt så dyra och hade sämre teknisk standard än windowsdatorer men när de skulle emulera windows blev de riktigt dåliga.
För användare utan teknisk kunskap eller intresse är säkert ett inlåst system som apple bra, precis som skillnaden mellan min bror och mej han är snickare och den ska fungera att ringa med och inte konstra. Jag har jobbat med teknik hela livet och vill göra och gör mycket mer även om åldern tar ut sin rätt.
Jag vet en del som säjer jag köpte en bra bil och den kan jag ha tills jag inte kan köra längre, när det gäller en mobiltelefon får man säja håller den i 4 år så är det bra då köper jag en ny.
Sen funderar jag på om du inte förväxlar mercedesstjärnan med hammaren och stjärnan. Det där med rollsen var ju rent skryt, hade en kollega med en rolls han fick tvärstanna och slänga sej ur bilen som brann för fullt förmodligen läckage i insprutningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bengt ditt ønske om zoom i mobilen løses delvis med vanvittig mange pixler i kameraet.På den måten klarer de både brukbar digital zoom og elektronisk stabilisering av video. Det finnes noen kinesiske mobile med optisk zoom, teknikken ble patentert av Minolta og kjøpt opp av Sony, tror patentet gikk ut i 2020. Rykter snakker om en ny toppmodell fra Samsung med 5X optisk zoom, en forbedring fra dagens S21 Ultra med 2 faste telephoto kamera.

Skal en få en Android mobil som holder så er det Google og Nokia som begge garanterer at de vil oppgradere sine i 3 år og sikkerhets oppdatere i 4. Det burde finnes andre innen Android One opplegget, men de fleste er mellomklasse telefoner. Flere mener Nokia 8.3 er toppen av denne gruppen. Med sin 64 Mpixel så er kamera betegnet som ett av de beste i sin priklasse.

Google Pixel 6 Pro er rett rundt hjørnet, blir første Android 12 telefon - forventet pris som de dyreste Samsung og iPhone. Med 5 års oppdateringer av OS og enda lengre på sikkerhet så skulle du ha en telefon i veldig lang tid med helt ren Android. 6 Pro også får 4X optisk zoom på det ene av 3 kamera, de to andre er en normal vidvinkel og en ultra vid. Forventet levering i oktober.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bengtic, det finns ju också en mängd telefoner som går att både kasta i backen och i sjön och som har batteri för uppåt en vecka. Men de är naturligtvis inte lämpliga att bära omkring i bröstfickan. Det finns en del som går under namn av tillverkare till annat som CAT för Caterpillar m.m. Det finns andra också som lever lite i det fördolda här hemma men är specade för att tappas nerför trappor spolas med vatten, hög täthetsspecning och även någon militärspec. Värmekameror och nattkameror finns också i en del av dem.
Det finns en finsk importör om man vill ha lite mer säkerhet eller mindre krångel med ev. garantier tillbehör m.m. men det kostar ju då lite extra mot om man handlar själv på Banggood eller liknande, men även där finns europavarianten.
Om man vill ha lite extra info om någon av telefonerna så är det bara att söka på YouTube så dyker de upp både i neutrala och icke så neutrala tester.
Inget för alla användare men de som har sådana här telefoner verkar jättenöjda. Tror jag skall testa en snart.
När "vanliga" gamla telefoner blev mindre och mindre så var det lockande, nu är ju telefonerna rätt stora och ömtåliga hur man än bär sig åt.......... Så jag tror jag satsar på en som är ännu lite större och tyngre men inte behöver behandlas som ett glas-smycke.
Det finns även ytterligare extraskal om risk för kraftig misshandel dyker upp.

Här är en länk till firman som säljer här till "Skandinavien".
E-Ville

Den här funderar jag på.

Eller samma utan värmekamera.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan vara bra att, om man behåller telefonen under flera år, kosta på sig en telefon med 5G som är på väg att bli den nya standarden.
Telecom bolagen släcker ner både 2 och 3G i en rasande takt.
Ställen där man tidigare inte hade mottagning på 4G och fick förlita sig på gamla 3G har nu ingen täckning alls....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bengtic, hoppas du hittar det du letar efter. Jag förstår dig då du säger att du får "utslag" av viss modell/märke, samma med mig fast omvänt. Har levt med Apple sen iPhone 4 kom ut, och haft iPhone 6 tills för nån vecka sen. Behövde precis som du något "större" med bra kamera, 5G, lätthanterligt osv... Säger samma som kurtmo, man lär sig och vänjer sig till något att man inte ens vill testa annat (Apple & "stjärna" har fungerat hittills så varför leta annat?). Tips: iPhone 12 Pro Max, stor & tung (har den i axelväskan), men den levererar precis det jag behöver, utan att gå in på alla detaljer!
 
F

F.d. 22252

Guest
Intressant med flir kamera, då kunde man se och åtgärda värmeförlusterna på både huset och husbilen. men den är för stor och tung att bära med sej för jämnan över ett hekto mer. Hade en ide för många år sedan ihop med en kompis som gick bort ganska snart efter. Man skulle hänga en flirkamera under en drönare och erbjuda filmning av huset. Tittat på nokian men den har inte riktigt det jag söker. Är mest inne på samsung s21 ultra har hittat den för strax under 11 000kr vilket är mycket men kameran slår min vanliga kamera så då kan den få stanna hemma. Brukar ha den med ibland eftersom den har 18ggr zoom som går att använda med dubbel stabilisering. Det vet man ju att de bästa bilderna dyker upp när man inte har kameran med sej och min vanliga telefon ger hyfsade bilder men inte mycket mer det märks klart att de är elektroniskt bearbetade för att dölja problemen. Vi går mot en mörk årstid och då kan man sällan ta bra bilder men det ska gå med samsung. Finns en del jämförande tester på youtube som verkar helt ok. Det jag inte har fått klart för mej riktigt är hur den är att ringa med mottagning osv . Man fokuserar enbart på finesserna inte som en vanlig användare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kom och tänka på att en flirkamera borde ju vara bra att felsöka en motor med, man kan ju jämföra med en bild från en ok motor sen lär man ju kunna se läckande toppackningar och om en cylinder inte jobbar som den ska .
 

ToniNat

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gävle
HBK-Nr
27706
Medlemskap
2024
Hej Bengtic
Har du kollat på Sony experia 1 III dyr men kameran är av de besta just nu.
Har själva lämnat slamsung träsket för många år sedan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom du redan kollat Samsung S21 så kan jag rekommendera dig att köpa modellen innan, S20.
Trots att det är en något äldre modell har den samma kameror och, konstigt nog, bättre upplösning på skärmen.
Har en sådan själv och när glaset pajjade i sommras bytte jag hellre glas än få en ny 21 (firmatelefon).
Helt klart bästa luren jag haft. (Har haft både iPhone, Huawei och Samsung tidigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte på vad bäckis skrev om 5g. Sen tittade jag på täckningskartan för 5 G sen undrar man ju lite vi som bor i ett högteknologiskt land med ett bolag som ericsson.
Man får jute av en kalldusch när man ser att vi bor i en ankdamm och tillhör en exclusiv klubb för inbördes beundran
Täckningskarta 5G.
Screenshot_2021-09-11 5G coverage map worldwide - nPerf com.png
 
Toppen