• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hej! I den här klubben finns ju många som är kunniga på elektriska prylar och därför tänkte jag försöka få lite hjälp med en fördröjningsgrejsimojsare. Jag har utvecklat mitt egenhändigt hoptotade tjuvlarm litegrann och behöver nu någon anordning som kan fördröja att en krets slutes direkt när strömmen kopplas på, i kanske 5 eller 10 sekunder.

Jag har letat i div. kataloger och googlat och hållit på, men inte hittat någonting.

Vet någon här om det finns någon pryl som skulle passa här, eller om man skulle kunna bygga den själv med enkla komponenter? Lödkolv har jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag vet inte om ni är intresserade av att läsa om mina tillkortakommanden med mina försök att koppla sekundärlarmet, men här kommer i alla fall en rapport från Stenungsund.

Igår var ju den stora dagen då jag äntligen skulle få det hela att fungera! Men, det blev bara värre och värre! Dom olika sirenerna fick fnatt och utlöstes plötsligt och oväntat av fullständigt outgrundliga orsaker. Dessutom hade jag problem med att stänga av larmen när de väl utlösts. För att inte reta lokalbefolkningen i onödan tog jag "time out" och beslöt mig för att sova på saken.

Ny dag med ett underbart förlösande hällregn tvingade mig kvar i hemmet med möjligheten att tänka fritt och stort på min kammare. Plötsligt efter ett ihärdigt tänkande, så kom jag på det! Heureka! Eftersom jag hade använt mig av gammal, bortkopplad kabeldragning, så måste ju felet ligga där, så nu ska jag dra nya kablar och på så vis få fullständig koll på vad jag gör!

Skulle jag inte lyckas den här gången och inte mer återkommer på detta forum, så beror det på att jag har blivit fullständigt galen och borttransporterad till något för ändamålet väl anpassat hem med madrasserade väggar och fungerande larm.

Jappe :wall:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jag har faktiskt en hund (tertiärlarmet) i bilen, en elektronisk sådan, Väl fungerande, inga hundhår släpper den ifrån sig och billig i maten är den också!

Jappe :D:D:D:D:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Klart jag vill höra om ditt uppfinnande!!!!!!! Alltid roligt/nyttigt att läsa om idéer som blir verklighet och processen däremellan. Om det sedan skrivs om det med humor och lite ironi så blir det ett nöje.
Så fortsätt du.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Tack Magirus för dom vackra orden.

Idag satte jag igång fram på eftermiddagen med att mäta, koppla, koppla om, dra kabel och ingen framgång!

:confused::mad::wall:

Jag kände hur galenskapen började närma sig, men dom sista resterna av mitt förstånd använde jag till att komma ihåg vad en kompis hade sagt en gång om magnetkontakter. Han hade sagt att magnetkontakter kan gå sönder. Jag hade då avfärdat honom med: "Äh, det tror jag inte på. Magnetkontakter har evigt liv"!

Totalt mentalt utmattad, arg och halvt galen tog jag itu med att mäta på magnetkontakterna och ta mig xxx, en magnetkontakt öppnade inte som den skulle.
Långsamt började krafterna återkomma, dock inte så mycket att jag fortsatte jobba. Jag uppskjuter gärna till morgondagen vad jag borde ha gjort idag och jag tyckte att jag var ursäktad den här gången, för jag var helt slut.

Jag har sett i någon katalog någon gång att det finns både magnetkontakter och kvalitetsmagnetkontakter, men hade då inte reflekterat närmare över det utan köpt dom billigaste, som jag brukar göra. Snålheten bedrar visheten ibland, tydligen!

I morgon ska jag lyckas med det här! Ta mig xxx!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Solens bleka förhöststrålar försöker förgäves att tränga igenom dimmolnen medan jag vandrar runt i hemmet i tidig morgons cigarettdimma. Idag är den stora dagen då jag skall betvinga min svaga tro på att lyckas med mitt självpåtagna uppdrag. Snart kommer solens strålar att bryta igenom molnen och, hoppas jag, även lysa på en triumfator i form av min ringa person, en glad och lycklig Jappe som står utanför sin husbil och per elektroniskt underverk med enkla knapptryckningar slår på och av sekundärlarmet och förnöjt åskådar hurusom diodlampans vackra sken bekräftar min framgång.

Tänk om det kunde bli så ändå!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Poetiskt, vackert, fantastiskt!!!!!!
Måtte elektronerna följa din viljas lag och måtte dina vedermödor krönas av diodlampans leende!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ja Bigge, fördröjning är ordet. Det finns ju också i rubriken på den här tråden.

Jättebra jobb? Det här var det sämsta jobb jag har gjort i hela mitt liv. Jag brukar klara sånt här, men nu har jag gett upp. Det hjälpte inte ens att peppa sig med amerikanarnas uttryck: Just do it!

I kväll ringde jag min gamle kompis Carlsson, en kille som kan sånt här och han lovade att hjälpa mig, så på tisdag åker jag till Torslanda och då skall vi väl få slut på det här traumat.

Uppgiven Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Tack, Magirus! Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag begriper inte var felet ligger. För att förekomma elaka påhopp om att felet ligger hos mig, så tar jag upp den möjligheten redan nu! Kanske är det något fel på radioreläet. På tisdag kommer problemen att lösas, det är jag övertygad om! Jag hade tänkt dra söderut på måndag, men några dagars försening har ingen betydelse.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ja Esbjörn, det här var inte lätt! Jag brukar ha ett närmast oändligt tålamod när det gäller sådana här saker, men den här gången verkar det meningslöst att fortsätta. Jag har helt enkelt inte tillräckliga kunskaper i ämnet. Jag gjode en liknande installation på min första husbil och den gången gick det väldigt bra, men det här... Jag kanske har retat gudarna.... Kan ju vara Husbilsspöket också! Ibland måste man vända sig till en expert! Dessutom har jag inte träffat Carlsson och hans Annkastrull på flera år. Ser fram mot det!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Husbilsspöket är inte att leka med, ej heller gudarna eller makterna!!!! ;)
Jag har ju själv fått skåda deras samlade vrede, och det var inte roligt!
Måtte du finna en väg att blidka dem, förhoppningsvis finns lösningen i Torslanda.
Annars kanske man kan prova med Robert Lind i Kramfors. :D (hänvisar till en särskild Lindeman)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe,

När du är i närheten så slå ett signal skulle vara kul att träffas eller ska vi bestämma träff i Cochem - Mosel, jag har bara 35 mil dit !!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Hej Rolle!

Cochem är ett ställe jag brukar landa i när jag ska till Moseldalen, detta för att undvika trafiken kring Köln. Men mina resor blir sällan som planerat. Jag hör av mig, när jag kommit iväg.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Fiaskots eftermäle (lite pretentiöst kanske)

En sak är att tänka vilt och fritt och stort
en helt annan sak är att få det gjort
så övergår teoretikerns ystra glädjetrumpeter
i verklighetens hårda och dystra realiteter

Vad kan vi då av detta lära
jo, skomakare bliv vid din läst
håll dig till sådant som står dig nära
man kan ju inte på allting vara bäst

Vad du i enskild kammars lugn och ro
må ha skapat i vild och vacker tro
faller platt till jorden
stor i orden….

Desillusionerad Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Ge inte upp Jappe, tänk nytt i från ett annat håll, o försök igen,
det finns inget omöjligt, det tar bara lite längre tid
:)
 
Toppen