• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hej! I den här klubben finns ju många som är kunniga på elektriska prylar och därför tänkte jag försöka få lite hjälp med en fördröjningsgrejsimojsare. Jag har utvecklat mitt egenhändigt hoptotade tjuvlarm litegrann och behöver nu någon anordning som kan fördröja att en krets slutes direkt när strömmen kopplas på, i kanske 5 eller 10 sekunder.

Jag har letat i div. kataloger och googlat och hållit på, men inte hittat någonting.

Vet någon här om det finns någon pryl som skulle passa här, eller om man skulle kunna bygga den själv med enkla komponenter? Lödkolv har jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Nä, dotorparn nu ger jag upp det här
det har faktiskt varit ett fasligt knog
jag försatte mig i en situation högst prekär
av elektricitetens irrgångar har jag fått nog

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Skam den som ger sig tänker du
men jag gjorde i alla fall ett försök ju
bättre lyss till det relä som fallerar
än riskera smällen när det havererar

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

(Nu ser jag att min "förhoppningsaktie" rusar som en vildsugga på börsen, så jag kanske får råd att anlita en riktig elektriker).

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Återigen stycken av stor diktarkonst!! Jag böjer mitt huvud inför detta skönlitterära verk om alltings jävlighet och tingens inneboende ondska!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Magirus! Nu överdriver du allt! Jag får sådana här ryck ibland. Jag skojar bara, men det
gör väl du också! :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Mjaaa, överdriver....... tjaaa, OK då! Till viss del.....;)
Jag har en viss förkärlek till att beskriva vardagliga vedermödor med "annorlunda språk" och det du har författat, på vers, i denna tråd finner jag väldigt förnöjsamt att läsa.
Sen ska man komma i håg att "utan humor-inget allvar" och vice versa.
Så jag hoppas att det blir fler verser för det är verkligen bra och rolig läsning! Vill samtidigt be om lov att få vbf din vers om kortslutning etc till elektrikersonen även kallad Kan-elbarnet. :D Jag är ganska säker att han kommer att tycka om det.
MVH
Magirus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Tack Magirus! Jag blir glad om jag kan göra någon annan glad! Visst får du vbf:a kortslutningsdikten till vem du vill. Jag håller inte så där stenhårt på upphovsmannarätten!

Glad Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Succès pyramidal!

:):):):):):):):):):):):):):)

Efter denna långa vandring i dödsskuggans dal, ständigt kastad mellan hopp och förtvivlan, så återkom livslusten idag på eftermiddagen!

Carlsson gjorde det! Nu fungerar allting glimrande. En viss glädje (om ni förstår vad jag menar) gav det mig att även Mästaren hade vissa problem initialt, men efter div. turer och krumbukter så fick han till det!

Gråbergets gråa sång, lång har efterträtts av triumfmarcher och jubeltrumpeter!

Livet leker och snart ska jag dansa på ängarna i Moseldalen. "Förhoppningsaktien" lyfter som en raket och här är en glädje nästan utan vett och sans.

Men, så öppnade jag brevet från Västra Götalandsregionen; det blir nog ingen resa till Moseldalen på ett tag. Inget allvarligt dock, men när Västra Götalandsregionen bjuder in till magnetkameraundersökning, så åker man dit utan att knota! Det finns ju många andra ställen man kan åka till på kortare turer!

Detta är en triumfens dag! Nu ska jag gå ut på "lekplatsen" och bjuda grannarna på Bollinger!

Glad och lycklig Jappe
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Min bäste herre,
Det gläder mitt ofantliga hjärta att eder kontraption äntligen haver behagat fungera enligt edra utstuderingar och kalkylationer.
Att till fullo beskriva den yttersta glädje jag upplevde när edert glädjebudskap nådde min elektroniska kommuniceringsmaskin låter sig icke göras med de ord som står tillbuds i det mänskliga språkbruket.
Jag höjer en bägare och deltager, om än per distans, i den glädjeyttring som nu antas försiggå på lekplatsen.
Med vänliga och innerliga hälsningar
Magirus Deutz
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Hör nu här, min gode man, var det magurisson han hette eller vad det nu var; just inkommen från lekplatsen, så kan jag inte annat än beklaga sakernas tillstånd, vilka saker?; va f-n är ämnet egentligen? Jo, vad i harrans namn betyder kontraption? (Kolossalt störande när medlemmarna icke kunna uttrycka sig begripligt per svenskt skriftspråk)!
Hur som helst, det tidigare tillståndet av staticism är nu faktiskt på väg att utveckla sig till en helt ny fas i Uppenbarelseboken, nämligen ett närmast euforiskt, dynamiskt och samtidigt kontradynamiskt tillstånd, få förunnat att få uppleva, betydandes att ett sällan skådat lugn liksom ännasom vecklar ut sig trots kvarvarande reminiscenser av tidigare upplevelser också grundade på ännu tidigare upplevda reminiscenser av... o.s.v.

Vad jag försöker säga är ju så enkelt, så enkelt egentligen; vad är det egentligen jag försöker säga? Jo, Ha de, och tänk på morgondagen så du inte grusar den! Det finns så många andra som vill grusa den åt dig, ett ständigt återkommande fenomen, dag efter dag!

Kristallklar Jappe

PS Förlåt dem, ty de förstå icke vad de läsa! (Josahonnenon 9:11) DS
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Efter att ha kollat olika larmsirener som inte imponerat särskilt mycket på mig, så hittade jag en s.k. kraftsiren hos conrad.se som faktiskt skapar ett infernaliskt ljudtryck och det för "futtiga" 205 kronor. Best.nr. 750129-12.

Eftersom jag har en isolerad vägg mellan förar- och bodel, så vågade jag installera två stycken i förardelen som utlöses om någon skulle lyckas ta sig in där. Sådan installation rekommenderas inte (utan rejält ljudisolerande mellanvägg) om man vill utnyttja larmet när man själv befinner sig i bilen. Däremot kan ju även "vägglösa" husbilister använda sig av kraftsirenerna när man inte själv befinner sig där. Ljudet är så starkt att det gör ont om man utsätts för det.

Mycket oväsen för liten penning
skapar hos banditen sådan spänning
att han snabbt flyr därifrån
här går ej att göra något rån

Problemet är att om inte banditen stänger dörren innan han flyr från platsen, så kan ett sådant här larmsystem få en negativ inverkan på grannsämjan. Därmed är cirkeln sluten. Nu är jag tillbaka på fördröjningsgrejsimojsaren som det hela startade med, men jag ska nog lösa det här också med hjälp av just en omvänd fördröjningsgrejsimojsare av något slag.

Jappe

PS. Den här tråden har hamnat i fel ämneskategori. Skulle någon webbare (om möjligt) vilja ändra från kategori "Elförsörjning" till "Säkerhet o Larm", så skulle jag bli glad. Jag inbillar mig faktiskt att även andra medlemmar kan ha utbyte av mina erfarenheter i ämnet. DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

När jag läste igenom mitt senaste inlägg, så upptäckte jag ett allvarligt syftningsfel som möjligen skulle kunna förvirra läsaren. Jag har skrivit: Eftersom jag har en isolerad vägg mellan förar- och bodel, så vågade jag installera två stycken i förardelen som utlöses om någon skulle lyckas ta sig in där.

Det är alltså inte förardelen som utlöses utan sirenerna! Nåväl, detta fick mig att tänka till litegrann, så nu ska jag försöka få tag på två katapultstolar som utlöses när någon sätter sig i dom. Detta borde ju kunna neutralisera banditen på ett effektivt sätt eftersom jag inte bryr mig om att fixa en lucka i taket som öppnas när katapultstolen utlöses.

Skulle alltså någon bandit sätta sig i någon stol så skulle ju vederbörande fara upp i taket och bli ganska tillknycklad och säkert totalt neutraliserad, varefter det bara är att ringa polisen för avhämtning av ifrågavarande buse.

Vad tycks om ovanstående idé? Vad jag förstår, så behöver polisen all hjälp den kan få idag, eftersom den har så mycket att göra.

Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Jappe,

Jaha du Jappe du slutar aldrig att förvåna mig. Vad blir nästa steg, en uppblåsbara Barbara som hoppar på tjuven :D.

Katapult stolar : jo jag kommer ihåg på gamla tiden att vi hade såna stolar in monterade men som tur har jag aldrig behövt den.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Det finns ett relä på bilar som gör att torkarna går 4 slag efter en impuls med torkarspaken. Fördröjningen blir inte så lång men använde det själv när jag började med bilar och då gjorde egna larm.
Det fanns ett Hella-relä som satt på gamla Oplar som man använde.

Kanske kan vara något att spinna vidare på?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Kolossalt intressant relägrejsimojsare! Det här får jag ta upp med Carlsson i dag, (söndag). Lilla visaren står på 3 och stora visaren står på 6, ser det ut som. Gonatt!

Jappe
 
B

Boxer

Guest
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

detta fick mig att tänka till litegrann, så nu ska jag försöka få tag på två katapultstolar som utlöses när någon sätter sig i dom. Detta borde ju kunna neutralisera banditen på ett effektivt sätt eftersom jag inte bryr mig om att fixa en lucka i taket som öppnas när katapultstolen utlöses.
Jappe

Nja jag vet inte om jag tycker att det är någon jätte ide.
Risken är ju att man glömmer att slå av larmet när man ska åka.
Och vad hander vid en krock blir det någon slags omvänd krockkudde?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fördröjningsgrejsimojsare

Men jappe nu slirar du väl lite i tankegångarna ! Om du tänkt installera katapultstolar i bilen är det väl onödigt att göra en lucka ovanför, det fungerar väl effektivare utan ?

// Göte J
 
Toppen