• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Passerade in i Götet ena dagen, nattade över i Mölndal... och passerade ut norrut andra dagen...
Fick en spec. från Transportstyrelsen, med antal passager 2st till en summa av 16kr :D

De debiterar sen SUMMA (kr) till skattebeslut = 8kr :D:D

Dras via autogirot så vem bryr sig...men specen de skickat på posten kostar minst 50kr.
Var ligger felet ??

Bosse
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Hela systemet verkar vara helt sjukt. Dom skickade ut en pappersfaktura till mig på 13!! Kronor!
Jag har redan effektura på bilskatten och man tycker att dom borde kunna skicka en sån i stället...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Norrmännen kör samma koncept, jag fick dn faktura på 23 kr för Svinesundsbron. Det kan väl inte löna sig?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det är kostnaden för enbart portot!
För några år sedan var det inte lönsamt att producera fakturor vars belopp understeg 25 kr, idag säkert mer. Att fakturor på lägre belopp skickas ut beror enbart på "rättvisefaktorn".
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Varför inte ansluta systemen till EasyGo. Då får man ju på ett enkelt sätt klara av betalningen.
Lasse
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Att man skickar ut en faktura på lägre belopp, än vad faktura plus porto kostar. Beror enbart på tjänstmännen är dåliga på matte óch ekonomi. Om man varit bara lite smart, hade man väntat med att skicka ut fakturan tills fakturabeloppet var högre än kostnaden för denna.
Men vad kan man vänta sig! Fick själv en faktura på 8:-, men akta er, förseningsavgiften har jag hört är 500:-. Det är väl där de ska ta hem vinsten.
Ha en trevlig sommar, vi kanske ses. Vi åker 45an norrut den 5/7
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Man blir lika förvånad varje gång man räknar ut hur mycket fakturahantering egentligen kostar för det är alltid mycket mer än man tror.
Manuell fakturering kostar ett företag mellan 150–800 kronor att hantera. Skulle ett företag driva sin fakturering som Transportstyrelsen så skulle minusposten bli gigantisk.
Specen vi fick på beloppet 8kr var också makulerad på grund av betalning via autogiro...:confused:
Räknar vi lågt så kostade den makulerade fakturan minst 142kr för skattebetalarna.
Tänk på det att ni trängs ordentligt och ser till så att det blir rejäla fakturor.

Bosse
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Undrade just med betalningen. Var o tittade på en valp förra veckan o passerade via E6 t.o.r. Då lär jag väl få flera fakturor eftersom jag åker o hämtar den lille strax. Det är väl OK att betala men känns lite löjligt, när det säkert hade varit mer ekonomiskt lönsamt att inte skicka fakturor alls på så minimala belopp.
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Undrade just med betalningen. Var o tittade på en valp förra veckan o passerade via E6 t.o.r. Då lär jag väl få flera fakturor eftersom jag åker o hämtar den lille strax. Det är väl OK att betala men känns lite löjligt, när det säkert hade varit mer ekonomiskt lönsamt att inte skicka fakturor alls på så minimala belopp.


Man betalar per månad. Fakturan kommer alltså en månad senare. Så har du passerat flera gånger samma månad kommer bara en faktura.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Undviker Göteborg, är en principsak för mej. Varför skall jag betala skatt på en genomfartsled.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Enligt iGO skall det gå att undvika trängselavgiften vid genomfart även om det kostar mer än det smakar. Har någon försökt?

image.jpg
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.924
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det finns även tider på dygnet när avgiften inte tas ut.
Bor själv i Göteborg, och bryr mig inte egentligen om det, trängsleskatten alltså. Pengarna försvinner från kontot engång i månaden, 80-100 kr för två bilar.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Försenings avgiften har blivit något lägre 100 kr . Men glömmer man igen att betala så blir den 500 kr Sänkt avgift för missad trängselskatt | Riksdag och Departement

Med vänlig hälsning Leif Karlsson

Detta är ju ett förslag från regeringen ,,,, !

Vår son lånade vår bil i mars månad då hans var på verkstad ,med vår bil passerades Göteb. för en kostnad av 16 :- i förrgår damp det ner en räkning på 16 :- + 500:- i förseningsavgift !!!

Nu till verkligheten vi har inte fått någon avi på de 16:- så när "ockerfakturan" på 516:- kom så kontaktade jag transportstyrelsen ang. detta,svaret var betala och överklaga till skatteverket vilket för oss är lika med känn dig blåst vilket i klartext betyder, om de struntar i att skicka ut första fakturan eller den kommer bort under vägen så "blåser" vi bilägarna på mera slantar ....... fy f-n vilket system vi lever under.

Vi kommer att överleva denna summa, men systemet är ju helt åt h.....e !:mad:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Det är inte pengarna, utan principen jag vänder mig mot. De 8:- kommer snart att svälla till 50:- och mer. Miljön blir så mycket bättre av att folk blir fattigare.
Vi har en liten byväg som vi underhåller själva. Ska vi ta ut 8:- av postbäraren, anbulansen, brandkåren o.s.v.? Det verkar lika heltokigt som trängselskatten i Göteborg.
Om de styrande går emot folkets vilja, 50000 underskrifter, kallas det i varje fall, när det handlar om andra länder, diktatur.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förvirrad trängselskatt i Göteborg

Min åsikt är att trängselavgifter är rätt.

I Stockholm minskar bilismen delvis på avsett sätt enligt Stockholm kommuns trafikkontor som har att utreda effekterna av trängselavgifterna i Stockholm.

Fakturering fungerar enligt mina erfarenheter utmärkt. Höjning av avgift är föreslagen för att ytterligare minska trafiken pga att Stockholm inte tål mer innerstadsbilism enligt nämnda trafikkontor.

Skulle tro, utan att vara insatt i Göteborgs trafiksituation, att det även där erfordras ett för många obekvämt beslut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen