• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hej! I den här klubben finns ju många som är kunniga på elektriska prylar och därför tänkte jag försöka få lite hjälp med en fördröjningsgrejsimojsare. Jag har utvecklat mitt egenhändigt hoptotade tjuvlarm litegrann och behöver nu någon anordning som kan fördröja att en krets slutes direkt när strömmen kopplas på, i kanske 5 eller 10 sekunder.

Jag har letat i div. kataloger och googlat och hållit på, men inte hittat någonting.

Vet någon här om det finns någon pryl som skulle passa här, eller om man skulle kunna bygga den själv med enkla komponenter? Lödkolv har jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Tack Happy och Jankro! Jag har en ELFA-katalog från 2004, men jag har svårt att hitta i den (2162 sidor). Nu har jag hittat en del intressanta alternativ att grunna över. Jag väljer nog den färdigbyggda varianten för att undvika onödigt krångel.

Jappe
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ett enkelt billigt sätt att uppnå en "fördröjningsgrejsimojsare" är att på Biltema köpa 1st ljusfördröjare 39-724 samt ett växlande relä 42-303 som du kopplar i slutande viloläge. Allt till en kostnad av 64,80 kr. Du får en ca 15sek fördröjning. Visserligen en lite klumpigare grejsimojsare men enkel.
/Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Javisst, självklart Lars! Jag har faktiskt båda prylarna i mitt braatthagrejsimojsförråd. Tänkte inte på det. För en gångs skull får jag användning för något i det ständigt växande braatthagrejsimojsförrådet.

Många gånger har jag funderat över nyttan med braatthagrejsimojsförrådet; varit på väg att slänga alltihop, för det blir ju ändå så att man köper nytt varje gång man behöver något.

Det är säkert många som känner igen det här fenomenet.

Tack Lars, You made my day!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ja Göte, nu har problemet till synes löst sig. Nu uppstår nästa fas innan problemlösningen ger något faktiskt resultat. Nu gäller det att bestämma sig för vilken metod man skall använda och då uppstår nya problem, nämligen beslutsångestproblemen.
Dessutom hittade jag andra lösningar när jag bläddrade lite i nätkatalogerna. :confused:

Den ultimata lösningen på mitt problem kommer nu att sysselsätta min arma hjärna ett tag. Jag känner igen det här fenomenet (Jappes syndrom). Ofta slutar det med att jag tar en pilsner i stället, men den här gången ska jag verkligen anstränga mig, eftersom ni ställde upp så helhjärtat och ville hjälpa mig att lösa mitt problem.

Jappe :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag hade valt det billigaste allternativet
mitt motto: Gratis är Gott
om denna uppfinning slutar att fungera efter ett tag, så tar man den näst billigaste o.s.v
:)
lycka till, det skall bli spännande att höra o se resultatet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

dotorparn! Jag är lite grann här som Håkan: Varför ska man göra det lätt för sig, när man kan göra det så härligt komplicerat. Dessutom måste man ju ta hänsyn till en mängd faktorer t.e.x. arbetstidsmässiga- miljö- funktions- kostnads- och lustbringande faktorer. Så det här blir inte lätt!

Skulle jag lyckas hitta den mest ultimata lösnigen på detta problem och dessutom klara av att "få ihop det hela", så lovar jag att återkomma i ämnet.

Jag kommer att tänka på den gamla devisen, jag minns inte om den kom från Hermods eller NKI: Länge betänka, hastigt besluta, orubbligt fullfölja! Tänk om det vore så enkelt ändå!

Slappejappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Javisst, självklart Lars! Jag har faktiskt båda prylarna i mitt braatthagrejsimojsförråd. Tänkte inte på det. För en gångs skull får jag användning för något i det ständigt växande braatthagrejsimojsförrådet.

Många gånger har jag funderat över nyttan med braatthagrejsimojsförrådet; varit på väg att slänga alltihop, för det blir ju ändå så att man köper nytt varje gång man behöver något.

Det är säkert många som känner igen det här fenomenet.

Tack Lars, You made my day!

Jappe

Bra-att-ha förrådet är heligt!!!!:D Utan det hade det mesta på/i Magirusen blivit hiskeligt dyrt!!! Det mesta materialet i elsystemet i bodelen har hittills kostat ca 1900 kr. Då är inte Ctek, elverk, vattenpumpen medräknad.
Så att ha ett dylikt förråd är ett måste. ;)
Lycka till med uppfinningen.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

om man inte använt sakerna i Bra att ha förådet, på 7 år, då skall man vända på dom, om dom fortfarande ligger kvar i 7 år, ja då skall man slänga dom.
:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Hej igen Jappe. För att slippa beslutsångesten så går det ju att skaffa alla fördröjningsgresimojsare som vi har föreslagit och sätta dem i serie efter varandra. Dels så hamnar du ju inte i den larviga situationen att göra det lätt för sig, och dels behöver du ju max en sekunds fördröjning på varje gresimojsare. Sist men inte minst så kommer det ju att se jätteimponerande ut när du visar upp ditt larm. (Kläm gärna dit nio blinkande lysdioder också.)

Huvudsaken är inte att det funkar huvudsaken är att det ser häftigt ut JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Det har uppstått en komplikation! Efter att ha rotat runt i braatthagrejsimojsförrådet, så hittade jag ett fjärrstyrt relä från Cargard som styrs från befintlig bilnyckel. Det skulle vara ännu bättre än en fördröjningsgrejsimoj! Jag läste medföljande handbok men blev bara mer och mer förvirrad.
Skulle någon kunna hjälpa mig att koppla in det reläet, så skulle jag bli mycket lycklig!

Cargard fj.k.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Tack för erbjudandet Dutchy, men Stömsund ligger ju väldigt långt från Stenungsund. Jag har faktiskt aldrig varit så långt upp i Sverige! Funäsdalen är mitt rekord norrut.
Bägge "nycklarna" behövs ju för "ingreppet" och skulle jag skicka dom till dig, så kommer jag inte åt husbilen under tiden.

Mycket trevligt att du ville ställa upp dock! :):) :):):) Idag ska jag träffa "Moody" på lokal larmfirma och han fixar det nog åt mig mot förhoppningsvis rimlig ersättning.

Mvh

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jo tack Göte J! Jag har den tryckta varianten av handboken, men så läste jag någonstans att om man börjar fippla med det själv, så riskerar man att slå ut huvudfunktionen i "nyckeln" och riskerar då att förstöra hela larmfunktionen i huvudknappen, så jag vågar inte.

Tack ändå! :)

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag for ner till Bilradiocentrum i Stenungsund i förmiddags och lämnade in radioreläet hos Moody. En halvtimme senare ringde han och frågade hur jag vill ha det kopplat och ytterliggare en halvtimme senare ringde han igen och sa att jag kunde komma och hämta det. När jag kom dit så förklarade han ingående funktionen och hur jag skulle koppla det. På min fråga vad det kostade sa han: ingenting. Ingenting svarade jag förvånat, ingenting? Nä sa han, du har ju köpt reläet här och jag tycker om att pilla med sådana här grejsimojsare.

Stark rekommendation alltså för Bilradiocentrum i Stenungsund to: 58.070773,11.822019 - Google Maps och en extra honnör till Moody, som fixade det så snabbt och elegant! Jag har ofta sett att det står husbilar utanför Moodys Place och nu förstår jag varför!

Lycklig Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Upp som en sol, ner som en pannkaka!

Jag lyckades med bedriften att koppla radioreläet, så att jag kunde fjärrstyra extralarmet. Efter diverse snedturer, så fungerade det glimrande, men eftersom jag inte kunde se utanför bilen om larmet var på eller av, så försökte jag koppla in en lysdiod som då skulle lysa när larmet var på. Görenkelt, trodde jag.
:):)
Det var nu som eländet började! Jag fick det inte att fungera ordentligt. Larmet började leva ett eget liv, utanför min kontroll. Till slut var jag så uttröttad så jag gav upp och åkte hem "just in time" för ärtsoppa med varm Flaggpunch med grannarna på uteplatsen.
:confused::mad:
Ny dag, nya insatser. Förhoppningsvis ska jag kunna fixa dom rätta kopplingarna idag med min gamla, trötta men dock utvilade hjärna. Nästa gång jag ska installera någon elekronisk grejsimojsare, så ska jag rita ett kopplingsschema och dessutom använda hela färgskalan på kablarna, så jag får bättre överblick på "elmonstret"!
:rolleyes::wink:
Idag ska jag få det att fungera om jag så dör på kuppen!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen