• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag tycker också man skall höja avgiften.Vanliga knegare kan åka kollektivt så dom välbetalda kommer fram med sina bilar .jag tycker att vi betalar tillräckligt med skatt på våra bilar vägskatt diselskatt för att få köra på alla vägar o gator.att faktureringen fungerar kan man fråga sig.körde igenom Göteborg veckan efter påsk,har inte fått någon räkning.blev orolig när jag läser att man får 500kr i avgift om man inte betalar i tid,ringde transportstyrelsen,vänta i 12 min ,under tiden förklarar en röst att man inte kommer undan dom 500 kr, men när dom 12 min var över ,fick jag prata men en man som sa att det inte fanns något på mig,så jag klarade mig ifrån dom 16 kronorna,men fick kosta på mig ett samtal.men hade räkningen kommit på villovägar skulle det blir 516 kr
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det är inte pengarna, utan principen jag vänder mig mot. De 8:- kommer snart att svälla till 50:- och mer. Miljön blir så mycket bättre av att folk blir fattigare.
Vi har en liten byväg som vi underhåller själva. Ska vi ta ut 8:- av postbäraren, anbulansen, brandkåren o.s.v.? Det verkar lika heltokigt som trängselskatten i Göteborg.
Om de styrande går emot folkets vilja, 50000 underskrifter, kallas det i varje fall, när det handlar om andra länder, diktatur.

50.000 är väl knappast folkets vilja, ungefär 10% av befolkningen?
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det är inte fal med transportstyrelsens lilla App "mina fordon"

Då ser man vilka passager och skattebeslut som belastar din bil.. Bra att ha koll,
Man kannor ställa på och av husbilen också :)
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Att man skickar ut en faktura på lägre belopp, än vad faktura plus porto kostar. Beror enbart på tjänstmännen är dåliga på matte óch ekonomi. Om man varit bara lite smart, hade man väntat med att skicka ut fakturan tills fakturabeloppet var högre än kostnaden för denna.
Men vad kan man vänta sig! Fick själv en faktura på 8:-, men akta er, förseningsavgiften har jag hört är 500:-. Det är väl där de ska ta hem vinsten.
Ha en trevlig sommar, vi kanske ses. Vi åker 45an norrut den 5/7
vi lever i datavärlden numera finns inga tjänstemän som kollar
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det är inte fal med transportstyrelsens lilla App "mina fordon"

Då ser man vilka passager och skattebeslut som belastar din bil.. Bra att ha koll,
Man kannor ställa på och av husbilen också :)

Jo det är säkert bra. Men det känns bättre att ha ett namn o datum om något blir fel
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag tänker inte i första hand på mig själv,Jag klarar 8:- och även 508:-.
Jag tänker på min brorson och hans familj, som ska köra barn till dagis och skolor, därefter på fotboll,ridning kockskola, sedan ska dom själva till jobbet och därifrån. De får alltid betala maxbelopp. Nu är dessa gifta och har två inkomster, men en ensamstående har det inte lätt.
Har ni hört den om åsna "klarar du den så klarar du den" tills åsnan säckade ihop.
En sak som är säkert, avgifterna kommer att höjas.
Låginkomsttagare kan gå. Då kan höginkomsttagare susa fram ibehindrat i stan
50000 underskrifter är för en folkomröstning och inget annat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag kan inte förstå varför det ordas så mycket om eventella förseningsavgifter, 100:- eller 500:-. Det är väl inte så svårt att registrera sig så att trängselsakatten dras automatiskt via autogiro om man skulle råka passera eller åka in i Göteborg på tider då avgiftsplikt råder. Registreringen kostar inget och därmed uppstår ingen förlust om man inte passerar eller kör in i stan. Enkelt och smärtfritt. Dessutom blåser man Trafikstyrelsen på chansen till eventuella förseningsavgifter.

En registrering, som görs en gång per bil, är betydligt enklare än att lägga energi på att klaga på förseningsavgifter eller olika möjligheter för att kontrollera om man har någon avgift att betala.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag skulle aldrig låta någon gå in på mitt konto och hämta pengar obesett. Det är som att lämna en vidöppen plånbok på torget. Hederliga människor skulle aldrig röra den, men så finns det andra och de finns överallt.
Har du en faktura och den inte stämmer, bestrid den, först till företaget sedan till kronofogden, då måste företaget bevisa att fakturan är rätt. Har du betalat är det ditt ansvar att bevisa att den är fel. Sätt in pengarna på konto hos länsstyrelsen, då har du betalat och kan inte få någon anmärkning. Pengarna betalas inte ut till företaget innan det är bevisat att den är rätt.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Varför skall vi betala trängselskatt för att köra genom Göteborg på E 6, varför placerade man inte betalstationerna vid avfarterna från E 6. Du kan passera Stockholm utan betala trängselskatt. Nu pratas det om trängselskatt i Malmö och var är trängseln?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Den väg som Knarrevik föreslår är inte avgiftsfri.Man måste över Öjersjö-Partille för att komma undan.
A.Borg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Den väg som Knarrevik föreslår är inte avgiftsfri.Man måste över Öjersjö-Partille för att komma undan.
A.Borg.

Det är iGO som föreslår vägen. Tydligen har man täppt till denna möjlighet eller så har den aldrig funnits. Hur som helst är det mycket besvär för några futtiga kronor.

Jag har naturligtvis registrerat mig till autogiro för att slippa eventuella inkassoavgifter. Jag har autogiro på alla mina periodiska räkningar sedan urminnes tider (gammal bankanställd) och har aldrig hört någon klaga på detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

För en engångskostnad av 22 kr fixar appen Tullfritt Gbg gratis passage även under dagtid.
Om möjligt är bäst att tillägga.

image.jpg
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Varför skall vi betala trängselskatt för att köra genom Göteborg på E 6, varför placerade man inte betalstationerna vid avfarterna från E 6. Du kan passera Stockholm utan betala trängselskatt. Nu pratas det om trängselskatt i Malmö och var är trängseln?
Just det ,det har inte med trängselavgift att göra.E6an.Jag tejpar över skylten.Inte för att jag är snål,men jag betaler vägskatt öveer 7000 pr år,så åker jag genom på E 6 vill jag av princip inte betala.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Konstig princip tycker jag. Av princip vill du inte betala trängelselskatt. Vilken princip är det som därmed gör dig till skattefuskare?

Av princip gör jag gärna rätt för mig när jag kör in i, eller passerar, Göteborg.

//Michael, medlem
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Varför skall vi betala trängselskatt för att köra genom Göteborg på E 6, varför placerade man inte betalstationerna vid avfarterna från E 6. Du kan passera Stockholm utan betala trängselskatt. Nu pratas det om trängselskatt i Malmö och var är trängseln?

Lassej synpunkt är bra. Om alla städer börjar ta trängselskatt för genomfart blir det jobbigt. Varberg, Falkenberg, Halmstad, Helsingborg Landskrona, Lomma, Åkarp, Malmö och som lök på Laxen Öresundsbron.

euro-1.jpg


Jag kan tänka mig hur Jönköping längs E4:an nu börjar sukta efter miljarderna för att inte prata om Linköping, Norrköping och Stockholm. Om Ödeshög och Mjölby gjorde det kunde dom slopa kommunalskatten.

Ge f.n i genomfartslederna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Om själva trängseln skulle vara problemet borde väl bara "nyttotrafik" tillåtas.
Men sanningen är nog den att det är kulorna man vill åt.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Jag uppfattar syftena som minst tre;

- minska innerstadsbilismen med hjälp av trängselavgifter,
- med trängselavgifter delfinansiera utbyggnad av kollektivtrafik och cykelstråk (ordinarie skatteintäkter räcker inte)
- en förbättrad innerstadsmiljö

Så länge det inte finns bättre förslag att komma tillrätta med ovanstående problemområden så är trängselavgifter lovvärt. Kanske namnet trängselavgift kunde bytas ut till ett annat i städer där trängseln inte är så stor, men likväl har behov av utbyggnad av vägnät, kollektivtrafik, cykelstråk för att få bättre innerstadsmiljö.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Ett förslag vore att även lägga avgift på utländska fordon.
Fråga norrmännen hur de gör och om det lönar sig?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

I Tyskland införde man redan 2005 en avgift för lastfordon på 12 ton och däröver. Toll Collect: Sverige

Vilket medfört att trycket ökat med tung trafik på genomfartarter i mindre orter.

Den modellen liknar våran... vilket gör att man försöker hitta "smitvägar"
Vägar och infrastruktur måste ju gå framåt och någonstans måste pengar vaskas fram.
Alla vill ju att kosingen skall räcka till allt möjligt inte bara "gratisvägar."
Svår ekvation !

Det jag tycker är det stora felet är att man spiller pengar på ett slösaktigt betalsystem.
Sällan-brukare får fakturor på 8 och 16kr :confused:

De röda vägarna är smitvägar.

Bosse
 

Bilagor

  • adacmaut.jpg
    adacmaut.jpg
    173,2 KB · Visningar: 6
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen