• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För tung Rimor

F

F.d. 52920

Guest
Sv: För tung Rimor

Som några har skrivit om 3500kg ,våra barn får köra bilen.
Nu så ligger vi långt i från övervikt ,men i ett fall då någon yngre
kör bilen med några % övervikt, så är det bättre (mindre dåligt) än att
åka dit för olovlig körning.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: För tung Rimor

Tycker du ska kolla med polisen och återkom med svaret

Känns som du är en mycket aktiv person :twitcy: jag ställde en fråga och undrade om någon visste, inte att jag skulle söka hos polisen för där har jag känslan av att det aldrig hänt och därför inte finns upptaget någonstans.

Men du kanske vet bättre eftersom du föreslår att vi ska kolla med polisen.:p:

/Pelle
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Hej!
Vi kanske skall sluta dribbla om att tömma tankar och fly fältet.
Googlade några minuter och läste polislagen.

Där står bland annat följande:


Vissa befogenheter för polismännen

Användning av våld

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken,
5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,
6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld


22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel

1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577).



Det finns en hel massa till att läsa i lagboken också. Som t.ex. hindrande av polisens arbete samt förstörande av bevis. Gissar att sådant kan vara aktuellt.

Men låt oss slippa detta tjafs. Inte fanken börjar man lätta bilen när man blir stoppad?!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Hej!
Vi kanske skall sluta dribbla om att tömma tankar och fly fältet.
Googlade några minuter och läste polislagen.

Där står bland annat följande:


Vissa befogenheter för polismännen

Användning av våld

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken,
5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,
6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld


22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel

1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577).



Det finns en hel massa till att läsa i lagboken också. Som t.ex. hindrande av polisens arbete samt förstörande av bevis. Gissar att sådant kan vara aktuellt.

Men låt oss slippa detta tjafs. Inte fanken börjar man lätta bilen när man blir stoppad?!

Ovan fetstilad text nämner endast fordon och förare, ej passagerare.
Men skulle det blir aktuellt med vägning så skulle jag inte tveka att hoppa ur bilen och ifrågasätta om jag blir anmodad att hoppa in igen.
Och japp, vi kommer inte längre eftersom ingen av oss är djupare juridiskt kunniga. Att fråga polisen hjälper inte heller eftersom de är part i målet, bättre vore att fråga jurist inom området.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: För tung Rimor

Skulle jag hamna i en situation då jag var tveksam till övervikt som skulle gå till tingsrätt då ryckte jag proppen direkt utan tvekan och jag kastade nog ut både hund och fru oxå. :)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: För tung Rimor

Skulle jag hamna i en situation då jag var tveksam till övervikt som skulle gå till tingsrätt då ryckte jag proppen direkt utan tvekan och jag kastade nog ut både hund och fru oxå. :)

Hehe , rycker proppen, ber frugan att ta med hunden för att se vad som hände.
Hon går ut , släpper ut gasen och tvingar hunden att göra det tunga behovet.
Själv stoppar man fingrarna i halsen och kräks upp 500gr.
Se där ja, nu var det löst med den för tunga Rimin :wideeyed:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Hej på er alla.
Vill på det allra ödmjukaste ge er ett tipps.
Först kräva återköp om inte de tar tillbaka bilen en polisanmälan.
Hade det gällt mig hade jag gått vidare anlitat en advokat som fick driva mitt ärende gent imot säljaren.
En gång för alla måste vi komma till skott med problemet. Hoppas HBK ställer sig bakom en sådan rättegång som klubb och hjälper till så vi får slut på detta en gång för alla.
Glöm nu inte att göra en polisanmälan.:music-icon:2179
Vänligen Reidar Persson 2179
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: För tung Rimor

Sådant här kan väl knappast polisanmälas, möjligen en civilrättslig stämning när allt annat är uttömt. Om det sedan kan bevisas att låg lastvikt är ett brott återstår att se? :wink:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Känns som du är en mycket aktiv person :twitcy: jag ställde en fråga och undrade om någon visste, inte att jag skulle söka hos polisen för där har jag känslan av att det aldrig hänt och därför inte finns upptaget någonstans.

Men du kanske vet bättre eftersom du föreslår att vi ska kolla med polisen.:p:

/Pelle

Hej. Jag vet inte bättre än någon annan. Detta handlar om sunt förnuft. Varför tror du att polisen vill väga en husbil ? Givetvis ska allt och alla som fanns i fordonet när det stoppas vara där när det vägs - det trodde jag alla fattade. Att jag föreslår att kolla med polisen beror på att du tydligen inte fattar detta. Tro inte på mig utan kolla själv. Redovisa svaret här på forumet. Om du läser på forumet så har flera blivit stoppade och bötfällda och de flesta förstår vad som gäller. Någon citerade t.o.m polislagen. Läs själv.

Per
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Hej. Jag vet inte bättre än någon annan. Detta handlar om sunt förnuft. Varför tror du att polisen vill väga en husbil ? Givetvis ska allt och alla som fanns i fordonet när det stoppas vara där när det vägs - det trodde jag alla fattade. Att jag föreslår att kolla med polisen beror på att du tydligen inte fattar detta. Tro inte på mig utan kolla själv. Redovisa svaret här på forumet. Om du läser på forumet så har flera blivit stoppade och bötfällda och de flesta förstår vad som gäller. Någon citerade t.o.m polislagen. Läs själv.

Per
Vad jag menar om man skall gå vidare med ärendet då är det bra om man gjort en polis anmälan om de bryr sig är en annan 5
En advokat kan ge dig en fingervisning om det går att vinna målet eller inte.
Kanske kan det då bli en förlikning som är till din fördel.
Jag skulle definitivt kollat.
2179:music-icon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: För tung Rimor

Det hör är ju inget brott, förutom när man kör med bilen med överlast, det finns inget att polisanmäla!
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: För tung Rimor

Säkert ett gammalt ämne men vi är nybörjare och förmodligen lurade. Vägde vår Rimor Sailor 95 Plus. Utan passagerare, utan vatten. Tanken lyste gult. Lite småsaker i garaget. 3320 kg.
Med full tank och 100 liter vatten + en passagerare är vi långt över 3500 kg!

Ok vi har cykelställ, markis och fotocell. De två sista monterade vi försäljningen. Vi var som sagt noviser och hade ingen tanke på att man inte kunde åka med bilen alls. Ingen försäljare påpekade problemet. Tjänstevikten 3080 kg.

Trodde ett tag att vågen på återvinningsstationen ej var kalibrerad men det skulle den vara.

Vad gör man?

Mårten

Bra att ni skriver om detta , inte lätt att tänka på då man är ute och letar bil, man tror ju inte att det ska kunna fungera så som ni beskriver det.
Jag tror att det mer är en fråga inom konsumentlagen , eftersom bilen inte går att framföra som den är marknadsförd.
Hade den sålts som sommarstuga på fyra hjul , som förflyttas på trailer , så hade det säkert varit grönt ljus.
Det är nog den vägen man ska gå om man vill ha rättelse , hoppas det löser sig till det bästa.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Bra att ni skriver om detta , inte lätt att tänka på då man är ute och letar bil, man tror ju inte att det ska kunna fungera så som ni beskriver det.
Jag tror att det mer är en fråga inom konsumentlagen , eftersom bilen inte går att framföra som den är marknadsförd.
Hade den sålts som sommarstuga på fyra hjul , som förflyttas på trailer , så hade det säkert varit grönt ljus.
Det är nog den vägen man ska gå om man vill ha rättelse , hoppas det löser sig till det bästa.
Ja du har fattat galoppen visst är det så att säljaren har en skylldighet gent imot kunden.
Men underlåter att tala om att den är redan är förtung som den är idagsläget om ni plockar på detta.
Men det är din skylldighet som köpare och ta reda på vad väger bilen så be att få bilen vägd innan ni fullföljer köpet.
Därför än engång försök att häva köpet eller ta ett snack med en advokat.
2179:music-icon:
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Detta är ett ständigt problem med att säljaren mörkar vikter. Obs om du har 20% överlast så blir det körförbud. Samma i hela Europa. Är lastvikten 450 kg och du har en lastvikt på 541 kr blir det körförbud. Visserligen kan man tömma vattentankar och be någon ta tåget eller flyget hem.

Vänligen Jan I
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Skulle jag hamna i en situation då jag var tveksam till övervikt som skulle gå till tingsrätt då ryckte jag proppen direkt utan tvekan och jag kastade nog ut både hund och fru oxå. :)

Om, det nu inte finns någon passagerare, hund eller vatten att släppa ut, häller du då ut ölen du inköpt i Tyskland i dikeskanten.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: För tung Rimor

Om, det nu inte finns någon passagerare, hund eller vatten att släppa ut, häller du då ut ölen du inköpt i Tyskland i dikeskanten.

Mvh
larsemil
Man stannar väl några veckor och dricker ur ölen. Man kan ju inte låta en så god produkt förfaras.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: För tung Rimor

Det diskuteras här att har man lastvikt på 250 kg så går det att banta och så vidare...
Men är inte hela vitsen med husbil att man har alla bekvämligheter med sig. Och tänk på de som bor permanent i husbilen, dom har ofta ännu mer saker i husbilen. Då bör man ha minst ett ton lastvikt , helst mer.
Jag har 1060kg lastvikt, men tyvärr ligger jag nu bara med 100 kg till godo, så redan två extra passagerare ger överlass. Funderar på att försöka väga upp husbilen från 7490 kg till 8800kg.
 
Toppen