• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det jag tycker är det stora felet är att man spiller pengar på ett slösaktigt betalsystem.
Sällan-brukare får fakturor på 8 och 16kr

Bosse

Har du kanske förslag på ett billigare betalsystem än en månatlig elektronisk faktura/autogirering?
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

De som är måna om att trängsenskattesystemet inte skall kosta för mycket i form av faktureringar kan ju anmäla sitt fordon för autogirobetalning och e-faktura av dessa skatter, på samma sätt som den vanliga fordonskatten. Därmed borde kostnaden för fakturering sjunka till ett minimum.

Incitament för att höja trängselavgifterna, som vissa varnar för, på grund av höga administartiva kostnader bortfaller då.

//Michael, medlem
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Obegripligt att man inte inför begränsningar för tung trafik i småbyarna som ligger efter genvägarna och smitvägarna för långtradarna i Tyskland. Resultatet blir frustrerade invånare som försöker sälja sina hus för att komma därifrån. Problemet är att ingen köper hus i de avgassolkade byarna.

trafikpest.jpg
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Har du kanske förslag på ett billigare betalsystem än en månatlig elektronisk faktura/autogirering?

Nä den varianten är nog bra om månadsbeloppen överstiger ca 200kr.
Och om man låter bli att skicka en papperskopia som är makulerad för betalningen som i mitt fall redan skett via autogiro. Jag ser ju själv att beloppet är draget...behöver ingen pappersbekräftelse som kostar pengar.
Kallas vanligen byråkrati=slöseri...

Bosse
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Nä den varianten är nog bra om månadsbeloppen överstiger ca 200kr.
Och om man låter bli att skicka en papperskopia som är makulerad för betalningen som i mitt fall redan skett via autogiro. Jag ser ju själv att beloppet är draget...behöver ingen pappersbekräftelse som kostar pengar.
Kallas vanligen byråkrati=slöseri...

Bosse

Nedanstående står att läsa på transportstyrelsens hemsida.

Kombinera autogiro med e-avi

Om du som fordonsägare inte vill ha det makulerade inbetalningskortet för trängselskatt hemskickat till dig, kan du välja att istället bli aviserad elektroniskt. Det gör du med hjälp av e-avi – så kallad e-faktura. Du kan anmäla hos din Internetbank att du i fortsättningen vill få avin för trängselskatten elektroniskt via bankens tjänst e-faktura. Vi skickar då avin direkt till din Internetbank i stället för med vanlig post hem till dig.
Läs mer om e-avi och hur du ska gå tillväga för att ansluta dig till tjänsten
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Hjälp!!!
Jag behöver ingen avi... varken i pappers eller elektroniskt då jag har autogiro och ser själv att det har dragits 8kr...tala om för mig hur jag skall göra för att slippa både det ena och andra. Så lite papper och elektroniskt skräp i lådan som möjligt.

Bosse
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Hjälp!!!
Jag behöver ingen avi... varken i pappers eller elektroniskt då jag har autogiro och ser själv att det har dragits 8kr...tala om för mig hur jag skall göra för att slippa både det ena och andra. Så lite papper och elektroniskt skräp i lådan som möjligt.

Bosse

Undvik att åka i Stockholm och Göteborg så är problemet borta när det gäller trängselskatten :D:D:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Undvik att åka i Stockholm och Göteborg så är problemet borta när det gäller trängselskatten :D:D:D

Har inget problem med trängselskatten...har åkt igenom Göteborg 1 gång det kostade 8kr.
Mycket prisvärt.

Har aldrig haft anledning att åka husbil i Stockholm...men skulle det bli aktuellt så betalar jag gärna 20kr eller mer vilket i minna ögon är ännu mer prisvärt :D

Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Kan nágon förklara detta för mig med trängselskatt.

Jag har inte bott i Sverie eller ägt nágon svensk bil pá nu 28 ár.
Av nágon underlig anledning sá äger jag en massa fordon som har obetalda trängselavgifter ??? Omöjligt att fá rätt med transportstyrelsen.
Min sista bil jag hade en Volvo 145a, Skrotades men enligt transportstyrelsen sá är jag skyldig massa pengar för den och för flera fordon och trängselskatt???
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Stackare...
Transportstyrelsen gör lite som dom vill...

Ett person sålde sin bil till en Hen som aldrig försäkrade bilen eller betalade parkeringsböter/trängselskatter..

Jag minns inte riktigt vad summan kom upp till, typ 80.000-100.000kr när slutligen kronofogden kom säger hen att jag har aldrig köpt en bil då stutsar hela skulden till den förre ägaren..

Den förra ägaren får en chock och förklarar att det är flera år sen jag sålde bilen för 4000kr och visar kvitton på försäljningen, men det spelar ingen roll för pengarna ska in och vill du processa får du göra det mot Hen som nekar till att han köpt någon bil av dig, svarar transportstyrelsen..

Hen är så prickad att det lyser rött på hela dataskärmen, hen bryr sig inte om han förlorar i rätten, för det finns ingenting att driva in...


Kanske något att tänka på om ni ska sälja en bil, ta kreditupplysning på den som köper bilen även om hen betalar kontant för bilen...
:wub:
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Kan någon förklara för mig varför det infördes biltullar?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Stackare...
Transportstyrelsen gör lite som dom vill...

Ett person sålde sin bil till en Hen som aldrig försäkrade bilen eller betalade parkeringsböter/trängselskatter..

Jag minns inte riktigt vad summan kom upp till, typ 80.000-100.000kr när slutligen kronofogden kom säger hen att jag har aldrig köpt en bil då stutsar hela skulden till den förre ägaren..

Den förra ägaren får en chock och förklarar att det är flera år sen jag sålde bilen för 4000kr och visar kvitton på försäljningen, men det spelar ingen roll för pengarna ska in och vill du processa får du göra det mot Hen som nekar till att han köpt någon bil av dig, svarar transportstyrelsen..

Hen är så prickad att det lyser rött på hela dataskärmen, han bryr sig inte om han förlorar i rätten, för det finns ingenting att driva in...


Kanske något att tänka på om ni ska sälja en bil, ta kreditupplysning på den som köper bilen även om hen betalar kontant för bilen...
:wub:

Jo nägot liknande förstod jag att transportstyrelsen menade. Att jag skulle överklaga Att áka till Sverige leta upp en advokat mm mm. Jag är lugn eftersom jag inte har skrivit pá ett enda papper. Kronofogden kan komma sá bjuder jag honom pá en öl.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag har läst att det är ganska många personer som äger bilar som redan är skrotade och avställda, det enda tips som jag kan ge dig är att beställa nya skyltar och sen skrota skyltarna...


När det gäller biltullar är det bara insatt för att tjäna pengar och ingenting annat än pengar!!!

Den som säger någonting om miljön L.J.U.G.E.R....

Släpp all kollektivtrafik gratis så ska ni få se på minskad biltrafik i innerstaden, det går inte för då kollapsar hela kollektivtrafiken för så många skulle lämna bilen hemma..

Nu är det så dyrt att åka kollektivt in till sthlm så man tar bilen för det blir billigare, framförallt om man kan lösa gratis/billig parkering..
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag har läst att det är ganska många personer som äger bilar som redan är skrotade och avställda, det enda tips som jag kan ge dig är att beställa nya skyltar och sen skrota skyltarna...


När det gäller biltullar är det bara insatt för att tjäna pengar och ingenting annat än pengar!!!

Den som säger någonting om miljön L.J.U.G.E.R....

Släpp all kollektivtrafik gratis så ska ni få se på minskad biltrafik i innerstaden, det går inte för då kollapsar hela kollektivtrafiken för så många skulle lämna bilen hemma..

Nu är det så dyrt att åka kollektivt in till sthlm så man tar bilen för det blir billigare, framförallt om man kan lösa gratis/billig parkering..

Det var hårda ord. Officiella undersökningar (bl.a. Sthlms trafikkontor) visar annat, men ditt sätt att uttrycka dig, gör att en fortsatt diskussion inte känns meningsfull.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det var hårda ord. Officiella undersökningar (bl.a. Sthlms trafikkontor) visar annat, men ditt sätt att uttrycka dig, gör att en fortsatt diskussion inte känns meningsfull.


Ord som jag ser dig använda lite då å då i olika trådar sen hoppar du in i diskussionen igen!!

Märkligt...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Kan någon förklara för mig varför det infördes biltullar?

Man behöver PENGAR. Den inkomstskatt, vägskatt, bränsleskatt, mm mm mm som vi betalar räcker inte till vägunderhåll och att bygga nya vägar och järnvägar, trots att vi har världens högsta skattetryck.
Pengarna går till annat.
Alltså tar man som vanligt till argumentet "miljön" för att suga ut ytterligare pengar från folket.
Det hör till saken att "straffskatten" inte har ett skit med trängsel att göra. då hade man satt kamerorna där det var befogat. Dvs vid infarterna till innerstaden. Nu sitter de på genomfarten för E6:an så alla som skall förbi, inte in i, Göteborg måste betala.
Likadant på Älvsborgsbron långt från centrum, och där måste de flesta anställda på Volvo (tusentals) betala både för dit och hemresa.
Likadant vid Sahlgrenska, Där har man satt kamerorna ca 100 meter innan parkeringshuset så man kan skinna alla underbetalda under- och sjuksköterskor på några hundralappar i månaden. Platserna är noga utvalda för att optimera "inkomsterna", inte för att undvika trängsel och undvika utsläpp i stadskärnan.
Hade politiker och tjänstemän tänkt sig för och satt kamerorna där det varit befogat så hade de sluppit folkstormen och den omröstning om skatten som nu förestår.
Sedan är det ju heltokigt att man skall betala när man åker UT från Göteborg.
Ex. när man kör in i New York via George Washington-bron får man betala ett par dollar. Att köra ut är gratis. Där har någon tänkt till, men tänka är inte somligas starka sida i Sverige.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Dom höjer kollektivtrafikskostnaden så att folk använder bilen istället för att åka svindyra kollektivtrafiken, hela systemet kollapsar om dom skulle ta bort avgiften helt från det kollektiva,, därefter kan man höga trängselskatterna om å om igen..

Ta bort alla avgifter från kollektivtrafiken, det kallar jag en riktig miljösatsning..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Ord som jag ser dig använda lite då å då i olika trådar sen hoppar du in i diskussionen igen!!

Märkligt...

Jag diskuterar gärna, men enbart fram till då jag anser diskussionen urartar, vilken den tyvärr gör alltför ofta på detta forum. Därefter får andra fortsätta utan min medverkan.

När, som du gjorde i ditt inlägg, inleder en diskussion med att säga att andra som säger annat "ljuger"..... ja då gick du över min gräns och därför känns en meningsfull diskussion med dig om trängselavgifter lönlös..... precis på samma sätt som den gjorde med ditt inlägg 47 i vägpiratsfrågan. Om du tycker det är märkligt.... ja då får du naturligtvis tycka det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag diskuterar gärna, men enbart fram till då jag anser diskussionen urartar, vilken den tyvärr gör alltför ofta på detta forum. Därefter får andra fortsätta utan min medverkan.

När, som du gjorde i ditt inlägg, inleder en diskussion med att säga att andra som säger annat "ljuger"..... ja då gick du över min gräns och därför känns en meningsfull diskussion med dig om trängselavgifter lönlös..... precis på samma sätt som den gjorde med ditt inlägg 47 i vägpiratsfrågan. Om du tycker det är märkligt.... ja då får du naturligtvis tycka det.

Ljuger,, aha..
Är Thomas Qvick skyldig ?
Hela rättsapparaten ljög för att sätta dit en nollat och för att dom själva skulle klättra på karriärstegen..

Precis så är det med biltullarna, det är en LÖGN för att få in pengar!!
Dom skulle aldrig ha lagt en krona på alla biltullar som dessutom bara drabbar svensken, kollektivtrafiken ska vara gratis, det kallar jag miljösatsning..

Det nya Pensionssystemet var också en lögn, Kjell Olof Feldt berättade att dom visste att det skulle slå hårt för framtidens pensionärer men det mörkades.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen