• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hej! I den här klubben finns ju många som är kunniga på elektriska prylar och därför tänkte jag försöka få lite hjälp med en fördröjningsgrejsimojsare. Jag har utvecklat mitt egenhändigt hoptotade tjuvlarm litegrann och behöver nu någon anordning som kan fördröja att en krets slutes direkt när strömmen kopplas på, i kanske 5 eller 10 sekunder.

Jag har letat i div. kataloger och googlat och hållit på, men inte hittat någonting.

Vet någon här om det finns någon pryl som skulle passa här, eller om man skulle kunna bygga den själv med enkla komponenter? Lödkolv har jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Boxer! Jag har fått en ny idé! När larmet är på och bandit utlöser katapultstolen så ska luckan vara stängd. Vid krock däremot så ska luckan öppnas och krockkudden ska vara så konstruerad att den följer med föraren ut genom luckan och då på något finurligt vis även ska kunna fungera som landningskudde efter luftfärden. Svårt att att få att fungera? Kanske, men i min värld är inget omöjligt!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Arbetet med min kombinerade bandit- och krockräddningskuddstol befinner sig fortfarande på planerings- och projekteringsstadiet och arbetet därmed går väldigt trögt. Kanske borde jag ge upp.

I ett tidigare skede under utvecklingarbetet med fördröjningsgrejsimojsaren upptäckte jag att magnetkontakter kan gå sönder, vilket då ställde till med stora problem. Nu har en ny prövning dykt upp! Jag har en strömbrytare på instrumentpanelen som styr strömmen till en magnetventil vars uppgift är släppa igenom kylvattnet från motorn till en värmeberedare som jag kan värma upp bodelen med under färd. En mycket fiffig anordning som jag har haft stor glädje av vid långresor. Ofta har varmvattnet i beredaren räckt till för att hålla värmen vid övernattningarna.

Min fråga alltså till läsarna: Kan magnetventiler gå sönder eller kan det vara så att strömmen inte kommer fram till ventilen i fråga. Jag har kollat alla säkringar och dom är hela allihop, i varje fall alla som jag har hittat.

Jag har letat efter magnetventilen men kan inte hitta den. Möjligen sitter den innanför instrumentpanelen och då kommer jag äntligen fram till min andra fråga. Vågar jag ge mig på att montera ner instrumentpanelen och kolla strömbrytaren och ledningarna och samtidigt leta efter ventilen bakom den? Är inte risken stor att jag inte får ihop det igen.

Alltså: finns det någon här som har monterat ner instrumentpanelen och vet hur det fungerar och hur man man får den tillbaka på plats? Vilka problem kan uppstå vid ett sådant här jobb?

Jappe
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ingen risk att magnetventilen sitter bakom instrumentpanelen.
Visserligen kan du plocka ner panelen men du lär bara hitta en massa kabel à la ormbo.
Magnetventilen sitter på en slang i motorrummet eller i bodelen.
Följ vattnet......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag har kollat under motorhuven och vid värmeberedaren och där har jag inte hittat någon magnetventil. Jag vet hur sådana ser ut för jag haft en helautomatisk apparat för tillverkning av vissa drycker på den tiden det begav sig. Kanske sitter den under golvet i förardelen. Där finns det kanske plats?

Jappe
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag har kollat under motorhuven och vid värmeberedaren och där har jag inte hittat någon magnetventil. Jag vet hur sådana ser ut för jag haft en helautomatisk apparat för tillverkning av vissa drycker på den tiden det begav sig. Kanske sitter den under golvet i förardelen. Där finns det kanske plats?

Jappe
Hej Jappe,

Magnetventilen sitter vid sidan av axelialbelastningsaccumelatorn,,,,,,,,, hadde du glömt det ???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Självklart! Tänkte inte på det... Nu ska jag genast gå ut till bilen och fixa det här. Men..... var sitter axelialbelastningsaccumelatorn?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Självklart! Tänkte inte på det... Nu ska jag genast gå ut till bilen och fixa det här. Men..... var sitter höstatrappseparatorn? Kan det möjligen vara i anslutning till defiblonimetern som reglerar trycket i raffitropofnoskeln?

(Vågar vi hålla på så här? Snart vaknar Nisse och öppnar sina Argusögon!)

Jappe
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Nästa gång ni får problem med TV'n eller någon annan elektronisk pryl så skall ni rekommendera servicekillen att byta antibulleribångkondensatorn.
Det fick jag lära mig på min första praktikplats som reparatör.
Ofta fel på den.

Lite nonsens klarar argusögat men inte påhopp då kliver jag själv upp på trampolinen.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Lite nonsens klarar argusögat men inte påhopp då kliver jag själv upp på trampolinen.:)

Svår är moderatorns lott på parnassen
ordning måste alltid vara uti klassen
risken finns att bannbullan skrives ut
om man inte har lärt sig att veta hut

Det är rätta tagen, Nisse i Näsåker!
Här ska alla kunna trivas när vi inte är ute och åker
men vad hjälper att kliva upp på en trampolin
om någon medlem skulle råka bete sig som ett svin?

Nä, nu skiner åter solen
då ska jag ta mig upp ur stolen
och ta fram cykeln ur min källare
motion gör att jag blir ännu snällare

Jappe
 
Senast ändrad:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Nästa gång ni får problem med TV'n eller någon annan elektronisk pryl så skall ni rekommendera servicekillen att byta antibulleribångkondensatorn.
Det fick jag lära mig på min första praktikplats som reparatör.
Ofta fel på den.

Lite nonsens klarar argusögat men inte påhopp då kliver jag själv upp på trampolinen.:)

Ja du Nisse vi hade problem med våran också,,,,,,,,, men jag sprejade på lite 5-56 och så fick det stå och pompyra några dagar och när det hade filurat färdigt så fungerade den igen,,,,,,,,,, fråga mig inte hur det gick till...... det måste varit något elektroniskt !!!!

Man skulle nästan tro att det var på film eller nått. :twitcy:
 
Toppen