• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig telefon?

F

F.d. 22252

Guest
Problemet med en del typ av minnen att det kan skilja med en faktor 10 på skriv läsförmågan så många appar vägrar att finnas på ett löst sdminne sen kan man faktiskt skriva sönder ett minne. Nu har ju inte den telefon samsung s21 ultra något yttre minne utan man måste köpa rätt på en gång. 128 låter mycket 256 är samma som ssddisken i min dator kostade över 3000kr när jag bytte. den går heller inte att diskoptimera eftersom risken att skriva sönder den inte är försumbar. Sen tänker man på ram minnet 12gb finns 16 också Hur mycket behövs vid video och zoom bilder. Man tycker att samsung skulle kunna ha någon vägledning men har inte sett någon. Siktar att behålla telefonen 4 år.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det kan även vara intressant med vilken hastighet batteriet laddas. Stora skillnader, se Toms Guide för resultat


Tex på 30 minuter laddas en Oneplus 9 tiill 99% medan Apple iPhone 12 Pro Max laddas till 47%
Jag har erfarenhet av snabbladdning och säjer samma som Tesla att snabbladda minskar kapaciteten fort och därmed livslängden vill helst inte ladda över natten eftersom det finns risk att laddningen förstör batteriet.
Har ett gäng batterier liggande de flesta har jag gjort mej av med beroende på brandfaran, min samsung note med löst batteri var så svullet att det knappt gick att få på bakstycket.
Samsung skickar inte med en laddare men jag råkar ha just en sån som ska det ska vara. Antar att de efter skandalerna med samsung note som gjorde att flera flygbolag vägrade att frakta en sån telefon den drogs ju in.
Att de lagt hela laddningsfunktionen i telefonen och inte i laddaren. Tråkigt om man ska bli tvungen att stänga av alla funktioner för att spara batteri.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej jag vet men det känns så bra att titta på bilden som kommer upp där allt ligger i ordning och färgerna är gröna.
Kommer ihåg hur man hörde läshuvudena på en gammal HD surrade hela tiden speciellt när de började bli fulla. Men det var liksom en tillfredställelse att höra datorn jobba. Ibland fick man lämna datorn på över natten för att det skulle fungera dagen efter, då några elever skulle göra jobb.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Kanske onödigt för de flesta, men en sak som jag iaf har märkt, är att jag använder datorn mindre o mindre och då har kravet på vad jag kan göra på mobiltelefonen ökat, stor skärm, bra prestanda, och bla så sparar jag tex manualer och dokument som jag vill ha lättillgängligt på mobilen, förutom alla bilder och filmer då förstås, och detta tar en hel del plats, så för min del blev det en mobiltelefon med 256Gb internt minne och även plats för ett minneskort på 512Gb så nu oroar jag mig inte för platsbrist på ett bra tag.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om jag köper en telefon vill jag äga den. Därför utgår I-fån där allt skall gå genom deras "moln". Jag vill kunna koppla upp den mot datorn och läsa, skiva och radera.
Det går inte med en I-fån såvida man inte gör ett "jailbreake", men då försvinner garantin.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fullständigt enig med dej wizard, hoppas vi ses på Bahia men orken och hälsan sviker men bilen fungerar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske onödigt för de flesta, men en sak som jag iaf har märkt, är att jag använder datorn mindre o mindre och då har kravet på vad jag kan göra på mobiltelefonen ökat, stor skärm, bra prestanda, och bla så sparar jag tex manualer och dokument som jag vill ha lättillgängligt på mobilen, förutom alla bilder och filmer då förstås, och detta tar en hel del plats, så för min del blev det en mobiltelefon med 256Gb internt minne och även plats för ett minneskort på 512Gb så nu oroar jag mig inte för platsbrist på ett bra tag.
Ja du har rätt inte vill man få problem för man var snål när man kunde köpa det bästa.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Slog till på en Doogee V10 5G med 8 GB RAM och 128 GB Internminne när Banggood hade extrapris för 1780 SEK med frakt och svensk moms för att ha som reserv till min och frugans telefoner.. Dessutom tål den en hel del och har ett batteri på 8500 mAh. Den väger dock 340 g.

Specifikation här.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har inget mot Iphone har den första som bara var mp3 spelare och allt annat gick via wifi, jättegammal med fungerande batteri! Det som bekymrar mej som varit lite hacker sen 1980 är att jag ibland vill göra saker som är spärrat i Apple produkter. Men inget fel på telefonen egentligen men passar inte mej.
HAR EN FRÅGA helst med snabbt svar hur mycket minne behöver man har ett bra pris på 128Gb i min egen telefon använder jag fn. 16Gb.
Men jag inser att 5G och en kamera och video kan dra ganska mycket så räcker 128Gb eller bör man gå upp.
Datorer med mycket minne tenderade förr i tiden att bli långsamma och dra mer ström. Har ingen aning om läget just nu när jag inte behöver stå på tå och tala om läget. Är ju många år sedan. Plus och minus historia och svenska är väl ganska detsamma elektronik och data blir gammalt på ett år. Slutade i tid innan man som vissa gör tror de är duktiga även när de ser sej i spegeln. Frågar gärna de som kan har inga problem med det.
Vad behöver du göra med mobilen som inte går att göra på en iPhone? Visst kan den vara begränsad ibland, men är det något du verkligen behöver?
 
Toppen